Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar

Jag hittade inget bra lätt fodral till nexen, så jag sydde ett. Det började som en prototyp av silvertejp och delar av det berömda Jyskliggunderlaget. Det funkade ett tag, men det är så skoj att sy så senare blev prototypen finklädd i vattentätt tyg och försedd med spännen och fäste för livremmen. En timmes arbete. Nuförtiden finns det fler väskor att välja på så kanske finns det något bra nu.

Under vandring har jag numera nexen hängande i axelremmen i en karbinhake. Det finns iallafall på min Mariposa ett horisontalt band som man kan fästa den i. Med sigmaobjektiven är ju kameran så enormt nätt (och bildkvaliteten är suverän dessutom.). Om det regnar och jag vill skydda kameran mer så trär jag på mitt hemsydda fodral på bröstremmen. Avbärarbältet borde också funka.

Det stativ jag tänkte på är kanske inte främst gorillapod, utan ett minimalistiskt Velbon som är typ 20cm långt och sannolikt väger under 100g. Kostar typ 150kr. Räcker om slutartiderna inte börjar dra iväg till många sekunder. Jag skulle nog behålla fjärrkontrollen. Det blir nog fler stativbilder med den. Så få gram också. Jag vill dock varna för några billiga kopior jag köpt på nätet. De funkade inte bra utomhus. Vet ej om originalet är bättre.



Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
För att vara extremt hård...
Hård vet jag inte, men jag är förvånad över att jag inte skulle köpa ny ryggsäck, kläder, sovsäck mm oxå, det var visst bara all elektronik som skall köpas nytt. Nog för att jag sparat pengar till resan men ny elektronik ingår inte i budgeten. Där får jag allt leva med det jag har/lånar ihop.

Du behöver ingen smartphone, du har ju redan en kamera. Varför inte ta något lättare med bra batteritid (bra batteritid borde ju vara en extra säkerhet):
http://www.netonnet.se/art/telefon/...elefon/samsung-e1080icomviqstart/152600.4959/
En telefon drar ju ingen ström när den ligger avstängd vilket jag oftast kommer ha den. Att köpa en telefon bara för att ha med på vandringen när jag har tillgäng till 4-5 telefoner känns rätt onödigt. Dessutom är min plan att kunna blogga lite på vägen, dels minnesanteckningar och livstecken till familjen som jag lämnar hemma i 5 veckor. Blir ett meckel att skriva lite längre på ett T9-tangentbord jag inte använt sen ja jag minns inte när.

En nyare kamera hade haft GPS inbyggd, så du hade kunnat använda kameran som gps. Alternativt mobiltelefonen om du använder en smartphone ändå. Dvs. klockan kan bort.
Kameran köpte jag i oktober så jag har inga planer på att köpa ny kamera bara för att få en inbygd GPS. Kan inte köra mobilen i 7-9 timmar heller det räcker inte batteriet till så det går inte. Visst jag skulle kunna koppla in den i solcellsladdaren på heltid men inte alltid det går. Dessutom har jag inte någon bra att för att få en GPS-logg jag kan synka med fotona sen. Har ex kört med runkeaper/Funbeats app för farten men om man tappar täckningen eller strömmen tar slut förlorar man hela rundan.

Kameraväskan verkar tung. Kan du inte hitta nått lättare? Går det att använda något du redan har med dig som stötdämpning i en egengjord kameraväska?
Kmeraväskan är redan borträknad, har en summering längst ner utan väska och stativ mm. har skrivit en fråga om hjälp med att hitta något alternativ http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75008 vet i fasiken hur jag skall få ett lika bra sätt att bära på.

