Långdistansvandring över alperna: Utrustning

Hejsan,

Planerar att vandra över Österrike och Slovenien i sommar på ungefär sex veckor (långdistansled E6). Behöver införskaffa lite utrustning och tänkte att det skulle vara trevligt att vandra så lätt som möjligt. Har läst en del och hittat en del bra grejer, men de är rätt dyra. Undrar om ni har tips på billigare grejer som kanske är lika bra och lätta? Eller om det finns sånt jag borde byta av det jag redan har? Tror jag behåller de tunga kängorna både för att de är så bekväma och för att det blir mycket läskiga bergsstigar som kräver bra fotfäste.

Jag har redan

Kängor...........Scarpa Trek Pro..........1600g
Skor................Nike Free Run 2..........266g
Skaljacka......Tierra Whitehorn..........650g

Funderar på att investera i

Ryggsäck......ULA Circuit...........................1130g.....2150 kr
Sovsäck........Cumulus LightLine 200......532g.......1460 kr
Tält.................Tarptent Moment.................810g.......2060 kr
Underlag......Therm-A-Rest Z Lite Sol.....410g.......390 kr

Total basvikt (ryggsäck, sovgrejer, tält): 2.88 kg

Funderar på vandringsstavar. Är det en bra idé? Vilka är bra märke/modell? Andra tips?

Tack

Nord_Sud_Weg-02b.jpg


thumb_41958__contentGalleryBig.jpeg


l.jpg
 
Frågan är om du behöver tält och liggunderlag, jag kan inte den leden alls men på andra leder finns det hyttor på lagom avstånd + att det inte alltid är tillåtet att tälta. Men som sagt, jag kan inte den leden. Stavar tror jag du har glädje av och tröttnar du på dem kan du säkert skänka bort dem på vägen....
 
Frågan är om du behöver tält och liggunderlag, jag kan inte den leden alls men på andra leder finns det hyttor på lagom avstånd + att det inte alltid är tillåtet att tälta. Men som sagt, jag kan inte den leden. Stavar tror jag du har glädje av och tröttnar du på dem kan du säkert skänka bort dem på vägen....

Jag tror det nog finns hyttor på vägen. Men kan man sova i dem utan liggunderlag?

Finns det byar och samhällen som man vandrar igenom varje dag så kan man ju hoppa över stormköket och käka Österrikisk schnizel istället.

Behöver jag inte ta med mig liggunderlag och tält så kan jag ju köra på en mindre ryggsäck med.

Funderar på om jag klarar mig med en enklare regnjacka med. Kanske en slags poncho (100-150g istället för 650g).

Är det vettigt att ta med sig en lätt dunjacka eller är det dumt att vandra i? Kanske fleece eller merino-ull är bättre som isolering under ett vattentätt lager?
 
Jag hade lämnat den tunga skaljackan hemma, gått i en tunn vindblus/skjorta och packat ner lättaste sortens regnjacka (typ: 200 g) i stället. Ca 400 g viktbesparing och mer flexibelt.
Solen kan gassa på rejält på dessa breddgrader. Vit, luftig skjorta och dito 3/4-byxor tycker jag själv är helt överlägset som "skalplagg" av den anledningen. Du behöver ju inte heller tänka på att de skall vara myggtäta ;).

Jag hade inte heller dubblerat skor. Håller med om att dina verkar tunga, men det kan finnas annat som överväger. Däremot tror jag inte på att "bra fotfäste" automatiskt kräver klunsiga skor ;).

Leden går ju inte särskilt högt och risken för nödbivack på en bergskam i snöstorm är nog inte så stor om du går mitt i sommaren ;). Annars hade jag möjligen ifrågasatt ditt tältval, men för dina syften verkar det ok och väldigt prisvärt (obs jag har inte testat tältet själv).

Z-rest har jag själv - jättenöjd, den klarar ner till några minusgrader på marken, är skön att ligga på och samlar kondens i groparna i stället för att trycka in den i sovsäcken. Dock kanske overkill på en sommartur på dessa breddgrader och höjder över havet. Om du valt den för sovkomfortens skull är en sak - den är faktisk skönare än billigaste sortens skumplastunderlag, men kan du sova på ett sådant, så spar du pengar, vikt och utrymme.

