Sagamartha National Park?

Bokade separat Helsinki-Delhi och Delhi-Kathmandu. Blev typ halva kostnaden på det sättet och då kunde vi ta ett par dagar i Indien också (kul att ha gjort, men Delhi suger).

Hel-Del blev Finnair för 556 Euro.
Del-Kat kommer jag inte ihåg vad det kostade men det var inte speciellt dyrt.

Tänk på att minst 90% av alla som du träffar i Nepal/Indien försöker blåsa dig på kosing.

Kongma La kan rekommenderas, men kan vara farligt vid dåligt väder.

Var riktigt trevlig vandring innan man kom upp till Lukla och folket var trevligare en bit ner. Så undvik direktflyg hela vägen upp. Vi flög t.ex. till Phaplu som är lite av en kompromiss. Iglarna är en lite speciell upplevelse :D. Träffade en britt innan Namche som vandrat hela vägen från Kathmandu till EBC och var på väg ner efter totalt 14 dagar, så det behöver inte ta så mycket extra tid...

Slutet av monsunperioden är troligtvis bästa tiden att resa, då man undviker det värsta vädret och den största delen av pöbeln som kommer under högsäsongen. Får betydligt bättre kontakt med de som bor där och en hel del Nepaleser som är uppe i bergen och vandrar. Se dock till att ha en buffer och alternativ taktik om vädret strular och planen inte flyger.

Skippa bärare, otroligt mycket mer givande att ta hand om sin egen packning. Guide kanske man kan ha om man är lagd åt det hållet, men inget vi använde eller kände att vi saknade under vandringen.

För övrigt rekommenderade de lokala läkarna i Namche att man tog DIamox profylaktiskt... : /

Dal Bhat power, 24 hour, no breakfast, no shower.
 
Jag vill bara uppmärksamma dig om att ett VISA i Nepal också kostar en del, så att du är beredd på det när du kommer till flygplatsen.


Vad gäller 30 dagars-begränsningen på parkbiljetten (national park permit) så existerar inte den i praktiken. Jag gick ner från Namche Bazaar efter att ha spenderat ungefär 50 dagar i området utan att de ens nämnde någonting, så du kan vara ganska lugn över det.

När jag flög till Nepal nu i år flög jag från Köpenhamn via Bahrain med Gulf Air för knappt 6000kr; förra gången flög jag från Stockholm och då kostade biljetten nästan 8000 och stannade både i Moskva och Delhi (Aeroflot och Jet Airways).

Och som någon redan nämnt, det kan vara en idé att inte flyga till Lukla, utan gå från Jiri istället. Jag träffade en kille som gick vägen nu (för två veckor sen) och han hade inte träffat en enda turist där, men om du åker upp till i oktober då det är säsong på riktigt så kommer du att tröttna på alla människor över Lukla, och det kommer att vara större tryck på platserna i flygplanen (som trots allt är begränsade), så då tror jag att det kan vara ganska skönt att gå där. Eftersom sträckans högsta punkt är knappt 3000 meter behöver man inte oroa sig för höjdsjuka och kan således gå mycket längre per dag.
 
Och var beredd på extra kostnader överallt. Även om det känns som att de alltid hittas på just när du tvingas till att betala dem, så existerar de ofta på riktigt, det är bara en lite oordnad administration överlag i Nepal. Men ett exempel är flygskatten som du måste betala när du flyger inrikesflyg i Nepal (i alla fall om du flyger till Lukla). Den är på runt 30kr.
 
Jag är inte alls så road över rysk mark, dålig erfarenhet av dom... rotar i resväskan.
Jobbade i Moskva och flög med Aeroflot, super dålig personal på plan och på marken.
Vill absolut inte flyga med Aeroflot.

Gällande vandring från Jiri???. har ej hört alls om.
Är det med Buss eller Flyg man tar sig dit?

Tiden så är det mellan 3 eller 4 veckor, vad tror ni, räcker det med 3.v?
blir det för stressigt?

Tänkte skaffa visum i Sverige så jag slipper det i Kathmandu, 30-dagars.

