1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra?

Är i en fördelaktig situation...//...timeout på minst ett år och bara luffa runt i världen...//...maxbudget på 25-30.000 SEK/månad...//...Fokuset kommer att vara vandring...//...börjar få lite skador på äldre dar så inget extremt. Vältränad...//...Om ni var i min situation vad skulle ni göra och när skulle ni göra detta. Jag tänkte börja i September.

Med den budgeten kan man göra nästan vad som helst :)

Själv drömmer jag om "The Great Himalayan Trail" och "Pacific Crest Trail" som redan nämnts men personligen sorterar jag dessa 6-månaders leder under "extremt". När man pratar om The Great Himalayan Trail brukar man oftast mena den nepalesiska delen som är 170 mil lång (high route).

Ett mera realistisk förslag som borde passa Dig ser ut så här:
1. September. Perfekt för svenska fjällen. Gå några veckor längs Kungsleden mellan Kvikkjokk och Abisko och gör en tur in i Sarek om Du är sugen på det. GR20 på Korsika funkar bra i början av september också.
2. Oktober - december. Åk till Nepal. Börja i Jiri och vandra upp till Everest basläger under ca 4 veckor. Vila i Pokhara och gör sedan Annapurna ordentligt under ca 4 veckor.
3. Januari. Vila ut på en beach i Thailand och krydda med en sighseeingtur till Burma.
4. Februari - mars. Åk till Nya Zeeland och sikta på Fiordland på Sydön. Följande leder rekommenderas: Routeburn Track, Greenstone & Caples Track, Dusky Track, Rees-Dart Track, Gillespie Pass Circuit, Kepler Track. Och om Du vill försöker Du få plats till Milford Track också. Abel Tasman Coast Track är inte dum den heller. Respektive led tar 3-7 dagar.
5. April. Sverige igen. Vinterturer i svenska fjällen är aldrig fel.
6. Maj. Vila.
7. Juni - augusti. Jag skulle försöka mig på Pyrenean Haute Route 80 mil från Atlanten till Medelhavet. Om det känns för tufft så går det ju att göra veckoturer där också. Och både Alperna (Tour of Mont Blanc) och Dolomiterna (Alta Via 1 & 2) är fina på sommaren. Samt att juni - augusti är perfekt för en travers i Ladakh, Indien. Och så finns ju östra Europa också som Du var sugen på men som jag dock inte har någon koll på.

Lycka till.
 
Hej ett "måste" är en enkelbiljett på Transsibiriska järnvägen till Beijing, Mittens rike kan hålla dig på resande fot länge..
 
Hej ett "måste" är en enkelbiljett på Transsibiriska järnvägen till Beijing, Mittens rike kan hålla dig på resande fot länge..

Jag var inne på det också. Skippa möjligen trekkingen i Sverige och åk tåg till Beijing. Spendera någon vecka där och fortsätt med tåg till Lhasa och jeep till Kathmandu så kommer Du lagom fram tills vandringssäsongen drar igång på allvar.
 
Underbara tips!
Har iofs en hyfsat tolerant definition på vad som är extremt. Gillar strapatser men har fått ljumskproblem på äldre dar. Så var inte rädda för att rekommendera lite tuffa leder. :)
 
Leder i USA

Även om du är orolig för budgeten i USA så kan jag inte låta bli att tipsa om Appalachian Trail. Det är flera hundra (sägs att det var över 1 000 personer i år) som vandrar hela leden varje år. De flesta börjar vandringen i söder kring skiftet februari/mars och avslutar vandringen i slutet av augusti/september. På Youtube finns det flera vandrare som lagt upp videodagböcker. En favorit är Eagle Runners vandring från 2013: http://www.youtube.com/playlist?list=PLmwZ5f4g_7j2Hka6zmZa_Cqti1JUKXO8I
 
Jag kan ju tipsa om hyfsat långa turer på kontinenten och Korsika, till kommande sommar.


GR20 gick jag i juni 2002. Jag gick 15 dagar och gjorde en topputflykt en 16:e dag. De som klarar hettan dubblerar gärna etapper och kan alltså gå på kortare tid. Man kan bara tälta vid stuglägen. Har man avverkat den turen längtar man säkert att fortsätta med något på fastlandet, med början i Havsalperna - det blev den gången 8 dagar.

Annars en tacksam långtur är att följa en kombination av GR5 och GTA (Grande Traversata delle Alpi) mellan St Gingolph (Schweiz/Frankrike) och Vallée des Merveilles. Riktningen får bestämmas av årets snöföhållanden. Jag gick St Gingolph- Modane, 15 dagar, 1999, och Modane - Merveilles, 21 dagar, år 2000. En del etapper var rätt korta, så 30 dagar totalt bör räcka.

