Vad gör Mount Everest så svårt?

Sv: Snubben

Snubben (Michael Eriksson) skrev:
___________________________________________________

"Det är väl ingen mer svensk tjej som har bestigit berget efter att Renata och den där andra (eller hur, vem kommer ihåg henne) tjejen tävlade om att bli först."
___________________________________________________

Jodå, nästan... I samma sekund som Du sitter och skriver Ditt inlägg så har vi en svensk tjej som är på väg ner efter ett toppförsök. Camilla Nilsson från Värmland fick tyvärr vända vid 2nd step på nordsidan (Tibet) pga kö. Tråkigt att det ska behöva vara sådana saker som avgör om man klarar att bestiga toppen eller inte. Stor eloge i alla fall till denna tuffa tjej! Hon ingick i en norsk expedition. [ url]http://camillaunarmed2007.nettblogg.no/[/url]

Tina Sjögren är för övrigt namnet på den andra kvinnan som bestigit Everest.

/Christina
[Ändrat av Christina Sandström 2007-05-18 kl 07:53]
 
Re: Sv: Snubben

Narcisse; sa:
I samma sekund som Du sitter och skriver Ditt inlägg så har vi en svensk tjej som är på väg ner efter ett toppförsök. Camilla Nilsson från Värmland fick tyvärr vända vid 2nd step på nordsidan (Tibet) pga kö. Tråkigt att det ska behöva vara sådana saker som avgör om man klarar att bestiga toppen eller inte.

Ett svar på frågan i trådrubriken är alltså kö. Som att gå på bolaget precis före midsommar, m a o.
 
Re: Re: Sv: Snubben

alven; sa:
Narcisse; sa:
I samma sekund som Du sitter och skriver Ditt inlägg så har vi en svensk tjej som är på väg ner efter ett toppförsök. Camilla Nilsson från Värmland fick tyvärr vända vid 2nd step på nordsidan (Tibet) pga kö. Tråkigt att det ska behöva vara sådana saker som avgör om man klarar att bestiga toppen eller inte.

Ett svar på frågan i trådrubriken är alltså kö. Som att gå på bolaget precis före midsommar, m a o.

Precis, jag tänkte det samma!

"Näe, tyvärr, här kan du inte klättra upp - kön är för lång."

Det måste kännas snopet att få vända p.g.a. "kö" när man är på Mount Everest. :cool:
 
Re: Re: Re: Sv: Snubben

kristofer_wallmark; sa:
alven; sa:
Ett svar på frågan i trådrubriken är alltså kö. Som att gå på bolaget precis före midsommar, m a o.

Precis, jag tänkte det samma!

"Näe, tyvärr, här kan du inte klättra upp - kön är för lång."

Det måste kännas snopet att få vända p.g.a. "kö" när man är på Mount Everest. :cool:

Precis. För mig, som är en högst ordinär fjällvandrare, har ändå Everest alltid haft en viss dragningskraft. Ända sedan jag såg "Tema Himalaya" på tv när jag var liten. Men som det tycks vara nu (jag tänker på den bild som bl a förmedlades i Discoveryserien nyligen) så har det förlorat all attraktion. Det är totalt frikopplat från det som jag vill förknippa med naturupplevelser och ser mer ut som en industri: Man måste konkurrera om platser i kön, ha en strategi för när man ska göra sina toppförsök för att få "first mover advantage". Det är för att slippa den typen av begreppsvärldar som jag ger mig ut.

Men det finns ju fler berg att söka sig till när andan faller på och ekonomin tillåter...
 
håller med alven

Grund tanken måste ju vara att uppleva och se naturen och den fysiska utmaningen.....och så slutar det med att man får armbåga sig fram och köra tjuv och rackarspel precis som man måste för att komma nån vart här hemma :)
 
Som jag förstått det är det framförallt bristen på syret som är det stora problemet, utan syret så har du ingen ork.
Hade det inte vart för avklimatiseringen hade man väl aldrig behövt spendera runt 1-2 månader runt berget springandes upp och ner. Under den tiden hinner man bli rejält sliten och svag.

Själva klättringen är väl inte värre än på de flesta andra berg? Det är väl aldrig mer än runt 1000 höjdmeter mellan lägrerna och den mesta biten är väl snarare vandring än klättring?

Någon av de 10-tal svenskar som vart på toppen kanske hänger här och kan berätta? =)
 
Precis. För mig, som är en högst ordinär fjällvandrare, har ändå Everest alltid haft en viss dragningskraft. Ända sedan jag såg "Tema Himalaya" på tv när jag var liten. Men som det tycks vara nu (jag tänker på den bild som bl a förmedlades i Discoveryserien nyligen) så har det förlorat all attraktion. Det är totalt frikopplat från det som jag vill förknippa med naturupplevelser och ser mer ut som en industri: Man måste konkurrera om platser i kön, ha en strategi för när man ska göra sina toppförsök för att få "first mover advantage". Det är för att slippa den typen av begreppsvärldar som jag ger mig ut.

