Optimus Polaris i Trangia 25

Plasten i en påse är dessutom så tunn. Smak o lukt tränger rakt igenom även om påsen är hel.
Exempelvis lättade en trangiaflaska med 30 g under förvaring av primus powerfuel i 6 månader. Har observerat samma fenomen med reservdunk av plast. Har ni undrat varför etiketterna på alkylatbensindunkarna lossnar med tiden.
Min 25 liters fotogendunk av plast har släppt sina etiketter och luktar tydligt fotogen fast den inte varit öppnad på lång tid.

Metallflaska är kung vid förvaring av fotogen o bensin.
Plast verkar vara tätare vid förvaring av sprit. även om etiketterna börjar lossna på några av mina spritflaskor också.

Efter utflykter brukar jag väga mina bränsleflaskor o knyta fast en etikett. Bränsle, typ o tillverkare, vikt i gram och taravikt. Många flaskor har en permanent märkning typ nyckelring. Jag började för att spåra problem och för att genast veta om flaskan behövde fyllas innan nästa utflykt. Men med över 40 kök i rotation och minst lika många bränsleflaskor är det en ren överlevnadsstrategi.

Jag tror att intresset uppstod när jag under värnpliktstiden fick inventera två bataljonsförbandsplatser (militära mobila sjukstugor) medans övriga tog körkort. Det var bland mycket annat många, riktigt många, kök av varierande typ och ålder. Alla skulle gås igenom och proveldas. Och kompletteras om något saknades.

/John
 
Jag får väl medge att plastpåsen kanske inte fyller funktionen som 100% läcksäker, men den är heller inte ivägen. Jag skruvar fortfarande åt korken på flaskan så en liten extra barriär är allt vad plastpåsen ska verka som.
 
Det hela fungerade utmärkt under helgens tur runt Helags!
 

Bilagor

  • IMG_3546.jpg
    IMG_3546.jpg
    25.8 KB · Visningar: 437
  • IMG_3529.jpg
    IMG_3529.jpg
    28.2 KB · Visningar: 427
Snyggt jobbat! Nu blev jag sugen att göra samma sak. Anpassade iofs mitt Omnifuel till T27/25 för 10 år sedan men Omnifuel är lite onödigt stor och dessutom inte lika driftsäker som Polaris vad jag har märkt.

//J
 
Efter att ha studerat denna tråd https://www.utsidan.se/forum/threads/trangia-multifuel-old-vs-new.85383/

lite borrande och inköp av en Trangiakopp, framletande av tre bultar med vingmuttrar så blev detta resultatet. Gjorde samma anpassning på mitt T25.

På köket står min Fry Banks Expedition och steker lammkorv. Det blev en skön dag med lite bad och sol.

En sak blev tydlig, att Polarisbrännaren är vindkänslig på gas, även när Trangians vindskydd sitter på. Antar att det kan bli bättre med en polardawg monterad.

//J
 

Bilagor

  • D7A1679A-1DBC-4246-9391-DC98F04EA429.jpeg
    D7A1679A-1DBC-4246-9391-DC98F04EA429.jpeg
    84.7 KB · Visningar: 265
  • AA86C578-C908-4A35-91DE-9E6151FDF9C5.jpeg
    AA86C578-C908-4A35-91DE-9E6151FDF9C5.jpeg
    103.2 KB · Visningar: 268
Jag använder Nova-adaptern för en sån hade jag liggande.

Denna kombination har blivit min standard de senaste åren.

Har inte upplevt några större problem med kombinationen. Lågan brinner lite gul vilket känns som syrebrist i detta fall? Eller så behöver jag bara rengöra lite. När jag tänker efter är alkylatbensinen nog flera år gammal. Kokade upp 2 liter vatten i grytan och det ökade CO2 i huset med 200 ppm så användning i tält kräver ordentligt bra ventilation!

Avståndet till stora grytan kanske blir väl stor men det funkar iaf. Jag vill inte skruva fast bränsleflaskan i en platta eftersom jag använder ”flip stop”.

