Trekking i Nepal mellan Juni-Juli

Hej!

Jag och min bror har en undran. Vi tänkte åka till Nepal under juni-juli för att trekka runt.
Med detta kommer det ju upp en del frågetecken. Som jag förstår det är detta de mest ovanligaste månaderna att besöka Nepal på?

Jag har läst och hört en del om både monsuner och att det vara allmänt dåligt väder. Finns det ändå några bra alternativa rutter man vandra under dessa månader?

Kan man tex trekka i Himalayas regnskugga som ligger i Nepals nordvästra del på gränsen mot Tibet?

Jag är tacksam för alla tips och förslag ni kommer med. Har ni även förslag på tex billig logi och trekkingguider är jag även tacksam för det.

Hälsningar

Olof & Edvin
 
Senast ändrad:
Att du inte får något svar ...

... beror nog på att få människor vandrar där, åtminstone just då. Kanske inte tillräckligt mycket monsunskugga där?
Jag har sett att vandringar till K2 Base Camp arrangeras i juli-augusti, men då är man ju i Pakistan och det är väl inte aktuellt för er?
Själv har jag bara erfarenhet av Everestvandring och då är det mars-början av maj, eller slutet av september-november, som gäller; kanske även vintern med klar luft, som dessvärre kan vara mycket kall.
 
Hej!

Tack för ditt svar Harry!

Ja, det känns som att det inte är så vanligt att trekka då.
K2 låter ju riktigt intressant, men kanske inte aktuellt för oss.

Vi har fått kontakt med en guide på Nepaltravels.com som har kommit med förslag på turer som fungerar under sommaren. Han rekomenderade Annapurna för att sedan ta sig vidare till Manang Mustang. 12 dagars trekk. Någon läsare här som trekkat där? Uppskattar som sagt så mycket tips som jag bara kan få!

Gott Nytt År!

// Olof
 
Svar från guide

Tänkte det kunde vara intressant för er att läsa:

Dear Olf and elvin Greeting !!
Thank you very much for yours email. Yes, my friend Rydberg about you guys nepal visit.
Please find the info required as below

1. Weather conditions?

weather, will be like sunny, cloudy and rainny

2. How hard is the trek? We have poor previous experience in trekking but we are still young and strong

if you are fit in walking that is fine.


3. Is it a lodge-trek or a camping trek?



Beni to dolpo, will be completely camping but this season will be too wet for camping. From beni, even i do not recomend. Annapurna Circuit will be perfect choices.
4. Which equipment do we need to purchase before arriving top Nepal?

the equipment you required gore tex jacket, windbreaker paint, walking comfortable trekking shoes,shocks, gloves,monkey hats, vest,jampha, sunscreem, sun glass,

these types,

5. Can you make a program and give us a price?



May i know how many days total you will have for nepal trip? accordingly, i will prepare cost and program.

Thank yo very much have a wonderful year 2010.

Thank you for yours prompt response.

best wishes

Raju Thapa


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hello Raju!

Our friend Anders Rydberg recommended you for our trekking plans in Nepal this summer (july). Anders has spoken the best of you and your company and we are interested in booking from you. He mentioned that it is possible to trek in Annapurna and the Manang region even thou it’s during the monsoon season. He also told us that it was a trek of 12 days which fits us.

We have also read about the Dolpo region and the Beni to Dolpo trek. Do you think this is an alternative for us? Will it be less rain, is it harder or easier than the suggestion above?

We wonder:

1. Weather conditions?

2. How hard is the trek? We have poor previous experience in trekking but we are still young
and strong.

3. Is it a lodge-trek or a camping trek?

4. Which equipment do we need to purchase before arriving top Nepal?

5. Can you make a program and give us a price?



Many thanks!

Kind regards

Olof and Edvin
 
Hej Olof och Edvin!

Hur går förberedelserna?
Fått något mer svar från guiden?
Verkar det genomförbart att trekka i nepal under somamren eller är allt man ser moln, regn och dimma?

Anledningen till att jag frågar är att jag sälv tänkter trekka och helst ta base camp (dock inget krav)under Juni månad.
Enligt Nepaltravels:

Summer June to early September :
This is the ideal time for traveling in the INDIAN, TIBETAN HIMALAYA and in Nepal Upper Mustang, Dolpa Upper, Manang Nar Phu. As the regions are generally shadowed from seasonal rain. Nepal experience monsoon rains from late May through to august so this season is unsuitable for Trekking in Nepal.

