Vad menar man med England?

Hejsan!
Efter att ha läst alla trådar om Storbriattanien tänkt jag bara berätta lite enkel geografi så att invånaran inte blir sura när ni åker till Storbritannien som de samlade länderna heter. När man säger England pratar man bara om ett land (där London är huvudstad), och Skottland (huvudstad Edinburgh), Wales (huvudstad Cardiff) o Nord Irland (huvudstad Belfast) är de andra delar av Storbritannien.

Ha de

Utsidans egen Skotte!
 
Storbritannien och öarna...

Traditioner, flaggor och fanor, samt än mer tradition och historia.....Jmf vårt eget historielösa land där historieböcker säljer som glass i solsken...
//J
 
Här i Spanien vill de mest högljudda Autonoma Regionerna, fr.a Katalonien och Baskien, vilka de facto har betydligt mer självbestámmande än Skottland, Wales etc - ha egna landslag i fotboll de med.
 
Här i Spanien vill de mest högljudda Autonoma Regionerna, fr.a Katalonien och Baskien, vilka de facto har betydligt mer självbestámmande än Skottland, Wales etc - ha egna landslag i fotboll de med.

Och här i Sverige har vi två utbrytare, republiken Jämtland samt Mosebacke Monarki.

:)

//J
 
Inte bara Storbrittanien och Nordirland

glöm inte kanalöarna, Isle of Man, Shetlandsöarna och Hebriderna.

Thure
 
Ja det där är inte lätt. Nordirland är inte en del av Storbritannien. Storbritannien är ön där England, Wales och Skottland ligger.

Ihop med Nordirland kallas landet officiellt Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland.

Kanske är det som heter nåt med Commonwealth?
Eller inkluderar det lite gamla kolonier också?
Vad är det som ingår i United Kingdom? Antar att de fortfarande finns trots att de haft drottning så länge jag minns.
 
Kanske är det som heter nåt med Commonwealth?
Eller inkluderar det lite gamla kolonier också?
Vad är det som ingår i United Kingdom? Antar att de fortfarande finns trots att de haft drottning så länge jag minns.

Nu får du komma ihåg att beteckningarna på landet.. jag menar nationen... jag menar konstellationen av geografiska områden där dom pratar engelska... eller gaeliska eller... äh

Kort sagt. Dom som hittat på vad det ska heta är samma typer som uppfunnit deras fiffiga system för längd och vikt, för att inte tala om myntsystemet före dagens pund.

Med andra ord förtjänar dom att missförstås.
 
Visst kan de missförstås ... lätt ... men som sann och inbiten anglofil så njuter jag av dessa fullständigt obegripliga saker.

Storbritannien är själva ön där England, Skottland och Wales ligger. United Kingdom är Storbritannien samt Nordirland.
Commonwealth (eng Commonwealth of Nations) är det brittiska samväldet (får inte heta så längre) som är en mellanstatlig organisation bestående av 51 självständiga stater ... de flesta tidigare brittiska kolonier. För att göra det ännu mer obegripligt så är den brittiska drottningen stadschef för de 16 samväldesländerna (Commonwealth realm).

Isle of Man ingår inte i United Kindom men har drottningen som stadschef.
Hebriderna och Shetland ingår i Skottland. Om man ska vara riktigt noga så är dock Shetland endast pantsatt till Skottland av den norske kungen för 1000 norska riksdaler (tror det var under senare delen av 1400-talet).

Ohhh .... visst är det härligt med dessa klara och tydliga brittiska saker :)

Jag har en god vän i västra England (och Storbritannien, United Kingdom, Commonwealth samt gamla Albion) som har för vana att översätta datahastighet i furlong per sekund ... (1 furlong = 1/8 engelsk mil, 10 chain, 220 yard, 660 fot, 7 920 tum eller 1000 link)
 
Isle of Man ingår inte i United Kingdom men har drottningen som statschef.
Hebriderna och Shetland ingår i Skottland. Om man ska vara riktigt noga så är dock Shetland endast pantsatt till Skottland av den norske kungen för 1000 norska riksdaler (tror det var under senare delen av 1400-talet).

Kanalöarna ingår inte heller i UK.

Men Shetland ingår alltså i Skottland och därmed i UK men inte i Storbrittanien knepigt var ordet sa Bull.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.