En kindle (eller liknande) väger lika mycket som dina kartor och du hade kunnat få med dig alla böcker och Moo-cards som du vill...
Har inga kartor med mig men väl en vandringsguide till leden om var det finns härbergen, matställen, vad som finns att se i närheten mm, boken innehåller även kartor. Har även en strippad version av en annan boken som bara är kartor men då missar jag allt om ställena jag passerar. Men alla är vi olika en del åker till ställen utan någon som helst kunskap om stället och utforskar själva medan jag vill kunna planera längst vägen var jag skall stanna, vilka ställen är värda en dag extra osv. har ju inte oändligt med tid. Boken finns inte i någon Kindleversion och med tanke på att jag äger en hel drös tablets så känns det väldigt onödigt att bara för resan köpa en Kindle som jag inte kommer använda annars. Jag gillar gadgets men köper inte något som jag inte kan se något större behov av.

Moocardsen är ju som små visitkort, svåra att ha i Kindle, jag har inget Facebookkonto så jag fick tipset att ta med sådana med kontaktuppgifter, fejjan letar folk fram men de är rätt lata i övrigt typ. De väger väl ca 0,75 gram styck.

Garmin? Du har kartorna på din kindle och gps i kameran. Skippa..
Se ovan köper inte ny elektronik bara för att skippa några gram. Man får tänka på miljön oxå, har köpt nog med nya grejer känns det som, har väl hyvlat kortet med 10000 redan.

Hittar flera laddare i din packning, behövs det? Går de att kombinera? Kan du köpa en universalladdare?
Mobil: usbkabel + väggkontakt
GPS-klocka: usbsladd med specialkontakt mot klockan använder samma väggkontakt som mobilen (om jag inte vill kunna ladda båda samtidigt)
Kamerabatteri: sladd och den man sätter i batteriet i (tyvärr inte USB-sladd).


Solcellerna låter tunga. Kan du inte kasta plasten och bygga in dem i ryggsäcken?
Freeloadern är inte min (använder så sällan att jag brukar låna kompisens) så jag skall nog inte börja bygga om den, däremot funderar jag på att skippa den och förlita mig på att kunna ladda på restauranger, härbergen mm. Har en lättare/mindre själv som kan vara ett alternativ, det är mest GPS-klockan jag vill hålla laddad. Den håller ca 16-20 timmar så jag behöver inte ladda så ofta.

Tvättlina? Varför? Finns oftast något annat att använda.
Fick rekommendationen av de som gått förr att ta med något. Men däremot måste jag hitta något lättare än den jag har med mig när jag paddlar.

Nu är jag iofs teknikintresserad, men många av teknikprylarna du har har många liknande uppgifter. Jag tror inte nödvändligtvis att mina rekommendadationer är bra rakt av för dig, men att titta igenom elektroniken tror jag kan vara bra. Behöver du flera laddare? behöver du flera klockor? flera gps mottagare? Flera skärmar? osv.
Flera klockor? Har inte räknat upp en enda, visst Garmin Forerunner kan visa vad klockan är men den kommer ligga i en ficka i ryggan (en variant är väl att köpa en sådan där gps logger men de väger ungefär det samma och har egna laddsladdar så jag vinner inget på det). Jo mobilen kommer oxå ha klocka men den ser jag ju inte när jag har mobilen avstängd i väskan. Det får väl bli kameran som får visa mig vad klockan är om inte min Polar F40 som är min vardagsklocka följer med på armen för att jag glömmer att ta av den. Flera skärmar, jo mobilen, kameran och gps:en har skärm men jag kan inte se någon överlappande funktion direkt, dota med mobilen är inte ett val för mig och som sagt mobilens batteri räcker inte till för att köra den som gps logger heller. Den är med för 2 syften säkerhet och kunna hålla lite kontakt via bloggen någon gång i veckan eller så. Svårt att hitta en sladd med miniusbhane, garmins specialkontakt om är en klämma och den typ som är till kamerabatteriladdaren. Så jag vet ärligt talat inte hur jag skall lämna någon av de grejerna hemma.
 
Jag hittade inget bra lätt fodral till nexen, så jag sydde ett. Det började som en prototyp av silvertejp och delar av det berömda Jyskliggunderlaget. Det funkade ett tag, men det är så skoj att sy så senare blev prototypen finklädd i vattentätt tyg och försedd med spännen och fäste för livremmen. En timmes arbete. Nuförtiden finns det fler väskor att välja på så kanske finns det något bra nu.