Man kanske skulle sattsa på Mustang eller Tibitan men frågan är hur kul det är om man ändå inte får se några toppar för all moln?
 
Senast ändrad:
Hej Viktor!

Ledsen att tagit tid att uppdatera tråden.

Vi har fått svar guiden och vi har bokat trekken. De kommer bli Annapurna Circuit (stage1) Det verkar vara bäst klimat där och enligt guiden vara förhållandevis bra väder.

Enligt guiden kommer klimatet vara föjande:

June-july would not be much cold so do not need much heaver clthes. A comfortable walking shoes, rain coat, warm jackets, rain trouser is essentials. I will provide you sleeping bag

Day 01:Arrive kathmandu, meet you at Airport and transfr to Hotel
Day 02:Drive to Khundi, trek to bulbhule ont Guest House Full Board Basis/7-8 hrs drive by Bus/micro Van(local) and 1 hrs trek
Day 03:Trek to chamche ont Lodge Full Board Basis./7 hrs trek
Day 04:Trek to Dharapani ont Lodge Full board basis./5-6 hrs trek
Day 05:Trek to Chame ont Lodge Full Boaard basis/5-6 hrs trek
Day 06:Trek to Hongde ont Lodge Full Boaard basis/7 hrs trek
Day 07;Trek to Upper Manang ont Lodge Full Boaard basis/5-6 hrs trek
Day 08:Trek to Thorong phedi ont Lodge Full Boaard basis/7 hrs trek
Day 09:Trek to Muktinath crosing thorongla pass 5416 meter ont Lodge Full Boaard basis/ 8-9 hrs trek
Day 10:Trek to Marpha ont Lodge Full Boaard basis/7-8 hrs trek
Day 11: Trek/drive to tatopani ont Lodge Full Boaard basis/2-3 hrs drive/4-5 hrs trek
Day 12: Drive to beni to pokhara by Local Transport Jeep or Bus ont Lodge Full Boaard basis/7-8 hrs
Day 13: Drive to Kathmandu by tourist coach ont Hotel BB Basis.
day 14: kathmandu full day sight seeing ont Hotel BB Basis.
Day 15: Departure

Hälsningar

Olof
 
Ledsen att tagit tid att uppdatera tråden.

Vi har fått svar guiden och vi har bokat trekken. De kommer bli Annapurna Circuit (stage1) Det verkar vara bäst klimat där och enligt guiden vara förhållandevis bra väder.

Enligt guiden kommer klimatet vara föjande:

June-july would not be much cold so do not need much heaver clthes. A comfortable walking shoes, rain coat, warm jackets, rain trouser is essentials. I will provide you sleeping bag

Day 01:Arrive kathmandu, meet you at Airport and transfr to Hotel
Day 02:Drive to Khundi, trek to bulbhule ont Guest House Full Board Basis/7-8 hrs drive by Bus/micro Van(local) and 1 hrs trek
Day 03:Trek to chamche ont Lodge Full Board Basis./7 hrs trek
Day 04:Trek to Dharapani ont Lodge Full board basis./5-6 hrs trek
Day 05:Trek to Chame ont Lodge Full Boaard basis/5-6 hrs trek
Day 06:Trek to Hongde ont Lodge Full Boaard basis/7 hrs trek
Day 07;Trek to Upper Manang ont Lodge Full Boaard basis/5-6 hrs trek
Day 08:Trek to Thorong phedi ont Lodge Full Boaard basis/7 hrs trek
Day 09:Trek to Muktinath crosing thorongla pass 5416 meter ont Lodge Full Boaard basis/ 8-9 hrs trek
Day 10:Trek to Marpha ont Lodge Full Boaard basis/7-8 hrs trek
Day 11: Trek/drive to tatopani ont Lodge Full Boaard basis/2-3 hrs drive/4-5 hrs trek
Day 12: Drive to beni to pokhara by Local Transport Jeep or Bus ont Lodge Full Boaard basis/7-8 hrs
Day 13: Drive to Kathmandu by tourist coach ont Hotel BB Basis.
day 14: kathmandu full day sight seeing ont Hotel BB Basis.
Day 15: Departure

Hälsningar

Olof

Det låter som ett schema som gjort för höjdsjuka. Jag skulle rekommendera en acklimatiseringsdag i Manang och sedan ytterligare ett, eller helst två, stopp (Letdar och Yak Kharka) mellan Manang och Thorung Phedi för att vara på säkra sidan.