Le Tour du Mont Blanc (italienska: Il Giro del Monte Bianco) är en rundtur på cirka 10 dagar. Den innehåller det jobbigaste pass jag nånsin gått, Fenêtre d'Arpette i Schweiz, men också en rätt meningslös etapp mellan Les Houches och
Les Contamines. Delar av den turen kan med fördel kombineras med ex.vis GR5 och lederna i Thabor-området - 2011 gick jag från Argentière till Briançon, 16 dagar, min längsta och finaste sensommartur. Och från Briançon kan man fortsätta söderut på GTA och GR5.

Har man så fina snöförhållanden som jag hade 2011 kan det vara värt att gå en tur på tvären i Schweiz. Då gick jag från Zinal i Valais till Savognin i Graubünden, 20 dagar. Om inte vädret plötsligt försämrats hade det blivit ett par dagar till.
Och turen kan lätt förlängas en bit bort, ända in i Österrike (2010 gick jag från St Anton till Airolo i Schweiz, 19 dagar,
de båda turerna kan jämkas ihop till en). Jag kunde f ö också ha startat längre västerut, t ex i Chamonix, men då är
det ett par riktigt höga pass på vägen till Zinal. Snön kan man aldrig veta så här långt i förväg.

Beträffande Pyreneerna finns två leder kust till kust, HRP (Haute Route Pyrénéenne, Alta Ruta Pirenaica - vet ej det katalanska namnet, och, nej, engelska är verkligen inte officiellt språk här), samt GR11 som endast går genom Spanien och Andorra. Den franska GR10 är inte så intressant, men jag har använt ett fåtal etapper där.
(GR= grande randonnée på franska, gran recorrido på spanska).

Man kan kombinera dessa på olika sätt, bl a för att undvika en del riskabla passager på HRP. Min längsta tur nånsin, 31 dagar, valde bort etapperna längst i öst och väst.
Jag har beskrivit en teoretisk tur på min site: http://www.huthyfs.com/minhrp.html

Pyreneerna har förlorat en del på inrättandet av två stora spanska naturparker, med trista tältrestriktioner,
http://www.huthyfs.com/pyrcamp.html

Ovan nämnda turer har också dokumenterats på http://www.huthyfs.com , med bilder.
 
Även om du är orolig för budgeten i USA så kan jag inte låta bli att tipsa om Appalachian Trail. Det är flera hundra (sägs att det var över 1 000 personer i år) som vandrar hela leden varje år. De flesta börjar vandringen i söder kring skiftet februari/mars och avslutar vandringen i slutet av augusti/september. På Youtube finns det flera vandrare som lagt upp videodagböcker. En favorit är Eagle Runners vandring från 2013: http://www.youtube.com/playlist?list=PLmwZ5f4g_7j2Hka6zmZa_Cqti1JUKXO8I

Appalachian Trail drömmer jag också om även om jag nog är inne på samma tema som "camoscio" skriver om i den här tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73132&page=2
"Vad Appalcahian Trail har på listan att göra vet jag inte. Jag har läst om den, den verkar låg och skogig."

Men man får nog vara inställd på att det inte är vyerna man är ute efter där utan det är nog mer utmaningen samt det speciella folket som man träffar längs leden.
 
Tips för att fördriva vinterhalvåret..

..om du som jag, tycker om långa leder, är Bibbulun track i SV Australien (www.bibbulmuntrack.org.au/) och Te Araroa i Nya Zeeland (www.teararoa.org.nz/).

Bibbulmun track: 100 mil lättvandrad och väldigt väl underhållen led. Exotisk skog, urvacker kust och framförallt ett myllrande djurliv. Kan mer eller mindre vandras året om även om högsommar inte är rekommenderad (varmt och stor brandrisk). Oktober-november kanske.

Te Araroa: 300 mil genom hela Nya Zeeland (från N till S är vanligaste färdriktningen). Från asfaltsväg till blockhav och allt däremellan. Känn på kulturen på nordön och njut av det helt fantastiska landskapet på sydön. November-April.

Fick jag välja själv skulle jag fortsätta med Pacific crest trail (www.pcta.org) eller möjligtvis Continental divide trail (http://www.continentaldividetrail.org/) efter det men där slutar min personliga erfarenhet.
 
Känns bakvänt för mig att du vill få inspiration till att längta efter något istället för att du vill något som du längtat efter. Har du ingen längtan?
 
Min dröm:

Juni-oktober, gå fjällkedjan ner från Treriksröset, ansluta till Europaled 1, gå neråt Jönköping, gina över till Europaled 6 och ta mig till Smygehuk.

November, ta färjan över till St Petersburg och hoppa på tåget till Moskva och Transsibiriska järnvägen mot Peking. Flyga från Peking till Auckland.

December-maj, gå hela Te Araroa i Nya Zeeland.

Nån gång ska jag göra det. Iallafall nåt av det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
D_Lo Vad betyder trekking? Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.