Information om akut höjdsjuka på svenska

Goser tycker du överbetonar riskerna med övervätskning i de här sammanhangen .

..Har du något som talar för att övervätskning utlöst HACE eller HAPE ?


Poängen torde väl vara att övervätskning och hyponatremi är en väl känd orsak i sig till hjärn och lungödem - se exemplet från Hacketts och Roachs artikel , den norska trekkaren från LP-diskussionen , eller den spanska artikeln. Sen borde det finnas extra orsak att vara försiktig i en situation som kan leda till ödem av andra orsaker , vilket var orsaken till artikeln om EAH av dom spanska läkarna , med följande resonemang :

“Serum sodium below 136 mEq/L should be viewed as abnormal and as a contributing factor to AMS. EAH should be considered the primary cause of encephalopathy if the serum sodium is less than 130 or if symptoms are not improving with conventional therapy”

Den enda praktiska hållningen när man har en person med en sjukdom , och två samtidiga riskfaktorer , borde vara att försöka eliminera båda. Därav varningarna för hyponatremi från Himalyan Rescue Association , UIAA ( internationella klätterförbundet ) m.fl.
 
Senast ändrad:
Vilken risk är statistiskt sett högst, problemskapande orsaker som följd av uttorkning kontra som följd av för högt vätskeintag?

Det känns allmänt som att lågt vätskeintag skapar flest problem varje år. Att överdriva vätskeintag är väl aldrig bra, varför man uppmanar folk att dricka mycket är antagligen för att folk i vanliga fall inte får i sig så mycket vätska / dag som man borde, speciellt inte under ansträngning?

Finns det något samband med lågt vätskeintag, dvs uttorkningsgräns och högre risk av att dra på sig AMS t ex eller står dessa inte ens i parallell?
 
Det finns

rapporter som pekar åt lite olika håll avseende AMS och vätskeintag och uttorkning.
Jag har inte läst dessa annat än som abstract så därför avstår jag från ytterligare kommentarer.

Thure
 
Det känns allmänt som att lågt vätskeintag skapar flest problem varje år. Att överdriva vätskeintag är väl aldrig bra, varför man uppmanar folk att dricka mycket är antagligen för att folk i vanliga fall inte får i sig så mycket vätska / dag som man borde, speciellt inte under ansträngning?

Läs denna föredömligt pedagogiska artikel i Läkartidningen av Bengt Fagrell , professor i medicin vid Karolinska Sjukhuset :

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/11357/LKT0907s448_449.pdf

Drick när du är törstig – det räcker vid normalt leverne och måttlig motion. Inga data talar för att stora mängder vätska i någon situation är positivt för kroppen, utan snarare kan förorsaka livshotande tillstånd, och även död.
- -

Det är därför angeläget att påpeka att det inte finns något stöd för att man vid normal livsföring och motion ska dricka mer än när man blir törstig. Detta klargörs mycket väl i en stor samlad översikt av Valtin [5]. Hans slutsats blir »However, the published data available to date strongly suggest that we probably are currently drinking enough and possibly even more than enough«.

Fagrell tar även upp exemplet med Boston Marathon , där jag hade fel : det var sexton , inte tretton , procent av löparna som föll under gränsen för hyponatremi.

Valtins studie , en klassiker i ämnet medicinska vandringsmyter , hittar ni på http://korta.nu/valtin
 
Tråden handlar allt mindre om AMS.

Att många i Boston Maraton har Na under 135 är inte nått att bry sig om IMHO. Massor av personer under stress uppvisar lätt hyponatremi. Värden på 130 och lägre är mer oroande.


Bengt Fagrell är prof emeritus och en av mina gamla lärare, numera mest känd som en ivrig vinlobbyist. Han tar inte upp svettning i sin artikel vlket förvånar mig.

Thure
 
Man kan ju tydligt se att du inte vet vad AMS är för någonting. Du vet ju inte ens hur en höghöjdsupplevelse är och ändrar din berättelse gång på gång när du ställs mot väggen.

Till alla:
Detta är en välkänd skribent i ämnet som fått sina trådar raderade för sina felaktigheter och lögner på en mängd svenska forum där ute.

Då det handlar om ett allvarligt ämne med många gånger tragiska följder är det bedrövligt att missvisande info och propaganda sprids på det här sättet, där allt uppförstoras eller nedvärderas till en orimlig grad. Medicinska trådar likt den här med såpass allvarliga konsekvenser ska genast tas bort även här.

Det är inte rätt att en lekman sitter på sveriges olika forum och talar om för "alla" att sjukvården och doseringsspecarna har fel utan kommer med egna doseringssiffror och rekomenderar folk att strunta i den info de fått och gå på dina egna siffror tagna ur luften.

Jag tror inte du fattar vad du håller på med riktigt här.
 
HAHA!

... talar om för "alla" att sjukvården och doseringsspecarna har fel utan kommer med egna doseringssiffror och rekomenderar folk att strunta i den info de fått och gå på dina egna siffror tagna ur luften.

.

