Planer för sommaren 2010

Hej!
Jag börjar att planera för sommarvandringen. Det finns så mycket jag skulle vilja göra...
Jag gick Tour Mount Blanc förra sommaren och i Dolomiterna sommaren före det.
Vad har ni för planer för 2010? Det skulle vara spännande om ni vill dela med er.:)
 
Inom Sverige

Finns massor av vacker natur inom landets gränser.
Själv tänker jag vandra i Vindelfjällsområdet i slutet av juli, samt den obligatoriska Sarekturen i augusti + ev, någon ytterligare fjälltur! Kan aldrig få nog av fjällen!

God tur!
 
Om du tänker hålla dig till "klassisk vandring" och inte pyssla med glaciärer eller via ferrator vilket kräver säkringsutrustning så kan du prova Picos Europa i nordvästra Spanien om du vill göra något nytt. Jag har själv inte hunnit dit ännu men det ligger i framtida planer. Fint, men krävande lär det vara.
 
Om du tänker hålla dig till "klassisk vandring" och inte pyssla med glaciärer eller via ferrator vilket kräver säkringsutrustning så kan du prova Picos Europa i nordvästra Spanien om du vill göra något nytt. Jag har själv inte hunnit dit ännu men det ligger i framtida planer. Fint, men krävande lär det vara.


Picos är skitfint. Tyckte inte det var särskilt krävande. Lätt packning ordineras, sov och ät middag på refugios :) Mina/våra planer för sommaren är få pga tillökning. En fisketripp på 4-5 dagar ska det bli i Hotagenfjällen.
 

Bilagor

  • ff6c9693924722155ccbc5404f393617.jpg
    ff6c9693924722155ccbc5404f393617.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,084
Senast ändrad:
Tour Monte Rosa kanske..

Hej!
Jag börjar att planera för sommarvandringen. Det finns så mycket jag skulle vilja göra...
Jag gick Tour Mount Blanc förra sommaren och i Dolomiterna sommaren före det.
Vad har ni för planer för 2010? Det skulle vara spännande om ni vill dela med er.:)


Själv har jag inga trekkingplaner men tänkte tipsa dig om att kolla in Tour Monte Rosa. Jag har inte gjort den själv men var i Monte Rosa i somras, fast uppe i själva massivet. Våran Italienske bergsguide tipsade då om TMR med orden "more panoramic and slightly tougher then TMB" så det kanske kan vara något! Monte Rosa och de angränsande massiven är väldigt imponerande, inte minst Matterhorn såklart..! En av sträckorna (Zermatt-Theodulpasset) innebär även en kortare glaciärpassage. Har för mig att de arrangerade vandringarna brukar ta in en bergsguide på den sträckan eftersom repsäkring är nödvändigt på glaciären. Skulle dock tro att det går att "köpa in sej" på ett replag genom någon arrangör/guidefirma eller liknande då rätt många vandrare har intresse av att passera här. Du lär kunna hitta all info om detta om du kontaktar något turistkontor i Zermatt.

//Björn
 
Tour of Monte Rosa

Vi vandrade Tour of Monte Rosa 2002. Den är fysikt krävande men ger vandraren mäktiga vyer över högalpina områden i Schweiz och Italien. Höhenweg via Europahyttan (Zermatt - Grächen) var en höjdare i dubbel bemärkelse. Theudulpasset kräver försiktighet och vid osäkra förhållanden en bergsguide. Vi passerade glaciären på morgonskaren (efter råd från personalen på Theodulhytan) utan problem.
Chamonix - Zermatt eller Tour of Matterhorn är andra förslag som kräver god fysik men ger oförglömliga upplevelser.

Bengt och Sara
 
Franska Alperna

Själv siktar jag mot franska Alperna, bla Ecrins nationalparken. Har precis fått hem kartorna och böckerna. Så kartstudierna påbörjas nu i vår....
 
Hej igen!

Kul med lite tips, kom gärna med fler. Har funderat lite på bla. Haute route, Chamonix-Zermatt men när jag läste om höhenweg via Europahyttan såg det lite farligt ut.. Ni får gärna berätta mer om ni har erfarehet av det. Jag är inte rädd för fysiskt krävande rutter men har ingen erfarenhet från klättring, glacierer eller via ferrata.
Picos ser också fint ut. Finns det bra tillgång med hyttor, boende?
Lätt packning och så myggfritt som möjligt gillar jag.
Är det fler som börjar planera sommaren? Vart ska ni?:)
 
Ifjol var min sambo och jag i Pitztal, Österrike. Gjorde dagsturer från Mandarfen (men man kan bo i hyttor på fjället).
I år åker vi, om min sambo får semester i augusti, till Ötztal/Ventertal där orten Vent
ligger på 2000 m ö h, inte så långt från den plats där man hittade Ötzi.

Christer
 

Bilagor

  • IMG_0031.jpg
    IMG_0031.jpg
    69.4 KB · Visningar: 894
Senast ändrad:
Går du Chamonix - Zermatt behöver du inte gå Höhenweg över Europahyttan utan kan ta låglandsvarianten från St Niklaus dirket till Zermatt nere i dalen. Jämfört med mycket upp och ner innan man kommer fram till St Niklaus under denna vandring är inte Höhenweg speciellt ansträngande. Riskabelt kan det vara eftersom stenbumlingar kan komma ner över stigen. Vi har varit med om att leden varit avspärrad. Då är det bara att knalla ner i dalen.

Bengt och Sara
 
Själv siktar jag mot franska Alperna, bla Ecrins nationalparken. Har precis fått hem kartorna och böckerna. Så kartstudierna påbörjas nu i vår....

Juni 2004 gick jag en 21 dagar lång tur från Bourg d'Oisans till Ceresole Reale. De första 6 (?) dagarna fram till de Roche de Rame berörde les Ecrins, nord- och ostsidan.

I början kunde jag lägga turen så att jag undvek
nationalparken och alltså kunde ställa upp mitt tält när jag ville och inte vänta till 19. Jag låg en natt på stuga, les Bans, i en ganska ogästvänlig och kall dal -på hela turen låg jag tre nätter under tak,
vill jag minnas, två nätter på camping och 15 fritt. Jag hade tur med vädret, bara lite regn en morgon (på hela turen var det allt, utom två åskväder sista dagen), men då var jag på låg höjd på väg över till le Queyras.

Antagligen vet du redan nu genom litteraturen att ett par pass kräver särskild försiktighet. Ett är Col de l'Aup Martin, där jag tappade fotfästet, men räddades från en alltför lång rutschfärd (jag förlorade 75 höjdmeter) av att snön var så mjuk. Även utan snö är passet aningen slipprigt.
Ett annat är Col de la Muzelle (som jag inte gått) men där det är klart av bilder att det kan vara vanskligt i regn. En alternativ tur går över Brèche du Perier som tydligen ockå är väldigt brant. Tips: googla bilder på dessa namn.

Ett riktigt fult pass är Col d'Eychauda (skidstation). Där finns åt väster ett vilt och högt alternativ som kan vara värt att granska, återigen genom bild-googling, t ex på Lac d'Eychauda.


Du är ung och frisk, jag var nära 60 när jag gick, så med lite försiktighet, och rätt årstid, bör det hela gå hur bra som helst. Kör på bara. Annars är mitt främsta Frankrike-tips Thabor-området och le Queyras söder därom av följande skäl, mest därför att de är klimatgynnade (rengskugga för les Ecrins) och att även de högsta passen ofta är tidigt snöfria och utan tekniska svårigheter.


PS: Bilder från turen 2004, och andra, finns på http://www.huthyfs.com
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.