Magproblem??

Loperamid ger symtomatisk behandling vid diarréer. Ämnet minskar tarmrörelserna vilket gör att tarmen får mer tid på sig att absorbera vätskan.
Finns på närmaste apotek.
 
Koleravaccin

Vaccin mot kolera ska även ge visst skydd mot så kallad turistdiarré. Ordineras av läkare, vaccinet dricker du!
 
Magproblem

Vaccinet Dukoral, som du dricker, tas i två omgångar,är mycket bra.
Jag som alltid brukar få problem med magen, även
i Spanien, tog det före min resa till Nepal.
Jag hade inget problem med magen där.
Ta det i god tid före resan. Om jag inte minns fel så skulle det tas två veckor före avresa.
 
Kol=Blä

Hur gott är det på en skala att käka kol?
Svar. Finns ingen skala som klarar av att beskriva vidrigheten.
 
Använd XINIC

Givetvis beror det på vart du skall åka. Är det så att du skall till ett land där du inte kan dricka vattnet så måste du dock varar extra försiktig. Drick inget vatten och ät absolut inga grönsaker eller annat som du misstänker kan varar skjölt i vattnet.

Om du nu är i den situationen att du måste göra det, exempelvis vandringar Nepal eller likartade ställen så rekommenderar jag Xinic. Det är ett klordioxidpreparat som tar död på det mesta när du blandar det med vattnet. Det verkar på två minuter och tar ingen plats att bära med. Du blandar 10 droppar av det i en liter vatten och sedan är det bara att dricka. Du kan också ha det i kaffe och te. Jag tror att det är bättre att vara försiktig än att behöva använda tabletter som imodium eller travello hela tiden. Kostar ungefär 70 kronor och kan köpas på visssa vaccinationsscentraler. Kolla även deras hemsida wwww.aquacare.se .........Jag provade det under fem veckor i Nepal för första gången nu och det är kanon. Jag kommer att använda det i framtiden.


Observa att alla skriver att du skall ta med Imodium eller travella. Tänk då på att det inte är någon antibiotika i dessa preparat och att du därför kan få ett återfall av din eventuella magsjukdom inom en snar framtid. Ta med antibiotika oxå på resan. Exempelvis en bred antibiotika som cipro är viktigt att ha med!


Trevlig resa

MArtin
 
Lexinor

När jag har varit i tex Indien så har jag haft med mig stopptabletter tex Loperamid för kortvariga problem. Dessutom har jag haft med mig Lexinor som är antibiotika. Det botar de flesta bakteriella magåkommor men ska bara användas om man får feber eller är dålig i flera dagar. Det är receptbelagt men om du går till en läkare och berättar att du ska utomlands så brukar de kunna skriva ut det till dig.
 
Hälsofil

Jag hade under många år problem med diare när jag var ute på utlandsresor, det var bara en tidfråga om när det skulle komma. Men jag kom då i kontakt med en av forskarna om tagit fram de possitiva bakterierna som är verksam i hälsofil och sedan jag börjat äta hälsofil ca 1 månad före avresan har jag inte haft några problem trots att resekamrater har råkat ut för problem. Enligt vad jag hört verkar bakteriefloran 1-2 veckor efter att man slutat äta hälsofil och skyddar då magen från de dåliga bakterierna tills magen vänjt sig med den nya bakteriefloran. Hälsofil är något dyrare än varnligt fil men lätt att inta. Jag äter bara en tallrik fil till frukost, och mina problem har varit borta.
/Matz
 
XINIX Aqua Care verkar bita på giardia

När jag kollade upp vattenrening för inte sån länge sedan stötte jag på undersökningar som sade att klorrening är usel mot t.ex. giardia, men att jodsprit biter även om det tar lång tid. De enda undantagen var att klorrening fungerade bra mot giardia i vissa fasta anläggningar.

Jag skrev därför ett mejl till XENIX och frågade hur det ligger till med Aqua Care och giardia och fick som svar:

"AquaCare är mycket snabbt verksamt mot merparten av de bakterier och virus som Du finner i svenska vatten (inkl Giardia lamblia)."

Och så lovade de att skicka mer dokumentation om några dagar.

Det verkar alltså som att det gamla standardrådet att hellre lita på jod än på klor när man riskerar giardia måste justeras till lita hellre på jodsprit än på hypokloritslabb typ vanligt blekmedel och gammaldags vattenreningstabletter, men lita helst på moderna klordioxidpreparat som Aqua Care. Jodlösning kan nämligen kräva flera timmar för att döda giardia medan Aqua Care, av vad det verkar, gör det på några minuter.
 
Observera att de flesta reningstabletter/droppar tar längre tid att verka om vattnet som renas är rejält smutsigt. Detta gäller speciellt jod, men mej veterligen även klor. Filtrering innan rekommenderas i såfall, eller låt medlet verka över natten.

Mediciner som minskar tarmperistaltiken (och därmed kanske hjälper dej att hinna fram till ett lämpligt ställe i tid) kan ha oönskade biverkningar. Då tarminnehållet stannar upp, blir bakterierna kvar i tarmen. De oönskade bakterierna producerar ofta toxiner (gift) som i sin tur orsakar de egentliga symptomen. Följaktligen är det ibland bättre om dessa toxiner kommer ut i en hast den ena vägen eller den andra, förutsatt att omständigheterna är "gynnsamma" (förhoppningsvis en toalett i närheten, gärna en säng och någon som checkar att man överlever...). Aktivt kol däremot suger upp just dessa toxiner och är tryggt att använda. Går att pressa ner om tabl krossas o. blandas ut i vatten. Kolet suger även upp en hel del vätska, så drick små mängder, ofta.

Ciprofloxacinet brukar vi spara för blodig diarre o/el hög feber, men hör definitivt till första hjälpen. De flesta lindrigare åkommor brukar ju vara över efter en eller två fruktansvärda dygn... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
5212 På tal om magproblem Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.