1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra?

Är i en fördelaktig situation där ungarna är vuxna och jag själv singel. Efter att ha avslutat några projekt och gjort min vanliga sommarvandring med barnen så tänkte jag ta en timeout på minst ett år och bara luffa runt i världen. J

ag har inga fasta kostnader förutom studielånet och har en genomsnittlig maxbudget på 25-30.000 SEK/månad. Kan gå högre men vill helst inte. Mina krav på lyx och komfort är minimala. Snabb-/gatumat, tält och/eller hostel funkar utmärkt. Fokuset kommer att vara vandring. Jag gillar Östeuropa, (bor i Estland f.n), och ser gärna mer av Östeuropa och Ryssland. Har vandrat i Fagaras tidigare.

Kanske skulle vara intresserad av USA och Kanada men är rädd för att det kommer att äta upp för mycket av budgeten. Får intrycket att parkerna i USA har ett stort besökstryck och därmed är hårt reglerade men jag kanske har fel?

Min dotter har trekkat pyttelite i Kina och rekommenderar det starkt. Är också sugen på Asien, (stor världsdel jag vet).

Min bakgrund är: Fjällvan både sommar- och vinter. Gillar strapatser men börjar få lite skador på äldre dar så inget extremt. Vältränad.

Om ni var i min situation vad skulle ni göra och när skulle ni göra detta. Jag tänkte börja i September. Om jag vill så kan jag förlänga min luff till i princip hur länge jag vill så länge jag håller nere kostnaderna. Har ingen karriär att tänka på.

Skulle vara kul att bolla idéer med fler äventyrslystna här på forumet.
 
Det vore ju en dröm att kunna göra hela, men om jag måste välja så skulle jag nog ta High route. Jag har dock inte gjort den. Min enda erfarenhet av Himalaya är kring Mt Everest.
 
Det vore ju en dröm att kunna göra hela, men om jag måste välja så skulle jag nog ta High route. Jag har dock inte gjort den. Min enda erfarenhet av Himalaya är kring Mt Everest.

Inte så bara.
Läste att det bara är en person och hans sherpor som gått hela sträckan.
Måste man ha guide? Har hört att man måste det.
 
Kollar upp Pacific crest trail. Den sträcker sig från Brittish Columbia ner till södra USA och korsar omkring 5 nationalparker. Efter detta skulle jag ge mig till Peru, Chile, Argentina och Venezuela. Jag har inte varit i dessa länder, bara i Arizona, Utah, Colorado, osv. men har inte fått nog av de.

Vandring i Asien, som ex. Korea som jag har varit är lite för mycket tillrättalagt. Visade lite bilder från denna Koreavandring till en bekant som vandrat i China och han tyckte det är samma sak i China, vägen är ofta lite cementerat och många trappor upp till topparna. Mycket spektakulärt natur dock men lite vildniskänsla. Det är säkert mer vildniskänsla i Ryssland och i länder som Kirgisistan osv.
Hälsningar Veni
 
Har inga erfarenheter, mer drömmar...

Pilgrimsleden (Santiago de compostella)
Längs Hadrianus mur
Hela Kungsleden
Inkaleden
Island
 
Någon eller några av Europalederna, kanske? Den längsta mäter tydligen en bit över 1000 mil så då har man att göra ett tag...
Någon av pilgrimslederna till Trondheim kan ju också vara en variant.
 
Börja klättra sommar och vinter, häng i alperna, norge, usa, Kanada. Kommer va initial kostnad för prylar och nån kurs. Sen är det lägre kostnader. :)
 
Bo i bil och tuffa runt.....

Kanske skulle vara intresserad av USA och Kanada men är rädd för att det kommer att äta upp för mycket av budgeten. Får intrycket att parkerna i USA har ett stort besökstryck och därmed är hårt reglerade men jag kanske har fel?

Hejsan,

Har gjort två längre resor av ungefär samma typ......dvs ute 9-12 månader med fokus på naturupplevelser. Båda gångerna har jag besökt Nordamerika, helt enkelt eftersom det finns så mycket att se och att det är relativt sett enkelt.

Konceptet vi kört med är att köpa en större skåpbil (det som jänkarna kallar för full size van), inreda den med kök, kyl och sovplats och sen tuffa runt till olika coola platser. Ser man bara till att låta det ta lite tid och köpa den begagnad av en privatperson kan det bli ett mycket billligt sätt att resa. T.ex gick vi plus på bilen som vi köpte och reste runt 2 månader i Australien med.

Vad det gäller besökstrycket i parkerna i USA och Kanada är det helt sant att det är högt besökstryck i många av de mest kända i södra USA + Banff i Kanada. Men om man ser till resten av området (som är giganstiskt!!!) så är besökstrycket bra nära 0....läste t.ex nyligen om en kanotist som påträffat ett tidigare helt okänt vattenfall någonstans i Quebec nyligen.

Om man vill ha riktig ödemark ska man bege sig norrut till Yukon och Alaska. I bilden nedan har jag bara som exempel ringat in tre områden som det bara är att slänga upp ryggsäcken och bege sig in i och du kommer garanterat vara i princip vara helt ensam. Nackdelen är förståss att områdena är så stora att det är svårt att mer än bara nagga dom i kanten + att detta är riktig vildmark. Dvs det finns inga leder, stugor eller någon hjälp att få över huvud taget.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=16844&stc=1&d=1401860440

Vad det gäller att vandra The Great Himalaya Trail så undersökte jag för två år sedan möjligheterna att vandra lite bortanför de vanliga vandringsstråken och det är helt riktigt att man måste ha tillstånd (vissa områden har en ganska hög kostnad per dag) och guide för att över huvud taget få besöka områderna. Men att det vore mycket coolt att vandra där är det inget snack om! Men jag måste erkänna att jag verkligen gillar friheten som man t.ex får i Europa eller i ödemarkena i Nordamerika, där man bara kan parkera bilen där man vill och börja knalla omkring.
Lycka till!

/ Stefan
 

Bilagor

  • naturområden_nordamerika.jpg
    naturområden_nordamerika.jpg
    44.4 KB · Visningar: 1,164
Jag och min fru gjorde hösten 2006 en tremånaders rundresa i delar av Sydamerika. Galapagos, Equador, Peru, Chile och Argentina med tyngdpunkt på Peru och Argentina. Kan starkt rekommendera en rundresa där. Ett otroligt väl utbyggt system med fina bussar gör det lätt att ta sig runt och uppleva fantastisk natur och en annorlunda värld.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
D_Lo Vad betyder trekking? Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.