Men det finns ju fler berg att söka sig till när andan faller på och ekonomin tillåter...

Precis min känsla.

Ja ekonomin sätter givetvis stora hinder. Riskerna är nog ärligt talat för stora för mig.
Men köbildningen och cirkusen (som beskrevs i discoveryserien likväl som i Krakauers "Into thin air" mfl skildringar) tar effektivt död på själva drömmen.
 
vad det är som gör det så svårbestiget.

Höjden och förhållanden som betingas av höjden, extrem kyla, vindar med orkanstyrka, uruselt väder (för kallt större delen av året), för första ascentionister tillkommer att göra en led genom isfallet. Normalvägen via South Col är det ytterst lite klättring, och den lilla klättring som man måste göra är enkel och tämligen oteknisk. Till detta kan man lägga alla restriktioner myndigheterna lagt på Everest. Berget är en mjölkko för den nepalesiska staten.

Vet inte vad priserna ligger på idag. Men vi blev erbjudna att bestiga Everest på 90-talet för 10 000 dollar var av en Sherpa som vi hade sällskap med ut från Khumbu, han hade varit på toppen tre gånger. Vi avböjde. Hade varken tid eller pengar.

Att det inte varit så många svenskar där beror på att Sverige inte är någon klätternation. Det finns förvisso en del utmärkt skickliga svenska alpinister men klättring är knappast någon bred folksport.
 
Kostnaden

Jagged Globe tar 309 000 SEK för en expedition till Mount Everest topp.

Att med samma företag bestiga andra 8 000-meterstoppar (Cho Oyu, Shishapangma eller Gasherbrum II) kostar "bara" en tredjedel så mycket, knappt 100 000 SEK.

Hur många svenskar som bestigit de topparna vet jag dock inte...

Källa: http://www.jagged-globe.co.uk/
 
En film som beskriver hur det är att bestiga Mount Everest är "Everest". Ett team tog en IMAX-kamera (med världens största filmformat) ända upp till toppen för att dokumentera expeditionen.

Tyvärr gör DVD-utgåvan inte riktigt rättvisa åt formatet, men filmen är intressant och vacker ändå. Både tjusningen och farorna visas. Personer skadades och till och med omkom vid detta tillfälle. Man får definitivt respekt för vad en bestigning medför.

Filmen finns att köpa på bl a CDON för 99 kr.

/Hans
 
Hej,

Jag skulle gissa att kostnaden för att nå toppen är avgörande. Som vanlig "knegare" måste det svårt att få ihop tiden att träna samla pengar/sponsorer.

Detta tror jag gör att många inte ens provar när valet är att ge upp normalt jobb osv för att klättra mer eller mindra proffisionellt. Ser jag till mig själv tror jag inte med mitt jobb kunna vara borta den tid som det krävs för ett riktigt toppprojekt.

Detta är ju för övrigt oxå en intressant fråga behöver man bli proffisionell alpininst för att tex. klättra en 8000 meters topp eller gåt det att kombinera med ett vanligt liv/jobb ??


Jag läste för några år sen Reinhold Messners självbiografi Die Freiheiet, aufzubrechen, wohin ich will.
Jag fick intrycket att han förbrukade ett par fruar genom sin lidelse.
 
Filmtips: Everest - beyond the limit

Hej, igår maratonsåg jag och min fru denna DVD från Discovery Channel. (finns discshop tex.)
Det är en dokumentär från en kommersiell expedition 2006. Ett antal män men en gemensam dröm - att ta sig upp på toppen. Det var verkligen fängslande, skrämmande och intressant!

Om det är någon som sett filmen - vad tyckte ni?

mvh

Albin Norén
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carl.Gustafson Mount Kenya solo utan guide? Trekking 1
MonicaKa Indonesien, Lombok: Mount Rinjani Trekking 4
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
Rosen1 Klättra mount Triglav Trekking 5
strapatzaren Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek Trekking 5
barf Packning på Mount Kenya Trekking 6
Calle_L Mount Agung, Bali Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
Performance Mount Blanc Trekking 2
Juventus88 Mount Ida på Kreta Trekking 3
jerico mount blanc väder? Trekking 1
nilkas Tips för Mount Kinabalu Trekking 10
wmthned Är detta smart ?(Mount Blanc) Trekking 3
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.