Knalla i alperna (österrike) för första gången

Det väsentliga förstås är att ha lätt tillgång till vatten ... Sen kan det finnas regler.

Jag har själv aldrig gjort en ren tälttur i Alperna, eftersom det är svårt att få det hela att gå
ihop med dalpassager, proviantering, osv. Som mest har det handlat om kanske 11 fria nätter på en 18-dagarstur, eller 15 på en 21-dagars. Jag har kombinerat GR5, GR 56, 57, 58 i Frankrike med GTA i Italien. År 2002 gjorde jag en kortare, improviserad, tur i Havsalperna, efert en vandring på Korsika. Den blev 8 dagar innan vädret tog slut; jag tältade fem nätter, men kunde gott ha tältat alla sju. I Mercantours nationalpark är regeln: tältet upp efter 19, ned före 9.

I Östalperna tror jag allt är mycket svårare.
 
Nu har jag skickat ett mail om frågan till österrikiska turistinformationen, förhoppningsvis kan det ge mer klarhet...
 
Man kan undra vari den klarheten skulle bestå (och vad som var oklart i mitt svar),
och huruvida turistbyrån är rätt ställe att fråga.Tältare genererar inte så stora inkomster. Jag har ibland fått direkt felaktiga upplysningar på turistkontor, därför att så många väljer att gissa istället för att erkänna sin okunnighet.

När det gäller tältning i Alperna sätts gränserna av naturen, av diverse lokala bestämmelser och av möjligheterna till proviantering. Den som är van att läsa en karta kan ofta gissa lämpliga lägerplatser i förväg, men man kan också få en del överraskningar, t ex sten, eller att vattnet på kartan inte finns i verkligheten. När det gäller bestämmelser kan dessa vara regionala, t ex kanske Nordtirol, Osttirol, Kärnten och Vorarlberg var för sig har sina bestämmelser. Bland det första jag skulle göra är att ta reda på vilka delar av E5 som går genom nationalparker eller regionala skyddsområden. Där brukar reglerna vara stränga, men också tydliga - det är alltså i regel inga tvivel om vad som är tillåtet. Ofta har kartorna markeringar av dessa områden; medföljande broschyrer (eller baksidor) brukar beskriva restriktionerna.

Dock förefaller idén att gå långa omvägar och avlägsna sig flera kilometer från leden minst sagt långsökt. Jag har sällan gått mer än ngt hundratal åt sidan för att finna lugna och ostörda lägen.
 
Först och främst, jag uppskattar verkligen de svar man får här. De är baserade på erfarenheter vilket oftast är vad man faktiskt behöver. Möjligen var JAG något väl oklar.

Tältregler är så lokala att det är omöjlligt att säga något om dem; är man intresserad av tältturer är säkerligen Västalperna, spec. de södra, att föredra. Där har jag tältat mycket.

Jag ville veta mer om de "lokala" tältreglerna. Det svar jag har fått från Österrike är att all camping är förbjuden förrutom på campingplatser. Nu kan detta verka väldigt självklart för dem som varit på plats, då kanske man tycker sig kunna utläsa det av tidigare foruminlägg. Men jag visste inte det och har lärt mig något nytt, och det är jag glad över.

Dessutom har jag fått informationen att man alltid bör ha (minst) 2-liters flaskor för vatten på vandring i (österrikiska) Alperna. Ganska viktigt att veta om tycker jag. Stämmer det med erfarenheterna här?

camoscio: Ja, jag ska kolla upp bestämmelserna för varje enskilt område - så fort jag får tid ;)
 
Senast ändrad:
Att det är strängare i Östalperna än i Väst är vad jag trodde; dock är jag lite, lite skeptisk mot en uppgift som skulle gälla hela Österrike, en förbundsrepublik. Jag antar att t ex Kompass har gett ut en guide över E5 (eller mer alpina delar delar därav), isåfall kanske mer detaljerade uppgifter finns att tillgå - om man nu inte bara förutsätter att alpvandring=stugvandring.

I Frankrike (bl a) gör man skillnad mellan camping=stanna flera dar på ett ställe och bivouac=stanna över natten. Det senare kan vara tillåtet (eller "toleré") där det första är förbjudet, utan att det sägs rent ut.
Jag vet inte om man gör samma distinktion i de tyskspråkiga alpländerna.


