Utrustning vintervandring Norge

Det funkar säkert med avseende på temperatur, men det är stor och klumpigt och väldigt tungt. Inte optimalt att bära och sätta upp i hårdare väder.

Vet du om din kompis har tält eller inte?
 
Det funkar säkert med avseende på temperatur, men det är stor och klumpigt och väldigt tungt. Inte optimalt att bära och sätta upp i hårdare väder.

Vet du om din kompis har tält eller inte?

Jag var och kände på tältet idag och jag tyckte också att det var väldigt tungt. Han har förmodligen tält som han kan ta med, men jag är väldigt sugen på att göra en ensamvandring nu i sommar - har fem veckors semester från och med idag och absolut inget planerat. Jag kollade också på det här tältet som istället var väldigt lätt. Skulle det fungera i minusgrader tror du? http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/talt/203853/everest-adv-light-
 
Köp hellre ett Bergans Kompakt Light 2 , en bit ovanför 2 lakan kan man få dom för och lär vara ett mycket bättre tält och har en vikt på 2,5kg.
Dom är perfekta enmanstält för vinterbruk med gott om utrymme.
 
Jag var och kände på tältet (klippkr Jag kollade också på det här tältet som istället var väldigt lätt. Skulle det fungera i minusgrader tror du? http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/talt/203853/everest-adv-light-

Tält är gjorda av nylon eller polyester och fungerar i alla temperaturer. Frågan är istället hur du fungerar i minusgrader. Dvs har du tillräckligt varm sovsäck, liggunderlag men framför allt, har du de kunskaper som gör att du är trygg med att använda grejorna rätt så att du är torr, varm och mätt?

//J
 
Ja, jag vet att det finns mycket bättre tält men det är lite för dyrt för mig med tvåtusen, speciellt för ett enmanstält när vi ska vara två där i. Jag ska söka omkring lite här och se om det är någon som testat light-tältet jag hittade på stadium. Jag ska kolla upp det light-tältet du tipsade om! Sedan ska jag söka efter riktigt varma sovsäckar och liggunderlag.
 
Alltså... när jag jämför bilder på bergans light och everest light ser ju everest väldigt skrynkligt ut. Det finns inlägg här på sidan också om en tjej som haft tältet och det gick sönder. Det har också sämre ingång och ser allmänt väldigt oproffsigt ut. Jag vill inte behöva skämmas där uppe på bergen, så det blir nog ett bergans! Tack!
 
Ett tält känns inte riktigt som ett lämpligt första investeringsobjekt, när man aldrig vandrat förr. Visst kan man läsa sig till mycket kunskap, men det blir väldigt abstrakt när man inte kan relatera till personliga preferenser och erfarenheter - och ev. misstag kostar ju inga försumbara belopp.

Ska du ha tältet till novembervandringen med kompisen, så är det med tanke på hans erfarenhet troligt att han redan har ett tält - varför inte passa på och pröva sig fram med det som "övningsobjekt"?

Ska du ha det till solovandringen i sommar, så känns det onödigt att bära på ett tvåmanstält. Inte bara för att det blir tungt, utan även för att större tält kan vara svårare att hitta en bra markplätt till, och inte minst att få upp ensam i busväder - särskilt om man inte är så erfaren.

Ett helt eller delvis bortfluget tält är inte kul i ösregn och stormvind, när det börjar skymma långt bort till närmsta fjällstuga.
 
Skall man gå solo bör man liggande på tältduken kunna få i alla markspik och stänger, innan man smyger upp det i blåsten. 1 manstält brukar vara lättare.
go tur
 
Alltså... när jag jämför bilder på bergans light och everest light ser ju everest väldigt skrynkligt ut. Det finns inlägg här på sidan också om en tjej som haft tältet och det gick sönder. Det har också sämre ingång och ser allmänt väldigt oproffsigt ut. Jag vill inte behöva skämmas där uppe på bergen, så det blir nog ett bergans! Tack!

Du bör definitivt köra på Bergans Light 2.

Du har inte funderat på om din pojkvän/partner är här med tanke på att han är proffs?
Han kanske ser dig och sitter och fnissar? - så stort är inte Sverige.....
 
Du bör definitivt köra på Bergans Light 2.

Du har inte funderat på om din pojkvän/partner är här med tanke på att han är proffs?
Han kanske ser dig och sitter och fnissar? - så stort är inte Sverige.....

Då kör jag på den!
Haha, näää, min kompis är en skotte och kan inte ett ord svenska, så här är han verkligen inte. Annars skulle han fnissa 100%.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.