Magproblem??

Xinic

Jag var oxå lite sugen att kolla upp hur det låg till med Xinic och vilka bakterier de tar död på. Jag skickade mail till dem och två dagar senare fick jag två centimeter papper. Det verkar ta död på Gardia om man tittar i alla undersökningar. Min erfarenhet är att det verkar fungera bra. Kanske är det olika i olika värlsdelar på grung av olika bakteriflrora.

Skriv ett mail till och be dem skicka hem information. Lycka till

//Martin
 
både jod och klor är känsligt för smusts och kyla

Både konventionell klorrening och jodrening försämras av om vattnet är grumligt eller kallt. Jag yttrar mig alltså inte om XINIX Aqua Care här eftersom det preparatet inte ingår i de undersökningar som jag bygger på. Konventionell klorrening förefaller dessutom vara klart sämre mot giardia i alla lägen än jod. Jfr följande citat ur en artikel publicerad i
American Journal of Public Health December 1989, citerad efter
<http://www.fc.net/~tdeagan/water/one.html#Backcountry%20Drinking>

"The current study showed that none of the chemical treatments could inactivate more than 90 percent of cysts with 30 minutes of contact time at 10C. At both
30 minutes and eight hours of contact time, the iodine-based disinfectants inactivated a higher fraction of cysts than did the chlorine-based products. All methods inactivated a lower percentage of cysts in cloudy or turbid water than in clear water. All disinfectants performed better with eight hours of
contact time than with 30 minutes. Only the iodine-based compounds inactivated
99 to 99.9 percent of cysts, within eight hours of contact time for both turbid
and clear water. As observed by Jarroll, et al (5), the 2 percent tincture of iodine was less effective than the other iodine preparations with 30 minutes of
contact time, but it was as effective as the others at eight hours."



[Ändrat av rydstedt 2001-05-28 kl 11:30]
 
Filter

Skaffa ett filter istället det är betydligt enklare och fungerar på allt inkl. virus. Den största fördelen är att vattnet inte smakar skit. Pur har ett filter som tar bort 99.9 % av virus, resten fixas genom att filtret tillsätter en liten mängd jod. På slutet sitter ett kolfilter som bättrar på smaken. Bara att pumpa och dricka.
 
Filter

Vilket filter använder du. Är det ett MSR miniworks som du använder. Jag har oxå ett filter och håller med om att det fungerar suvveränt. Smakar bättre än vanligt vatten

//Filteranhängare
 
många otillräckliga filter

Hyfsade vattenreningsfilter med små porer är utmärkta mot stora smittämnen, som bakterier och giardia. Virus är däremot så små att de går rakt igenom normala filter med sådär 0.2-mikrons porstorlek. Men det innebär inte att alla filter skulle vara verkningslösa mot t.ex. gulsot och polio. En joderingsmodul hjälper upp situationen betydligt. Det är i vart fall den beskrivning som ständigt återkommer i mer ambitiösa beskrivningar av vattenrening (jag plöjde igenom rätt många sådana efter det att jag fick giardiasis i Nepal en gång).

Om man bara ska använda filtret i ordinär, nordlig vildmark (Sverige, Alaska o.s.v.) så är skyddet mot virus mindre viktigt, vilket leder till att det finns en marknad för filter som är värdelösa mot virus. Problemet ur trekkingsynpunkt är att befolkade områden med dålig sanitär infrastruktur, med Nepal som skräckexempel, är rika på allsköns skit inklusive virus. Det gör att man bör kolla att man har ett filter som verkligen inaktiverar virus med t.ex. jod innan man tar med det.

Man bör dessutom alltid ha lite kemiskt reningsmedel i reserv om filtret skulle gå sönder, klägga igen eller bli stulet. Och då är det traditonella dundermedled jodsprit (tincture of iodine), som har fördelen att det går att få tag på i hela världen och dessutom biter på i stort sett allt, samtidigt som det är bra som allmänt desinfektionsmedel.

