Era vandringsplaner 2016?

Sedan skulle jag välja att gå via Kutjaure istället Kisuris. En annan variant som är ännu bättre är att vandra från Tarraluoppal till Ny Sulitjelma: Tarraluoppal - Tuottar - Staloluokta - Staddajåkk - Konsul Persson stuga - Sorjoshytta - Ny Sulitjelma.
Mvh Veni

Tack för svar!
En följdfråga: Vad är det som skiljer etappen Staloluokta-Ritsem från Stalo-Ny Sulitjelma? Vackrare, mer fjäll, bättre stugor?
 
Jag tycker det är mera storslaget, sedan är platsen med Konsul Persson stugan känd för en av fjällvärldens vackraste platser, särskild när du kommer från Ståddajåkk. Nu hade jag också bättre väder när jag gick Sulitjemaleden. Jag tycker också att det är mindre folk som vandra där.
Mvh Veni
 
Tack för svar!
En följdfråga: Vad är det som skiljer etappen Staloluokta-Ritsem från Stalo-Ny Sulitjelma? Vackrare, mer fjäll, bättre stugor?

Ifjol var skillnaden att det fanns mycket mer snö på leden mot Sulitjelma. Och det var i mitten av Juli. Flera stugvärdar sa att man skulle/ borde inte gå ditåt för att man skulle gå vilse och inte komma fram i djup snö.
Nu var förra året verkligen extrem med snön som fanns kvar men terrängen mot Sulitjelma/ Blåmannisen är väl mer alpint och vilt.
Ser själv fram emot att vandra där.
 
Tack för era svar!
Det ser onekligen helt fantastiskt ut vid Konsul Perssons stuga! Men vadet avskräcker lite... Vi får se vad det blir! Än är det ett tag kvar till augusti...
 
Tack för era svar!
Det ser onekligen helt fantastiskt ut vid Konsul Perssons stuga! Men vadet avskräcker lite... Vi får se vad det blir! Än är det ett tag kvar till augusti...

Om du menar vadet strax innan Ny Sulitjelma, så är det inte farligt. Visst kängarna får man ta av men det är enkelt.
Annars finns det inget vad. Ett vad efter man passerat norska gränsen på väg mot Sorjoshytta var tidigare omtalat men det finns numera en bro.
Mvh Veni
 
Skåneleden och Kebnekaise

Planerar att vandra några etapper på Skåneleden över kristihimmelfärdshelgen förhoppningsvis med båda döttrarna. Sen blir det klassikern Abisko-Kebenekaise-Nikkaluokta ensam i slutet på augusti. Eventuellt några etapper på Skåneleden under sommaren.
 
Jag har aldrig varit ute längre än en vecka och planen är att ändra på det. Helst skulle jag vilja gå gröna bandet men det har jag inte tid med. Förhoppningsvis kan jag få loss 3-4 veckor och göra en lightversion och starta i Treriksröset och gå söderut så långt jag hinner (eller vill eller orkar).

Nu närmar sig sommaren med stormsteg och vandringsplanerna börjar kristallisera sig. En tur på 3-4 veckor var önsketänkande för den här sommaren, men jag har nu köpt tågbiljetter till en dryg vecka i Sarek i augusti med min sambo. Det blir första gången där så det känns riktigt kul. Jag hoppas på att få till en ytterligare tur någonstans längs med Kungsleden i början av juli också, får se hur det blir med det.
 
Mount Everest Base Camp Nepal

Jag och en kille som jag kom i kontakt med här på utsidan åker iväg om cirka en månad till Nepal för att ta oss till Base camp!

Det blir förmodligen Köpenhamn - Doha - Katmandu för att sedan spendera några dagar i Katmandu. Sedan blir det att ta lokalflyget Katmandu - Lukla för att påbörja en två veckor lång vandring till Mount Everest Base camp!
 
Första solo turen i fjällen

Jag har inplanerat någon gång under början på augusti att köra första soloturen i fjällen. Blir att ta bilen upp till Ljungdalen och vandra i Jämtlandsfjällen 4-5 dagar. Sträcka och eventuella toppturer har jag inte fastslagit än. Ska prova min lätta packning på strax under 8 kg ink allt utom mat. Så det ska bli intressant.

Sedan blir det en Norge resa till romsdalen i juli med några polare varav en kör basejump. Så vandring upp och ner i bergen medans polarn bara knallar upp för att sen nå dalens botten inom nån minut igen.

Så detta ser jag fram emot
 
Kul tråd! :)

Jag ska vandra Camino Francés till Santiago de Compostela under augusti månad (folktätaste tiden på året, jag vet...). Någon annan som planerar att vara där ungefär samtidigt?
 
Frankrike, Schweiz och Eurorando2016

Under sommaren hoppas vi slutföra ett långtidsprojekt, GR 5 från Genevesjön - Nice. Vi har några etapper norr och söder om Chamonix kvar.

Senare under sommaren blir det "Europaweg" mellan Zermatt - Grächen i Schweiz.

10 - 17 september är det dags för Eurorando, ett stort vandringsevent som i år är förlagt till Skåne. Vi kommer att vara värdar för etappen mellan Glimåkra - Osby (Trollabackarna - Klinten). Välkomna att hänga med oss då (www.eurorando.com).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elserrr Era vandringsplaner 2015? Trekking 37
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.