Messerschmidt...

Men om man hamnar i en tråd som man anser har spårat ur så brukar man väl lämna den ganska snart? Efter att ha hängt i andra fora så slås jag ofta av den generellt mycket höga nivån på trådarna här på Utsidan - både var gäller faktainnehåll, respekt för andras åsikter, och - inte minst viktigt - en hög nivå på det skrivna språket. Och med den bakgrunden tycker jag gott att man kan unna sig en eller annan urspårartråd. Jag tror knappast att någon stöts bort på grund av det, med tanke på hur otroligt mycket matnyttigt man kan hitta i andra trådar.
 
Tyvärr så händer det då och då att att det spårar ur och den stora debatten kommer att handla om ett helt annat ämne. I detta fallet har plötsligt tråden kommit att handla om svenska språket och skrivregler.

Första inlägget, ofta benämt "trådstarten", handlar om svenska språket och skrivregler. Resten av tråden behandlar detta ämne i en trevlig och humoristisk ton. Anledningen till att tråden hamnade under rubriken Norr- Västerbotten beror just på rubriksättningen som exempel på ämnet.

Att tråden sedan plötsligt har spårat ur eller rättare sagt surnat beror på andra orsaker. Den har inte handlat om företeelser som pajkastning eller slasklaviner före den urspårningen. Jag är visserligen inte infödd norrbottning, jag är bara inflyttad sedan 40 år tillbaka. Jag har under dom 40 åren inte uppfattat att någon av dom företeelserna är genuina eller mer förekommande i norr än i söder så dom ämnena tycker jag definitivt inte hör hemma under denna rubrik!

Jag är trogen läsare av lokaltidningen så jag har visserligen noterat att detta med pajkastning förekommer inom det politiska livet i Jokkmokk så det kan man säga är en lokal företeelse, men det kan vi kanske avhandla i en tråd som vi kallar Pajkastning i Jokkmokk under rubriken övriga aktiviteter.
 
Skrivihop-rörelsen revisited

Haha, trots att jag svor att lämna den här tråden, så kunde jag inte låta bli att dela med mig av Blockets nyhetsrapportering idag, 27/4.

De har uppenbarligen kommit på att de båda ordleden i "svininfluensan", dvs svin- och -influensan kan skrivas ihop till "svinfluensan":
 

Bilagor

  • Svinfluensa.jpg
    Svinfluensa.jpg
    57.7 KB · Visningar: 377
Så sätter man alltså stopp för en tråd som man inte tycker om. Jag har läst i nån tidning om friluftsliv att det finns klientel som besöker STF;s fjällstugor och anläggningar som har en överlägsen attidyd på sitt friluftsliv som finare eller bättre än andras. Detta baserar man på olika faktorer, vissa vandrar långt, vissa samlar höjdmetrar och toppar, vissa bär lätt, andra bär tungt.
Det är i alla fall en attityd som mest stänger ute den som har den från en trevlig gemenskap. Det stora flertalet människor har en viss distans till sina hobbies, man kanske håller på med friluftsliv för att hitta likasinnade att skoja och svamla med. Man kanske äger en husvagn för att man bor i den när man åker på dansbandsvecka. Sedan finns det människor som tycker att friluftslivet är det centrala eller att husvagnsägandet är det centrala, och kan inte se det som ett medel för nåt annat behov man vill fylla i sitt liv.
Ärligt talat Jokkmokksjocke, om man nu verkligen går in för sitt frilufsande till 110 procent, inte fan har man tid eller lust att sitta och läsa eller skriva på ett forum om detta. Då sitter man väl hellre ensam i sin sandlåda och struntar i resten av mänskligheten.
För mig är friluftsliv ett sätt att komma bort från allvar och måsten, det finns inget trevligare än att sitta vid en lägereld med lite sköna typer och slänga käft och svammla. Det kan till och med hända att man skrattar lite (det gör jag även när jag läser vissa inlägg på forumet, inte ditt senaste dock).
Det kanske är ljuset från skärmen som har samma effekt på mig som ljuset från lägerelden, jag vill helt enkelt slänga lite käft med Peter,Firren, Skabbräven och Dvärgbjörken. Var får jag göra det tycker du? Är det Utsidan som är för seriös, eller är det Norr- Västerbotten eller är det överallt där du är?

Nu är ju du ute och cyklar...

Vårtbjörk!!!
 
Också fel. Västerbottensost ska det vara!

Fog-s eller inte! Vet ni egentligen hur j***a jobbigt det är att förklara sådana skillnader för studenterna? Verkar knappast finnas någon vettig eller hållbar regel för det.
Varför heter det bordsben men fjälltopp? I bägge fall är det ju benet av bordet och toppen av fjället. Inte ens i min hardcore-grammatikbok finns en regel om detta.

Sedan är det ju alltid lite lugnande att se att även infödingar emellan råder oenighet i vissa språkfrågor. ;)
 
Varför heter det bordsben men fjälltopp? I bägge fall är det ju benet av bordet och toppen av fjället. Inte ens i min hardcore-grammatikbok finns en regel om detta.
Har inget säkert svar på frågan, men jag skulle gissa att "bordsben" beror på att det helt enkelt är lättare att säga. "d+b" är ingen naturlig koppling.

Kanske...?

HåkanF
 
Oj, oj, ja detta med foge-s är ingen lätt grej, men det finns en del språkriktighetsböcker som tar upp ämnet. Jag nöjer mig här med att bara kolla er språkkänsla. Förvisso är detta ämne lite OT. Är det någon skillnad mellan: skolbokhylla och skolbokshylla?

Mvh /Joel
 
Det finns en tumregel när det kommer till det där sabla s:et, nämligen att det används när förledet i sig är ett sammansatt ord. Det heter alltså "björnskinn" men "björnskinnsförsäljare". Liksom andra tumregler är denna inte alltid rättvisande (t.ex. "bordsben" som sagt), men i brist på bättre... :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...