Under vandring har jag numera nexen hängande i axelremmen i en karbinhake. Det finns iallafall på min Mariposa ett horisontalt band som man kan fästa den i. Med sigmaobjektiven är ju kameran så enormt nätt (och bildkvaliteten är suverän dessutom.). Om det regnar och jag vill skydda kameran mer så trär jag på mitt hemsydda fodral på bröstremmen. Avbärarbältet borde också funka.
Menar du att du krokar i den i en av axelbanden och sen fäster den med bröstspännet, blir det inte snedbelastning? Jag har ett litet (eller ja ett rätt stort problem) en G-kupa framtill som gär att saker och ting hamnar över kanten och dinglar. Därför vill jag att det sitter fast nertill.

Det stativ jag tänkte på är kanske inte främst gorillapod, utan ett minimalistiskt Velbon som är typ 20cm långt och sannolikt väger under 100g. Kostar typ 150kr. Räcker om slutartiderna inte börjar dra iväg till många sekunder. Jag skulle nog behålla fjärrkontrollen. Det blir nog fler stativbilder med den. Så få gram också. Jag vill dock varna för några billiga kopior jag köpt på nätet. De funkade inte bra utomhus. Vet ej om originalet är bättre.
Har inte haft några som helst problem med min fjärr köpt på ebay för inga pengar alls. Får kolla in de där stativen låter ju intressant men en sanbbkoll på deras webb gav mig inget, har du någon länk? Har ett skruttstativ här hemma som väger typ nada men det skulle nog välta av minsta vindpust. Fick det gratis när jag köpte min Canon 350D i Hongkong 2008.
 
Hittar inte heller stativet på nätet längre. Stativ kanske är mycket sagt, det är alltså ett minigorillapod kan man säga. Fanns i varenda affär förr. Gorillapod finns kanske också i mindre varianter för kompaktkameror. Det bör bli ungefär samma sak.

Vad gäller bärandet av kameran är min poäng att det inte gör så mycket att kameran dinglar lite vid sidan. Den är ju så lätt. Snedbelastning tror jag därför inte heller blir ett problem, men jag bör väl påpeka att jag bara gått dagsturer på detta sätt. Alla irritationer blir ju större när man går långt. För din kropp tror jag kanske att det blir bättre att ha kameran i midjebältet på sidan om du vill ha den still. En variant är kanske att testa med en rymligare öppen påse eller låda som fästs vid axelremmen och som hela eller en del av kameran kan stickas ner i. Då slipper man dinglandet. Tror nästan jag ska sno ihop en prototyp på det.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Senast ändrad:
För att vara extremt hård...

Du behöver ingen smartphone, du har ju redan en kamera. Varför inte ta något lättare med bra batteritid (bra batteritid borde ju vara en extra säkerhet):
http://www.netonnet.se/art/telefon/...elefon/samsung-e1080icomviqstart/152600.4959/

En operatörslåst telefon funkar dessutom rätt dåligt med lokalt kort plus att den skulle vara rätt värdelös här hemma oxå. Bor man i Norrbotten använder man Telia, inget annat funkar. Kommer mest troligt ha ett spanskt kontantkort i telefonen. Ett nummer endast min sambo kommer att få. Då slipper jag att jobbet ringer/smsar norr mobilen slås på och jag slipper tänka på avgifter från Spanien på mitt svenska abonnemang.
 
Hej igen! Håller med dig om att det inte är rimligt att skaffa nya prylar för att skava några hundra gram på just denna resa. Därför inriktade jag mig på vad bland de "reellt existerande" alternativen, som gick att lämna hemma. Nu när du skriver att du skall vandra i augusti, känns det ännu mer att du har för mycket kläd-dubbleringar. I norra Spanien i augusti kan du räkna med att det går att tvätta på kvällen (insvept i sarongen ;)) och få det torrt på morgonen. Det kan t o m bli skönt att få lite svalka genom att skölja upp undertröjan och torka den direkt på kroppen ;).

