Val av friluftskök för ett par veckors vandring

Vill lägga till en Primus-produkt till din lista över alternativ: Primetech Stove Set 1.3. Alltså med integrerad brännare/vindskydd och en av två kastruller med nonstick-beläggning och värmeväxlare. Har använt det i tre säsonger och tycker det är perfekt för två personer som vill ha mer än en vattenkokare. Enkelt att komplettera med stekpanna. Lättvikt är det kanske inte, men mycket praktiskt - bland annat att packpåsen samtidigt fungerar som grytmysare. (Jag har ingen erfarenhet av Trangia).
 
Vill lägga till en Primus-produkt till din lista över alternativ: Primetech Stove Set 1.3. Alltså med integrerad brännare/vindskydd och en av två kastruller med nonstick-beläggning och värmeväxlare. Har använt det i tre säsonger och tycker det är perfekt för två personer som vill ha mer än en vattenkokare. Enkelt att komplettera med stekpanna. Lättvikt är det kanske inte, men mycket praktiskt - bland annat att packpåsen samtidigt fungerar som grytmysare. (Jag har ingen erfarenhet av Trangia).

Har ingen erfarenhet av Primus Primetech Stove Set 1.3 men utifrån de bilder jag sett så ser det ut som ett bra kök men med några tydliga nackdelar jämfört med Trangia. De är:
*Mycket sämre vindskydd
*Lite tyngre (ligger mellan Trangia 25 och 27 i storlek så det är lite svårt att jämföra)
*Klart dyrare
 
Vill lägga till en Primus-produkt till din lista över alternativ: Primetech Stove Set 1.3. Alltså med integrerad brännare/vindskydd och en av två kastruller med nonstick-beläggning och värmeväxlare. Har använt det i tre säsonger och tycker det är perfekt för två personer som vill ha mer än en vattenkokare. Enkelt att komplettera med stekpanna. Lättvikt är det kanske inte, men mycket praktiskt - bland annat att packpåsen samtidigt fungerar som grytmysare. (Jag har ingen erfarenhet av Trangia).

Just värmeväxlare på grytorna skulle jag vara försiktig med om TS tänkt använda köket i tältabsiden i händelse av dåligt väder. Värmeväxlare bidrar till betydligt högre halt av CO (Kolmonoxid) vilket kan vara direkt livsfarligt vid sämre ventilation än utomhus.
 
Blir matlagning i fält stuvning behövs bara en kastrull. Själv har jag en vattenpanna med oxså. Trangiakärl och folielock.

Lätt toppmonterat kök stabiliseras med tre tältspik, folie vindskydd som hålls mot vinden med tre ståltrådar,

go tur
 
Just värmeväxlare på grytorna skulle jag vara försiktig med om TS tänkt använda köket i tältabsiden i händelse av dåligt väder. Värmeväxlare bidrar till betydligt högre halt av CO (Kolmonoxid) vilket kan vara direkt livsfarligt vid sämre ventilation än utomhus.
Håller med smux. Det finns en bra utredningstråd om värmeväxlares för- och nackdelar. Vi var flera som kom fram till att man inte tjänar in dess vikt genom motsvarande bränslebesparing förrän efter 10-14 dagars användning. Det finna andra praktiska nackdelar, men den viktigaste för min del var just detta med risk för förhöjd CO-emission. För den vetgirige finns xxargs utförliga förklaring i denna tråd.
 
Jag skulle rekommendera ett Trangia 27 om man inte är van ultralättpackare. Den är lätt att använda, står stadigt, lätt att reglera lågan och tål vind och usla förhållanden. Är man dessutom 2 så är vikten 410 g/person + gas.
De som rekommenderar bensin eller multifuel gör det säkert för att gasen blir tveksam vid kallt väder. Detta blir dock det tyngsta att bära.

Lättast att bära är spritbrännare+säkerhetsflaska. Åven om man tar med förvärmningtillsatsen är sprit lättare. Men skillnaden ar minimal jämfört med gas. Själv väljer jag gärna gas på sommaren o sprit övriga året.

