Isplanket & framtiden

Under två årtionden har vi haft isplanket på internet där alla människor har kunnat lämna och läsa israpporter.
Nu verkar den epoken vara över. Eller tagit paus.
Tack till den person som skapade och drev den här goda idén under alla år!


Vad ska vi göra nu?
Det behövs ett ställe för israpportering åt alla på internet.
Någon som kommer på en möjlig lösning eller vill göra något?


Mina egna tankar ser ut såhär:
Det ska inte vara någon Facebookgrupp eller liknande. Alla har inte Facebook.
Det ska vara för hela landet.
Det ska vara hyfsat strukturerat t.ex. genom indelning i landskap och kommuner.
Det behöver inte vara lyxigt, räcker med en enkel utformning.
Det ska helst inte kräva registrering för att skriva. Detta för att få många att skriva.
Det behöver marknadsföras på något sätt för att komma igång.
Det kan användas för att arrangera turer där alla som vill får följa med.
Det vore trevligt om man kunde ladda upp iskartor eller gps-spår med lägesangivna istjockleksmätningar. Men om det är för bökigt att ordna filuppladdning och lagring kan det vänta.

(Isplanket hade allt detta. En fortsättning på en inarbetad och välkänd webbplats vore förståss det bästa.)
 
I Sverige, Finland och Norge och några länder till finns skridskonätet som är ett samarbete mellan långfärdsskridskoklubbar. Massiv mängd isobsar läggs ut varje säsong > 10 000. Många med färdspår. Dominerar i många områden. För att kunna läsa på skridskonätet behöver man som enskild vara medlem i en skridskoklubb, och ha genomgått en enkel issäkerhetsintiktad utbildning typ 1 kväll och gärna en utfärd, samt betala en årsavgift till sin skridskoklubb. Skridskoklubbarna/ friluftsfrämjaravdelningarna betalar en medlemsavgift till skridskonätet om 6 kr per skridskoåkare.

Det finns också lokala FB-grupper med många isobsar och färdmeddelanden i områden där det inte finns stora skridskoklubbar. Detta gäller både Sverige och Norge och en del områden i USA.

I Norge finns statsstödda isobsar i en app/webmiljö Varsom Regobs som är utvecklat även för terrängfaror som laviner. Det finns ett samarbete mellan detta system och skridskonätet i Norge. Varsom/Regobs riktar sig till allmänheten.

För bra utbyte av uppdaterade isuppgifter behövs en ömsesidighet av att läsa och bidra samt en kritisk massa av personer som bidrar tillräckligt för att skapa och bibehålla relevant trafik. Samt ett fåtal som programmerar och utvecklar mjukvaran och ser till att kapaciteten räcker i hårdvaran.

Skridskonätet dominerar idag men kanske inte om 10 år.

Thure Björck
SSSK-ledare
tidigare ordförande i
Skridskonätets styrelse
www.skridsko.net
 
Hej Tureb!

Det norska exemplet ser bra ut. Borde vi ha något liknande i Sverige?

Facebook duger inte pga strukturen, och alla vill inte heller vara där.

Skridskonätet är bara för klubbmedlemmar och faller därför bort.
Det här ska vara för alla, och med så låg tröskel som möjligt.

Ett sätt att lösa det på är att någon sätter upp ett forum. T.ex. phpBB som finns att ladda ner gratis.
Det kan man köra på ett web-hotell som kostar en liten slant tillsammans med domännamn.
Det går också att köra hemma, och kräver inte mer än en gamal dator.
Ser på deras hemsida att de har stöd för bifogade filer. Då kan man bifoga iskartor och gps-spår.
Det här kan vem som helst göra utan större ansträngning.
Vill man ha något mer skräddarsytt, vilket vore bra, krävs mer arbete.
Att driva det kräver inte mycket, men det är ett långsiktligt åtagande.

Men som sagt, isplanket är inarbetat. Om någon med inblick i isplanket ser en möjlighet till
fortsättning på något vis vore det bäst.


Och hej Spikbjörn!
Det är ett utmärkt exempel där jag kan skriva en rapport direkt utan registrering.
 
Hej Tureb!

Det norska exemplet ser bra ut. Borde vi ha något liknande i Sverige?

Facebook duger inte pga strukturen, och alla vill inte heller vara där.

Skridskonätet är bara för klubbmedlemmar och faller därför bort.
Det här ska vara för alla, och med så låg tröskel som möjligt.

Ett sätt att lösa det på är att någon sätter upp ett forum. T.ex. phpBB som finns att ladda ner gratis.
Det kan man köra på ett web-hotell som kostar en liten slant tillsammans med domännamn.
Det går också att köra hemma, och kräver inte mer än en gamal dator.
Ser på deras hemsida att de har stöd för bifogade filer. Då kan man bifoga iskartor och gps-spår.
Det här kan vem som helst göra utan större ansträngning.
Vill man ha något mer skräddarsytt, vilket vore bra, krävs mer arbete.
Att driva det kräver inte mycket, men det är ett långsiktligt åtagande.