Vatten. På en normaletapp i Alperna ska man räkna med minst en liter. Vid uppstigningar under trädgränsen, eller vid sidan av branta bäckraviner, är man långt från vattnet - samma gäller förstås vid höga passövergångar, och då behöver man bära vatten. Om leden går genom kalk/karst-landskap går vattnet oftast inte i dagen och verkar ta raka vägen ned genom marken. Så är fallet ofta i Dolomiterna där jag alltid bar två liter (men i två flaskor) på etapperna.
Jag minns också en etapp på Karniska Huvudkammen, där stigen nästan hela vägen gick på en bergskam; då var det förstås tvunget att ha med vatten för hela etappen.

För fem år sen gick jag en 18-dagars-tur i Sydalperna och min vana trogen hade jag en liter med
på etapperna. En av dem gick på en mycket hög passövergång över i ett sådant här dolomitlandskap. Jag passerade bl a en sjö utan synliga ut- eller inlopp.
Det som försonade mig med den tilltagande törsten var att jag nu gick utför. En bit nedanför trädgränsen kom jag till floden Mairas källa. Jag fyllde mössan två gånger med vatten och bara stjälpte i mig. Man blir törstig av att gå i alpin terräng; jag dricker vid praktiskt taget varje tillfälle som ges.
 
Jaha!

Mycket matnyttigt där.
Då är det alltså (förrutom möjligen på riktiga klassiker-leder) viktigt att planera även vattentillgång. Kan vara bra att veta om man ska traska mer "ovanliga" stigar...
 
Vad tror ni om det här?
Köpa flygbiljett till München (verkar alldeles för dyrt att flyga till västra Österrike) för att sedan ta buss till Innsbruck eller Salzburg. Använda något av dessa ställen som utgångspunkt för några dagars vandring upp i bergen med tält.
Sedan vidare med buss till Zell am see eller Bad gastein och använda dessa ställen som utgångspunkt för endagsturer eller några dar i bergen med tält.
Sedan tillbaks med buss till München och flyg hem. Totalt typ 2 veckors restid..

Skulle det funka? Finns det campingplatser i områdena där det finns möjlighet att slå upp tält? Att bo på hotell verkar ju vara uteslutet med tanke på priserna.
Är det dryga böter om man blir ertappad med att ha slagit upp ett tält utanför dessa platser eller?
Vore kul att veta hur alla svenska fotbollsfans rest då det är just till dessa områden de åkt..

Vore gött med ett snabbt svar eftersom jag tänkte boka nu i dagarna =)
 
Här är en diskussion i de vanliga förvirrade termerna:

http://www.campen.de/outdoor-usenet/3697-wild-zelten-in-der-schweiz.html

Det handlar om Schweiz och Österrrike och verkar på mig mest vara gissningar.


Nedanstående länk verkar lite seriösare. Om Hohe Tauern, där en av de här turistorterna ligger, sägs att Wildzelten är förbjudet men Biwakieren tillåtet "abseits der Hütten" - det kan finnas tidsregler i det senare fallet. På privat mark, t ex nära fäbodar, bör man kunna komma överens med herdarna.

http://www.outdoor-magazin.com/touren/oesterreich/oesterreich/hohe-tauern.97314.3.htm

Ertappas man med förbjuden camping är det nog inte bara att betala; man får
troligen också packa ihop. Kanske i strängaste fall rentav också lämna ifrån sig tältet.


Själv ska jag till Västalperna i Frankrike och Italien (efter att ha sparat Pyreneerna
till seanre, för mycket snö) och det är trakter jag kan och där jag vet vad som gäller. Även om det varit ganska dåligt väder på sistone hoppas jag på bättre förhållanden än i Östalperna. Och mindre folk.


Svenska fotbollsfans? Charterresor, antar jag. Tror knappast ngn bivackerar ovan trädgränsen för att se fotboll nere i dalarna! Och i tätbebyggda trakter i dalarna behöver man inte fantisera om vad som gäller.
 
Tack!
Korta slutsatser ur det forum du hänvisar till: (för dem som inte vill/kan läsa tyska forum)
*Allmän uppfattning att man i Schweiz är "mildare" mot övernattare än Österrike, eftersom sistnämnda har ett tätare nät av hytter (blir svårt att övertyga någon om att du var tvungen att bivackera för natten, när det finns en stuga ett par km bort). Vissa tycker/tror f.ö. att bivack går bra över ca 2500 möh.
*Alperna i Österrike är till stora delar jaktrevir; tältare oönskade där.
*I princip (vad nu det betyder) hela Österrike ägs antingen privatperson, eller "Gemeinde", (ortsgemenskap? kan inte exakt översättning) eller förvaltare av naturskyddsområde. Privatpersoner kan man fråga om lov, som camoscio redan nämnt, och skyddsområden bör som sagt ha tydliga regler.


