Vandringar under 2014

Planeringen är halva resan!
Dags att göra "research" inför nästa års vandringar.

Utöver vandring hemmavid så har vi planer på att göra vandringsresor i mars, maj och augusti.
Eftersom vi är 60+ så vill vi gärna bo och äta bra, dvs hotell med halvpension och göra dagsvandringar.

Min sambo, hon pratar om Sicilien i mars.
Jag har börjat titta på Bad Gastein i augusti, ordna resan själv
och inte via svenska resebyråer. Vi får ut 9 vandringsdagar till samma pris
som resebyråernas 5.

Gott Nytt Vandringsår!

Christer
 
Har inte vandrat i Bad Gasteins berg, men det är nog fint liksom på många andra håll i Alperna. Om man inte prompt vill åka på sällskapsresa så är det, som du skriver, mera prisvärt att fixa det själv. Alperna är ju mycket väldokumenterat med guideböcker och kartor och dessutom får man många vandringstips på dom olika centralorternas turist byråer.

Dock, om du ändå skall fixa resan själv så tycker jag att du bör titta lite vidare än just Bad Gastein när det gäller vandringsresmål. Det är svårt med rekommendationer för det finns så mycket fint hela vägen från Nice till Wien, men min favorit är italienska sydtyrolen där såväl vädret som maten ofta är bättre än i de norra delarna av alperna. Du kan välja mellan Dolomiterna i den sydöstra hörnan, Zillertaleralpernas sydsida i den nordöstra hörnan samt solvandringar i Texelgruppen längre västerut. I Naturns och Dorf Tirol finns ett stort urval av fina hotell med utmärkt halvpension och fina spa-anläggningar. Kolla på www.belvita.it för tipps. Bägge orterna lämpar sig utmärkt för dagsvandringar av olika längd och ambitionsnivå.

Själv tänker jag pröva något helt nytt 2014 och åka till "glömda och gömda" dalar i södra Piemonte. Har ingen aning om hur det är men ibland måste man chansa.

Det kan väl tilläggas att augusti är den stora semestermånaden i det kontinentala europa och följaktligen högsäsong i alperna med på sina ställen mycket folk och högre priser på hotell bl.a.

Ha en fin alpvandring 2014.
 
Senast ändrad:
Ännu ett tilägg:

Har du specifika önskemål om boende så bör du boka i förväg under Augusti. Är du flexibel så brukar det alltid lösa sig på något sätt.
 
Tips på Zillerdalen

Jag har vandrat på flera olika platser och på olika leder i Österrike. Mestadels i östra/norra Alpkedjan eftersom vi bott länge i Wien och det var närmast dit.

Det finns enormt fina vandringsmöjligheter och de är inte svåra att hitta. Det är klart att det blir billigare om ni fixar allt själva. Det går givetvis att göra om man vill. Jag kan förmedla lite tips om vandringar som vi har gjort och som finns på vår hemsida (se länken nedan). Vi har fokuserat på Zillertal/Zillerdalen, Saalbach Hinterglemm, leden Berliner Höhenweg och långvandringsled 1 som går hela vägen från Wien till schweiziska gränsen. Vi har än så länge gått från Wien till Werfen och ska i sommar gå mellan Werfen och Kufstein. Vi har också varit flera år och gått runt (och upp) till Grossglockner.

Se till exempel här för några vandringsmöjligheter i Zillertal. Bor man i Mayrhofen bor man centralt och nära till allt. Där finns också fina och (ibland) billiga boenden. Bra förbindelser också.

http://www.austriatravel.se/vandringar/zillerdalen/program-bilder-15513693
 
Jo, kan hålla med om att middagsmaten är bättre i Italien (Südtirol), men frukostbuff'én är oftast lika bra i Tirol som här hemma och vi brukar säga att frukosten är den bästa, och godaste, måltiden under dagen.

När min sambo, Christina, var på semester i Tirol med sin mor så bodde dom på hotell i St Johan in Tirol 15 år i sträck!
Jag vill pröva nya dalgångar hela tiden, även om det bara är variationer på samma tema.
Vi har bl a varit i Tuxertal, innanför Zillertal, i Saalbach/Hinterglemm, och i Val Gardena.

I augusti är det ofta rätt så varmt så vi vill bo i en by som ligger lägst, säg, 1200-1300 m.ö.h.

Tittar för tillfället på St Anton. Det är väl i första hand en skidort, som så många andra orter i Ö.
Bekvämligheten, att kunna använda liftar för att komma upp på 2000-m nivån.
Vad tror ni, kan man hitta olika vandringar där under 9 dagar? Vi brukar nämligen bo 10 nätter på hotell, lagom lång tid tycker vi. Verwallsgruppe finns ju i närheten, men då kanske man bör bo i en eller flera hütten.
 
Eftersom du, liksom jag, är 60+ så kanske du liksom jag uppskattar guideböcker och inte enbart söker info. via internet. Jag får också intrycket att du och din fru är tyskspråkiga varför ni kan avnjuta det mycket stora vandringsguidesutbud som finns på tyska.
Möjligen känner du redan till de stora förlagen Rother, Bruckmanns och Kompass och där hittar du guideböcker över alla alpområdena (och en hel del även utanför alpområdena) . Rother är väl störst så leta gärna på www.rother.de . Är du intresserad av S.t Anton med omnejd så borde guiden "Arlberg" ligga närmast tillhand. Lycka till med botaniserandet.

