Plötsligt högt blodgryck.Orsaker?

Den 28 juli 2019 hade jag en olycka i Norge; jag tappade fotfästet på en hal slänt och slog några vådliga kullerbyttor. Lyckligtvis hade jag mobiltäckning och kunde kontakta polisen. Däremot inget internet, så det var en omständlig procedur att fastställa mitt läge (jag hade kommit bort från leden).
Tur att man har kompass.

När räddningsmanskapet hittade mig bedömde de att terrängen var för svår, och mina skador för ovissa för att ta mig ner till landsvägen några hundra höjdmeter ned, så det blev helikopter.
Direkt som jag hissats upp tog en läkare blodtryck. Jag var orolig och hade ont, och till min stora förvåning var mitt tryck 125/68; så bra var det längesen jag hade.

Under den omfattande undersökningen på sjukhuset i Førde togs trycket kontinuerligt; det övre låg obetydligt över 130. På morgonen, en timme efter frukost togs trycket en sista gång, återigen 125/68.

Under sommaren har jag sporadiskt mätt trycket, och det övre har legat kring 130, som lägst 123.

För ett par veckor sen ringde jag VC och tyckte det var dags för en rutinkontroll. För två år sen hade jag haft katastrofala värden, men en 24-timmarsmätning visade att låg ungefär vid vårdens “referensvärden”. De ville bara erbjuda punktmätning vilket jag anser är meningslöst. Så jag började en period av mätningar, tre gånger på morgonen (c:a 6, en timme efter frukost) och kvällen (c:a 20).

Det blev orimligt höga värden, övre ofta en bit över 150, undre över 90. Jag noterade också att min puls på kort tid stigit. Min normala puls, morgon eller sena kvällen, har länge varit 48-50. Nu 60. Min vilopuls dagtid, en bra bit under 60, nu 60-62. Vid mätningen för två år sen var mitt snitt dagtid 57, över dygn 53 och natt 44.

Nu ska jag till VC den 11/2 och jag vill vara förberedd. Tidigare erfarenhet säger att de kanske vill finta mig genom att hänvisa till min höga ålder (som alltså inte var hög för ett halvår sen) eller bara vifta undan mina värden som normala, vilket hänt tidigare.

Jag tar för givet, att det höga blodtrycket och min förhöjda puls är ett symptom på något annat,
kanske tillfälligt, och vill ge starka argument för en noggrann undersökning av hela mitt hälsotillstånd. Tips om detta?

Annars får jag vända mig till det privata Läkarhuset. De kommer helt säkert att ge remiss till 24-timmarsmätning om nu inte husläkaren på VC beviljar detta. Om remissen verkställs är förstås en annan fråga, vid ett tidigare tillfälle, för tio år sen, vägrade VC.
 
Peter. Blodtryck är lättpåverkad av stress smärta fysisk aktivitet etc. Därför är det bra med längre mätserier.

Thure
 
Peter. Blodtryck är lättpåverkad av stress smärta fysisk aktivitet etc. Därför är det bra med längre mätserier.

Thure

Vårdens sjukdomsgräns är 140/90. Vid hemmamätning (t ex 24-timmars) anges 135/85 dagtid, 120/70 natt,

Jag är inne på dag 15. 87 mätningar vid 29 tillfällen. Antal under 135/85: 7. Under 140/90: 17.

Den 24/1 var min puls vid morgonmätning 55, kväll 54 (normalt stiger pulsen vid blodtrycksmätning, speciellt på förmiddagen; min puls vid uppvaknandet var c:a 50). Igår, 5/2: morgon 75 (vid uppvaknandet 60), kväll 61.

Idag: 146/93, 146/96, 148/98 (!!!!!) puls: 78!!!

Mina funderingar gäller mest taktiken, hur jag ska övertyga VC om behovet av en grundligare undersökning. I december 2017 hade jag turen att värdena var ännu högre, 160-170. Vid dygnsmätning 15-16/1 2018 hade de dock gått ned till betydligt lägre: Dygn: 128/80, dag: 132/85, natt: 120/72.
 