Man vet aldrig hur man reagerar på höga höjder i förväg, och det har inget att göra med hur fysiskt stark man är. Ibland kan det till och med vara tvärtom. Är man stark går man snabbare och drar därmed lättare på sig höjdsjuka.

Du njuter mer av utsikten i Thorung La om du fixat acklimatiseringen innan så du slipper sitta på en sten och flåsa med sprängande huvudvärk.

När jag gick Annapurna runt hade vi ytterligare några stopp på uppvägen.

Din jeepsträcka på nervägen (dvs ungefär Jomsom-Tatopani) gick vi på två dagar. Därifrån två dagar via Ghorapani/Poon Hill till stora vägen där bussarna till Pokhara går. Totalt gick det nästan tre veckor till hela turen Annapurna runt. Då tog vi det i och för sig ganska lugnt med en vilodag i Muktinath med utflykt till Jharkot efter passet, ytterligare en vilodag med utflykt till Marpha i Jomsom, dessutom låg jag en dag med magsjuka i Jomsom efter att ha ätit en krämbulle i Marpha. Men det är ju sånt man får räkna med också.
Och det är ju trevligt om man kan njuta lite av vyerna också.

Jag skulle inte stanna vid flygplatsen i Hongde. Då är det trevligare i t ex Pisang.
Tal är också ett fint ställe för övernattning. Mellan Bhulbule och Tal är det flera rejäla backar som ska forceras (både upp och ner) och det kan vara skönt att ha något ytterligare stopp här.

Men från Tal är det, som jag minns det, mera jämn stigning fram till passövergången vid Thorung La.

Nu gick vi visserligen utan bärare, vilket drar ner tempot lite när man måste bära ryggan själv. Men hur man gör med den saken är väl en smaksak. Orienteringen är lätt, man går mellan byar och passerar lodger i princip varje timme där man kan sova och äta (utom vid passövergången). Så behovet av organisering på turen är inte överhängande.
 
Senast ändrad:
eaglerock:
Intressanta komentarer. Hur gjorde ni inför resan? Kontaktade ni en guide eller hittade ni någon i Katmandu?

Med tanke på att det finns så mkt byar och lodger finns det då behov av tält?
Väl i nepal hur mkt pengar kan det tänkas behövas för 3-4veckor?
 
Hur gjorde ni inför resan? Kontaktade ni en guide eller hittade ni någon i Katmandu?

Med tanke på att det finns så mkt byar och lodger finns det då behov av tält?
Väl i nepal hur mkt pengar kan det tänkas behövas för 3-4veckor?

Tält behövs inte, men sovsäck är en god idé.

Vi köpte en karta i en bokhandel i Katmandu, fixade trekkingpermit på det officiella kontoret (det behövs, de stämplar i det lite då och då längs med vägen), tog lokalbussen till Besisahar och började gå dagen efter (bussresan var ganska lång från Katmandu, så man var framme på kvällen.) Ingen guide alltså. En guidebok kan däremot vara bra. Det finns en svensk om Nepal utgiven av Vagabond dessutom finns en uppsjö engelskspråkiga guideböcker särskilt inriktade på Nepals olika vandringsleder. Där finns Annaprurna-leden beskriven med ungefärliga dagsetapper.

Man följer den gamla handlartraden mot Manang och det är i princip omöjligt att gå fel. Och räkna med mer kulturupplevelse än vildmarksupplevelse. Du delar stig med bärare och åsnekaravaner och i byarna du går igenom bor det folk. Bergsvyerna över Annapurnamassivet och (på den västra sidan) Dhalugari är dock strålande, om nu inte monsunen ställer till det om ni tänkt er upp dit på sommaren.

Men eftersom man passerar lodger ganska ofta så kan man göra kortare eller längre dagsetapper om man vill.