Vi har en Cumulus LightLine 400 i familjen och är jättenöjda. Fundera på om du inte lika gärna skall uppgradera till 400, det är innte många gram (eller kronor) extra och du har en mycket mer användbar säck som klarar några tillfälliga minusgrader.

Stavar är helt personligt. Jag provade en gång och gör aldrig om det. Kände mig klumpig, osmidig och olidligt bullrig - stod inte ut med "klink-klanket" mot stenarna. När det är snö och läge för stegjärn använder jag hellre isyxa. Men det är många som går med stavar och trivs. Låna ett par och testa.

Till slut frågar jag mig om du verkligen behöver 70 liters ryggsäck, men det beror ju på hur och hur ofta du tänker proviantera. Jag är kanske lite extrem i min strävan efter en maximalt energität matsedel, men har i övrigt ungefär lika lätta grejor som du och lyckas fylla max 40 l för två veckors tur (med liggunderlaget och några smågrejor utanpå ryggan).

Behöver du inspiration till annat småkrafs, så kan du gärna titta på min egen packlista.
God tur!
 
Jag tror det nog finns hyttor på vägen. Men kan man sova i dem utan liggunderlag?
ja, om du får sängplats. Kommer du sent och det är fullt är det ingen som kör ut dig, men du får sova på golvet, och då är det skönt med (enklaste sortens) liggunderlag. Tillsammans med sovsäck och ev. sovsäcköverdrag ökar det också din flexibilitet och säkerhet, eftersom du kan övernatta utomhus när du vill (eller måste).
Finns det byar och samhällen som man vandrar igenom varje dag så kan man ju hoppa över stormköket och käka Österrikisk schnizel istället.
Visst, men en toppmonterad brännare + minsta storlekens gaspatron väger sammanlagt inte mer än 250 g och ökar din säkerhet och flexibilitet - se ovan.
Behöver jag inte ta med mig liggunderlag och tält så kan jag ju köra på en mindre ryggsäck med.
Rätt om tält, men undelägget har du ändå utanpå. Men jag tror som sagt absolut, att du klarar dig med en mindre ryggsäck, särskilt om du inte tänker bära på så mycket mat.
Funderar på om jag klarar mig med en enklare regnjacka med. Kanske en slags poncho (100-150g istället för 650g).
Se mitt förra inlägg :). Uppe i bergen skulle jag dock välja jacka/byxor framför poncho, när det blåser och regnar på tvären ;).
Är det vettigt att ta med sig en lätt dunjacka eller är det dumt att vandra i? Kanske fleece eller merino-ull är bättre som isolering under ett vattentätt lager?
Dunjacka är ett renodlat rastplagg, för mig blir även den tunnaste sorten för varm att gå i, även när det är några minusgrader ute. Dessutom är dun fuktkänsligt, har man jackan som enda värmeplagget är man rätt sårbar ifall den råkar bli våt. Mitt i sommaren, till de breddgrader och höjder över havet det här är frågan om, skulle jag ledigt nöja mig med en fleecetröja eller en fluffig ulltröja som rast- och lägerplagg (även de kommer att vara för varma att gå i, i varje fall i uppförsbacke).
 
I dom alphyttor som tillhör alpföreningarna i de olika alpländerna (deutsche alpenverein, österreichise alpenverein etc) får man ordentlig rabatt på boende om man är med i en alpförening. Skall man bo många nätter i alphyttor så lönar sig ett medlemskap. Medlemskap i Svenska Klätterförbundet ger ingen rätt till hyttrabatt men ibland så brukar det gå bra ändå (allt beror på hyttvärdens välvilja). Vill man vara på den säkra sidan så rekommenderas ett medlemskap i t.ex. ÖAV.

F.ö. så traskar jag i Salomons lättviktskängor. Det funkar till allt utom glaciärvandring. Vidare tycker jag om teleskopstavar. Du kan ta ihop dom och stoppa ner dom i ryggsäcken när du inte behöver dom.
 
Jag slår ett slag för stavar. De har hjälpt mycket när jag och andra fått känningar i knäna vid brantare utförspartier. Sådant är det ju mycket av i alperna.

