GR20 - Korsika i juli/augusti 2009

Hej!
Jag undrar om det är fler än jag som ska vandra på korsika mellan 28 juli -09 och 22 augusti -09?
Vi kommer bli 5 stycken från spridda delar av Sverige. Annars kan ni som vill följa dagboken som jag skriver om resan.. Före, under och efter.
 
Jag har tittat lite på din blogg. Har du någon erfarenhet av fjällvandring? Vandrat mycket i fjällen? Jag har kanske missat om du har redan skrivit det på bloggen. Är du medveten vad som väntar dig i Korsika på GR20? Har du vandrat något liknande förut? Vilka litteraturer har du använt till att förbereda turen?

Jag tänker också vandra på Korsika nån gång längre framåt. Det blir dock inte i sommaren av olika orsaker.
 
Jag har tittat lite på din blogg. Har du någon erfarenhet av fjällvandring? Vandrat mycket i fjällen? Jag har kanske missat om du har redan skrivit det på bloggen. Är du medveten vad som väntar dig i Korsika på GR20? Har du vandrat något liknande förut? Vilka litteraturer har du använt till att förbereda turen?

Jag tänker också vandra på Korsika nån gång längre framåt. Det blir dock inte i sommaren av olika orsaker.

Kul att du har titta i min blogg! Lite meningen med att ha någon.. Jag har fjällvandrat ett par gånger, gjort några vandringar på Nye Zealand, vandrat otaliga leder på Tasmanien. Men av vad jag läst om GR20 så kan jag inte påstå att jag gjot något liknande. Men om jag inte tar det där första steget att komma dit komer jag förmodligen sitta här hemma o inte våga gå utanför dörren alls.. Om det är uthålligheten som du tror inte kommer passa mig eller vad det nu är så har jag och min sambo multisportat en hel del och det har gått bra. Jag har egentligen inte använt mig av någon speciell litteratur, utan har läst en hel del reseskildringar av andra som har varit där. Lutteratur brukar snabbt passera bästföredatum iaf så.. Men kommer nog skaffa något innan vi ger oss av iaf

Jag har ju förstått att det ska bli en tuff resa, men det är väl lite det som är tjusningen med, eller? :)

Du är välkommen att följa bloggen och se om vi klarar av det eller ej. Kanske lär du dig något som vi borde ha lärt oss innan.. Glad Påsk!
 
Hej!
Jag undrar om det är fler än jag som ska vandra på korsika mellan 28 juli -09 och 22 augusti -09?
Vi kommer bli 5 stycken från spridda delar av Sverige. Annars kan ni som vill följa dagboken som jag skriver om resan.. Före, under och efter.
Den tid ni tänker vandra, är mitt under högsäsong, det kommer absolut att vara fler som kommer att vandra där då;)
 
Den tid ni tänker vandra, är mitt under högsäsong, det kommer absolut att vara fler som kommer att vandra där då;)

Absolut är det högsäsong! Varm o mysigt o massa mingel! Det har ju även en avigsida..kanske lite för mycket av det goda.. Nu är det så att jag kunde inte planera detta till någon annan tid på året då jag har ett hektiskt liv här hemma med att hinna med allt som borde hinnas med, så det fick bli högsäsongen. Det verkar vara mycket populärt att på vissa håll både kritisera och förlöjliga våran resa. Nu vet jag inte om så var i ditt fall men det va i alla fall så jag tog ditt svar.

Poängen med min fråga, om någon ska vandra där är ju att det kanske går att få kontakt med folk INNAN man gör avfärd. Det har inget att göra med att jag inte tror det kommer vara tomt på leden, för det vet jag att det inte kommer bli.. Utan snarare kanske höra efter om hur de har planerat o vilka förväntningar de har på vandringen.

Nog om detta, men det va säkert ett riktigt påstående det du skrev. Dock kunde det lika gärna ha klarat sig utan sitt lilla sarkastiska inslag..

Glad fortsättning på året!
 
Nu vill du ju locka med andra på turen (varför kan man undra, om ni redan är fem)
så upplysningarna angår ju faktiskt flera.