Jag minns inte riktigt hur mycket pengar vi gjorde av med under vandringen, men jag har för mig att det var motsvarande någonstans kring 10-15 dollar per dag. Men det var snart tio år sedan, så priserna kan ha gått upp en del. Ska du trycka in Annapurna runt-vandringen tycker jag att "3-4 veckor i Nepal" är i minsta laget. Ett par dagar i Katmandu att börja med och några dagar i Pokhara på slutet är bra att ta till. Och räkna som sagt 3 veckor för själva vandringen. Både i Pokhara och Katmandu finns bankomat som tar visakort så det är för själva vandringen man behöver beräkna hur mycket pengar man gör av med. Om du kollar upp en relativt nyutgiven guidebok får du ett bra riktmärke.

Under vandringen är det maten som kostar mest, och den blir dyrare ju längre upp i bergen man kommer. Dhal Bat (ris, linsröra och grönsakscurry - på något ställe hade de en specialvariant med kyckling som var helt utsökt) är mest prisvärt och då ingår påfyllning tills man är mätt. Lustigt nog följde priset för en Snickers priset för en dhal bat hela vägen upp till Thorung Phedi (där det var dyrast).
I Katmandu däremot betalar man mer för boendet.

Jag tycker att den första biten, fram till passet, var finast. Vackra vyer mot bergen, omväxlande landskap och spännande byar. Utsikten från själva passet mycket bra.
Men räkna med en ganska jobbig dag över passet. Det är en brant uppförsbacke och höjden börjar göra sitt till. Det gäller att gå långsamt, långsamt, annars blir man strax stående flåsande som ett ånglok.

Området kring Jomsom på andra sidan var (åtminstone på vintern då vi var där) en dammig, kilometerbred uttorkad floddal. Men ett bad i de varma källorna vid Tatopani på nervägen kan rekommenderas.

I Manang har de en läkarstation där de ger föreläsningar om höjdsjuka (rekommenderas) och ett kloster upp på bergssidan på ena sidan och en glaciärsjö på den andra. Något av dessa är bra mål för en acklimatiseringsutflykt när man stannar en extradag här, vilket man bör göra.
 
Senast ändrad:
Okej, mkt skönt att gå utan guide!
Tycker nog att detta låter som ett mkt bra alternativ. I och för sig hade jag velat vara mer ute i naturen men detta antar jag är häftig på ett anorlunda sätt...

Ska defenitivt köpa några böcker. Är i Hong Kong nu så får se var man hittar dem..

Kommer att behöva köpa en del utrustning inför vandringen. Nått att tänka på där?
Detta trekkingpermit, vad kostade det?
 
Okej, mkt skönt att gå utan guide!
Tycker nog att detta låter som ett mkt bra alternativ. I och för sig hade jag velat vara mer ute i naturen men detta antar jag är häftig på ett anorlunda sätt...

Ska defenitivt köpa några böcker. Är i Hong Kong nu så får se var man hittar dem..

Kommer att behöva köpa en del utrustning inför vandringen. Nått att tänka på där?
Detta trekkingpermit, vad kostade det?

Tillståndet minns jag inte priset på, men det var inte dyrt, typ någon hundralapp eller så. Dock med reservation för att de var några år sedan jag var där så det kan ha hänt en del på prisfronten.

Utrustning behöver man inte så mycket: Lite varma kläder att dra på om det blir kallt på kvällen, värmen inomhus är i princip obefintlig (och det gäller att spara på virke: skogsaverkning ökar risken för erosion, vilket ger problem med jordskred. Det gäller för övrigt för varmduschar också som man finner på en del ställen, men inte på alla.)
Sovsäck behövs också, och ett par sköna, ingångna vandringskängor.

Regnkläder är också bra att ha utifall. Särskilt om du ska gå på sommaren under monsuntiden, då särskilt den första biten av vandringen kanske kan vara lite blöt. Mellan Manang och Jomsom är det nog torrare.

Behöver du komplettera finns det mesta (billiga kopior, och lite dyrare original) att finna i Thamel i Katmandu. Där du också hittar de guideböcker du kan behöva.

Och är det mer vildmarksupplevelser du är ute efter så finns det också. Men då är det nog lättare med någon form av organiserad tur.

Everestleden och Annapurnaleden är de som är enklast att gå på egen hand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
eleonorruth Trekking i Nepal Trekking 0
Mattias.Johansson Trekking - Nepal Trekking 4
Strömner Trekking i Nepal Trekking 11
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...