Tälta i skogen i närheten av Stockholm

Hej!

Jag planerade ta med mina barn på en övernattning i tält ute i skogen. Det rör sig bara om en natt och främst för att uppleva lite övernatting ute i det fria med lägereld.
Är det någon som har bra tips samt förslag på lämpliga platser i närheten av Stockholmsområdet, kan vara en bit att åka med bilen men gärna inom radien av 10 mil.

Vi hade inte tänkt att vandra något nämnvärt, så om bilen går att ta med sig ända fram är det ett plus. Idealiskt om det finns vatten i forma ev an sjö eller liknande i närheten, då kanske fiskespöna får åka med. Barnen är 10 och 12 och har campat förrut men bara på campingplatser.

Tack på förhand.

Mvh
David
 
Tack för tipset!

Låter som en bra idé, väldigt nära och bra dessutom :)
Kikade runt lite på Tyresta's hemsida och ser att de håller på att rusta upp eld- och rastplatser också, får kolla med dem om status.
Är lite nyfiken på hur välbesökta deras eldplatser är, kan man räkna med att man får sällskap av andra som besöker eldningplatserna när man tältar vid en sådan som saknar vindskydd?

Mvh
David
 
Tack

Intressant tips.

Blev det någon övernattning? Jag är sugen på att ta med mina barn på äventyr.
 
järvafältet och naturskyddsområdet där (är några km från kallhäll och fullt 'gåbart' från pendeltågsstation om man kan tänka sig runt 3-4 km vandring innan man når området - det finns bilparkering precis intill området också) är också bra plats att vandra på, hitta ställen för att tälta över natten och har anordnade grillplatser här och var om man vill ha öppen vedeld och inte kör på gasolkök mm. Det är heller inte 'för långt' till 'civilisationen' igen om man måste bryta upp av någon orsak vilket kan vara bra när man har barn med sig

Just nu är det väldigt torrt i själva marken (dock inte eldfängd vegetation ännu) och problem att hitta dricksvatten från naturliga källor och tillhörande bäckar är uttorkade i nuläget.

Det finns tappställen och handpump från brun på några ställen och det kan vara bra att kolla upp det innan man börja knata runt och leta desperat när törsten sätter in - Jag upplevde att man ändå bör ha 2-3 liter vatten med sig per person när knatar runt där med halvtung rygga och kanske inte hittar tappställen inom rimlig tid.
 
Senast ändrad:
Visst blev det tältning

Intressant tips.

Blev det någon övernattning? Jag är sugen på att ta med mina barn på äventyr.

Det blev en alldeles perfekt övernattning i Tyresta, tror det var eldstaden som Ringblom rekommenderade som vi hamnade vid. Stort tack för tipset!
Vi parkerade bilen och gick ca 650 meter.
Eldstaden låg sedan alldeles vid vattnet och vi kunde sätta upp tältet i direkt anslutning.

Vi hade med oss en hel del klassiska maträtter för grillning, förutom kött till middagen blev det grillning av pinnbröd, krabbelurer, marsmallows, bananer med choklad i, m.m. Vi hade riktigt tur med vädret och badade och fiskade, fick både gädda och abborre.

Eftersom vi hade bil och bara gick en kort bit hade vi med oss ett stort tält, uppblåsbara madrasser och annat lyx som man inte kanske kan unna sig om man skall gå långt.

Barnen tyckte att det var riktigt bra, "En av de bästa dagarna i mitt liv" - Sa min dotter :)

Riktigt skönt att komma iväg med barnen bort från TV, data och alla bekvämligheter och få umgås på ett riktigt avkopplande och nära sätt, kan starkt rekommendera det.
Perfekt att göra en helg t.ex.

Tänkte försöka lägga upp lite bilder, jag har precis laddat upp dem men de blir tillgängliga under dagen...
 
Var?

På kartan som du länkar till är det eldstaden som är markerad till höger om Sisshammar, ligger ut mot Kalvfjärden.
 
Perfekt

håller precis på att packa. Siktet är inställt på eldplatsen vid Sisshammar.

Xxargs tips var inte heller dumt. Det får det bli nästa gång.

/Mikael
 
Vad kul att det blev en lyckad helg:) Hoppas din blir bra också Mikael!

Det finns en hel del att se i närheten. Fortsätter man den lilla grusvägen som man går på innan man viker av grusvägen så slutar den efter ca 500 meter. Där finns det en bred stig som leder fram till Lillströmträsk. Man kommer fram till ett vedförråd och svänger vänster. Följer man den stigen ca 200 meter kommer man fram till en eldstad precis vid tjärnen. Lagom dagsutflykt :)
 
Samma tältplats

Ser nu att jag valde exakt samma tältplats!

Det ända som hade förändrats var eldplatsen - bänken runt hade bytts ut.

Ringblom, du saknar inte en svart löpare med dubbla dragtappar till något av tältets dragkedjor? Kan möjligen komma från en sovsäck. När jag packade ihop mitt tält hittade jag en sådan på marken där tältet stått. Skicka mig ett PM i så fall.

Tältandet gav mersmak, nu måste jag planera in nästa miniäventyr.

/Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.