Och apropå var man hittar Alpernas bästa käk. Sydtyrolen är ju den autonoma tvåspråkiga regionen i norra Italien som gränsar till Österrike och jag brukar säga att där förenas kulinariskt det bästa av Österrike och Italien, dvs. den tysk/österrikiska frukostkulturen och den italienska middagskulturen så inte behöver du avstå från Sydtyrolen för frukostens skull.
 
Här samlas 60+ arna tydligen

Bad Gastein är fint vill jag minnas från en skidresa där för länge sedan. Själva har vi så många funderingar att vi inte hittar ut ur labyrinten. Korsika, Santiago de Compostela, fjällen eller Sydtyrolen ( där maten är som bäst)
Gott nytt år och
Vandra lugnt
 
Ja, Lasse... känner igen det "tillståndet". När jag var i tonåren, på värmländska landsbygden, så hade jag svårt att välja vilket Folkets Park jag skulle resa till på lördagskvällen. Var fanns dom trevligaste, vackraste tjejerna? Magnus Uggla har skrivit en låt som heter "Där jag är är det alltid bäst".
Man får ta en sak i taget, välja en plats bara. Det kommer förhoppningsvis flera vandringsår då du kan välja de andra tänkbara orterna!
När jag ser tillbaka på vandrings- och skidsemestrar i Alperna och i Norden så finns det ingen ort som har "allt", men många som har "något" ändå.
 
Hej Christer!

Kom ihåg att du funderade på St. Anton. Jag pratade med en tjej som kollade in St. Anton som vandring. Hon tyckte att stället var sådär ur vandringssynpunkt och föredrog både Sölden och Lech. Jag har ingen åsikt eftersom jag aldrig varit där. Däremot har jag bestämt att jag ska kolla in Sölden och Lech för våra vandringsresor. Båda orterna verkar kanon för vandringar. Jag är väldigt sugen på en vandring i Rätikon också. Ligger i närheten. Men då ska man inte bo i dalen utan gå från stuga till stuga. Det roliga är att man då går en rundtur genom både Österrike och Schweiz.
 
Håller med om att St Anton verkar vara "sådär" ur vandringssynpunkt.
Vi har bott och vandrat både i Lech och Sölden. Båda bra, skulle gärna återvända till
ffa Sölden.
Jag vill gärna skylla på min sambo, att hon vill ha det bekvämt, bo på samma ställe, på hotell med halvpension. Har tittat på Gargellen, men det är kanske svårt att variera vandringar där under 9 dagar!? Hur är det i övriga Rätikon, finns någon ort där man kan "ligga stilla" i 10 nätter och kunna
vandra olika sträckor!? Alt. skulle kunna vara att bo, säg, 4 nätter i en dal och 5 i en annan.
 
St. Anton räck nog bara till 2-3 utflykter söderut. Däremot har det varit en utmärkt utgångspunkt för längre turer (till Poschiavo, 16 dagar; till Airolo, 19). I Rätikon/Silvretta har jag varit tre gånger, och kan faktiskt inte erinra mig någon enda ort som medger särskilt många utflykter.

Jag slutade ju med dagsutflykter 1989 ungefär, men innan dess bekantade jag mig med ett par orter med nog med möjligheter för en vecka. Dit hör Kandersteg och Meiringen i Kanton Bern - Kandersteg är den bättre orten eftersom Meiringen ligger väl lågt. Min typiska utflykt på den tiden var att gå åt ett håll och åka tåg/buss tillbaka, t ex Meiringen-Grindelwald.

http://www.huthyfs.com/mixgal/index.html

(bild 02-03)

Om jag ville gå Kandersteg-Leukerbad kunde jag hämta en tidtabell på stationen som beskrev precis hur man tog sig tillbaka från Leukerbad, etc. Mellan Kandersteg och Adelboden finns tre olika övergångar, och den högsta är helt fantastisk om vädret tillåter:

http://www.huthyfs.com/mixgal/images/page5.html

På mitt första besök i Dolomiterna 1988 bodde jag en vecka i Corvara, återigen dagsutflykter, ofta med buss i ena riktningen.

http://www.huthyfs.com/dologal/index.html

(bild 01-15)

Sen var jag också några dagar i Welschnofen, lite väl långt från de egentliga bergen; naturligast hade varit att bo i Fassa-dalen. Här är det fr a Rosengarten som lockar.

(samma länk, bild 16-24)

Andra gången, 1989, låg jag en knapp vecka i Sexten, nära österrikiska gränsen. Där finns turmöjligheter i Sextenergruppen men också upp på Karniska huvudkammen.

Slutligen finns möjligheter åt alla de håll från Cortina d'Ampezzo.
 
Tack Peter för utförlig kommentar!
Tyvärr så faller nog Schweiz bort ur kostnadssynpunkt.
Jo vi har också bott i Corvara och gjort vandringsturer kombinerat med buss, bl a till Passo Pordoi
där den s.k. brödvägen var en upplevelse. Grödental var också en bra utgångspunkt.
Kommer nog att fega lite, kanske det blir "familjeplats" typ Fiss med utflykter till Kaunertal och ev.
ett par dygn i St Anton.
Vi märker att vi idealiserar Tirol lika mycket som vår vän från Tyskland idealiserar Sverige och Värmland.
För min sambo som varit i Tirol på semester under en 45-årsperiod är det "ett andra hem".
Auf Wiedeschein.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.