Roddbåtsbygge

Förstår inte riktigt skillnaden på när det kommer vågor och inte.

Jo, du har rätt i det du säger. Det kan nog vara så att jag sitter på en annan höjd i förhållande till årtullarna. Jag får inte upp bladet över vågen på tillbakagången då jag är nere i vågdalen o årbladet befinner sig vid vågtoppen. Tycker att det känns så bra vid rodd i stilla vatten, så jag vill inte ändra så mycket på detta, men det vore intressant att testa i en annan båt.
 
Grymt fin roddbåt och trevlig tur-rapport! Nästan så att en inbiten kajak-paddlare som undertecknad blir lite sugen på att testa rodd.. Vad har du för marsch-fart på den där?

Tack så mycket, det är så många som sagt så att jag nästan börjar tro det själv...

Det är klart att du skall testa rodd, det är hur kul som helst!

Har inte riktigt koll på marsch-fart men har klockat en sträcka en gång och då rodde jag, med olastad båt, i 5 knop i medvind o 4.5 i motvind (vind ca 4 m/s). Skulle nog kunna hålla den farten under rätt lång tid. En ung vältränad man skulle nog utan vidare kunna lägga på 0.5 knop till men så mycket mer tror jag är svårt.
Med lastad båt när man skall navigera o hålla koll på andra båtar handlar det nog om en snittfart på max 3 knop skulle jag tro.
 
Trailer

Fick en förfrågan om min trailer:

Den jag köpte på Jula var för kort för båten så jag skarvade den med två UPE50-profiler, längd ca 1.5 m vilket gjorde trailern ca 1m längre. Målet var att den skulle väga äver i fören och det gör den för min båt som är ca 5.3m. Profilerna känns snarare överstyva än för veka.
Har inte kollat om det är formellt godkänt att göra på detta sätt, men med tanke på att båten är så lätt och att det är en 30-trailer så har jag svårt att se något problem i det hela.
Inga problem att svänga med den i alla fall.
Man bör kanske kolla att stödrullarna inte gör märken i skrovet (de är ganska hårda) men för min del går det bra.
 

Bilagor

  • DSC00687.jpg
    DSC00687.jpg
    49.6 KB · Visningar: 851
  • DSC00693.jpg
    DSC00693.jpg
    46.8 KB · Visningar: 866
Har skaffat en likadan trailer (det är REA nu ) som jag skall förlänga. Detta ser ju enkelt ut.
Inser när jag ser bilderna att jag kanske måste skaffa bakljus och triangel också. Är det så?
 
Jo, om man tar en ny 30-trailer i bruk nu måste man ha både triangel o blinkers o lyse. Gamla (kommer inte ihåg vilket datum som gäller) slipper undan med triangel.
Vet inte hur hårt polisen kollar sådant, men tycker det är rätt bra att ha lite prylar som syns där bak, så ingen kör på båten.
 
Jo nog är det skillnad när det är vågigt, ibland får man lyfta högt för att få åran över, ibland är vattnet långt ner och då får man fösa ner åran längre. Det är nog mest en vanesak. Sillbåtarnai baskien verkar klara det utan problem, de har å andra sida rätt höga fribord vilket kanske ger mer manöverutrymme.
 
här ser man ändå en skötbåt som får stopp efter att ha fått en brytande våg över sig. Men de har inte speciellt krabb sjö även om vågorna är stora. En minut in på denna ser man i slow motion hur de får sträcka sig ner ordentligt för att få vatten att sätta årorna i.
Några andra saker; de har årorna på "fel sida" om pinnarna. De vrider åran bara ett kort ögonblick under själva lyftet ur vattnet, som om det enbart var för att få åran ur vattnet, struntar i luftmotståndet. Det kan gå fort även med fast säte.

När jag ser utriggarna på StJ-båten tänker jag att det kanske är svårt att höja årorna speciellt högt över båtens relingshöjd för att få dem över vattnet i krabb sjö. Är det kanske där som svårigheten ligger?
 
Senast ändrad:
Oj vilka galärslavar, där skulle man ta slut o bli ballast innan man hunnit en båtlängd...

De kanske viker upp åran för att minska risken att slå i varandra?
Det ser ju ut som de har ganska gott om luft ovanför benen och det är ju lite lättare att bara ha en åra att hålla koll på.

Helt klart är det höjden på årtullen som skall justeras efter hur grov sjön är, mina sitter bra när det är kav lugnt, men när det är gropigare sitter de för lågt.
Till nästa skärgårdstur skall jag justera fästet vid relingen så att "utriggen" kan höjas o sänkas på ett smidigt sätt. Den är fäst med gångjärn i rullsitsramen, så det endas som behövs är ett mellanlägg. Får väl experimentera lite och se vad som fungerar bäst.
 
Tsunamivågsskydd...

...är det nog inte, men den löstagbara sargen borde hindra en del vatten från att rulla över relingen när det skvalpar lite mer än vanligt. Om det är ett bra alternativ till ett kapell återstår att se.
Hoppas vara ute i skärgården nästa vecka, då kanske det visar sig.

Har numera, kanske inte så vackert utfört, höjt utriggarna. Det kan klart konstateras att det är lättare att ro i lite gropigare sjö på detta sätt, om än på bekostnad av lite högre armföring vid draget.
 

Bilagor

  • DSC00778.jpg
    DSC00778.jpg
    47.9 KB · Visningar: 633
  • DSC00782.jpg
    DSC00782.jpg
    48.1 KB · Visningar: 616
Såna där brädor har jag sett på traditionella båtar.
//www.blocket.se/stockholm/Roslags_Mellanoka_34190780.htm
De är nog praktiska om man ska ta med massor av hö från en slåtteräng eller sneseglar lite. Eller som sagt när det skvalpar.
Lite rundning på hörnen så ser dom helt roslagsallmogeaktiga ut. Ser mycket bra ut i stort, detaljer för utseendet går ju att fila på senare.
Vad får du i praktiken för fribord med respektive utan brädorna?
Går kanske att lägga en tjock dyna på rullsitsen när brädorna är på? Ställningen blir lite mer upprätt då också och kanske ännu bekvämare att lägga kraft på bladen?
 
Senast ändrad:
Går kanske att lägga en tjock dyna på rullsitsen för att komma upp lite de gångerna när brädorna är på? Kroppsställningen blir lite mer upprätt också och kanske blir det då ännu bekvämare för kroppen att lägga kraft på bladen?
Själv har jag ca 22 - 23 cm i höjd på sätet oavsett om jag har rullsitsen i eller om jag har roddpallen i och kör "fixed seat"-rodd. Fixed blir det nästan bara när jag har passagerare, det blir mindre skrymmande så man kan ha massor av last också och går förvånansvärt bra om man inte har alltför bråttom.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...