Läs vad jag faktiskt har sagt , t.ex. i backpacking-länken ovan där jag säger att det inte är en bra ide att köpa medicin på postorder , och rekommenderar istället att göra som jag gör själv varje år : gå till infektionskliniken eller en vaccinationsmottagning och gå igenom alla mediciner.

Infon från postorderfirman var uppenbart fnoskig , det är aldrig ett bra tecken i det här sammanhanget när man inte kan stava till syre , eller skilja mellan sulfa ( antibiotika ) och sulfat ( grundämne) .


"Tagna ur luften" : du pratar om bl.a. anvisningarna från CDC , som är nationella riktlinjer i USA , och är identiska med vad International Society for Mountain Medicine anger på http://www.ismm.org/index.php/prevention.html?expandable=1&subexpandable=2 , WMS expertpanel och Himalyan Rescue Association , som har drivit en klinik på Everest-rutten sen mitten av sjuttiotalet : http://www.himalayanrescue.org/altitudes-sickness.html
Det finns tonvis med erfarenhet bakom dom riktlinjerna. Min läkare var nöjd med att luta sig mot CDC's anvisningar sist , och gjorde ett bra jobb med att kolla upp interaktion med andra mediciner - jag hade nya antibiotika att ta hänsyn till.

Jag har försökt att bli arg över dina invektiv och uppenbara osanningar om utplånade trådar osv , men jag finner det bara tragiskt vad du utsätter dig för.
 
Senast ändrad:
Båda sidor har förstås en poäng i detta, man skall varken dricka för lite eller för mycket, lagom är bäst.
Den skrift som tråden tipsar om verkar ju adekvat. Den nämner att man kan få problem med undervätskning, och att motdraget är att dricka tillräckligt, samt att mängden som behövs kan vara mellan 0,5-1 liter per timme vid kraftig ansträngning. Det gäller ju oavsett höjd och är inte direkt påverkat av höjden i alla lägen, men höjd kan påverka och vätskebrist kan likna/ möjligen bidra till symptomen vid höghöjdsbesvär.

Slutsatsen jag drar är att man bör vara observant på att dricka tillräckligt, men att detta kräver planering och observation för att kunna bedöma den individuella situationen vilket är svårt att kvantifiera mera generellt, samt att man inte skall gå törstig utan "drick när du är törstig".

i den motsatta ståndpunkten i tråden att risken är att man dricker för mycket, men med den rekommendationen saknar jag en algoritm för hur jag då i stället skall beräkna vätskeåtgången. Att dricka skadligt mycket kräver ju en framförhållning som är avsevärd om man samtidigt har en stor ansträngning, så det är ju ett slags planering att förse sig med så mycket vätska. Att kritisera den första rekommendationen utan att komma med en justering av den verkar inte så konstruktivt. De rekommendationer som länkas till handlar om höghöjdssjuka, men inget direkt om vätskeintag? Annat än att vätskebrist är en differentialdiagnos.

Vad är det konstruktiva i att kritisera informationen om att vara vaksam på att inte dra på sig vätskebrist (utom att också vara medveten om en eventuell risk för övervätskning om man tar i alldeles extremt för mycket)? Precisera gärna det för information skulle i så fall kunna klargöra diskussionsunderlaget.
 
sker framför allt när man har obegränsat med vätska att tillgå och när man uppmanats att dricka mycket.

Hyponatremi kan bero på kombinationen svettning och stora förluster natriumklorid (koksalt) den vägen samt att man ersätter med väska med för lite salt.

Har själv sett en patient med övervätskning som sprungit Stockholm Maraton. Men att sätta i sig mer än en liter vätska per timme vid löpning är svårt.

Thure

I somras drack jag sträckvis 1l per timma.
Jag gick vissa distanser under en långvandrig i 29-31 graders värme med 30kg på ryggen med på 1,5-2 timmar som värst.Då fick man kolka mineralsaltersättning och vatten och jag hade en högsta dygnsförbrukning på 6 liter.Jag hade saltränder på kepsen och byxbenena och ryggsäcksremmarna var impregnerade av salt.
Jag drack hela tiden så mycket vatten så urinen hade en lämplig färg.
 
Alla som vet vad de pratar om vet såklart att riskerna vid underskott av vätska vida överskrider riskerna att ha druckit en mugg för mycket.

Det är också oerhört mycket enklare att drabbas av underskott av vätska än tvärtom. Bara det en risk i sig.

Den som hävdar annat har varken levt ett aktivt outdoor-liv eller vet vad den pratar om.
Än mindre varit på hög höjd.
 

clindh

Forumvärd
(andyy och goser lägger ner sitt tjafs nu tack. Läggs felaktig fakta fram av någon, bemöt då med korrekt fakta med källhänvisning - istället för invektiv och tjafs om vad som hänt på andra forum, det kan vi omöjligen kolla upp)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
thureb Höjdsjuka: artikel i Läkartidningen Trekking 3
reidal Höjdsjuka Trekking 41
critan Höjdsjuka? Trekking 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.