Jag har inte någon aning om kvaliteten på den här sammanställningen <http://www.pcta.org/plan/water_test.shtml>, men vid en första anblick verkar den i vart fall ge en hysad överblick över olika filter, med en indikation om vilka som kan kan vara något att ha om man behöver skydda sig mot virus. Notera för övrigt långt ner att det svenska Aqua Care tydligen har en amerikansk kusin som heter AQUAMIRA, som också är baserat på klordioxid (till skillnad från vanlig klorrening i fält som bygger på hypokloriter)
[Ändrat av rydstedt 2001-05-28 kl 17:04]
 
Håller med Rudolf & Henrik: filtrera vattnet! Bl a giardian är relativt stor, liksom de flesta bakterier, och filtreras därmed effektivt bort.
Om vattnet tagits nära bosättning, kan det vara värt att kemiskt behandla vattnet efter filtrering. Då grovfiltreringen är gjord, fungerar den kemiska desinfektionen betydligt bättre och snabbare.

Tyvärr tar varken filter eller kemisk rening bort miljögifter. Men den risken får man leva med. Dricka bör man, annars dör man ...
 
Lita inte på filtret

Måste varna för en sak om filter. Som en del har talat om innan så är det i princip omöjligt att filtrera bort virus. De mest finporiga filter vi har på labbet idag är sk. ultra-membranfilter med en porstorlek på ca 10 nm (1mm=1000 microns=1000nm). Inte ens dessa tar bort virus i någon större utsträckning!
Vad gäller bakterier så tar de vanliga vattenreningsfiltrerna bort de flesta patogena bakterier. De man dock måste se upp med är mycobacterier, cellväggslösa små rackare som inte filtrerna tar bort. Bla. Mycobacterium tubercolosis som ger tbc är väl inte helt okänd för allmänheten. Genom den allmänna pasteuriseringskampanjen på 60-70-talet kom man till bukt med den största smittospridaren - mjölk. Men i Sverige och i utlandet är nu bakterien på väg tillbaka pga. av minskad pasteurisering. Det säkraste sättet att komma till rätta med M. tuberkolosis och virus är bara att koka vattnet. Jod är ju som sagt alltid också en lösning men det är inte så trevligt då det är hälsovådligt och ackumuleras i kroppen.
Något som man också bör se upp med i matlagning med orenat vatten är endosporer vilka inte dör vi vanlig kokning. Bla. Clostridium botulinum- vilket producerar det starkaste funna "naturliga" nervgiftet vid syrefri miljö är sporbildande. C.B. finns naturligt i all jord. Därför kan det vara en ide att filtrera vattnet INNAN/EFTER man har kokat det. Botulism kan man också få av gravad fisk, vilket därför aldrig bör ske under fältmässiga förhållanden.
 
Virus

Jag har en fråga angående virus. Från vissa håll säger man att virus "sitter fast på" bakterier och då de flesta filter tar bort bakterier så åker därmed oxå de flesta virus bort. Är detta ett falskt budskap som jag har hört eller ligger det någon sanning i det???

//Martin
 
Tyvärr stämmer det inte att virus skulle sitta fast på bakterier. De vanliga vattenfiltren på marknaden filtrerar inte bort de minsta bakterierna och inte heller flertalet virus.

Som tröst kan sägas att de flesta virusinfektioner som smittar via vatten är kortvariga och går om utan medicinering. Obehagliga Clostridium borde inte kunna bilda toxiner i vatten speciellt bra, medan fisk som inte tillreds och äts färsk är en helt annan sak. Vanligaste källan till magsjuka utomlands brukar tyvärr vara mat tillredd på ett ohygieniskt sätt av andra personer - dvs svårt att undvika.

Jod är tryggt att använda under kortare perioder. Långtidsanvändning (typ flere månader) är knappast att rekommendera.
 
jod som gift

Giftigheten hos jod är ett faktiskt problem eftersom det gör det svårt att använda jod för vattenrening där det verkligen skulle behövas -- vid rening av det dagliga dricksvatten för den bofasta befolkningen i stora delar av tredje världen. Då rör det sig om kontinuerligt bruk under människors hela livstid och man måste dessutom ta hänsyn till gravida, spädbarn, folk med sköldkörtelbesvär o.s.v.

