Vandring i Östeuropa

Mycket fina bilder! Man blir sugen...

Har själv precis lagt in bilder från förra veckans vandringar i Rumänien. Det är dom tre första bildserierna på karpaterna.se (Fagaras, Ciucas & Piatra Mare)
 
Senast ändrad:
Tusen tack för svar och förslag!

P.g.a. logistiska skäl har vi fått vända på rutten. Vi kommer alltså flyga till Bratislava och sen hem från Krakow. Spelar det nån roll för vandringen? Är det bara att vända på det? Läste nånstans om enkelriktade leder men gissar att det är svårare delar som vi inte kommer råka ut för.

De beräknade 3 dagarna är alltså 3 dagars effektiv vandring och 2 nätter eller?
Vi kommer nämligen till Bratislava på sön eftermiddag och på onsdag kväll måste vi möta upp den femte medlemmen i sällskapet i Zakopane. Det var inte riktigt så vi hade tänkt oss men p.g.a. semestrar som inte riktigt klaffar med varandra och svårigheter att hitta lämpliga flyg blev det bästa lösningen.
Det kanske kan bli för stressigt? Om vi inte kan gå över gränsen kommer vi försöka besöka tatrasbergen från torsdag och isåfall göra typ en tvådagarstur från Zakopane och tillbaka.
Det kanske räcker för att ge mersmak och lust att göra en ordentlig renodlad vandringstur vid nåt senare tillfälle.
 
Om vi inte kan gå över gränsen kommer vi försöka besöka tatrasbergen från torsdag och isåfall göra typ en tvådagarstur från Zakopane och tillbaka.
Det kanske räcker för att ge mersmak och lust att göra en ordentlig renodlad vandringstur vid nåt senare tillfälle.

Tror jag kan vara en mycket bra idé! Jag har inte möjlighet att ge så mycket input på detta så jag hoppas Mats vill guida dig ;-) Kan bara säga att jag har hört att det är rätt hög trafik på dagsturer från Zakopane så det finns nog bra vandring att göra. Det är säkert värt att forska vidare i. Räds inte annars för att ta er genom/över bergen. Skaffa bara en karta. De kommer snabbt på posten. Då är det lättare för er att se terrängen själva. Har för mig att jag hittade lite kartor som låg ute på nätet.
 
De beräknade 3 dagarna är alltså 3 dagars effektiv vandring och 2 nätter eller?

Ja, 3 dagar med 2 nätter.
Om ni vill spara tid kan ni gå såhär från slovakiska sidan:
Dag 1: Strbske Pleso - Chata Pod Rysmi (sov i stuga) nära polska gränsen
Dag 2: - Rysy - Morskie Oko (sov i stuga) (om ni har tid att gå längre finns en trevlig stuga vid nästa stora sjö också)
Dag 3: västerut blå & röd led - Kasprowy Wierch / Suche sedlo - toppstationen för linbanan ovanför Zakopane, där ni kan åka ner med linbanan.

Det är tre ganska enkla dagar. Dag 2 är lite tuffare, men ni kommer ha gott om tid på er. Det är ändå bra att börja vandra tidigt på morgonen den dagen - då slipper man trängas med alla polacker som ska bestiga polens högsta topp.
 
Roligt att du blev nojd med vandringen Magnus. Du har manga fina bilder.
De senaste veckorna har jag varit upptagen med egna arrangemang i bergen och darfor inte hunnit skriva i traden.

Hugo: Ni har gott om tid att ta er fran Bratislava till Zakopane pa 3 dagar. Jag foreslar tag till Strbske pleso och sedan en dagsvandring dar, Krivan eller Mlynicka dolina innan ni gar over Rysy pa Tisdagen och in i Polen. Ni bor vara i Zakopane pa eftermiddagen pa Onsdagen da.

Mattias
 
Mycket fina bilder! Man blir sugen...

Har själv precis lagt in bilder från förra veckans vandringar i Rumänien. Det är dom tre första bildserierna på karpaterna.se (Fagaras, Ciucas & Piatra Mare)

Hej Fina bilder jag skrattade ihjäl mig när jag såg meny översättningen från Cabana Muntele Rosu-:))). En fråga: i Refugiul Vistea Mare fanns det kvar en liten rumänsk flagga upphängd på väggen och massa PET-flaskor i det trasiga fönstret? Vi fick tillbringa 3 nätter där i maj pga snöstorm och 0 visibilitet på kammen, det var 0 grader kallt inne och is på golvet. När vi gjorde slut på bränsle för att smälta snö var vi tvungna att gå ner via Valea Rea rakt under söderut det mest extrema nedstigningen någonsin nästan lodrätt genom 1 meter lössnö som kunde ha störtat ner med oss i en lavin. Minnen för livet från Vistea Mare
 