Vill du komma billigt undan kan en tur till decathlon vara en idé. De har en billig lättviktssäck som är helt Ok: forclaz ultralight. Finns som 37l och runt 50l om jag minns rätt. Det finns säkert många bättre säckar, men definitivt inte för 500kr.

De har också bra stavar.

Som Joanna påpekar så är solen stark. En bredbrättad hatt gillar jag. Då slipper man smörja in sig lika mycket.

Istället för tält kanske du kan köra med ponchotarp som skydd. De är inte så dyra.Six Moon designs Gatewood cape är schysst. Du kan också sy en tarp själv hyfsat lätt. Inget för exponerade lägen i storm dock, men på sommaren i Alperna på led undrar jag om det är så stor risk för det.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Funderar på att köra med Cumulus Quilt 350 och Therm-A-Rest NeoAir XLite istället för klassisk säck. Nån som prövat det? Litet dyrare, men nog bekvämare. Eller är det dumheter med uppblåsbart?
 
Jag har nu tittat närmare på E6 i Österrike och Slovenien. På den vandringen hade jag absolut inte släpat med mig tält, utan bara ett sovsäcksöverdrag, samt övat in en enkel riggning av regnjackan som "minitarp" över huvudet. Man blir faktiskt mer "förlåten" om man övernattar i bivack i områden där man inte får tälta. Vid sämre väder (eller där det inte går an att sova ute) verkar det för det mesta finnas goda möjligheter till att övernatta inomhus - på eller nära spåret.

Mer avancerade bivvy-lösningar (typ Marmot Home-Alone) börjar däremot viktmässigt närma sig de lättaste tälten, utan att riktigt ha ett tälts fördelar (absid, mindre kondensrisk etc). De har sina fördelar där det är svårt att hitta plats och förankring för ett tält, men det lär inte gälla för din vandring.

Uppblåsbart eller skumplast är helt personligt. Sover du gott på skumplastunderlag, finns väl ingen anledning att slänga ut pengar på något mer avancerat för en sommarvandring, och dessutom oroa sig för punka - särskilt om du sover ute utan tält.
 
Mina erfarenheter från vandringar i Alperna

Om det finns hyttor längs lederna du tänker vandra – då kan det vara enklare att övernatta i hyttor och man behöver inte så mycket utrustning heller. Det sparar man in pengar på. Jag brukar kallt räkna 500 kr per dag på alphytt-turer inklusive boende, mat och lunch. Det är inte heller alltid tillåtet att tälta i de områden man passerar.

Även om man skaffar tält och övrig utrustning för att sänka kostnader blir det ändå lätt hänt att man köper mer än vad man har tänkt sig och det är alltid småsaker och då skenar kostnaderna. Frystorkade middagar som REAL, Blå band och övriga märken har ganska höga priser och då är det lika bra att äta i alphyttor. Gastuber kostar också. Men vill man ha frihet och är beredd på att tälta så blir det också en upplevelse.

Utrustning för alphyttor blir mycket enklare: En ryggsäck på 35-45 liter, ett par ombyten kläder, reslakan, pannlampa, strumpor, kartor, guidebok, kamera, öronproppar, solskydd, hatt/keps som skyddar huvud och nacke mot solen, vätskesystem på 1,5-2 liter och så vidare. Totalvikten blir max 6-8 kg.

Vandrarstavar är ett stort plus, särskilt om man börjar bli trött i slutet av vandringen. Vissa stigar kan vara besvärliga och då kan det vara skönt att ha stavar som stöd. Även vid nedstigningen där det finns gott om lösa stenar.

Om jag inte minns fel gällande Slovenien, så kan det vara svårt med vatten uppe i högre bergen (Julianska Alperna) och då måste man bära mycket mat till matlagningen.

En annan sak som man brukligt gör när vandrar mellan alphyttor är att man ber värden att boka säng i nästa hytta. Det gör jag alltid.
 
Delvis OT men är det inte bl.a för att slippa tält, frystork, stormkök och neskaffe och istället få bo inomhus, få lagad mat serverad och därtill öl eller vin som gör att man vandrar i alperna istället för i svenska fjällen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.