Själv tycker jag det verkar okej att använda jod för min egen del -- det viktigaste motargumentet är att det tar så lång tid för att få bort t.ex. giardia -- men alla väljer sin försiktighetsnivå. Som stöd för Edra Egna Upplysta Val har jag därför plockat fram tre summeringar från nätet som verkar hyfsat välgrundade. Kolla i första hand råden från
"The Pharmaceutical Journal" längst ner, de är mest rakt på sak.


Så här tycker "Medicine for Mountaineering", 3rd Ed.:

"Ingested iodine is absorbed as iodide, and an average adult requires 150 to 200 micrograms per day. Daily consumption of one to two liters of water disin>fected with 8 mg/L of iodine would provide 30 to 80 times that amount, but such quantities would not affect most individuals with normal thyroid function. Almost all patients who have developed iodide goiter after consuming excess iodide have consumed far larger amounts for six months to more than 5 years."

(cit från http://www.pcta.org/plan/water_toxic.shtml )

Följande Abstract från en artikel om jodens farlighet i "Environmental Helth Perspectives Volume 108" från förra året manar till en bedömning från fall till fall:

"Iodine is an effective, simple, and cost-efficient means of water disinfection for people who vacation, travel, or work in areas where municipal water treatment is not reliable. However, there is considerable controversy about the maximum safe iodine dose and duration of use when iodine is ingested in excess of the recommended daily dietary amount. The major health effect of concern with excess iodine ingestion is thyroid disorders, primarily hypothyroidism with or without iodine-induced goiter. A review of the human trials on the safety of iodine ingestion indicates that neither the maximum recommended dietary dose (2 mg/day) nor the maximum recommended duration of use (3 weeks) has a firm basis. Rather than a clear threshold response level or a linear and temporal dose-response relationship between iodine intake and thyroid function, there appears to be marked individual sensitivity, often resulting from unmasking of underlying thyroid disease. The use of iodine for water disinfection requires a risk-benefit decision based on iodine's benefit as a disinfectant and the changes it induces in thyroid physiology. By using appropriate disinfection techniques and monitoring thyroid function, most people can use iodine for water treatment over a prolonged period of time."

(cit från http://ehpnet1.niehs.nih.gov/docs/2000/108p679-684backer/abstract.html )

Följande summering av faror med jod kommer från
"The Pharmaceutical Journal" Vol 264 No 7080 p134-139
January 22, 2000:

* An excessive iodine intake could lead to effects on the thyroid. Goitre formation has been reported where iodinated water has been used exclusively for some months. The most recent of such reports occurred among peace corps workers whose purifier was yielding water with a concentration of iodine at 10mg/L.18 The goitre does resolve quite rapidly once iodine consumption is reduced. Furthermore, there are no reports of a clinical hyperthyroidism through this practice. It is unlikely that most travellers would use iodinated water exclusively for any length of time, but most products do carry a warning stating that they should not be used continuously for more than a few weeks.
* Because of the theoretical effects on the thyroid, iodination is best avoided in pregnancy and in young children.
* Those people with an allergy to iodine should obviously avoid this method of purification."

(cit från
http://www.pharmj.com/Editorial/20000122/education/travelmedicine3.html )



[Ändrat av rydstedt 2001-05-30 kl 21:41]
 
Giardia

Jag undrar om man kan rena vattnet från giardia cystor genom att koka det?? Har nämligen hört och läst att det både går och inte går att göra på det viset. Har försökt att få svar på den frågan ganska länge nu hoppas någon vet..

mattias
 
värme fungerar

Upphettning i vatten fungerar mot giardiacystor, i varje fall om man värmer till 70 grader C i 10 minuter.

Eftersom jag är citeringstagen så smätter jag in ett citat är också, från en artikel om "Back-country water treatment to prevent giardiasis", publicerad i American Journal of Public Health 1989.

"Heating in Water - Experiments conducted with cysts of G. lamblia and of G. muris indicated that the two species have virtually the same sensitivity to
inactivation by heating. Cysts at both species were completely inactivated by heating to 70C for 10 minutes. Heating to 50C and 60C for 10 minutes produced 95 and 98 percent inactivation, respectively"

(cit efter http://www.fc.net/~tdeagan/water/one.html#Back-country water )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
5212 På tal om magproblem Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.