Senaste turen

Jag fortsätter mitt samlande. Och vädret fortsätter vara snällt mot mig. Enda dagarna som passade för min septembertur lyckades sammanfalla med värmen i förra veckan, eller kanske tvärt om. Hur som helst suveränt flyt.

Är så förtjust i min karta över alla turer i år att jag visar den här :) Eventuella oktober- och novemberturer tror jag inte kommer utöka resområdet så mycket. All rodd är förresten med, inte bara tältturer. Och cirklar betyder övernattningsplats.
 

Bilagor

  • roddar 2008.jpg
    roddar 2008.jpg
    114.3 KB · Visningar: 1,092
  • DSD01653.jpg
    DSD01653.jpg
    37.5 KB · Visningar: 944
Jag har byggt en blekinge eka i samma stripteknik som man bygger kanoter. Det blev en lättrodd eka. Rodde i mitten av juli någon gång från (ligger norr om Hudiksvall) Mellanfjärden ut till Jättholmarna 1 landmil rätt ut. en timme och femtio minuter. Tillbaaka satte jag upp masten och seglade. Vinden hade då ökat så jag fick en lugn resa tillbaks.
Var även ut och rodde i riktigt blåsväder och ekan går juvligt i kraftig sjögång.
 
Det blev ingen oktobertur men hoppas på en tälttur i nästa vecka. I alla fall två turer med min båt kring Lidingö (har rott med "smalbåt" vid roddklubben också). Dels runt Tegelön i början av månaden och så förra torsdagen in i Svindersviken. Försökte få solen att stanna bakom millesstatyn men det var helt omöjligt, lyckades bara nästan. Skulle behövt helt vindstilla väder.
 

Bilagor

  • DSD01947l.jpg
    DSD01947l.jpg
    44.9 KB · Visningar: 917
Skulle behövt helt vindstilla väder.
Det var ju inte så smart skrivet, då skulle motivet försvinna...

Efter fyra nätter ute nu kan jag konstatera att ljuset på Stockholms breddgrad räcker i början av november. I alla fall om man som jag tycker det är skönt att sova i nio timmar :) Med sömn mellan kl 20 och 05 har det inte blivit någon "överbliven tid" bara för att det mörkt. Och solen värmer faktiskt också. Fast det är klart, det var inte så dumt att jag inte fick en droppe regn. Att torka något orkar inte solen.
 

Bilagor

  • DSD02645.jpg
    DSD02645.jpg
    90.9 KB · Visningar: 926
En liten motionstur igår eftermiddag i skymningen. Var nyfiken på att testa en ny kompass (ca 7 cm diameter)! Det var inte tillräckligt med vind för att det skulle bli något egentligt test, men den verkade ok. Inte helt omöjligt att se vilken kurs man har.

Jag tänker mig att jag borde kunna ha nytta av kompassen, dels som en extra referens vid sidvind, dels när jag har kursen på kartan men har svårt att se exakt vart jag ska. Det senare händer bara sällan och hittills har jag ändå lyckats pricka min kurs utan problem. Men att syfta med en liten orienteringskompass klarar jag inte alls. Det enda som jag får att fungera är att se till att ha koll på alla öar runt omkring mig, dvs. inte bara försöka hålla kartan åt norr och snabbt dra till med vart jag ska. Jag börjar förstås så, men ibland har jag fått vrida kartan rätt mycket för att passa in med verkligheten.

Sindvind är egentligen inget problem, men med kompassen kanske jag inte behöver vända mig om för att se hur stor sidavdriften är (även om det förstås är bra att vända sig om då och då ändå...). Det känns ganska väl hur vinden tar tag i båten och jag styr då på känn upp mot vinden för att kompensera. Min tanke är att jag skulle kunna falla av lite då och då för att se att jag är på rätt linje genom att se om aktern pekar åt det håll jag kom ifrån samtidigt som kompassen visar rätt kurs. Kanske tycker jag det bara är krångligt att göra så, kanske är det krångligt men kul. Blir spännande att se.
 

