Vad menar man med England?

Svårt det där med Commonwealth, vilket jag populärt helt enkelt brukar benämna Brittiska Imperiet, eftersom de har för vana att kicka ut medlemmar då och då och släppa in andra lite blandat. Just nu är de alltså 53 sist jag kollade men man vet egentligen aldrig från år till år. Strax över 50 länder är något man med säkerhet kan använda i diskussioner där man inte har chans att kolla fakta. God save the Queen!
 
Kanske är det som heter nåt med Commonwealth?
Eller inkluderar det lite gamla kolonier också?
Vad är det som ingår i United Kingdom? Antar att de fortfarande finns trots att de haft drottning så länge jag minns.

Där har du något. Jag hade tänkt att ta det enkelt men som tidigare sagts så heter det officiellt United Kingdom & Northern Ireland. Det är rätt så vanligt att man slarvar lite och säger United Kingdom.

The Commonwealth är lite svårt att förklara. Det är delar av det gamla imperiet som fortfarande har Drottning Betty som huvudman så att säga. Där ingår bland annat de olicka länder som ingår i Storbritannien plus till ex. Kanada, Australien mm.
 
Nu får du komma ihåg att beteckningarna på landet.. jag menar nationen... jag menar konstellationen av geografiska områden där dom pratar engelska... eller gaeliska eller... äh

Kort sagt. Dom som hittat på vad det ska heta är samma typer som uppfunnit deras fiffiga system för längd och vikt, för att inte tala om myntsystemet före dagens pund.

Med andra ord förtjänar dom att missförstås.

Och du är Dansk eller Norsk eller???!!! Hur var det nu igen hehe!
 
Jag har en god vän i västra England (och Storbritannien, United Kingdom, Commonwealth samt gamla Albion) som har för vana att översätta datahastighet i furlong per sekund ... (1 furlong = 1/8 engelsk mil, 10 chain, 220 yard, 660 fot, 7 920 tum eller 1000 link)

bara att han mäter datahastigheten som en sträcka per tid gör det ju udda. Vi andar brukar mäta det som datamängd per sekund.
 
Gibraltar som är en koloni ingår väl i United Kingdom. Det är inte ett eget land. De hissar Union Jack.
 
Gibraltar som är en koloni ingår väl i United Kingdom. Det är inte ett eget land. De hissar Union Jack.

Oj ... nu ska vi inte göra det enkelt för oss ... det här är brittiskt!
Gibraltar är ingen koloni i egentlig medning utan en del i Storbritannien som har egen status genom en slags självständighet från början av 1700-talet. De har en egen flagga (förutom Union Jack), egen hvudstad liksom även egen valuta ... gibraltarpund med fast växelkurs = 1 GBP.

De är sk "British oversea teritory" och ingår i Storbritannien med Betty som drottning och Gordon Brown som premiärminister.

Varför ska det vara enkelt?

Ytterligare en kurios sak med Storbritannien är att Betty som är drottning över hela kungariket är monark över ett samvälde som varit i konflikt med Frankrike under en stor del av historien. Men vad är hennes valspråk ... jo "Dieu et mon droit" (Gud och min rätt) på ren franska. Gulligt :)
 
Nja, det är väl också materialberoende. tror att en fiberkabel kan överföra mer per tidsenhet än motsvarande kopparkabel.
Hur många bitar meningsfull data man kan trycka genom en kabel är naturligtvis materialberoende, men den totala informationsöverföringskapaciteten genom en yta i rummet ges av A/4 (med A i Planckareor).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.