Hur stor buffert tycker ni, vad räcker... lite läkarbesök mm.
tiotusen (10 000) kronor eller mindre?
 
Fixa visumet i Nepal!

Hej igen!

Jiri vandringen är jättefin och skiljer sig totalt från vandringen Lukla och uppåt. Lägg på en vecka så har du gott om tid. Dryga tre veckor behöver du alltså om du ska ha ordentligt med tid på dig. Om du reserverar fyra veckor så kan du ta det riktigt lugnt. Du åker buss från Kathmandu till Jiri.

Skaffa inget visum i Sverige! Dels så har Nepal ingen ambassad i Sverige, så du får vända dig till Danmark och dessutom går det busenkelt att skaffa visumet när du kommer fram på flygplatsen i Kathmandu.

Beroende på vilket flygbolag du flyger med så får du fylla i inresekortet redan på planet. Om du inte får något på planet så är det två enkla papper som du behöver fylla i när du väl har landat - Själva inresekortet och en visum ansökan. Ha ett passfoto nära till hands (jag rekommenderar varmt att ta med ca 5-6 stycken passfoton totalt, då du kommer att behöva dem för TIMS-kortet m.m.). Se även till att ha lagomt mycket dollar till visumavgiften. Kön för de som har visum och de som inte har visum brukar vara lika lång...

Nepal brukade vara väldigt billigt - det är det inte längre! Everestregionen har näst intill svenska priser när det gäller maten. Tex så ligger en liter kokat vatten på ca 15 kronor. Om du inte har egen vattenrening med dig går det lätt åt 45-60 kr om dagen bara till dricksvatten! 30 kronor för 2 kokta ägg är ingen ovanlighet när du kommer lite högre upp. Det är alltså bra att ha en buffert!
Men - Vyerna och upplevelserna är värda varenda krona :)

Jag vill också rekommendera dig att inte gå ensam. Slå följe med folk eller håll dig i närheten av en annan grupp. Vad händer om du skulle känna av höjden? Det kan komma plötsligt och då måste du kunna få hjälp. Jag har sett alldeles för mycket på väg upp till Everest för att rekommendera någon att gå ensam. Det är lätt att hitta andra vandrare att slå följe med och det är en väldigt billig livförsäkring! Och så mycket trevliga männsikor man får träffa :)


Allt gott från Himalaya
/Christina
 
Haha, ja, historierna om Aeroflot är många. Och Moskvas flygplats var ingen höjdare att vänta på. Men Delhis flygplats var väldigt fin! Om du ska vänta länga någonstans så är det ett bra ställe att göra det på. :)

Fördelen med att åka buss till Jiri, jämfört med att flyga till Lukla, är att du (med största sannolikhet) slipper vänta i dagar om det är dåligt väder. Flygplanen är väldigt beroende av bra sikt för att kunna landa på Luklas flygplats, och därför kan det vara så att inga flyg alls går på flera dagar. Däremot går bussar flera gånger om dagen. Dessutom är det mycket billigare att åka buss (110 dollar för flyg och absolut max 100kr för buss). Men då tar bussresan mer än fem timmar, och flygresan knappt en halvtimme. Det beror på vad du vill ha, men att åka buss i Nepal är helt klart värt att uppleva!

Även om maten ibland är dyr (t.ex. frukostar och kötträtter är dyra) så finns det mycket som är billigare än i Sverige (traditionella måltider såsom dal bhaat och shyakpa-soppa och framförallt rumskostnaderna). Tiotusen är i överkant för vad du kommer att spendera. En dagsbudget på 150 kronor per dag är lagom, och lägg på 1000-2000kr för att vara på den säkra sidan, det räcker. I värsta fall finns det en bankomat i Namche Bazaar. Och, ta med egen vattenrening, ett kök så att du kan koka vatten själv eller köp vattenreningstabletter i Kathmandu (jättebilligt), så tjänar du in mycket per dag!
 