Hetta: folk tål givetvis hetta olika (jag klarar hetta rätt bra)
men för många, kanske flertalet, gällde, när jag gick i juni, att man borde ge sig iväg senast 6 på morgonen och att det var lagom att sluta etappen klockan 12!

Första etappen jag gick började på låg höjd och jag gjorde misstaget att vänta på frukost, så jag kom inte iväg förrän framåt 8 en dag när temperaturen steg upp mot 37 grader vid kusten.
Det blev efterhand rätt segt.
Jag lärde mycket raskt av detta misstag. Går man norrifrån börjar man på ännu lägre höjd och möter inte ett enda vattenställe förrän vid det första stugläget. En jag mötte gjorde på den sträckan av med fyra liter vatten. Jag bar dock ytterst sällan mer än två.

Jag såg också till att alltid laga min frukost i tältet, eftersom jag inte hade lust att köa vid spisarna. Gjorde jag om turen idag skulle jag nog också laga alla middagar på eget gaskök, ty blåsiga dagar var utomhusspisarna rejält långsamma.

Till charmen med GR20 (som annars verkligen inte hör till mina stora favoriter) hör att man är flera som delar in etapperna likadant (man kan istortsett välja mellan att göra en eller två officiella etapper samma dag!)
så man kommer att lära känna varandra lite och kan jämföra intrycken; bra övning i franska språket, f.ö.
Det är väl det du kallar för att "mingla". Men redan i juni kunde det bli stockningar på vissa passager, där man alltså måste invänta flera andra sällskap innan man kunde gå vidare.
En plats, där det väldigt lätt stockar sig, är Cirque de la Solitude.

Flera gånger fick jag köa för att duscha och någon morgon var det också kö till toa.
Några som varit med kunde berätta om ordentliga köer till precis allt under högsäsongen.

På en plats, jag tror det var Pietra Piana, där GR20 korsar en annan led, var det OJMR 100 tält på en gång; så många att landningsplatsen för helikoptrar fick tas i anspråk.

Som sagt, dessa upplysningar ger jag mest för andras skull.

Det är bra att ni är vältränade. Låt det inte lura er att packa tungt (packar man mat för 15 dagar kan förstås klara sig med 20 kg, men jag träffade på folk som bar 30). Många, och jag träffade några, glömmer knäna.
 
Absolut är det högsäsong! Varm o mysigt o massa mingel! Det har ju även en avigsida..kanske lite för mycket av det goda.. Nu är det så att jag kunde inte planera detta till någon annan tid på året då jag har ett hektiskt liv här hemma med att hinna med allt som borde hinnas med, så det fick bli högsäsongen. Det verkar vara mycket populärt att på vissa håll både kritisera och förlöjliga våran resa. Nu vet jag inte om så var i ditt fall men det va i alla fall så jag tog ditt svar.

Poängen med min fråga, om någon ska vandra där är ju att det kanske går att få kontakt med folk INNAN man gör avfärd. Det har inget att göra med att jag inte tror det kommer vara tomt på leden, för det vet jag att det inte kommer bli.. Utan snarare kanske höra efter om hur de har planerat o vilka förväntningar de har på vandringen.

Nog om detta, men det va säkert ett riktigt påstående det du skrev. Dock kunde det lika gärna ha klarat sig utan sitt lilla sarkastiska inslag..

Glad fortsättning på året!
Inget illa ment! Ser fram emot att läsa om de erfarenheter ni fått från vandringen sedan. Ha en god tur!
 
Hej!
Jag undrar om det är fler än jag som ska vandra på korsika mellan 28 juli -09 och 22 augusti -09?
Vi kommer bli 5 stycken från spridda delar av Sverige. Annars kan ni som vill följa dagboken som jag skriver om resan.. Före, under och efter.

Kul att det är fler likasinnade svenskar som skall ta sig an GR20 i sommar. Jag kommer ta mig an leden runt den 25e Juli är tanken om al kommunikation fungerar som den skall. Målet är att vandra hela ledens sträcka.
Att det är mitt i högsommaren oroar mig inte så mycket, jag gjorde en 80mil lång vandring i Spanien för 2 år sedan där skuggan var nästintill obefintlig. Man vänjer sig vid värmen helt enkelt. Dock är jag konfunderad över vad jag skall ha på fötterna. Mina erfarenheter säger att jag bör ha kängor i bergiga miljöer men praktiskt sett skulle jag hellre vilja köra med en typ av multisportsko eftersom kängor tar en del plats och jag kommer dra vidare till nordvästra frankrike efteråt.
Vad har ni planerat för utrustning?
Vet ni om man kan köpa proviant på leden eller bör man bunkra upp i förväg?

