Era vandringsplaner 2016?

Fler nätter utomhus

Jag har 2016 för avsikt att helt enkelt börja sova ute mera. Dvs ta till vara på möjligheten att ge sig ut på kortare turer mer ofta. Annars har jag för avsikt att ta mig till Jotunheim igen, Femundsmarka, Dunsjöfjället och Helags.
För mig blir väntan på de längre turerna outhärdliga! Kortare turer mer ofta tänker jag ger mig lite mer rutin på att använda mina saker, mer rutin på att packa/packa ner och abstinensen håller sig på en behaglig nivå.
Ett försök att involvera mera närstående vänner i friluftslivet är en mycket viktig punkt för mig 2016!
 
Alperna med en 2 1/2-åring

Hallå,
Nybliven medlem... roligt att läsa om alla planer :)
Vi planerar att ta oss till alperna och vandra i sommar, början på juli. Då vi har med oss vår 2 åring så letar vi efter en ort som vi enkelt kan utgå ifrån. Alltså, idealet vore hyra en lägenhet och från den kunna gå till olika liftar som hjälper oss upp och så att man i stort sett kan hitta olika 3-5h's vandringar under en vecka.

Har dottern i bärstol som har fungerat bra hittills men gissar att det kan bli så att hon vill komma ned en del och gå en bit själv så vi vill ha enkelt med lift upp (och ned om det behövs). Tittat lite på Chamonix och även Val Gardena. Vad tror ni? Kan de orterna fungera för oss?

Vi gick triangeln i somras, dottern i bärstol och mkt packning så vi klarar av relativt tuff vandring
// Jörgen
 
Ett knippe möjligheter

Bestämt är:
I slutet av april blir det en veckas dagsvandringar med min son på Madeira.
I juli blir det en veckas vandring i Dolomiterna med Temaresor.
Dessutom fem dagar i New York i juni med son och dotter, vilket för vår del innebär dagslånga promeneader varje dag!

Ett antal planerade turer av olika längd som tas när tid och väder passar, både lågland och fjäll:
- Höga kusten, Skuleberget + Skuleskogen, 22 km, 3 dagar
- Höga kusten, Världsarvsleden i Nordingrå, 80-100 km, 8 dagar
- Grövelsjön runt, 47 km, 4 dagar
- Rogen runt, 112 km, 7 dagar
- Alvdal Vestfjell (med toppbestigning), 23 km 3 dagar
- Beseggen, runt Bessvattnet och Russvattnet, 46 km, 3 dagar
- Beseggen, runt Store Memmurutindan, 120 km, 8 dagar.

Listan påbörjades ganska nyligen och kommer att byggas på allteftersom nya tips och idéer trillar in. Exempelvis ska Tyresta naturreservat och vissa delar av Sörmlandsleden ska läggas till så snart jag bildat mig en uppfattning om hur vandringarna ska läggas upp. Likaså en tur i Rondane.

Som flera andra har skrivit om i denna tråd, har jag också funderingar på en riktig långvandring, men det finns inte tillräckligt med tid till det i år.
 
Hallå,
Har dottern i bärstol som har fungerat bra hittills men gissar att det kan bli så att hon vill komma ned en del och gå en bit själv så vi vill ha enkelt med lift upp (och ned om det behövs). Tittat lite på Chamonix och även Val Gardena. Vad tror ni? Kan de orterna fungera för oss?

Vi gick triangeln i somras, dottern i bärstol och mkt packning så vi klarar av relativt tuff vandring
// Jörgen

Det är längesen jag gick i Dolomiterna, men som jag minns är Wolkenstein (Selva) en utmärkt utgångspunkt för turer i Gröden (Val Gardena). Geislerspetsarna, Langkofel, Seiser Alm, Sellaplatån (med buss till Grödner Joch).

Kanske man också någon gång kan ta bussen över Grödner Joch till Colfosco eller Corvara och göra turer därifrån.

Corvara var min första kontakt med Dolomiterna.
 
