Impregnera tältgolv

seobserver
En tältplats som ligger lite över omgivande terräng gör att t o m mitt gamla tältgolv håller tätt.

go tur

Helt rätt och så tänker jag också. Sen står man där på den anvisade tältplatsen där det bara finns finns en smärre grop kvar att slå upp tältet på :) (Exakt detta hände min senaste övernattning, där jag dock hade en färsk och lovande väderprognos)

Med bra förberedelser i utrustning klarar man lite sämre beslut i spenaten om än att bra beslut är vida överlägset.

Har väl också hänt att den teoretiskt bästa platsen är utan sjöutsikt varför man slår upp tältet på en flack plats vid vattnet trots att man vet bättre.

/G
 
Hej,

Snubblade även över denna produkt som inte är impregnering utan en beläggning eller coating på engelska (Förlåt mig Patrik men det är nog en mer använd term :)). Dock ska sägas att torktiden verkar vara otroligt lång och att många användare tycks ha haft problem med att golvet klibbat ihop i sig själv om de packat ner det för snabbt. Så det är bara användbart om du kan ha tältet uppställt inomhus lång tid så att det verkligen genomhärdar.

https://www.extremtextil.de/en/tentsure-250ml.html

https://outdoor.mcnett.eu/outdoor/tent-sure-tent-floor-sealant/

Amazon med många reciencioner:
https://www.amazon.com/Gear-floor-s...SU4/ref=cm_cr_arp_d_paging_btm_2?pageNumber=2


Annars verkar det vara precis vad du ursprungligen söker och Mcnett är relativt erkänd tillverkare av lim och sömntätning.



Om tältet verkligen tar in vatten tycker jag det låter som en bra tillfällig lösning men att det borde ge rätt mycket kondens och onödig underkyla i tältet jämfört med att hålla vätan utanför. Däremot så hjälper ju å andra sidan inte en footprint helt då det inte finns någon badkarskant som hindrar vatten att rinna in från sidan. Så i det läget låter det klokt men mer som en tillfällig lösning.


/G
Jag måste börja med att säga att jag bara vidarebefordrar något jag läst och inte har någon egen erfarenhet, mina tältgolv har hållit tätt än så länge så jag har inte bekymrat mig så mycket.

Det är ju tänkbart att det blir fuktigare, jag tänker att det får ställas mot större säkerhet ifall det börjar rinna vatten längs marken. Då känns det som att en golvpress som ligger platt på marken under tältet löper större risk att samla vatten. Men det är bara skrivbordsfunderingar från min sida, ska jag medge.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Det är ju tänkbart att det blir fuktigare, jag tänker att det får ställas mot större säkerhet ifall det börjar rinna vatten längs marken. Då känns det som att en golvpress som ligger platt på marken under tältet löper större risk att samla vatten. Men det är bara skrivbordsfunderingar från min sida, ska jag medge.

Låter rimligt att det är bättre än en platt utanför tältet om det är rejält blött. Det mesta av kondensen från golvet/marken borde ju även fastna under "badkaret" och inte mycket smita upp längs sidorna.

Förutsatt att själva golvet är tätt, kan man egentligen fråga sig om det är bra att underlägget är det. Tänker att ett tätt underlägg riskerar att låsa fukt mellan underlägg och tältduk om det smiter in i hål eller rinner över kanten och fastnar i en pöl. En ventilerande duk skulle ju släppa ut fukten ner i marken igen.

Ska tillstå att jag bara spekulerar nu, har inte testat något av detta i praktiken men har reflekterat över att det ibland samlas vatten mellan underlägg och golv som man upptäcker när man packar ihop. Vet inte hur mycket extra kylande effekt det får.

Ber om ursäkt för att detta kanske är lite OT, men ursäktar mig med att TS fått bra svar på vägen :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...