Kanske dum fråga, men...

Jag har lite svårt att ta till mig alla olika terminologier som känns lite som mode ord, för mig och så. Jag vet att ordet Trekking kanske inte är så nytt, men för mig känns det som exakt synonym med vandra, så min fråga är. Vad är det för skillnad på att fjällvandra och trekking, bort sett från att ordet fjäll är specifiserat? Hjälp en begreppsförvirrad stackare :)
mvh Ubbe
 
Inte så svårt

Det står ju i utsidans underrubriker. D vs att det handlar om aktiviteten nar den är utomlands dvs inte i Sverige (och Norge- samma berg-fjäll).
och jag håller med på sätt och vis. Fjäll/ fjällvandra känns ju inte riktigt rätt när det handlar om andra berg. Det blir ju ett för svagt uttryck när man talar om Alperna och Himalaya och för starkt/annorlunda nar man talar om t.ex. Šumava och andra ställen där man inte är i närheten av kalfjäll./ Mvh
 
Fjällvandra som synonym för trekking känns absolut inte rätt eftersom man kan vandra på andra ställen än i fjällen..

(För mig är fjällvandring en liten, liten underavdelning av friluftsliv/vandring.)

Trekking för mig är att vandra till fots med packning (inte nödvändigtvis men kan bli lite märkligt utan) genom naturen under mer än en dag.

För att det skall kännas helt rätt tycker jag det inte får vara för enkel vandring, som att traska fram längs grusgångar i en skånsk bokskog som exempel.

Att finna ett enda svenskt ord för det är inte enkelt tycker jag.

Hmm, jag sökte och fann detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vandring
 
Ska jag vara riktigt ärlig så är nog min åsikt att trekking är ett ord som alltfler använder istället för det svenska ordet vandring. Som vanligt så använder man utrikiska (vanligen amerikanska) ord utan att ha full kontroll på vad de betyder, men det gör inget för det har ingen annan heller.

det finns massor med sådana ord, och om vi inte är lite mer försikiga så kommer vi vakna en dag och inse att svenskan är mer eller mindre utdöd, och vi talar alla en ganska torftig amerikanska/engelska istället.

Christian
 
Tvingas kanske var ett hårt ord.
Jag tänkte nog på Bengt Sändh´s visa ord. " Svårt är att leva, svårt är att dö. Svårt är att skita i två meter snö"
 
vandra igen

Jaha. Bra svar. När jag tänker mig fjällvandring så associerar jag i alla fall, till att man går till fots med packning på ryggöver flera dagar och då inte på grusväg, utan antingen följer jag led/stig eller gå helt obanat.
Kan jag inte då säga att jag utövar trecking, fast i sveriges fjäll?
Det spelar ju egentligen ingen roll, men eftersom det fanns ett forum för fjällvandring och ett för trekking, tycker jag ändå det är intressant att veta vad den egentliga skillnaden är.
Ubbe
 
...intressant att veta vad den egentliga skillnaden är.
Ubbe

Jag tycker inte det är någon skillnad. Förutom den uppenbara att fjällvandring sker till fjälls, trekking överallt.

Trekking är inte ett ord jag använder till vardags men jag tycker det är bra att känna till vad det betyder.

Problemet är att ”vandring” kan betyda (enligt mig) att lufsa längs landsväg lika väl som till skogs.

Men trekking innebär att vandra i ”vildmark” (mer eller mindre). Oavsett om det är stigar eller inte.


I förrgår var jag ute och gick i två timmar med en 12 kg:s packning (för att det är dags att träna upp min *nedbutna kropp) och då kan man säga att jag vandrade. Men det var inte trekking...

* ett halvår hemma med småbarn på heltid och innan dess ett år på halvtid har förvandlat min kropp till ett vrak. Jag klarar två(!) armböjningar och flämtar efter trettio trappsteg...

Men nu har Beach 2008 börjat, bättre mat, tre promenader med ryggsäck per vecka och situps och armböj morgon och kväll.
 
Jaha. Bra svar. När jag tänker mig fjällvandring så associerar jag i alla fall, till att man går till fots med packning på ryggöver flera dagar och då inte på grusväg, utan antingen följer jag led/stig eller gå helt obanat.
Kan jag inte då säga att jag utövar trecking, fast i sveriges fjäll?
Det spelar ju egentligen ingen roll, men eftersom det fanns ett forum för fjällvandring och ett för trekking, tycker jag ändå det är intressant att veta vad den egentliga skillnaden är.
Ubbe

Alltså, rubrikerna här är lite konstiga. Jag tycker väl att man kunde ha två forum, ett
för bergsvandring (fjällen, Alperna, Pyreneerna, Korsika, Rocky Mountains, etc.)
och ett för annan vandring (Östgötalden, El Camino, etc.).

Trekking är ett ord jag inte tar i min mun och som ger kramp i tangentfingrarna.
 
Vad är det för skillnad på att fjällvandra och trekking, bort sett från att ordet fjäll är specifiserat?

Vandra är svenska, trekking är engelska. Jag är ingen språklig puritan, som vill hålla svenskan ren från låneord, men att importera trekking till svenskan framstår som totalt onödigt. Det skulle hedra Utsidans redaktion om man bytte namn på detta forum.

Problemet är att ”vandring” kan betyda (enligt mig) att lufsa längs landsväg lika väl som till skogs.

Men trekking innebär att vandra i ”vildmark” (mer eller mindre). Oavsett om det är stigar eller inte.

Nja, det är nog en personlig tolkning. Det trekkas en hel del längs vägar t ex i Thailand och i Himalaya. Det som skiljer trekking från hiking, är, uppfattar jag det som, att en trek är längre, med en eller flera övernattningar, medan en dagsutflykt utan övernattning är en hike. Den som trekkar bär således mer. Rätta mig gärna om jag har fel!

Etymologiskt kommer ordet från Syd Afrika, från Afrikaans, yttrest från holländskans "trecken to pull, haul, migrate." Enl Oxford Etym "make a journey by ox wagon, (hence travel)."

För övrigt tror jag ordet kommit in i svenskan från Nepal, där vandringen länge gått under beteckningen "trekking".
 
Problemet med trekkning är ju att det inte bara handlar om vandring. Det finns ju även trekking-cyklar. Och figurerna i Star Trek har varken rygga eller tält.

Jag tycker inte heller man ska låna in ord som inte tillför nåt betydelsefullt. "Vandring" funkar finfint. Är vandringen kortare är det en "tur".
Vandrar man i andra berg än fjällen kan man kalla det alpvandring eller bergsvandring. Varför göra det krångligt när det är enkelt? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
miaz fråga ang. tält och asien Trekking 1
Ayreon Mt meru fråga Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.