Närke

Ja, Långviken känner jag till, men där finns numera enbart 2 vindskydd. et tredje brändes ner. Det är ju Friluftsfrämjandet i Kumla som sköter om dessa vindskydd. Jag ska vara med på deras årsmöte 11 mars och berätta om min vindskyddsjakt. :)

Håkan F

PS Tack för koordinaterna.
 
Hej Anders!
I helgen som gick var jag ute och vandrade delar av Ringsbergsleden. Jag hittade två av de vindskydd som du berättat om: Hunnebergsfallet och det mycket trevliga vindskyddet nere vid Sottern - dock inte exakt på den plats som dina koordinater angav, utan ca 1 km norrut.

I dina tidigare inlägg i denna tråd så låter som om du känner till ytterligare två vindskydd.

1) När jag nämnde att det enda vindskydd jag kände till längs Ringsbergsleden var det vid den stora badplatsen, då skrev du att "Det andra ligger en bit därefter mitt inne i skogen högt uppe i en backe". Detta vindskydd hittar inte jag. Jag vandrade hela leden från badplatsen till Hunnebergsfallet utan att hitta något.

2) I ditt första inlägg i denna tråd skrev du att du kände till ett vindskydd "strax söder om Skåreklint". Var ligger detta vindskydd? Är det Skåle klint du menar?

Tack för hjälpen. Jag håller tummar!

Håkan
 
Hej Anders!
I helgen som gick var jag ute och vandrade delar av Ringsbergsleden. Jag hittade två av de vindskydd som du berättat om: Hunnebergsfallet och det mycket trevliga vindskyddet nere vid Sottern - dock inte exakt på den plats som dina koordinater angav, utan ca 1 km norrut.

I dina tidigare inlägg i denna tråd så låter som om du känner till ytterligare två vindskydd.

1) När jag nämnde att det enda vindskydd jag kände till längs Ringsbergsleden var det vid den stora badplatsen, då skrev du att "Det andra ligger en bit därefter mitt inne i skogen högt uppe i en backe". Detta vindskydd hittar inte jag. Jag vandrade hela leden från badplatsen till Hunnebergsfallet utan att hitta något.

2) I ditt första inlägg i denna tråd skrev du att du kände till ett vindskydd "strax söder om Skåreklint". Var ligger detta vindskydd? Är det Skåle klint du menar?

Tack för hjälpen. Jag håller tummar!

Håkan


Hej

Får be om ursäkt att jag är så förvirrande=) Det måste blivit fel koordinater.
Det finns totalt 3st vindskydd på Ringbergsleden som jag känner till.
1 Vid stora badet.
2 Vid Sottern .
3 Vid Hunnebergsfallet.

Det vindskyddet som ligger söder om Skåleklint får jag återkomma om.
Ska snart ta mig en cykeltur i trakterna där är tanken.
 
Ok. Tack!
I Länsstyrelsens faktablad om Skåle står det att det ska finnas vindskydd i reservatet. Jag har varit där vid två tillfällen för att leta upp det, utan resultat. Då tog jag kontakt med länsstyrelsen och frågade om positionen, men fick till svar att uppgiften var felaktig.

Nu skriver du att du hittat ett vindskydd SÖDER om Skåle klint... Jag håller tummarna :)

Håkan
 
Ok. Tack!
I Länsstyrelsens faktablad om Skåle står det att det ska finnas vindskydd i reservatet. Jag har varit där vid två tillfällen för att leta upp det, utan resultat. Då tog jag kontakt med länsstyrelsen och frågade om positionen, men fick till svar att uppgiften var felaktig.

Nu skriver du att du hittat ett vindskydd SÖDER om Skåle klint... Jag håller tummarna :)

Håkan

Hej

Jag orkade inte vänta längre=)
Men tyvärr så visade sig inte vara så mycket till vindskydd. Jo det är det men inge bra.
Tydligen för de som fiskar. Men är man ute på en lång cykel tur kan man ju alltid stanna här o grilla en korv eller två=)
Lägger in koordinaterna här nedan.
N58 59,300
E015 10,892

Du har varit vid vindskyddet i Samsala? Det är väldigt fint men som synd för nära allt annat.
 