Hälsningar/ Douglas
 
Kul att det är fler likasinnade svenskar som skall ta sig an GR20 i sommar. Jag kommer ta mig an leden runt den 25e Juli är tanken om al kommunikation fungerar som den skall. Målet är att vandra hela ledens sträcka.
Att det är mitt i högsommaren oroar mig inte så mycket, jag gjorde en 80mil lång vandring i Spanien för 2 år sedan där skuggan var nästintill obefintlig. Man vänjer sig vid värmen helt enkelt. Dock är jag konfunderad över vad jag skall ha på fötterna. Mina erfarenheter säger att jag bör ha kängor i bergiga miljöer men praktiskt sett skulle jag hellre vilja köra med en typ av multisportsko eftersom kängor tar en del plats och jag kommer dra vidare till nordvästra frankrike efteråt.
Vad har ni planerat för utrustning?
Vet ni om man kan köpa proviant på leden eller bör man bunkra upp i förväg?

Hälsningar/ Douglas


Man bör naturligtvis bära så lite som möjligt, för säkerheten, och för att skydda sina knän - även mycket vältränade vandrare har torskat på den detaljen.
Jag startade söderifrån - vilket rekommenderas - med mat för sju dagar, åt på ställe där det gick, provianterade där det gick - ibland gäckades jag av att man bara sålde stora konservburkar. Vilken idioti!

Min packning vägde första dagen 17 kg - idag skulle jag utan vidare bära 2 kg mindre. Jag siktade på att ha högst 13 kg kvar i Cirque de la Solitude (som är säkrare och lättare söderifrån) och klarade väl av det målet.

http://www.huthyfs.com

finns min berättelse från 2002. Man kan räkna med att den är föråldrad, t ex
gissar jag att det serveras mat på fler ställen. Berättelsen har länk till en site om GR20, med fina bilder, forum och information. Inför min tur frågade jag om en del saker och fick snabba och bra svar av siteägaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kekelund00 GR20 Trekking 7
Lasse Be GR20, igen Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
Magnus H Kök på GR20 Corsica Trekking 9
tryffelsvinet GR20 Trekking 9
LUKA Korsika i Maj (V.20)!... Trekking 0
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
arfsnarf Korsika, södra halvan Trekking 7
beo GR 20 Korsika Trekking 5
bompe Korsika GR 20 Trekking 0
kylslagen Vandring Korsika mitten juni Trekking 1
danielpihlgren Var och vilken typ av gastub på korsika? Trekking 9
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
thegedd Korsika...... Trekking 8
d.a.n.i.e.l Hur nå toppen av Monte Cinto på Korsika? Trekking 0
wintermania Säsong Korsika Trekking 0
Niclaslilja vandra Korsika i sommar Trekking 4
El cholo Tips! Eva B Hellström berättar om Korsika och Dolomi.. Trekking 0
LarsBq Korsika - bagagetransport Trekking 0
il C Korsika? Trekking 4
il C förbindelser på Korsika? Trekking 4
Isildur Temperaturer på Korsika Trekking 2
il C Korsika Trekking 0
jeti Kul på Korsika?? Trekking 4
Boelle Korsika i augusti ? Trekking 0
Ulrica Vandring på Korsika Trekking 12
Glännman Upper mustang i Juli bra lokal arrangör vs svensk arrangör? Trekking 1
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
hellechrille Pyrenéerna i juli, newbies Trekking 1
aksello Vandringtips 10 dagar i juli 2011 Trekking 7
Vinylbrus Ryssland - Kamtjatka, Juli 2011 Trekking 2
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
82-barn trek i Himachal Pradesh Juli/august??? Trekking 0
The Wanderer Camino Francés i juli, någon som varit där då? Trekking 0
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
ulrikalinge Etiopien i juli Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.