Bestämt är:
I slutet av april blir det en veckas dagsvandringar med min son på Madeira.
I juli blir det en veckas vandring i Dolomiterna med Temaresor.
Dessutom fem dagar i New York i juni med son och dotter, vilket för vår del innebär dagslånga promeneader varje dag!

Ett antal planerade turer av olika längd som tas när tid och väder passar, både lågland och fjäll:
- Höga kusten, Skuleberget + Skuleskogen, 22 km, 3 dagar
- Höga kusten, Världsarvsleden i Nordingrå, 80-100 km, 8 dagar
- Grövelsjön runt, 47 km, 4 dagar
- Rogen runt, 112 km, 7 dagar
- Alvdal Vestfjell (med toppbestigning), 23 km 3 dagar
- Beseggen, runt Bessvattnet och Russvattnet, 46 km, 3 dagar
- Beseggen, runt Store Memmurutindan, 120 km, 8 dagar.

Listan påbörjades ganska nyligen och kommer att byggas på allteftersom nya tips och idéer trillar in. Exempelvis ska Tyresta naturreservat och vissa delar av Sörmlandsleden ska läggas till så snart jag bildat mig en uppfattning om hur vandringarna ska läggas upp. Likaså en tur i Rondane.

Som flera andra har skrivit om i denna tråd, har jag också funderingar på en riktig långvandring, men det finns inte tillräckligt med tid till det i år.

Är inte Rondane precis granne med Alvdal Vestfjell? Då vore det väl idé att kombinera?
 
Är inte Rondane precis granne med Alvdal Vestfjell? Då vore det väl idé att kombinera?

Jo det stämmer att de är grannar. Grejen är att vandringen i Alvdal Vestfjell ska göras tillsammans med sonen, som inte har så många semesterdagar att använda för samvaro med sin far. Han har nämligen en fästmö som kräver viss uppmärksamhet :)
Han har tidigare gjort några vandringar i Rondane med kompisar (och vi två gjorde en kort vandring där förra sommaren i ett helt otroligt fint väder) så jag ska pumpa honom på "det bästa av Rondane" innan jag bestämmer mig.

För övrigt är min lista en lista över tänkbara/lämpliga/önskade vandringar, var och en på ett lämpligt antal dagar. Man kan iof sig slå ihop några av dessa, men tanken är att ha ett urval av vandringar av olika längder så att man vid en viss tidpunkt kan plocka ut en som passar bäst mht. aktuell tid till förfogande och väderleksprognoserna.
 
Det är längesen jag gick i Dolomiterna, men som jag minns är Wolkenstein (Selva) en utmärkt utgångspunkt för turer i Gröden (Val Gardena). Geislerspetsarna, Langkofel, Seiser Alm, Sellaplatån (med buss till Grödner Joch).

Kanske man också någon gång kan ta bussen över Grödner Joch till Colfosco eller Corvara och göra turer därifrån.

Corvara var min första kontakt med Dolomiterna.

Tack Peter. Tack för tipsen om Corvara/Alta Badia.
Selva ska vara "längst in" i dalen om jag förstod det rätt. Är det bättre att bo där än i Santa Christina? Jag tänker på närheten till liftar och ev bussar. Hur ser turerna ut, är det tufft? Och hur många turalternativ kan man räkna med? Kan man tänka sig att hitta 7 olika turer under 1 vecka?
// Jörgen
 
Det går alldeles utmärkt att bo i St. Christina, troligen något billigare än i Selva.
Om man ska ta liften upp till Seiser Alm så får man ändå ta bussen ner till
St. Ulrich.
Liften upp till Col Raiser och vandra där är också fint, vi såg ett område med
Edelweiss.
Vandra runt Langkofel, rel. på samma ekvidistans, liksom "brödvägen" med utgångspunkt Passo Pordoi.
Corvara är också bra som utgångspunkt. När vi var där flög vi till Venedig och hyrde bil.
För att komma till Grödental åkte vi tåg till Bolzano och vidare med buss in i dalen.
Planeringen är halva resan!
Lycka till!
 
