Era vandringsplaner 2016?

Funderingarna börjar komma igång på allvar först i februari. Framtiden påverkas av dels de försämrade nattågsförbindelserna med kontinenten, dels (möjligen) av tilltagande ålder (jag fyller 72 i augusti).

2015 blev det en tur i franska Sydalperna (18 dagar) och en i Österrike/Schweiz (2+7 dagar). Nu är ju Österrike det största alplandet, t o m större än Italien (med dubbelt så mycket berg som Schweiz!) så det är fånigt att jag varit där så lite. Men tältmöjligheterna verkar sämre än i Schweiz och Frankrike (Schweiz har t ex inga federala lagar mot fri bivack): Vorarlberg (som är litet) har gått bra, i Tirol är det totalförbud, osv. Av Österrike känner jag egentligen bara gränstrakterna i Osttirol (Virgental, Defereggental, Karnischer Hauptkamm) och Vorarlberg.

Mina egentligen enda invändningar mot Schweiz är att jag varit där många gånger och att valutan har blivit dyr; sist for jag dit därför att jag hade tillräckligt med Franken över från tidigare. När det gäller Frankrike vill jag inte resa via Paris, speciellt inte nu när det inte går några nattåg dit. Så senast for jag via Basel och Genève. Det gör det svårt att resa till Västpyreneerna; till Östpyreneerna kan jag ta mig via Basel och Perpignan.


Allt detta gör det intressant att pröva lite nordiska vandringar. Förra året blev det ingen i Norge - snöläget var raka motsatsen till Sydalperna; dessutom drabbades jag av ryggbesvär några veckor före den tänkta avfärden. Jag har också knappt något kvar i Sydnorge. I Sverige har jag ju bara varit i Arjeplogsfjällen och Jämtland så där finns ju mer att utforska. I februari, som sagt, tar jag ned kartorna från vinden och börjar grubbla. I maj börjar jag få klarhet om snöläget på olika håll.
 
Har funderingar på att gå hela kungsleden under augusti, eller någon annan tur som tar ungefär 3-4 veckor att genomföra.

Har som mest vandrat 10 dagar på egen hand innan och är intresserad av känslan av en ännu längre tur. Tanken är att gå själv eller eventuellt få sällskap under någon etapp.

Förslag på alternativ välkomnas även :)
 
Tanken är en vandring modell längre över sommaren med start vid valborg. Alla inköp och all planering är klara. Just nu väntar jag mest på att dagarna ska gå så att jag kan börja vandra.

Tänker mig dessutom en kortare skidtur Abisko-Nikka via Rautasjaure under v. 9.
 

Bilagor

  • karta_linje_s.png
    karta_linje_s.png
    100.5 KB · Visningar: 889
Vandringsplan 2016 med start omkring 12-15 juni: Gr 20 på Korsika. Det ska ta ca två veckor har jag för mig.
Är någon annan intresserad av att gå denna led från norr till söder?
 
Gr 20 på Korsika med start omkring 12-15 juni. Det ska ta ca två veckor har jag för mig.
Är någon annan intresserad av att gå denna led från norr till söder?
 
Gr 20 på Korsika med start omkring 12-15 juni. Det ska ta ca två veckor har jag för mig.
Är någon annan intresserad av att gå denna led från norr till söder?


Mig tog det 16 dagar, men en dag var en utflykt. Hur långa etapper man klarar beror nog mest på hur man klarar hettan. Mina etapper började i regel kring 6 och slutade vid 12-13-tiden.

Det finns fördelar med att gå söder-norr, t ex att Cirque de la Solitude kommer sent, som något av en höjdpunkt. Det är också ett par klätterställen som blir bäst söderifrån, eftersom man då klättrar uppåt.

Här finns min berättelse från 2002, med länk till en fransk berättelse med proffsigare bilder. Det som sägs om mat och proviant är säkert föråldrat.

http://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html
 
Mig tog det 16 dagar, men en dag var en utflykt. Hur långa etapper man klarar beror nog mest på hur man klarar hettan. Mina etapper började i regel kring 6 och slutade vid 12-13-tiden.

Det finns fördelar med att gå söder-norr, t ex att Cirque de la Solitude kommer sent, som något av en höjdpunkt. Det är också ett par klätterställen som blir bäst söderifrån, eftersom man då klättrar uppåt.

Här finns min berättelse från 2002, med länk till en fransk berättelse med proffsigare bilder. Det som sägs om mat och proviant är säkert föråldrat.

http://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html
Toppen, tack för tips! Ska läsa bloggarna.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Planen är en längre weekend med dagsturer och bekvämt boende i Härjedalen i början av juni. Sen finns tankar på att springa en tur längre norrut senare i sommar, förmodligen i augusti. Det blir även en del mer lokala (Småland) vandringar/långlöpningar.

Är allt lite sugen på en längre tur på ett par veckor men tror inte tiden räcker för detta.
 
Under sommaren blir det antagligen att vandra klarälvsbanan från hammarö i syd till Stöllet i Norr.
I höst blir det kanske Camino de Santiago igen, denna gången Arles way (Gr 653) och sedan Norra rutten i Spanien. Problemet är bara att dessa inte är sammanlänkade så får se hur vi gör för att ta oss till San Sebastian. Tanken är att vi vandrar där med.

Drömmen vore ju Gröna bandet. Men men, nästa år kanske.
 
Kebenekaise är jag inne på!

Men har inte vandrat berg tidigare så vet inte när bästa tid för det är funderar runt juni-juli?
Någon som har koll ?

Sen funderar jag på om man ska tälta eller bo på det som finns att erbjuda där?

Tar gärna tips från er som varit där!

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elserrr Era vandringsplaner 2015? Trekking 37
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.