Vandra i Dolomiterna - söker tips

Japp, boken "Vandra i Dolomiterna" (Hellström -Noström) föreslår att man vandrar Niederdorf-Pragser wildsee som en liten uppvärmning. Skyltningen startar redan i Niederdorf och det tar 3 timmar....annars kan man ta taxi står det (står inget om buss). Verkar som boken är från 2002 så det kanske har hänt en del sedan dess. Till Listolade verkat det ta 8-9 dagar enligt boken...men går säkert lätt att kapa 2-3 dagar med de tidsangivelser som står?

Tidsangivelserna är i effektiv vandringstid så med lunch och kanske någon kortare rast kanske man får plussa på någon timme? Men jag går nog gärna 6-8 timmar om dagen (inklusive raster m.m.)

Ringde till SJ utland som hänvisade till www.bahn.de där alla tågtider i Europa skulle vara med. Får se, verkar bli ganska dyrt med tåg...
 
Det är alltså DB-siten som jag talat om. Det är den SJ Utland använder och jag brukar sitta vid datorn när jag pratar med dem eftersom det kan uppstå komplikationer och jag har kunskaper som de inte har. Men här handlar det ju om stora och tätt trafikerade linjer.

Tåg är dyrt, ja, flyg ofta billigare, så då verkar det vettigaste vara att flyga till Innsbruck (eller Verona som föreslagits) och ta tåg vidare.
 
Hej,

Funderar på en veckas vandring till sommaren. Nivå medelsvår ungefär. Närmsta flygplats för att ta billiga flyg från göteborg? Är det krångligt att åka dit på egen hand med kommunikationer m.m från flyg osv.?

Tips på bra vackra rundor? Dagsturer eller stuga till stuga? Måste man förboka boendet?

Jag var där sommaren 2011, och åkte då en "paketresa". Men kan kanske ge några tips ändå.

När det gäller resande så flög vi till München i Tyskland och tog sedan bussen till Italien, och byn S:t. Christina i val Gardena. En bussresa som tog ca tre timmar. Detta var med en bokad buss. Så om ni hankar er fram med bussar själv så lär det ta längre tid. Men kanske kan ni ta tåget? Motorvägen gick längst spåren och jag såg tåg då och då.

Om ni vill ha mediumsvåra vandringar, så tycker jag att det är helt ok att bo på ett och samma hotell för att sedan ta dagsvandringar. Och jag kan säga att de kan bli riktigt tuffa - själv fick jag en dag ca 9 timmar och 1.000 meters stigning.

Nedan - en bild från den nämnda dagen som började buss till byn Wolkenstein och den så fina Langental (stig #14) för att sedan ta mig upp i en tuffare stigning, via leden upp mot Puez-hütte. Väl uppe följer man sedan Dolmiten Höhenweg i ett fantastiskt högalpint landskap mot Grödner Joch. Bilden är tagen vid den sista pausen - sedan var det bara att ta sig ner för slänten och längst stigarna som man ser slingra sig mot fjärran.

Höjden gör det inte direkt svårare att få luft, men Italiens hetta kan tära rejält på orken. En huvudbonad med skärm är en absolut rekommendation.

Så jag föreslår att ni tittar vad S:t. Christina och grannbyn S:t Ulrich har att erbjuda. Se bara till att köpa ett busskort och ett liftkort - då kan ni lätt ta er mellan olika busshållplatser och berg. Se bilder och läs mer i min blogg.

DSCI0271.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.