Tack Peter. Tack för tipsen om Corvara/Alta Badia.
Selva ska vara "längst in" i dalen om jag förstod det rätt. Är det bättre att bo där än i Santa Christina? Jag tänker på närheten till liftar och ev bussar. Hur ser turerna ut, är det tufft? Och hur många turalternativ kan man räkna med? Kan man tänka sig att hitta 7 olika turer under 1 vecka?
// Jörgen

Jag har inte själv varit baserad i Wolkenstein. 1988 bodde jag en vecka på hotell i Corvara och gjorde turer i Sella och Puez, men även i Gröden. T ex min sista utflykt gick från Wolkenstein tillbaka till
Corvara, och min första åkte jag över Grödner Joch till St Ulrich
och gjorde utflykt till Geislergruppen därifrån. Ja,a nkomstdagen gjorde jag också en liten utflykt till toppen Sassongher.

Så är man beredd att använda buss kan man med bas i Corvara också få med sig utflykter i Gröden. Dessutom, vilket jag missade den gången, en tur från Stern till lilla Fanesängen i Kreuzkofel - upp genom ett pass, ned genom ett annat. Om det
går linbanor där minns jag inte, jag har aldrig använt sådana (och det är 27 år sen jag senast gjorde dagsutflykter från dalorter).


Andra tänkbara basorter i Dolomiterna är Sexten och Cortina d'Ampezzo
 
Dalafjällen 2016

Kul tråd! Det är alltid bra med lite inspiration.

Min utmaning för 2016 är att vandra genom Dalafjällen med min norrbottenspets. Buss till Grövelsjön strax innan midsommar, sen södra Kungsleden ner till högfjällshotellet där jag får hämtning (bor i Malung). Två veckor, inklusive en vilodag i Gördalen, tänkte jag ta på mig. Det blir min första riktigt långa tur. Jag är van att vistas i skog och mark, men inte att tälta, så någon kortare provtur hemmavid får det också bli innan jag drar till. Har införskaffat ett Tarptent Moment DW, så det ska bli spännande att se hur det funkar.

Är det någon som har vandrat södra Kungsleden sommartid på sistone och kan ge några tips?
 
Padjelanta?

Jag och syrran planerar att vandra Padjelanta-leden i början av augusti, men är osäkra på om vi hinner gå hela, ev har vi bara en vecka på oss. Någon som har gått leden och har tips på bästa/finaste/lugnaste (= minst trafikerade) delen? Vi gillar bäst öppna vidder och högfjällsterräng, så vi funderade på att åka helikopter från Kvikkjokk till antingen Staloluokta eller Tarrasluoppal och sen gå till Ritsem, men andra förslag mottages tacksamt! Vi planerar att bo i stugor.
 
Jag och syrran planerar att vandra Padjelanta-leden i början av augusti, men är osäkra på om vi hinner gå hela, ev har vi bara en vecka på oss. Någon som har gått leden och har tips på bästa/finaste/lugnaste (= minst trafikerade) delen? Vi gillar bäst öppna vidder och högfjällsterräng, så vi funderade på att åka helikopter från Kvikkjokk till antingen Staloluokta eller Tarrasluoppal och sen gå till Ritsem, men andra förslag mottages tacksamt! Vi planerar att bo i stugor.

Hej, om du har tänkt att flyga helikopter så skulle jag rekommendera att flyga till Tarraluoppal och vandra till Ritsem. Just sträckan från Tarraluoppal via Tuottarstugarna till Staloluokta är väldigt fin, enligt min mening den finaste etappen. Sedan skulle jag välja att gå via Kutjaure istället Kisuris. En annan variant som är ännu bättre är att vandra från Tarraluoppal till Ny Sulitjelma: Tarraluoppal - Tuottar - Staloluokta - Staddajåkk - Konsul Persson stuga - Sorjoshytta - Ny Sulitjelma.
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elserrr Era vandringsplaner 2015? Trekking 37
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.