Men som sagt, isplanket är inarbetat. Om någon med inblick i isplanket ser en möjlighet till
fortsättning på något vis vore det bäst.


Och hej Spikbjörn!
Det är ett utmärkt exempel där jag kan skriva en rapport direkt utan registrering.

I ena vågskålen: Gå med i en klubb och delta i en introkväll. Betala sedan årsavgift och nyttja skridskonätet, för klubbtur eller egna turer.

I andra vågskålen Starta upp en ny sajt som får samma mängd input som skridskonätet, driv och utveckla den och håll den relevant.
Det tycker jag låter som en tröskel som heter duga.

Även om man principiellt mot att det krävs klubbmedlemkap så krävs en stor mängd energi och drivkraft för att skapa alternativ två.

Jag tror det finns isfiskare som nyttjar skridskonätet och inte aktivt skrinnar men accepterar en introkväll och årlig avgift med tanke på vad de får tillbaka.

Då jag åker gör jag det med klubb/FF och trivs bra med det men det står var och en fritt var man vill lägga sin tid och energi.

Lycka till om du kör igång ett nytt projekt.

/Patrik
 
Håller helt med om FB! Och hur gör man om man bor på en liten ort där det inte finns någon klubb? Kan man gå med i vilken klubb som helst på en annan ort? Annars är det ju stört omöjligt att planera in åkning på nya platser. I synnerhet om man bor lite längre bort och behöver planera in resa och boende. Det är fint om man kan ta dessa aspekter i beaktande.
 
På Åland finns en klubb med anslutning till skridskonätet.

Förteckning över klubbar finns på www.skridsko.net

Man kan tycka vad man vill om FB men för att snabbt få skridskokamrater att åka med när man själv har tid har det visat sig effektivare än mail.

Thure
 
Hej Patrik (tango)!

Diskussionen handlar om en webbplats för allmänheten, då är skridskonätet inget alternativ.

Själv är jag mest intresserad av att lämna israpporter. Då vill jag att allmänheten ska få del av dem. Annars blir det meningslöst.
 
Skridskonätets informationsutbyte är inte bara för inloggade. Plogade banor redovisas för alla.

Övriga isobsar förutsätter att åkare kan bedöma isens bärighet själva och inom gruppen vid fall och plurr hjälpa varandra med räddningslinor mm.

Min uppfattning är att man inom skridskonätet är mer benägen att dela med sig om information om man vet att mottagarna kan tolka informationen och själva agera och avbryta om det är knepigt.

Thure
 
Hej Patrik (tango)!

Diskussionen handlar om en webbplats för allmänheten, då är skridskonätet inget alternativ.

Själv är jag mest intresserad av att lämna israpporter. Då vill jag att allmänheten ska få del av dem. Annars blir det meningslöst.

Vem i allmänheten hindras gå med i en skridskoklubbb som är ansluten till skdiskonätet?

Vad är det som är så fel med att gå med i en skridskoklubb, även om man sedan väljer att inte åka klubbturer?
Då får man ta del av isinformationen.

/Patrik
 
Diskussionen handlar om en webbplats för allmänheten, då är skridskonätet inget alternativ.

Själv är jag mest intresserad av att lämna israpporter. Då vill jag att allmänheten ska få del av dem. Annars blir det meningslöst.

Du är alltså intresserad av att "nån annan" ska lägga hundratals arbetstimmar och en massa pengar på att sätta upp en webbplats som du sen ska åka snålskjuts på?

Precis som Patrik säger är det en massa arbete med att driva en webbplats. Det går inte bara att sätta upp den och sen tro att den snurrar av sig själv.
 
Hej Tango!
Återigen, den här diskussionen handlar inte om slutna forum så som skridskonätet. Det framgår tydligt av diskussionsstarten. De flesta av oss är nog väl medvetna om de eviga diskussionerna som förts kring skridskoklubbarnas ovilja att offentliggöra israpporter. Jag har försökt undvika att ens nämna den frågan här. Ta dessa diskussioner någon annan stans. Det finns otaliga diskussioner bara här på Utsidan.

Hej Nermander!
Det behöver inte vara så dyrt och komplicerat om du läser här ovanför. Och vill man göra det vidlyftigt kan det finnas möjlighet att skaka fram pengar. (En möjlighet till finansiering har berörts genom att peka på att norska staten stödjer en öppen sida för israpporter.)

Och ingen ska känna att någon åker snålskjuts. Somliga vill helt enkelt bidra till alla som vill vistas på isen. Det kan vara genom att samla in data till israpporter, eller att snickra på en webbplats, eller något annat. Och somliga kommer bara att läsa, det är helt OK på ett öppet forum.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...