Padjelantaleden och Sarek i sommar

Hej!

Har letat runt men har inte hittat en tråd som besvarar min fråga.

I sommar (två sista veckorna i juli) tänkte jag och flickvännen gå Padjelantaleden. Då vi har två veckor på oss så vill vi gärna köra en liten instickare in i Sarek också. Däremot så vill vi gärna vandra hela Padjelantaleden om det går, dvs sejouren in i Sarek bör bara vara 3-4 dagar så att vi hinner vandra hela Padjelantaleden som bör ta ca 9-10 dagar.

Vi undrar egentligen om detta är möjligt och var man isåfall bör gå in i Sarek? Har kollat lite på kartor och så men det verkar ganska tufft att komma in i Sarek västerifrån.

Vi har en del fjällvana från bl.a. Kungsleden och lite vandring i Europa och Nordamerika men är inga experter och har främst följt leder tidigare. Undviker helst att vada om det går. Kan även tänka oss att inte gå hela Padjelantaleden om det möjliggör en tur in i Sarek (vilka delar av Padjelantaleden är finast?). Om Sarek inte går västerifrån så mottages gärna tips om toppbestigningar i Padjelanta där man iaf kan få lite fin utsikt mot Sarek.
 
Det finns flera bra möjligheter att gå in i Sarek från Padjelantaleden i väster. Mellan Tarraluoppal och Girusis finns många möjligheter att vända in mot Sarek, men då ni skriver att ni samtidigt vill gå hela leden måste ni ju i princip tillbaka till samma punkt. Bästa och enklaste punkten är i mitt tycke då treparksmötet vid Gisuris, Routesvagge in till Skarja och Gouphervagge tillbaka (eller omvänt). Den turen tar ca 5 dagar beroende på väder och vana/ork. Att ni kan vandra i Sarek utan att vada är däremot en utopi, och vägen jag föreslår innehåller flera vad, inget dock riktigt svårt.
 
Tack för tipset! Ska kolla upp de rutterna. Ja att vada lite är ju ingen fara, tänkte mest att vi vill undvika de riktigt "farliga" vaden. Tack!
 
Njoatsosvágge kanske?

Om ni kan tänka er att avstå från att gå specifikt sträckan Tuottar-Tarraluoppal på Padjelantaleden kan en idé vara att avvika österut från leden några km söder om Tuottarstugorna och göra en tur-och-retur-avstickare ner i Njoatsosvagge, en fantastisk Sarekdalgång.

Vik av från P-leden österut, ta sikte på där renstängslet korsar vattendraget som i söder delen heter Vassjajåhkå och längre norrut Tjåggnårisjåhkå. Det får ni vada, men det bör inte vara något problem. Vi gick sedan in i Njoatsosvagge genom att gå i norra kanten av sjöarna 973 och 982. Jag tänker att med begränsad tid kan ni går ner till den första sjön i dalen, tälta där på fantastiska tältplatser, och göra en dagstur längre ner i dalen och uppleva dess speciella stämning.
(Att bestiga Skiejákvárásj i inledningen av dalen och blicka in i Njoatsosvagge lär vara en fantastisk upplevelse. Skulle kunna bli en bonus.)

Sen får ni gå samma väg upp ur dalen men inte vada över Vassjajåhkå utan gå på dess östra sida ner till Tarraluoppalstugorna och Padjelantaleden.

Alternativet att fortsätta ner i Njoatsosvagge, vada över Njoatsosjåhkå och via Låptåvagge gå tillbaka till Tarraluoppal på ett eller annat sätt tar betydligt mer tid och det vadet kan vara utmanande.

Önskar er en fin tur!
 
Att ni vill gå hela Padjelantaleden är nog att begränsa sig lite, eftersom det betyder "in i Sarek" snarare än "genom Sarek". Med två veckor på er kan ni istället gå på Padjelantaleden först i Tarralouppal och sedan västerut/norrut. Finns det flera alternativ för vägen från Kvikkjokk genom Sarek: Pårte-Njoatsosvagge, Präststigen (inte riktigt Sarek men mer "fjäll" än Tarradalen) eller t om via Sarvesvagge-Alkavare kapell. Eller i motsatt riktning.
 