Om det är sjalens genomskinlighet som får dig att ta med en extra kjol, så är det kanske smartare att byta sjal? Om det är skjortans ovänlighet mot kroppen, som får dig att vilja ha med en extra undertröja, så skall man kanske ifrågasätta om det är rätt skjorta? Till den tiden och platsen skulle jag absolut välja en supertunn och luftig, som går att ha på bara kroppen. Samt, allra viktigast: en VIT. Gäller även byxorna. Skillnaden i reflektionsgrad, och därmed svettfaktor, är dramatisk redan mellan vitt och beige ;).

Alla har vi olika prioriteringar. Jag har långluffat i månader i ett enda par tunna ökenbyxor och en skjorta, med ett 5 grams sidenlinne och en en tunn men ogenomskinlig sidensjal som enda "ombyte" (sjalen har då även tjänstgjort som morgonrock, kjol, solgardin, kylelement efter indränkning med vatten, första förband, huvudduk i moskéerna och tusen andra saker). Jag har sköljt upp skjorta+byxor på kvällarna medan jag paraderat i linne+sarong, och vad jag vet inte väckt förargelse i de storstäder jag passerat ;).
Däremot skulle jag aldrig ge mig iväg utan en visserligen minimal dunsovsäck, än mindre utan en tvättlina ;). Som ju inte behöver vara mer avancerad än några meter stek- eller persiennsnöre.
 
Hård vet jag inte, men jag är förvånad över att jag inte skulle köpa ny ryggsäck, kläder, sovsäck mm oxå, det var visst bara all elektronik som skall köpas nytt. Nog för att jag sparat pengar till resan men ny elektronik ingår inte i budgeten. Där får jag allt leva med det jag har/lånar ihop.[qoute]

De tips som inte gäller elektronik har du ju redan fått, och jag har ingen aning om din budget så jag tog chansen att gå loss :).

Kmeraväskan är redan borträknad, har en summering längst ner utan väska och stativ mm. har skrivit en fråga om hjälp med att hitta något alternativ http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75008 vet i fasiken hur jag skall få ett lika bra sätt att bära på.
jag tänker mig något i stil med en lätt påse med rem och en av extra tröjorna som stoppning.

Moocardsen är ju som små visitkort, svåra att ha i Kindle, jag har inget Facebookkonto så jag fick tipset att ta med sådana med kontaktuppgifter, fejjan letar folk fram men de är rätt lata i övrigt typ. De väger väl ca 0,75 gram styck.
Jag tänkte på en helt annan användning av korten, de finns som "motivationskort" och "konversationskort" med... Som visitkort var ju en smart idé! Klart att det inte går att ersätta dem då.

Se ovan köper inte ny elektronik bara för att skippa några gram. Man får tänka på miljön oxå, har köpt nog med nya grejer känns det som, har väl hyvlat kortet med 10000 redan.
Förstår helt klart kostnadsfrågan, vad gäller miljön så är det inte helt självklart att gammal elektronik är miljövänligare. Tvärtom. Mycket elektronik har sin största miljöpåverkan i sin elförbrukning och gammal elektronik drar mer el.

Hoppas du får en grymt bra resa!
 
Hej igen! Håller med dig om att det inte är rimligt att skaffa nya prylar för att skava några hundra gram på just denna resa. Därför inriktade jag mig på vad bland de "reellt existerande" alternativen, som gick att lämna hemma. Nu när du skriver att du skall vandra i augusti, känns det ännu mer att du har för mycket kläd-dubbleringar. I norra Spanien i augusti kan du räkna med att det går att tvätta på kvällen (insvept i sarongen ;)) och få det torrt på morgonen. Det kan t o m bli skönt att få lite svalka genom att skölja upp undertröjan och torka den direkt på kroppen ;).
Gillar inte när BH:n blir blöt så torka saker direkt på överkroppen är en dålig idé :)