Förbrukning för att koka 400 gram vatten.

trangi gb74 gas 8g (primus powerGas 4 season mix)
trangia x2 bensin 12g (primus powerFuel)
trangia b25 sprit 11g (biltema spisbränsle eller tenol)
svea123r bensin 9g (primus powerFuel)

innomhus, rumstemp, vatten 8 grader.

man kan spara lite bränsle på trangia x2 genom att vända flaskan innan vattnet kokar.

/John
 
Senast ändrad:
Gas är alltid lättast och mest energi per kg. Gasbrännarens stora reglerförmåga är också viktig så att man inte drar på för mycket eller för litet och heller inte bränner än vad som absolut behövs.

Mina gasförbrukningsmått för 500 gram vatten är 6.5 -7 gram per uppkok, ligger man på 8 gr per omgång så kör man troligtvis på för hårt då om man ser blåa toppar efter grytkanten när man kikar ned efter sidan i köket på kvällningen så eldar man på för hårt.

Mest ekonomisk pådrag med vindskydd på köket, är att i testläge av pådrag om man håller grytan vågrätt på förgasarröret (utan övre vind skyddet monterat) så skall det vara 1-3 mm 'svart' utan blå låga innanför kanten på grytan - går lågspetsen förbi kanten drar man på för hårt och man är direkt på 8 gram och mer i gasförbrukning. En för liten låga ökar också på förbrukning.
 
Gas är alltid lättast och mest energi per kg. Gasbrännarens stora reglerförmåga är också viktig så att man inte drar på för mycket eller för litet och heller inte bränner än vad som absolut behövs.

Mina gasförbrukningsmått för 500 gram vatten är 6.5 -7 gram per uppkok, ligger man på 8 gr per omgång så kör man troligtvis på för hårt då om man ser blåa toppar efter grytkanten när man kikar ned efter sidan i köket på kvällningen så eldar man på för hårt.

Mest ekonomisk pådrag med vindskydd på köket, är att i testläge av pådrag om man håller grytan vågrätt på förgasarröret (utan övre vind skyddet monterat) så skall det vara 1-3 mm 'svart' utan blå låga innanför kanten på grytan - går lågspetsen förbi kanten drar man på för hårt och man är direkt på 8 gram och mer i gasförbrukning. En för liten låga ökar också på förbrukning.

Siffrorna blir lite olika beroende på starttemp på vattnet. Detta är de siffror jag får. den stora osäkerheten i mina test är vägningen av bränsleåtgången. Detta eftersom min våg har en noggrannhet på +- 1 gram. Jag har därför gjort 10 test på raken med varje bränsle och vägt den successiva åtgången. Vi har kallt kranvatten i Umeå och för att testerna inte ska dra ut för mycket på tid kör jag med den temp jag får ur kranen. Du har rätt i att pådraget är nästan fullt. Men det har jag på de andra bränslena också.

Här är mina anteckningar från mina försök. Ursäkta om de verkar lite kryptiska, men de är egentligen endast avsedda för mitt eget bruk.

----------------------------------------------------------------------------------------

För trangiakök 25 eller 27 med någon av GB74, B25 och MFII

Jag behöver typiskt koka 400 gram vatten / matlagningstillfälle
Förbrukning för detta:
sprit: 11g
bensin: 11g + förvärmning. Jag har i försöken förvärmt med sprit så jag lägger här på 1 gram for förvärmning. vänt flaskan när vattnet kokat.
gas: 8g


för 100 gram gas behöver jag bära 98 gram förpackning, 100/8= 12,5 uppkok
för 260 gram sprit begöver jag bära 95 gram förpackning, 260/11= 23,6 uppkok (trangia säkerhetsflaska)
för 190 gram sprit behöver jag bära 24 gram förpackning, 190/11= 17 uppkok (250ml pet-flaska)
för 281 gram bensin behöver jag bära 203 gram förpackning, 281/12= 23,4 uppkok (det ryms 450ml i flaskan men den var inte full)

sprit: hur mycket behöver jag för 12,5 uppkok?
11*12,5 = 137,5 g
bensin: jag har i försöken förvärmt med tsprit så jag lägger här på 1 gram for förvärmning
12*12,5 = 150 g

