Sagamartha National Park?

Vad kostar det att komma in i parken "Sagamartha National Park"?
Är det några mer kostnader man ska betala för att komma till Everest BC?

Vad jag förstår så är det:
1.Flyget till Lukla
2.Boende i Tehusen + mat
3.Park kostnad (Sagamartha)
4.Flyget Lukla>Kathmandu

eller missar jag något.
 
1000 rupees (knappt 100 kr) för att komma in i nationalparken.
Trekking Permit (TIMS-card), egentligen gratis men den som fixar det åt dig i KTM vill nog ha en femtilapp.
Du bör ha ett par tusen kronor (i rupees) i reserv för eventuellt läkarbesök i Khunde eller Pheriche (det finns väl läkare även i Namche?), i värsta fall även sjukhusvistelse. Får du en massa rupees över så kan du växla dem till hårdvaluta före hemresan, t.ex. på Potala Guest House i södra kanten av Thamel.
Lycka till!
 
tack
försöker att hålla mig ifrån läkare, om det nu går.
har ändrat mig från 14.dagar till 30.dagar, kan vara bra för aklimatisering.
kostar det mer om man är längre, eller är det samma pris? (park avgift)
 
Du bör ha ett par tusen kronor (i rupees) i reserv för eventuellt läkarbesök i Khunde eller Pheriche (det finns väl läkare även i Namche?), i värsta fall även sjukhusvistelse.

Jodå, Namche har ett gäng läkare (3?). Riktigt trevliga är de dessutom om det fortfarande är samma som var där i somras. Träffade dem när de var ute och vandrade i omgivningarna.

Yoka - Skaffa en av all de guideböcker som finns så kan du hitta all den information du frågat om, plus en hel del andra saker.
 
Jag ska inte vara allt för frågsam.
Men vilket bolag flög ni med, och vad kostade det?
var det många stop eller direkt flyg?

tack för all hjälp
 
Inträdesbiljetten till parken gäller i 30 dagar, men jag vet inte om man blir bestraffad om man är där längre (biljetten kollas i Namche och när du lämnar parken på tillbakavägen).

Jag skulle ändå råda dig att ha reservpengar med dig, för du är i en rätt extrem miljö där saker kan inträffa som kräver läkarbesök och i värsta fall sjukhusvistelse (och i ännu värre fall helikopterräddning till Kathmandu). Men de allra flesta drabbas inte av värre saker än hals- och magbesvär.

Om du menar flyg från Ktm till Lukla så är det en 35 minuters direktflygning. Jag har flugit med Yeti och med Tara. C:a 110 dollar enkel väg om jag inte minns fel, förmodligen oberoende av bolag.
 
Tack för all hjälp, men det var från Sverige till Nepal.
Kanske var otydlig, men menade att hur många mellanlandningar gjorde ni?
var det direkt flyg, och vilket bolag var det ni flög med?
sorry om jag var otydlig.

:)
 
Första gången Qatar Air: Landvetter-Frankfurt-Doha (i Qatar)-Kathmandu. 12500 kr.
För ett år sedan Etihad Airways: som ovan men Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten i st f Doha. 8500 kr.
Två likvärdiga bolag med likadana Airbus och mycket fin service.
Flyger du från Arlanda så finns det direktflyg till Doha och, tror jag, även Abu Dhabi.
 
Vet inte hur Harry lyckades få TIMS kortet gratis. Det kostar 10 USD.

Soliga hälsningar från Kathmandu
Christina
 
Christina har större erfarenhet och kan detta bättre än jag.
I Jamie McGuinness utmärkta bok Trekking in the Everest Region läste jag inför min resa för tre år sedan, att kortet var gratis om man tog sig till TAAN:s (Trekking Agents Association of Nepal) kontor i Maligaun, Ganeshthan, men jag hade glömt att där även står att man får betala en serviceavgift på 200-500 rupees om man köper kortet i Thamel.
Då betalade jag 500 rupees till en representant för ett trekkingföretag som kom till hotellet och "raggade" kunder, och jag trodde att det var vad han ville ha för besväret.
För ett år sedan ordnade min hotellägarinna både Lukla-flyg och TIMS-kort redan innan jag landade i Ktm, och jag tänkte inte på vad det ena och det andra kostade.
Nu läser jag på timsnepal.com att man nu betalar mer än det som står i boken, men fortfarande en blygsam summa.
 
jag lyckades missa boka flyg som jag hittade för 4500.kr, så nu kostar samma flyg 8000.kr
klantigt av mig, men så är det ibland. man tror att priset ska vara kvar, och så är inte fallet.
jag har just funderat på dem flygen, inte ryskt flyg, är inte alls min smak... dålig på alla vis
det är inte dyrt tycker jag biljetten till parken, jag tänker mig ta 30 dagars biljett.
är lite försiktig med höjdsjukan, så säkra före osäkra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.