Om det är sjalens genomskinlighet som får dig att ta med en extra kjol, så är det kanske smartare att byta sjal? Om det är skjortans ovänlighet mot kroppen, som får dig att vilja ha med en extra undertröja, så skall man kanske ifrågasätta om det är rätt skjorta? Till den tiden och platsen skulle jag absolut välja en supertunn och luftig, som går att ha på bara kroppen. Samt, allra viktigast: en VIT. Gäller även byxorna. Skillnaden i reflektionsgrad, och därmed svettfaktor, är dramatisk redan mellan vitt och beige ;).
Sjalen har aldrig varit tänkt som sarong, trivs inte i sarong, vill ha fickor. Sjalen är en sådan där grej som alltid ligger i min handväska/rygga var jag än skall, används rätt ofta runt min hals som allt för ofta får nackspärr och behöver värme. Äger inte ens någon sarong längre då jag ändå aldrig använde dem.

Jag har letat en skjorta att ha med i ca 6 månader, köpa skjorta till min omöjliga kroppsform är ett mindre företag, dels görs knapp vandringsskjortor till dam längre och försöka hitta något som passar över bysten utan att bli allt för bylsiga i midjan/ryggen i ett utbud som är minimalt. Den kanske får stanna hemma. Men då kommer regnjackan/fleecen få åka på oftare än vad som behövs och det kan bli lite varmt. Jag ville ha något som var enkelt att dra på för att få lite mer värme/skydd mot solen men utan att behöva dra på fleecen eller jackan som oftast blir för varmt.

Skjortan är röd, att hitta en vit var helt omöjligt. Skall provgå skjortan direkt på kroppen under nya ryggsäcken i helgen så får vi se. Byxor är jag glad att jag hittade några med fickor på sidorna som var zipoff över huvudtaget som inte var svarta så de är ljusbeige. Kjolen är barkfärgad (mörkare beige). Jag verkligen avskyr att ha kläder utan fickor, vissa saker bär jag lättare på benen än att lägga även det i ryggan. Sidofickor på ryggsäcken är inte alltid så nåbara.

Alla har vi olika prioriteringar. Jag har långluffat i månader i ett enda par tunna ökenbyxor och en skjorta, med ett 5 grams sidenlinne och en en tunn men ogenomskinlig sidensjal som enda "ombyte" (sjalen har då även tjänstgjort som morgonrock, kjol, solgardin, kylelement efter indränkning med vatten, första förband, huvudduk i moskéerna och tusen andra saker). Jag har sköljt upp skjorta+byxor på kvällarna medan jag paraderat i linne+sarong, och vad jag vet inte väckt förargelse i de storstäder jag passerat ;).
Det låter onekligen skönt att bara ge sig iväg med de grejerna och tanken har slagit mig att bara ta med ett ombyte och handduk ungefär. Men så säger folk att Galicien kan bli väldigt regnigt/kallt i september och sista delen av leden är rätt fylld med folk under den tiden vilket gör att man ibland får sova ute. Och då står där med blöta kläder, ingenstans att torka dem den dagen och dessutom behöva sova utan något på i den tunna sovsäcken känns sisådär. Jag är frusen av mig dessutom. Men visst det känns lite knas att bära med sig saker i 60-70 mil som kanske behövs de sista 10-15 milen. Jag skall ta mig en funderare till men skall ett plagg bort blir det nog snarare byxorna än vandringskjolen faktiskt. Den går ju göra om till en primitiv form av haremsbralla vid behov elelr till shorts/kort kjol. Den torkar dessutom löjligt snabbt.

Däremot skulle jag aldrig ge mig iväg utan en visserligen minimal dunsovsäck, än mindre utan en tvättlina ;). Som ju inte behöver vara mer avancerad än några meter stek- eller persiennsnöre.
Något snöre av något slag får det ju bli och något att fästa med i så fall.
 
