6542 möh är det möjligt som amatörer ?

Atlasbergen är vackra och det behövs inte någon utrustning för att komma upp på topparna på över 4000 m. Herdarna vandra upp till topparna i sandaler.

Förutsatt att man inte är där på vinterhalvåret, då krävs stegjärn och isyxa. Jag var där i mars och då var där snö (och is) ner till ca 3000 möh.
 

Bilagor

  • 210528_10150253092229554_666999553_9147149_2527002_o.jpg
    210528_10150253092229554_666999553_9147149_2527002_o.jpg
    60.4 KB · Visningar: 603
Vet inte riktigt om jag är på rätt ställe å skriver. Jag å flickvännen funderar på en 2.5 månaders resa nästa sommar först till galapagos för att njuta av miljön för att sedan fara till la paz i Bolivia för att vandra lite utanför staden å i närområdet för att se hur vi klarar av högre höjder sedan va ju tanken att avsluta de hela med att nå toppen på Nevado sajama. Nu till frågan är det möjligt att på ett drygt år att lära sig det som krävs för att med hjälp av guide kunna bestiga en sådan topp ? Ingen av oss har någon tidigare klättererfarenhet men är vana att röra oss i skogen å i fjällen då jag jagar myck å hon gillar att va i fjällen. Skulle även vilja ha tipps på böcker filmer mm som rör ämnet.

Jag och brorsan besteg Aconcagua, 6962 m, i februari utan guide. Ingen av oss hade någon erfarenhet av berg eller hög höjd (eller vi hade faktiskt bestigit ett berg i Jämtland på 1200 m när vi var 12 år). Däremot har vi stor erfarenhet av friluftsliv och är riktigt vältränade.

Med god planering och långsam acklimatisering är inte höjden något problem. Lycka till!
 
En vältränad tjej på mitt förra jobb hade bildvisning om just Aconcagua för kanske 10 år sen. Det bestående intrycket var att hon i princip hade spytt hela vägen upp och hela vägen ner pga höjdsjuka. Dessutom fick de kassera deras Hillebergtält pga att de var tvungna att lassa sten på väven för att det inte skulle gå till väders.

Jag och brorsan besteg Aconcagua, 6962 m, i februari utan guide. Ingen av oss hade någon erfarenhet av berg eller hög höjd (eller vi hade faktiskt bestigit ett berg i Jämtland på 1200 m när vi var 12 år). Däremot har vi stor erfarenhet av friluftsliv och är riktigt vältränade.

Med god planering och långsam acklimatisering är inte höjden något problem. Lycka till!
 
"Med god planering och långsam acklimatisering är inte höjden något problem."


Hur acklimatiserade ni er då ? Berätta gärna mer.

En tanke jag fick är man kanske lite dummsnål om man far till marocko borde de inte finnas mera kundskap å mera seriösa guider och kurser i alperna ?
 
För att knyta an till inledningsfrågan, om det är möjligt för två oerfarna att bestiga ett berg på 6500m. Det enkla, raka svaret är ja. Många har redan skrivit det, men det är viktigt att understryka att det inte finns något samband mellan hur pass vältränad man är och hur pass bra man tål höjd. Tvärtom är det så att vältränade oftare råkar ut för höghöjdssjukdomar. Det hänger samman med att personer som är fysiskt starka kan pressa sig mer och går alltså upp för högt och snabbt. Unga män är alltså överrepresenterade i denna statistik.

Mitt råd till dig och din tjej är att testa hög höjd i t.ex. Alperna. Man kan aldrig veta på förhand hur man tål höjd. Det finns bara ett sätt att ta reda på, och det finns bättre ställen att få reda på det än en vulkan i Bolivia.

När man bestiger höga berg gäller det att man skyndar långsamt, dvs. tålamod är en bra egenskap. Acklimatisering går till så att man sover på en viss höjd (3500m) och under dagen går man upp flera hundra höjdmeter (t.ex. 4200). Kroppen kommer att reagera på den tunna luften och börjar producera fler röda blodkroppar som en anpassning (acklimatisering) till syrebristen. Sedan går man ner igen till 3500m och sover där. En eller två dagar senare kan man flytta upp sitt läger till 4200m för att sedan göra en ny acklimatiseringstur till 5000m. Och så där håller man på tills man nått topplägret varifrån man gör själva toppattacken. Sedan är det bara att gå ned. Ett berg på 6500m kan ta 1-2 veckor att göra, beroende på hur pass acklimatiserade ni är, men La Paz ligger ju högt (3600m) så ni har en hel del gratis sedan tidigare.

Mvh /Joel
 
En tanke jag fick är man kanske lite dummsnål om man far till marocko borde de inte finnas mera kundskap å mera seriösa guider och kurser i alperna ?

Jag skulle säga att det inte är optimalt, anledningen jag rekommenderade alperna är för att du dels kan komma upp över 4500m och att du får träning på klätterteknik och leva med mycket luft under fötterna. En grad på PD insinuerar mer än en vandring du gör i lågskor, saxat från summitpost

PD not difficult peu difficile
The level of good introductory climbs for novices. There may be a few pitches of mid-5th class climbing (or say, Grade III in UIAA). If it's a snow climb, there will be minor crevasse problems to deal with, or limited sections of very steep terrain.

