Fråga till jägare

Hej,

Igår åkte min sambo till stallet och såg en jägare stå med skjutvapen riktat mot vägen, Han sänkte vapnet när hon åkte förbi. Hon upplevde det obehagligt att veta att man kanske skjuter precis vid vägen där hon åker bil och rider.

Nu undrar vi om det finns några bestämmelser för var man får jaga? Eller finns det oskrivna regler? Jag tycker det är sällan man ser jägare sitta på pass precis vid vägen.

Mvh
Niklas
 
Det kräver särskilt tillstånd att jaga/skjuta inom stadsplanelagt område men i övrigt får man bara inte utsätta andra för fara.
Det är mycket vanligt att man står i vägkanten när man jagar fast man undviker av praktiska skäl oftast trafikerade vägar och om han demonstrativt sänkte vapnet när hon kom förbi så tycker jag att han visade god hänsyn.
 
Påminner mig om när jag var ute och cyklade förra året... cyklade mtb i ett stort friluftsområde med flertalet löpspår, och ett myller av stigar, bl a sörmlandsleden... det var helg och det var massvis med löpare, cyklister och hundägare i skogen.

Helt plötsligt dyker en jägare upp... kändes lite olustigt, har dessutom för mig att det råder jaktförbud i storstadsområdena på helgerna...
 
Säker jakt

När man jagar gäller fortfarande allemansrätten.Inga varningsmeddelande i lokalradion,mistlurar,avspärrningar eller varningsskyltar är ett krav.Alltså räknar jägaren att vem som helst,var som helst,när som helst kan dyka upp i jaktområdet.Inga skott får avlossas om inte säkerheten är tillräcklig.Detta lär man sig grundligt under utbildningen innan man får sin vapenlicens.Därför gjorde jägaren helt enligt boken då han sänkte och gjorde sitt vapen obrukbart.Ansvaret är alltid jägarens,så ni kan ifortsättningen känna er lugna när ni är ute i naturen.
Mvh Kenneth
 
Den olust som en del upplever när dom ser en person med ett vapen, vad grundar sig den på?
Om man möter en bil på en väg så förutsätter man att föraren har sett dig, kan hantera sitt fordon och inte avsiktligt tänker köra på dig. Varför skulle en jägare beté sig annorlunda?
 
Skillnaden som jag ser det är att en bils huvudsakliga uppgift är att transportera saker med. Ett vapens huvudsakliga uppgift är att döda.
 
Farligast,bil eller vapen.

Skillnaden som jag ser det är att en bils huvudsakliga uppgift är att transportera saker med. Ett vapens huvudsakliga uppgift är att döda.


Under dessa transporter dödas 300-450 människor och 4000 människor skadas svårt per år i Sverige.
Under en jaktsäsong avlossas 1 miljon skott.Av dessa skott är 1,6 vådaskott med dödlig utgång per år.Störst risk att träffas har ju jägarna runt omkring skytten,så att allmänheten träffas är mycket liten.
 
Skillnaden som jag ser det är att en bils huvudsakliga uppgift är att transportera saker med. Ett vapens huvudsakliga uppgift är att döda.

Fast nu gällde det ju föraren/jägaren.
Ett vapen som ligger på marken är ju inte farligare än en parkerad bil.
Varför tror man att en jägare kommer att skjuta på allt som rör sig bara för att han skulle kunna medan bilisten antas undvika att köra på allt han skulle kunna?
 
De som lider av hoplophobia blir inte botade av vässade argument. Loppet är kört och sannorligt utökas deras skaror nu då plikten nu är borta.
 
Skillnaden som jag ser det är att en bils huvudsakliga uppgift är att transportera saker med. Ett vapens huvudsakliga uppgift är att döda.

Väldigt många vapen skjuter aldrig hål i något värre än papper och deras uppgift är att roa på ena eller andra sättet.

Skidskyttegevär skall ju inte ens skjuta hål utan bara träffa helst rätt. Sen är de givetvis en vikt spm skall transporteras med.

Bilar borde inte vara mer än transportmedel men tyvärr förhindrar en del förare den fina delen av statestiken.
 
Jag kommer att tänka på en jakt för en månad sedan ungefär som jag deltog i. Det var drevjakt på i första hand hare och fasan. Ett drev gick ganska nära en mindre landsbygdsväg och på andra sidan av den vägen var stängsel uppsatt. Jag blev tillsagd att i samma riktning som drevet gå längs vägen i första hand för att bromsa ev bilar om något vilt skulle komma upp på den vägen. Det här var verkligen på landet och normalt kommer det inte mycket bilar här så ev argument om att vi skulle undvika jaga här blir mest löjligt. Hur som helst kom det dock två bilar mötandes precis när ett rådjur hade skrämts över till andra sidan av vägen och inte lyckades ta sig förbi stängslet. Jag gick med brutet gevär och höll upp handen för att få bilarna sänka farten. Det gick bra och inget rådjur blev påkört av någon bil, men hade jag inte gått längs vägen där så tror jag nog risken varit stor för det.
 
När man jagar gäller fortfarande allemansrätten.Inga varningsmeddelande i lokalradion,mistlurar,avspärrningar eller varningsskyltar är ett krav.Alltså räknar jägaren att vem som helst,var som helst,när som helst kan dyka upp i jaktområdet.Inga skott får avlossas om inte säkerheten är tillräcklig.Detta lär man sig grundligt under utbildningen innan man får sin vapenlicens.Därför gjorde jägaren helt enligt boken då han sänkte och gjorde sitt vapen obrukbart.Ansvaret är alltid jägarens,så ni kan ifortsättningen känna er lugna när ni är ute i naturen.
Mvh Kenneth

Men visst anses det vara god jaktetik att sätta upp anslag/snitslar där man påvisar att jakt pågår? Särskilt när man jagar i närheten av bebyggelse.
Sen det där med vägar - är väl lite tveksamt att ha ett pass vid väg som ligger i direkt anslutning till bebyggelse? Skogsväg är väl en annan sak.

Handlar det om eftersök så är läget naturligtvis ett annat.


Ps: är inte utbildad i ämnet. Än.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...