Återstår att fundera ut hur det nu ska gå med tältvandringen min… =/
 
Du har fattat rätt hur diskussionen gick. Jag gav den länken mest som exempel på vad som
alltid sägs i frågan. En vet att det går en gräns vid 2500 meter (det är högt!)
en annan vet att det är trädgränsen som gäller. Talesättet att tältet ska sättas upp efter solnedgången och rivas före soluppgången har jag också hört; jag har hört det från två stugvärdar i franska skyddsområden (le Mercantour och le Queyras) och i båda fallen var det fel - för att inte säga lögn. Man kan alltså utgå från att det ljugs och gissas massor i dessa frågor.

Den andra länken, om Hohe Tauern, verkar trovärdigast, bivack på avstånd från stugorna. Jag har dock inte hittat något på nationalparkens hemsida.
Går E5 genom nationalparken?

För att anknyta till ett annat inlägg, så tältning i dalen, och dagsutflykter är inte något vidare alternativ till stugvandring. Undras vad det kan kosta i Österrike? I Frankrike har jag betalat så lite som 5 Euro, i Italien så mycket som 20 för en natt på camping. Stugor har ofta, mot ringa kostnad, möjligheter till sjävhushåll.
 
Hej,

Vi åker för första gången till Österrike nu i mitten på juli. Flyger till München för ca 3000 t/r för två personer (Lufthansa) och sen tar vi förmodligen tåget till Bregenz (ca 500kr/pers och tar ca. 4-5 h) Från Bregenz går det sedan (enligt turistbyrån) massor med bussar ner till alla möjliga ställen. Vår plan är att sova i "hütter" och gasthaus, dvs så billigt som möjligt (har inte riktigt förstått alla skillnader i boende på diverse hemsidor...) och vandra till ett nytt ställe varje dag. Första natten kommer vi att boka boende, men vi har inte bestämt än var vi ska starta. Boende typ vandrarhem kostar ca 10-20 € (enligt turistbyrån, gratistel: 0200- 89 62 62. Är man med i någon förening typ Österriskiska STF kan det bli billigare.

Vi satsar på västra Österrike (Vorarlberg) Två leder vi spanat på är: Adlerweg (fin hemsida, men ligger i Tyrolen) och Käse-strasse (bara att man kan ha en speciell ostväg låter ju helt fantastiskt!) Enligt diverse olika internetsidor verkar det i princip vara så att man kan åka till en by och bara "kliva på" en vandringsled. De verkar f.ö. vara väldigt bra på att märka ut lederna. Tilläggas kan att vi planerar en skön friluftstur utan tält och med lyx. Dvs vi äter frukost och middag på restauranger/hütte och kör lunch/medhavd matsäck under dagtid. Öl ska också konsummeras.

Enligt kartor så verkar det bara vara 3-4km mellan olika byar så det verkar inte omöjligt att bara "gå någonstans" och se var man hamnar. Naturligtvis inom rimliga gränser. Sedan har man ju ingen aning om stigning osv... utan det får man efterforska på plats. Kartor verkar det bara vara att köpa var som helst.

Fördelen med att inte boka boende för att stanna längre på ett ställe ser vi som att vi har en frihet. Är det tråkigt, för jobbigt eller dåligt väder åker vi till Innsbruck eller Munchen och turistar där istället. Nackdelen kan väl vara att man inte har en trygghet i boendet och i så fall då ev. inte hittar jättebilligt boende i storstäderna.

Vi har insett att vi förmodligen kommer att träffa en hel del folk på lederna, alltså man är inte helt ensam i världen. Vi tar också med oss en GPS.

De oklarheter vi har än så länge är:
  • Var vi ska starta (dvs första nattens boende. Vi önskar kunna kliva direkt ut på en led nästa dag)
  • Vattenstationer
  • Hur mycket mat som går åt på en dagstur.
  • Kommer det att finnas plats på vandrarhemmen eller spräcks reskassan omedelbart av dyrt boende? (Tyskarna verkar gå på semester i slutet på Juli f.ö.)
  • Hur fysiskt krävande vandring det är
  • ... å säkert något mer som jag inte kommer på nu.

Vi kanske låter naiva och oplanerade, men det värsta som kan hända är väl att vi blir ruinerade. Vi åker dit för att få lite "Sound of Music"-känsla, uppleva naturens storslagenhet, dricka öl och äta korv och njuta av den Österrikiska gästfriheten. Skiter allt det här sig åker vi tillbaka till München och partar! Läser den här tråden med spänning, vi tar gärna emot tips!

Sorry, för långt inlägg!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.