[De tips som inte gäller elektronik har du ju redan fått, och jag har ingen aning om din budget så jag tog chansen att gå loss :).
Och det måste man ju få göra. Vem vet jag hade kanske suttit på en lottomiljonvinst eller nåt.

jag tänker mig något i stil med en lätt påse med rem och en av extra tröjorna som stoppning.
Jag skojar inte det är helt galet svårt att hitta ett bra sätt att bära kameran på, jag kan inte ha den hängande om nacken, då får jag nackspärr direkt plus att det dinglar alldeles för mycket över bysten. Dinglandet blir jag heller inte av med om jag sätter fast den i ryggsäckens axelremmar. Jag vill inte belasta högtbältet med mer grejer (direkt där) och det har sidorfickor som är i vägen/inte nås om jag tar en magväska av något slag. Försöker balansera ut vikten så jämt mellan axlar och rygg det går.


Jag tänkte på en helt annan användning av korten, de finns som "motivationskort" och "konversationskort" med... Som visitkort var ju en smart idé! Klart att det inte går att ersätta dem då.
:) JAg skrev kanske inte i ursprungsinlägget vad de var till (klippte in en bloggpost och de som läser den har ju sammanhanget då jag skrivit om korten innan).

Förstår helt klart kostnadsfrågan, vad gäller miljön så är det inte helt självklart att gammal elektronik är miljövänligare. Tvärtom. Mycket elektronik har sin största miljöpåverkan i sin elförbrukning och gammal elektronik drar mer el.
N4:an är från i februari och GPS-klockan köpte jag inför Lapland Ultra i fjol så drygt ett år, förhoppningsvis skall de väl vara hyfsat moderna i strömsnålhetshänseende :)


Hoppas du får en grymt bra resa![/QUOTE]
Tack!
 

avslutad210712

Gäst
Nu har jag inte läst genom hela tråden men jag har tidigare kommenterat det faktum att man pratar om att man kan bära en viss procent av sin vikt hyfsat bekvämt men samtidigt inser tom jag att det inte kan vara riktigt rätt.

Om jag väger 85 kg så skulle jag med 30% (som jag själv sagt tidigare är en "behaglig" vikt) i ryggsäcken kunna bära 25,5 kg dvs totalt 110 kg lite avrundat

Om jag väger 95 kg så skulle jag med samma procent kunna bära 28,5 kg och min totalvikt är då 123 kg lite avrundat

Om jag väger 85 i hyfsat ofett tillstånd och sen går upp 10 otränade kg dvs så kallad övervikt så skulle jag med andra ord kunna öka den totala transporterade vikten med 13 kg vilket tom jag inser är helt bakvänt.

Så att gå upp i vikt för att kunna bära mer gäller bara om det är tränade kg.

Och siffrorna är såklart helt fiktiva och gäller absolut inte en person i min omedelbara närhet :)
 
Nu har jag inte läst genom hela tråden men jag har tidigare kommenterat det faktum att man pratar om att man kan bära en viss procent av sin vikt hyfsat bekvämt men samtidigt inser tom jag att det inte kan vara riktigt rätt.

[...]

Så att gå upp i vikt för att kunna bära mer gäller bara om det är tränade kg.

[...]
Jag tycker det är konstigt att denna "tumregel" blivit någon form av regel i många vandringsforum. En del är helt desperata när de inte får ner packningen till 5,5 kg .Det går ju att gå riktigt lätt om man delar på en del utrustning på vandringar men går man ensam måste man ju bära allt själv. Men jag kanske kan börja käka stereoider och tokträna i en månad eller äta en jäkla massa cheesecake så kanske jag kan ha med mig GPS-klockan och lite annat ;-)
 

avslutad210712

Gäst
Jag tycker det är konstigt att denna "tumregel" blivit någon form av regel i många vandringsforum. En del är helt desperata när de inte får ner packningen till 5,5 kg .Det går ju att gå riktigt lätt om man delar på en del utrustning på vandringar men går man ensam måste man ju bära allt själv. Men jag kanske kan börja käka stereoider och tokträna i en månad eller äta en jäkla massa cheesecake så kanske jag kan ha med mig GPS-klockan och lite annat ;-)

Efter det att hunden gick bort så har jag såklart lagt på mig en massa kg för att kunna bära mera nu i sommar för inte kan det bero på att jag inte promenerar 2x30 minuter (minst) varje dag :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.