förpackning
gas: gas-patron 100 g, tomvikt 98 g
sprit: Trangia säkerhetsflaska 300 ml, tomvikt 95 g
bensin: tom flaska med pump 203 g
med bränsle o pump 484 g
och brännare 855 g

brännare
gas: GB74 inklussive svart packpåse 196 g
sprit: B25 inklussive gul plastpåse 120 g
bensin: MFII ink svart packpåse o tillbehör 371 g


startvikter för 12,5 uppkok
Gas: 100+98+196 = 394 g
Sprit: 137,5+95+120 = 352,5 g
Bensin: bensin+bränsleflaska+MFII = 150+203+371 = 724 g

slutvikter efter 12,5 uppkok
gas: 98+196 = 294 g
sprit: 95+120 = 215 g
bensin: 203+371 = 574 g

Även om jag tar med förvärmningstillsatsen vinner spritbrännaren. FV21 väger 23g.
Men skillnaden är så liten att gasens bekvämlighet kan avgöra.
Bensin förlorar med 330 gram mot gas i startvikt och 280 gram i slutvikt.
---------------------------------------------------------------------

typisk förbrukning vid kokning av 400g vatten i kaffepannan från trangia 27

gas GB74 i trangia 27: 8g
bensin X2 i trangia 27: 12g
sprit B25 i trangia 27: 11g
bensin Svea 123R: 9g

Resultatet för X2 gäller samtliga kök från primus med samma slanganslutning.
Köket blir mer ekonomiskt vid större möngd vatten eller om man vänder flaskan innan vattnet kokat.

Sveas låga förbrukning beror på ekonomisk förvärmning och att köket kan släckas direkt efter uppkok.
Förbrukningen för Svea 123R blir högre i vind.

Att köra gas vätskematat ger samma förluster som bensin i X2, slangen är ju full med vätska när vattnet kokar. Jag har inte provkört detta pga de höga lågor som kan uppstå. Innomhus är detta riskabelt. Och gör jag det utomhus är ju inte resultatet jämförbart.


---------------------------------------------------------------------

Högsommar:
Gas om jag är bekväm.
Sprit om jag behöver gå långt.

Att gå med bensin mitt i sommaren är onödigt tungt,

Höst,vår,vinter
Bensin om jag är bekväm. Eller fotogen!
Sprit om jag behöver gå långt.

Att krångla med gas i kyla är besvärligt och helt onödigt. Jag ser gas som ett ensäsångskök medans sprit o multifuel är 4 säsongs.
-------------------------------------------------------

/John
 
Siffrorna blir lite olika beroende på starttemp på vattnet. Detta är de siffror jag får. den stora osäkerheten i mina test är vägningen av bränsleåtgången. Detta eftersom min våg har en noggrannhet på +- 1 gram. Jag har därför gjort 10 test på raken med varje bränsle och vägt den successiva åtgången. Vi har kallt kranvatten i Umeå och för att testerna inte ska dra ut för mycket på tid kör jag med den temp jag får ur kranen. Du har rätt i att pådraget är nästan fullt. Men det har jag på de andra bränslena också.

Här är mina anteckningar från mina försök. Ursäkta om de verkar lite kryptiska, men de är egentligen endast avsedda för mitt eget bruk.

----------------------------------------------------------------------------------------

För trangiakök 25 eller 27 med någon av GB74, B25 och MFII

Jag behöver typiskt koka 400 gram vatten / matlagningstillfälle
Förbrukning för detta:
sprit: 11g
bensin: 11g + förvärmning. Jag har i försöken förvärmt med sprit så jag lägger här på 1 gram for förvärmning. vänt flaskan när vattnet kokat.
gas: 8g


för 100 gram gas behöver jag bära 98 gram förpackning, 100/8= 12,5 uppkok
för 260 gram sprit begöver jag bära 95 gram förpackning, 260/11= 23,6 uppkok (trangia säkerhetsflaska)
för 190 gram sprit behöver jag bära 24 gram förpackning, 190/11= 17 uppkok (250ml pet-flaska)
för 281 gram bensin behöver jag bära 203 gram förpackning, 281/12= 23,4 uppkok (det ryms 450ml i flaskan men den var inte full)