Att ni vill gå hela Padjelantaleden är nog att begränsa sig lite, eftersom det betyder "in i Sarek" snarare än "genom Sarek". Med två veckor på er kan ni istället gå på Padjelantaleden först i Tarralouppal och sedan västerut/norrut. Finns det flera alternativ för vägen från Kvikkjokk genom Sarek: Pårte-Njoatsosvagge, Präststigen (inte riktigt Sarek men mer "fjäll" än Tarradalen) eller t om via Sarvesvagge-Alkavare kapell. Eller i motsatt riktning.

Som du mycket riktigt beskriver, det finns stora möjligheter att kombinera Pajelantaleden med en tur i Sarek, ex att gå in från Padjelantaleden vid Tarralouppal, Touddar eller Staloluokta mot Alggavagge och vidare via Skarja och Routesvagge tillbaka till leden vid Gisuris är en trevligt och fin väg, men det innebär att TS inte får vandra hela Padjelantaleden som jag förstod var önskemålet?
 
Jag håller absolut med Cecilia Holms förslag men jag skulle välja att gå P-leden åt andra hållet, dvs gå från Kvikkjokk upp till Ritsem. Tarradalen är känt för sina mygg, speciellt i juli, och det kan vara bäst att ha klarat av det först. Ovanför Tarraluoppal blir det kalfjäll och myggproblemet mycket mindre. Dessutom är Tarradalen absolut vackrast österifrån. Då har man alla högfjällen framför sig när man går. Det blir inte alls samma åt andra hållet.

Cecilias förslag om en dagstur runt i Njoatsosvagge är utmärkt. En bestigning av Pulkas kan göras utan svårigheter annat än den stora höjdskillnaden. Vassjapakte är också en lämplig topp att bestiga. Det görs västerifrån i ett måttligt men långt motlut av sten. Området mellan Njoatsosvagge och Tuoddar är svårorienterat vid dålig sikt med småkuperad terräng och småsjöar varav en del inte finns med på kartan. Mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge kommer ni delvis att följa den sk Präststigen. Den kan ni läsa mer om på Hans Fowelins (Fowwes) blogg här på Utsidan.

smux förslag tar normalt 5 dagar men blir det sämre väder kan det ta betydligt längre, så jag avråder från det.
 
Om ni kan tänka er att skippa en del av Padjelantaleden så tycker jag att ni kan vika av vid Tarraluoppal (om ni kommer norrifrån).

Gå tillbaka en bit nno och ta er ner till övre Njoatsovagge. Gå österut till ni är i höjd med luohttolahko. Sen tar ni Låptåvagge och tjuoldavagge på tvären och tar präststigen tillbaka till kvikkjokk. Njoatsovagge är verkligen en fin dalgång.

Om ni inte måste in i själva sarek så kan ni från Tarraluoppal även gå rakt in i Låptåvagge och ansluta till ovanstående, eller ta präststigen direkt.


Jag hör till en av de hädande tråkmånsarna som inte vill rekommendera tarradalen nedanför trädgränsen. Tycker att den till största delen är en transportsträcka med dålig tillgång på tältplatser.
Vill ni verkligen gå precis hela padjelantaleden så är den såklart ett måste, men i min mening är det betydligt mer givande att hålla sig ovan trädgränsen hela vägen tillbaka.
 
Tänkte göra en liknande tur i sommar. Har ni hört något om hur det blir med båtfärd över akkajaure?

Jag har tänkt vandra mellan Ritsem och Staloluokta i sommar och har varit i kontakt med STF Ritsem, STF:s huvudkontor, laponia.nu och laponia.com och ingen vet hur det blir med båt över Akkajaure ännu.

STF hoppades få mer information någon gång i april så man får nog bara vänta och se.

Padjelantaleden blir ju genast mer svårtillgänglig utan båten över Akkajaure vilket i sig ger färre besökare och turistnäringen i området blir ju lidande.
Hade ju varit konstigt om ingen tar upp båtturerna efter STF.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...