Hej Fina bilder jag skrattade ihjäl mig när jag såg meny översättningen från Cabana Muntele Rosu-:))). En fråga: i Refugiul Vistea Mare fanns det kvar en liten rumänsk flagga upphängd på väggen och massa PET-flaskor i det trasiga fönstret? Vi fick tillbringa 3 nätter där i maj pga snöstorm och 0 visibilitet på kammen, det var 0 grader kallt inne och is på golvet. När vi gjorde slut på bränsle för att smälta snö var vi tvungna att gå ner via Valea Rea rakt under söderut det mest extrema nedstigningen någonsin nästan lodrätt genom 1 meter lössnö som kunde ha störtat ner med oss i en lavin. Minnen för livet från Vistea Mare

Oj, det låter som en upplevelse! 3 dagar... det lilla skjulet är ju rena isoleringscellen. Vi tyckte att en hel dag var länge nog :)
Vi såg varken flagga eller petflaskor. Fönstret var fortfarande trasigt, men lite provisoriskt lagat.

Vi råkade också ut för oväder. Det var soligt fram till Vistea Mare, sedan blev det åskväder och hagel. Det verkar vila en förbannelse över Vistea Mare :)
 
Oj, det låter som en upplevelse! 3 dagar... det lilla skjulet är ju rena isoleringscellen. Vi tyckte att en hel dag var länge nog :)
Vi såg varken flagga eller petflaskor. Fönstret var fortfarande trasigt, men lite provisoriskt lagat.

Vi råkade också ut för oväder. Det var soligt fram till Vistea Mare, sedan blev det åskväder och hagel. Det verkar vila en förbannelse över Vistea Mare :)

Jag har laddat upp lite bilder här:

http://www.flickr.com/photos/28821735@N05/sets/72157606308821116/

Man smälter snö och sedan sover man lite sedan smälter man lite mer snö och sover lite till...till slut blir det äntligen kväll då kan man vila ut sig...De där 3 dagarna var nog de tråkigaste i hela mitt liv...jag sa till mina kamrater redan från första dag att vi bör gå ner via Valea Rea för att ovädret kan hålla i sig hur länge som helst, men de vägrade, de var stensäkra att dimman bör lätta så småningom så att vi kan fortsätta via kammen till Sambata vilket var den säkraste varianten. Till slut gjorde vi slut på vatten och var ändå tvungna gå ner via valea Rea ("Onda Dalen"), vilket var rysigt men vi hade tur snön satt stilla under oss
 
Tusen tack för alla tips!

Vi hade extremt tur med vädret och fick tre fantastiska dagar! Vi gick rutten som Mats föreslog (med undantag för att vi gick lite längre dag 2)
Det var såklart väldigt mycket folk ute på lederna men det var mest mot slutet vid den sista trånga kam-delen med kedjor som man påverkades av det.
När vi kom till första sovstugan Chata pod rysmi var det iofs väldigt fullt också! Eftersom vi åkte från Bratislava på måndag morgon och vandringen inte kom igång förrän 17.30 och vi var framme där vid 21, strax innan det blev mörkt... Tjejen i stugan trodde vi skämtade när vi undrade om de hade plats på golvet åt fyra killar. Men vi fick med lite god vilja plats på ett överfullt golv. Dock blev det ingen sömn att tala om då en storsnarkare höll alla andra vakna...

Höjdpunkten var nog Rysy, tidigt på morgonen efter med en storslagna vyer!

Vi (eller några av oss iaf) hade nog inte räknat med att det skulle bli passager med kedjor och riktigt branta ställen med semi-klättring utan hade nog tänkt oss mer vandringsleder med betoning på vandring. Det gjorde att det blev väldigt spännande för amatörer som oss!
Han som var mest överrumplad av terrängen utbrast på Rysy, när han insåg var han egentligen var; "Va faaan gör vi här???" :)

Tack återigen! Det kanske blir ytterligare en tur till Tatras nån gång men då en med mer tid!
 
Sesongstart Höga Tatra

Hallå, Försöker planera en tur till Höga Tatra i mitten av juni. Har läst i denna tråden att vissa delar är stängda fram tom 15juni. Gäller detta datumet varje år? Och i så fall vilka delar är stängda eller hur tar man reda på det?

/ANDERS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
idalofgren Vandring i Filippinerna Trekking 0
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...