Ni är grymma, som Grekiska Gudar :) får man svar
stämmer dessa priser, hittade på Google:
http://www.jordenrunt.nu/prisguide/nepal_prisguide.htm
kanske gamla uppgifter

jag ska absolut ta ett följe med någon, och jag tar o fixar 4 veckor ledigt...... av mig själv :)
se där, och då har jag 4 veckor ledigt, så snabbt gick det. (eget företag)

Qatar Airways 8122.kr t/r. Arlanda>Doha>Kathmandu
är det bra bolag, jag har aldrig flygit med dom.

OK! jag fixar visum i Kathmandu, verkar i.s.f. ta tid att fixa i Sverige. Jag kommer att flyga
den 16 april. hem 14 maj

Super tack till er alla som svarat, och har ni något som jag bör veta eller jag missat, skriv.
 
De priserna stämmer inte för Everest-regionen. Priserna är dyrare, i alla fall över Lukla. 700 rs per dag går att klara sig på, om man äter två mål dal bhaat om dagen och sover på de billigaste ställena, men då måste man vara hård mot sig själv. Jag hade svårt att hålla en budget på 1000rs per dag, och gick ofta upp i 1200-1300. I mindre turisttäta områden så stämmer dock priserna fortfarande, skulle jag säga.

Jag träffade en kille som åkte med Qatar Airways, och han sa att de hade den bästa flygplansmaten han hade varit med om. Och priset är väldigt bra för att vara med så kort varsel.

Du kommer träffa mycket bergsklättrare, det är säsong för att klättra upp på mount everest i maj. :) Så det är ett hett tips att besöka Everest Base camp, för även om du inte ser toppen därifrån så kommer det att vara mycket tält och mycket folk där.
 
Jag flyger alltid Qatar - Finns inget bättre :) Oftast korta byten (om man inte har otur), suverän service, alltid i tid, har koll på bagaget och yes - bra mat också!

Och det är alldeles riktigt 700/dygn klarar man sig inte på i Everest regionen! Man brukar räkna på runt 1500 rupees/dygn. Och även det kan bli tight i Gorak Shep och Lobuche. Mellan Jiri och Lukla så är det dock betydligt billigare, så det du sparar in där kommer troligtvis att behövas högre up.

Välkommen :)

/C
 
om man räknar att jag är där ca:28.dagar gånger 1500.rs/dag
valuta idag = 1500 NPR = 125.39 SEK
så 125.kr/dag x 28.dagar = ca: 3500.kr + buffert som ni sa 2000.kr = 5500.kr
lite annat lull lull, ja då är vi nära 10 000.kr plus resan på 8000.kr
visum
det hamnar runt 18 000 - 20 000 kronor

eller har jag fel
 
Inför min senaste vandring, som varade i nästan fem veckor, tog jag ut 90000 rupees på mitt VISA-kort (bankomater i Thamel) , alltså c:a 8000 kr. Det räckte även för de fyra dagarna i Ktm efter vandringen. Du verkar ha gjort en ganska rimlig beräkning. Kanske är det bättre att ta med sig tillräckligt med dollar eller euro och växla till rupees i Ktm. Även i Namche går det att växla pengar. Men bankomaterna i Thamel lär vara pålitliga så VISA-kortet fungerar. Dock bara 10000 rupees per uttag och högst fyra(?) uttag i rad på samma automat på de ställen jag testade, så det blev många uttag och uttagsavgifter (35 kr per uttag på Swedbank).
 
Ja, det där med att bara kunna ta ut 10000 rupees åt gången förargar många! Men - det finns åtminstone EN Bankomat i Thamel som man kan ta ut 40 000 rupees /gång i.

Den ligger vid den T-korsningen som man tar höger i, för att komma till Kathmandu Guesthouse, precis vid de två små supermarkets. Kathmandu guesthouse ligger bara ca 50 meter därifrån.

I Everestregionen så fungerar VISA kort bra för att ta ut pengar i Namche och Lukla. Mastercard kan vara krångligare. Det är växlingskontoren/bankerna som hjälper dig där - Inga maskiner- så där kan du ta ut så mycket du vill. Men - så klart tar de några procent på summan du tar ut i avgift.

/Christina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.