Bilagor

  • DSD02978.jpg
    DSD02978.jpg
    19.2 KB · Visningar: 1,046
Senaste turen igår blev premiär för mig i vinterkläder. Fötterna håller värmen riktigt dåligt, men det gick bra med mina turpjäxor och extra socka - som jag aldrig kan ha när jag åker skidor, det blir för varmt. Lite för lite aktivitet för fötterna vid rodd alltså.

Kul att i alla fall fyra personer utöver jag rapporterat om rodd här i tråden under 2008. Jag hoppas att få läsa mer, inspireras gärna av "bloggidolen" Erik. Jag tycker mig dock inte klara att blogga mer än med bilder från min telefon: moblogg.wanell.se.

Lite siffror för 2008: 65 av årets 365 dagar var roddagar med min båt (faktiskt några till med roddklubbens, men det räknar jag inte). Totalt 1730 km där 1230 av dem roddes under de 40 dagarna jag var ute med tält (nio tillfällen, 31 nätter varav två i stuga).

Så en bild från igår. Prognosen sa inget om moln eller dimma och mycket riktigt klarnade det lite senare.
 

Bilagor

  • DSD03363.jpg
    DSD03363.jpg
    32.8 KB · Visningar: 815
Fin rodd på västkusten.

Här i Bohuslän har vi sportlov, och för oss lediga lärare har det varit mycket fint roddväder.
Vi har rott varje dag sedan i söndags. Tyvärr lade sig isen i natt, hoppas den bryts upp snart!

Per-Erik Johansson (Explorer 4,6)
 
Låter finfint med sportlovsrodd!

Mitt "sportlov" blev på fjället, men det har allt blivit en del rodd ändå. Summering första kvartalet: 4 + 2 + 3 turer jan, feb, mar (185 km). Och så en tälttur fyra nätter (fast dag 1 och 5 var bara halvdagar) nu sista dagarna i mars (125 km). Än ligger jag klart före förra årets siffror ;-)

Hade som vanligt tur med att inte få regn. Visserligen lite snö första kvällen, men det var så lite. Däremot ordentligt blåsigt, och åt fel håll. Men sedan höll sig vinden lugn innan den som prognosen lovat vred och blev till motvind igen på tillbakafärden. Fast den blev inte alls lika stark som utlovat.

Jag fick vara med om en riktigt läcker vindminskning. Stod på norra Grinda och tittade mot Lindalssundet och hade en ganska kraftig vind med riktning därifrån. Mörkt vatten med mycket "gäss", kanske 8-10 m/s, den kom inte åt där jag stod. Men när jag sedan bara en liten stund senare rodde iväg var den vinden försvunnen. Sjön var lite konstigt gropig "utan riktning" just i början.
 

Bilagor

  • DSD04158.jpg
    DSD04158.jpg
    54.4 KB · Visningar: 732
  • DSD04181.jpg
    DSD04181.jpg
    15.1 KB · Visningar: 795
Även fast jag inte har skrivit något här sedan april har det förstås blivit rodd (går att följa på moblogg.wanell.se). Jag tror jag loggat exakt varje gång jag varit på vattnet och när jag summerar det ser jag att 118 av årets dagar under 2009 innehållit rodd. Totalt 2174 km fördelat på 1127 km med packning, 503 km utan packning med Explorern, 507 km med "slätvattenbåt/smalbåt", 24 km i kustroddbåt och 13 km i "vanlig" roddbåt.

Här nedan en karta över årets tältturer. Förra året sträckte sig området från Huvudskär i söder till Fejan i norr. I år utökade jag det genom rundning av Utö/Ålö och besök på Tjärven (i helt vindstilla väder för övrigt).
 

Bilagor

  • karta.gif
    karta.gif
    75.5 KB · Visningar: 945
staboudde

Jag tycker mig se att du tältat vid staboudde (stavs udde) , mysigt ställe det där.
Gick det kor och får där, då du var där?
Stranden är stenhård och gjord av kalksand.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...