Hej.
Jag jobbar på vc och är en av de där hemska människorna som försöker finta bort dig... Ett återkommande problem med patienter är just att de kräver svar på frågor som antingen inte går att besvara, är meningslösa att besvara eller kräver för dyra undersökningar för att besvara.
En sak som man kanske inte tänker på är att den tid och de pengar som läggs på att utreda hypokondrikers besvär faktiskt kan spenderas på forskning, utveckling eller vård av de som verkligen behöver det. Det är detta svensk vårds etiska riktlinjer bygger på, att den som är i störst behov av vård ska få det, inte den som skriker högst.

Som tidigare nämnt, blodtrycket kan bero på otroligt många saker. Kondition, kost, stress, alkohol/tobak, fysisk aktivitet är de som du själv kan påverka och fundera på om du vill/kan förändra.
Kan du uppvisa andra symtom än högt blodtryck? Klinisk utvärdering är viktigare än staplande av siffror, fundera på hur du egentligen mår. Har du smärta någonstans? Perifer cirkulation? Andningsbesvär? Ångest?

Du säger att dina värden har förändrats jämfört med hur de såg ut för 2 år sedan. Mycket kan hända på 2 år, man kan till exempel skadas, ändra levnadsvanor, gå upp i vikt, åldras...
 
Senast ändrad:
Då i juli 2019, du vandrade i svår terräng. Kanske var du i bättre form, konditionsmässigt..? I kombination med lätt dehydrering som lätt uppstår när man är på tur mitt i sommaren och anstränger sig hårt i många timmar..? Detta kan ha gett dig lägre blodtrycksvärden än nu mitt i vintern när man sitter å jäser framför tv:n i vintermörkret och tappar formen något (?).
 
Hur påverkas blodtryck och puls om man har en virusinfektion i kroppen? Även om det inte brutit ut några direkta symptom så verkar man kunna bära på sådana i kroppen ganska lång tid.
 
Lågt blodtryck förekommer ibland vid virusinfektioner. Enstaka höga blodtryck är inte signifikanta.

Jag avstår helst från att ha uppfattningar och tolkningar om individers medicinska tillstånd i internetforum. Finns många skäl till detta. Jag tycker Ludvig skrev ett bra inlägg.

Thure
 
Har du lust att utveckla din tanke Tundraman?
Är det något som är ett typiskt fenomen? (frågar i eget intresse då jag har både yrsel och högt blodtryck ibland och undersökningarna inte har gett så mkt. Har dock även annat i bakgrunden som påverkar)
 
Hej.
Jag jobbar på vc och är en av de där hemska människorna som försöker finta bort dig... Ett återkommande problem med patienter är just att de kräver svar på frågor som antingen inte går att besvara, är meningslösa att besvara eller kräver för dyra undersökningar för att besvara.
En sak som man kanske inte tänker på är att den tid och de pengar som läggs på att utreda hypokondrikers besvär faktiskt kan spenderas på forskning, utveckling eller vård av de som verkligen behöver det. Det är detta svensk vårds etiska riktlinjer bygger på, att den som är i störst behov av vård ska få det, inte den som skriker högst.

Som tidigare nämnt, blodtrycket kan bero på otroligt många saker. Kondition, kost, stress, alkohol/tobak, fysisk aktivitet är de som du själv kan påverka och fundera på om du vill/kan förändra.
Kan du uppvisa andra symtom än högt blodtryck? Klinisk utvärdering är viktigare än staplande av siffror, fundera på hur du egentligen mår. Har du smärta någonstans? Perifer cirkulation? Andningsbesvär? Ångest?

Du säger att dina värden har förändrats jämfört med hur de såg ut för 2 år sedan. Mycket kan hända på 2 år, man kan till exempel skadas, ändra levnadsvanor, gå upp i vikt, åldras...

Tack Ludvig!
Men pengar skall användas i första hand för profylax och utbildning om sunda vanor.
 
Har du lust att utveckla din tanke Tundraman?
Är det något som är ett typiskt fenomen? (frågar i eget intresse då jag har både yrsel och högt blodtryck ibland och undersökningarna inte har gett så mkt. Har dock även annat i bakgrunden som påverkar)

Vi kan nog klara oss utan den utvecklingen. Tundraman yttrar sig oeriöst tvärsäkert om min diet utan att ha en aning om den.
Han missar också , liksom två andra, att mina vanor inte kan förklara en så plötslig och drastisk förändring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rosebuddy Pasta med högt Proteininnehåll Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...