sprit: hur mycket behöver jag för 12,5 uppkok?
11*12,5 = 137,5 g
bensin: jag har i försöken förvärmt med tsprit så jag lägger här på 1 gram for förvärmning
12*12,5 = 150 g

förpackning
gas: gas-patron 100 g, tomvikt 98 g
sprit: Trangia säkerhetsflaska 300 ml, tomvikt 95 g
bensin: tom flaska med pump 203 g
med bränsle o pump 484 g
och brännare 855 g

brännare
gas: GB74 inklussive svart packpåse 196 g
sprit: B25 inklussive gul plastpåse 120 g
bensin: MFII ink svart packpåse o tillbehör 371 g


startvikter för 12,5 uppkok
Gas: 100+98+196 = 394 g
Sprit: 137,5+95+120 = 352,5 g
Bensin: bensin+bränsleflaska+MFII = 150+203+371 = 724 g

slutvikter efter 12,5 uppkok
gas: 98+196 = 294 g
sprit: 95+120 = 215 g
bensin: 203+371 = 574 g

Även om jag tar med förvärmningstillsatsen vinner spritbrännaren. FV21 väger 23g.
Men skillnaden är så liten att gasens bekvämlighet kan avgöra.
Bensin förlorar med 330 gram mot gas i startvikt och 280 gram i slutvikt.
---------------------------------------------------------------------

typisk förbrukning vid kokning av 400g vatten i kaffepannan från trangia 27

gas GB74 i trangia 27: 8g
bensin X2 i trangia 27: 12g
sprit B25 i trangia 27: 11g
bensin Svea 123R: 9g

Resultatet för X2 gäller samtliga kök från primus med samma slanganslutning.
Köket blir mer ekonomiskt vid större möngd vatten eller om man vänder flaskan innan vattnet kokat.

Sveas låga förbrukning beror på ekonomisk förvärmning och att köket kan släckas direkt efter uppkok.
Förbrukningen för Svea 123R blir högre i vind.

Att köra gas vätskematat ger samma förluster som bensin i X2, slangen är ju full med vätska när vattnet kokar. Jag har inte provkört detta pga de höga lågor som kan uppstå. Innomhus är detta riskabelt. Och gör jag det utomhus är ju inte resultatet jämförbart.


---------------------------------------------------------------------

Högsommar:
Gas om jag är bekväm.
Sprit om jag behöver gå långt.

Att gå med bensin mitt i sommaren är onödigt tungt,

Höst,vår,vinter
Bensin om jag är bekväm. Eller fotogen!
Sprit om jag behöver gå långt.

Att krångla med gas i kyla är besvärligt och helt onödigt. Jag ser gas som ett ensäsångskök medans sprit o multifuel är 4 säsongs.
-------------------------------------------------------

/John

Jag kom fram till samma sak för ett antal år sen och mitt sommarkit på långvandring var då minitrangiabrännare + en enliters bytta med lock och hänkel (plus vindskydd från ett mfs-kök). Eldade då också ibland för att spara sprit.

Numera fungerar gasen ner till minus 22, så gas följrr ofta med även på kylslagnare turer.

//J
 
Jag har faktiskt ett gaskök som är helt lysande vintertid. Det heter Primus Frigg och är toppmonterat. Gasflaskan heter 2012 och väger 3,9 kg tom. Den tar 2 kg propan. Pulka är nästan ett krav om man vill köra det.

/John
 
Jag har Frigg i en hink med lock. Jag lyfter ut Frigg i det inbyggda bärhandtaget. Skruvar på gasen och tänder köket.
Med tjocka tumvantar på händerna. Inget att montera. Frigg sitter på sin flaska tills det är dags för en ny flaska.
Frigg funkar även om jag fryser så jag skakar och fingrarna är stela som fiskpinnar.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
vincentt Stekhäll och friluftskök, fungerar det? Kök och brännare 7
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
KLAGER Plus testar friluftskök Kök och brännare 24
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.