Anders - du är en guldgruva!
Jag är intresserad av vindskydd oavsett kvalitet.
Samsala? Var i Samsala?
Fram med cykeln igen!
:)

Håkan
 
Anders - du är en guldgruva!
Jag är intresserad av vindskydd oavsett kvalitet.
Samsala? Var i Samsala?
Fram med cykeln igen!
:)

Håkan

Hej
Jag tog med min dotter ut på ett litet äventyr i skogen idag.
Först besökte vi Gramses grotta "N59 02.738 E015 06.726" som jag verkligen kan rekommendera för någon som vill ha en annorlunda övernattning i skogen. Eller en spännande fika pause för barnen i skogen. Sen va det dax att vandra vidare till vindskyddet i Samsala. På vägen dit passerade vi Korsberget. Väl framme vid vindskyddet fick min dotter leka vin bäcken som rinner förbi bara några meter från platsen. Jag dukade fram vår matsäck som bestod av pastasallad. En toppendag med andra ord. Vindskyddet är beläget vid "N59 02.865 E015 07.405"
Hoppas du gillar det du kommer att få se=)
 
Hej
Jag tog med min dotter ut på ett litet äventyr i skogen idag.
Först besökte vi Gramses grotta "N59 02.738 E015 06.726" som jag verkligen kan rekommendera för någon som vill ha en annorlunda övernattning i skogen. Eller en spännande fika pause för barnen i skogen. Sen va det dax att vandra vidare till vindskyddet i Samsala. På vägen dit passerade vi Korsberget. Väl framme vid vindskyddet fick min dotter leka vin bäcken som rinner förbi bara några meter från platsen. Jag dukade fram vår matsäck som bestod av pastasallad. En toppendag med andra ord. Vindskyddet är beläget vid "N59 02.865 E015 07.405"
Hoppas du gillar det du kommer att få se=)
Jag gillar i varje fall det jag får läsa här. :) Ni verkar ha haft en fantastisk dag. Lyckost din dotter som får vara med om något sådant.
Tack för koordinaterna. Det kan nog bli en tur kanske redan 1 maj.
Även Gramses grotta blir jag intresserad av, Jag har visserligen inte regelmässigt noterat övernattningsbara grottor, men i ett område som jag älskar - Fasaskogen - saknas nästan vanliga övernattningsmöjligheter helt, så där har jag faktiskt noterat några grottor.
Jag kommer helt klart att besöka Gramses grotta. Den ser ut att ligga i eller vid en rejäl brant. Finns det någon stig dit? Från vilket håll i så fall? Eller är det gps som gäller?

Håkan
 
Jag gillar i varje fall det jag får läsa här. :) Ni verkar ha haft en fantastisk dag. Lyckost din dotter som får vara med om något sådant.
Tack för koordinaterna. Det kan nog bli en tur kanske redan 1 maj.
Även Gramses grotta blir jag intresserad av, Jag har visserligen inte regelmässigt noterat övernattningsbara grottor, men i ett område som jag älskar - Fasaskogen - saknas nästan vanliga övernattningsmöjligheter helt, så där har jag faktiskt noterat några grottor.
Jag kommer helt klart att besöka Gramses grotta. Den ser ut att ligga i eller vid en rejäl brant. Finns det någon stig dit? Från vilket håll i så fall? Eller är det gps som gäller?

Håkan

Du kan parkera bilen här N59 02.791 E015 06.873
Följ traktorvägen in i skogen. Jag hittade på en stig men det kan nog vara bra att ta med GPS.
Nedan är en länk från GC

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=e8d122b8-2549-4ea5-8e28-43455893a1dd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wildlifephotography När kommer highland cattle ut igen i Oset, Örebro, Närke? Andra regioner 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...