//Ingvar
 

Bilagor

  • 04E772F1-B6D4-4AD4-90B3-59F483785853.jpeg
    04E772F1-B6D4-4AD4-90B3-59F483785853.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 387
  • B6A7004D-855D-4FCC-8A3B-B9D35AB1A9CB.jpeg
    B6A7004D-855D-4FCC-8A3B-B9D35AB1A9CB.jpeg
    980.8 KB · Visningar: 241
  • E090DF25-E1DF-4B1E-871B-B73BBA92436A.jpeg
    E090DF25-E1DF-4B1E-871B-B73BBA92436A.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 278
Får ni ingen förändring av ytan jämte brännaren

Jag har en Optimus sv tillv org brännare i köket av KAP ARCTIC och den blir varm runt och håller ej formen utan blir bucklig

Ska nu byta grafitpackning på reglage axel och ska troligtvis få igång den och fungerar perfekt med den hatten som är orginal och trots ca 3 KW så fung bra inne i tält ska man ha koloxidvarnare om man är själv och troligtvis höja upp köket så mer luft kommer in underifrån samt om man smälter snö ej ta blötsnö och ej ha så mycket i byttan och ha minsta grytan för mer luft runt för bästa förbränning och mist co.

Går ju att köra med gas om du värmer behållaren måttligt och sätta gasbehållaren i vattnet och värma vidare.

Häll på termos och ha ljummet vatten att börja med på morgonen.

Blir ofta problem med pirat hättor att sätta på en högljudd brännare med sk underbränning och blir mer CO och i värsta fall tar metallen skada i brännaren.

Min är ju tung och i princip outslitlig med lite små service i bland går köra på allt men bäst ren fotogen om man sätter i mindre munstycke även på bensin men ej hittat rätt gänga än.

Den kräver även några centiliter T-sprit för att bli varm men kastrull kan då vara på tills den brunnit ut då får man öppna och släppa in bränsle långsamt om man missar det får man vänta länge eller kyla med snö.
OBS
Ska finnas 5-6000 tillverkade
hittar ni ej org
börja med bästa kopia på brännare som finns och en pump från optimus eller primus i metall och anpassa kopplingar med slang klämmor el hårdlöda om du har utr och köpa metallomspunnen slang.
Ska jag köpa ny får det bli den lättaste som har tyst brännare.
 
Jag har sabbat ett undre vindskydd genom att elda på samma fläck en hel kväll samt spilla sprit på samma fläck.
Till slut brann det under köket samtidigt som köket var igång. Undre vindskyddet smälte kring brännaren så att denna föll ner på marken. Detta var alltså med spritbrännaren,
Ett annat sätt att sabba undre vindskyddet är att ställa köket så att det blir bakdrag, dvs lågorna sugs ner mot hålen runt brännaren. Har hänt mig, men upptäcktes i tid.
Jag har tydligen varit noggrannare med KAP-arctic. Orginalvindskyddet är fortfarande i utmärkt skick och det har varit med sedan köket var nytt.
Jag gissar att du varit för frikostig med förvärmningsspriten vid något tillfälle så att det brunnit under köket. Orginalspritflaskan har en doseringsfunktion för att undvika detta.
/John
 
Och hsp, den brännaren ligger på på 2400 watt när man mäter bränsleförbrukningen. Jag har flera gånger sett siffran 3 kW men det är nog marknadsföringsavdelningens siffra. Brännaren är en kopia på Optimus 207.

Siffrorna kommer från Optimus katalog 1974.
brännare.jpg


Om du vill räkna ut vad ett kök producerar.
Väg bränslet, elda en stund, väg bränslet.
tex 50g bränsleåtgång fotogen på 15 minuter ger en timförbrukning om 200 gram.
12*200=2400 watt ----> Köket producerar 2,4 kW

vood.jpg

Jag lade till ved som jämförelse i tabellen.

/John
 
I tabellen ovan är fotogenet A1 flygfotogen, bensinen alkylat 4 takt och veden björk, Siffran för ved funkar hjälpligt för ved generellt eftersom tätare ved har högre energivärde och då är, just det, tyngre.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...