Ta reda på hur leden ser ut, fundera om ni vill hyra en guide där och sen bestäm er för om det är värt mödan. Har ni en guide kan ni säkert komma dit med era nyhyrda klätterprylar utan någon som helst förkunskap och han sätter ihop det åt er men skulle det inte vara mer stimulerande att göra det på egen hand med en del förkunskap och ni får mer ut av det? Mera Peak i nepal är ett liknande berg (också PD) och hundratals om inte tusentals lär sig sätta stegjärnen på sina kängor där samma dag som dom börjar vandringen uppåt. Vad vill ni få ut av det, lära er klättra berg eller ha en semester?
 
En vältränad tjej på mitt förra jobb hade bildvisning om just Aconcagua för kanske 10 år sen. Det bestående intrycket var att hon i princip hade spytt hela vägen upp och hela vägen ner pga höjdsjuka. Dessutom fick de kassera deras Hillebergtält pga att de var tvungna att lassa sten på väven för att det inte skulle gå till väders.

Alla reagerar ju olika på höjden. Hon kan ha spytt trots att hon höll ett rimligt acklimatiseringstempo. Eller också gjorde hon inte det. Illamående kan vara ett tecken på höjdsjuka...

Vi lassade sten på alla tältlinor istället. Det sliter inte lika mycket på tältet. Men men, det har inte riktigt med saken att göra...

"Med god planering och långsam acklimatisering är inte höjden något problem."

Hur acklimatiserade ni er då ? Berätta gärna mer.

Polarnatt skrev just ett inlägg och beskrev det väldigt väl. Eftersom hans blogg, med redogörelse om hans Aconcagua-bestigning, var till stor hjälp för oss hänvisar jag till det. Vi stod på toppen dag 13 med två vilodagar på vägen upp.

Har acklimatiseringsschemat vi följde hemma. Kan antingen lägga upp det här eller e-maila till den som är intresserad.
 
Tack för alla svar. Resan ligger lite på is för stunden tills jag får lite klarhet i ekonomin. Men annars är planen lite kurser här i Sverige sedan en tur till toppen på kebne och kanske en vecka i fjällen därikring. Sedan ytterligare ett toppbesök på kebne under vintern följt av en eller två veckor i alperna. Sedan Bolivia.
En fråga till är finns det några andra vandringsvänliga berg runt 6500m i något land där läget är mer stabilt. Tänkte mest på att Bolivia inte kanske är det säkraste landet att va i.
 
Det hänger samman med att personer som är fysiskt starka kan pressa sig mer och går alltså upp för högt och snabbt. Unga män är alltså överrepresenterade i denna statistik.

?

reken är väl typ upp 300 m per dygn över 3000 m vilket de flesta klarar utan problem.

så det handlar inte om att pressa sig, att åldern gör att de är dumdristiga tror jag mer på.


jag var nog höghöjd sjuk när jag bodde över 5000 m då jag hade konstant huvudvärk. huvudvärken försvann inte så jag vet de faan om jag någonsin acklimatiserade mig.

här verkar det stå allt som man behöver veta.

http://www.hjartgruppen.se/lasvart/hoghojdssjuka/
 
6542 meter; Sajama. Jag klättrade till toppen med en guide för några år sedan. Det är ett tekniskt väldigt lätt berg. Det är höjden som är jobbig. Upplägget som guideföretagen verkar köra är en fyra dagars tur varav två dagar är resa till och från berget, från La Paz. Ni behöver göra någon form av acklimatisering innan.

Ni behöver inte egentligen några förkunskaper men det är nog roligare för er om ni har det. Jag hade klättrat Chachani (~6000 m) i Peru, Arequipa innan men förutom det hade jag inte några förkunskaper då.

Kör hårt!
//Annika
 
Först kan jag säga att Bolivia är säkert. Sen att åka till Alperna bara för att känna på höghöjd, känns väldigt dyrt och tidskrävande.
Mina tips är att planera in några dagar i La Paz (3600) om ni kommer direkt från havsnivån, de första dagarna kan ni lida av huvudvärk och i vissa fall magbesvär beroende på person till person. Dock tror jag ni kommer tjäna på att flyga till Lima istället för La Paz och då kan ni ta bussen till Arequipe för acklimisering och sen vidare till La Paz.

Tips2. Utanför La Paz ligger Huyana Pototsi (6082m) som är väldigt lättillgängligt, samt att det går snabbt, enkelt och billigt att få en guide till. Deras upplägg brukar vara att första dagen åker man till en stuga på 4500 m. Sen får man träna att isklättra, stegjärntekniker. Dag 2. Går man upp till en stuga på 5200 m. Dag 3 toppdagen. Sista delen är lite tekniskt, där det underlättar att använda sig av isyxa, samt att man kör replag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
lynne99 Bohusleden, hur snabbt är möjligt? Trekking 10
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.