Hittat topparna, lite mer hjälp?

Sph1nx; sa:
En liten grej till, skall jag räkna med vikten från min sele i packvikten, eller knyter man repet mellan varandra på något annat sätt?

Jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar. Selen har du i ryggan tills ni repar in er, då tar ni på er selarna och fäster repet med de låsbara karabinerna.

Isyxan ska vara en rak och gärna med hyfsat långt skaft.

Bestigningen av Jungfrau, Mönch och Finsteraarhorn är lätt och vid goda förhållanden rolig och odramatisk. Eventuella svårigheter betingas i någon mening av tillfälligheter: främst väder och vind, om ni råkar blir förstaascentionister efter snöfall, etc.

Vandrare; sa:
Eftersom du verkar mer inne på alpinism än klippklättring kanske en alpinistkurs hade varit bättre än klätterkurs?

Det centrala är väl att "knutlära" och basala säkringstekniker ingår.

Per
 
Prata mer med Per

Grundkurs i klättring är inte tänkt för din typ av resa. Kebkursen passar nog bättre (http://www.klatterforbundet.com/content_sub?cat=38&cid=165), men den har grundkurs som förkunskap.

Ditt inlägg påminner mig om mina första tankar om utflykt till berg, så några ordspråk kan nog vara bra:

"Mountains are not fair or unfair - they are just dangerous" Reinhold Messner

"Klättring är mycket oförlåtligt mot misstag" Okänd

Jag har ingen egen erfarenhet av alpin klättring, men med den kunskap du har än så länge så skulle du inte få hålla i andra änden på mitt rep utan övervakning ens på en liten hemmaklippa.

Fortsätt drömma, men skaffa dig mer kunskap innan det är dags.
 
ipg289h; sa:
Det centrala är väl att "knutlära" och basala säkringstekniker ingår.

Jo, visst är det så. Jag menar bara att om målet är att kunna bestiga treckingberg med glaciärpassager så är en brekurs mer användbar än en klippklätterkurs. När jag själv för förtsta gången gjorde en enklare glaciärklättring (MtBlac du Tacul) hade jag ganska bra koll på att lägga kilar och bygga stand, vilket inte behövdes. Å andra sidan var jag rätt kass på self arrest, löpande säkring och hade inte repet spänt vid fel tilfälle.

Men, gå klätterkursen iallfall! Klippklättring är jättekul och du får koll på det mesta som behövs. Passa på att fråga instruktören om lite alpina tips.
 
Vandrare; sa:
Jo, visst är det så. Jag menar bara att om målet är att kunna bestiga treckingberg med glaciärpassager så är en brekurs mer användbar än en klippklätterkurs.

Om det är möjligt, är det naturligtvis optimalt, å andra sidan kan man lära sig mycket själv, om man läser, prövar sig fram och är ödmjuk. En bra alpinist är en som kan vända, när det är påkallat av väder och vind eller när det visar sig vara för svårt för ens färdigheter.

Men, gå klätterkursen iallfall! Klippklättring är jättekul och du får koll på det mesta som behövs. Passa på att fråga instruktören om lite alpina tips.

Jo, precis, man lär sig säkert det man behöver när det gäller att använda rep. Det som skiljer är främst att när man bestiger berg så rör man sig ofta osäkrad. Den som säkrar varje meter på en 4000 m, säkrar delvis i onödan eftersom det inte alls behövs långa stycken, och vad värre är hinner ofta inte upp på toppen än mindre ner. Konsten är i någon mening att vara snabb medan vädret är fint och säkra där det behövs och går resten med kortrep.

Däremot ingår ingen glaciärteknik, och det bör man kunna i Berner Oberland.

Valet av berg tycker jag är lysande. Berner Oberland är storslaget. När man sitter vid sitt tält kan man känna att den moderna världen skulle ha kunnat kollapsa utan att man hade en aning om det.

Duracellkaninen; sa:
Fortsätt drömma, men skaffa dig mer kunskap innan det är dags.

Det är ju precis vad de gör. Samtidigt ska man inte dramatisera alpinism i onödan. Vi gick en klätterkurs i Fiesch, och vår lärare, Hubert Volken, var suverän på att få oss att slappna av. När vi var skitskraja, utan att det förelåg någon objektiv fara, kunde han ofta ropa något i stil med: det är inte farligare än ert köksgolv.

Med en klätterkurs och glaciärkompetens i botten tror jag det kan bli ett mycket lyckat projekt, o sannolikt fler turer till Alperna.

Per
 
Jag försökte hitta boken SAC Berner Alpen i helgen men misslyckades kan man ju säga. Den boken verkar inte ifnnas i göteborg :-D

Hittar den på Tyska på amazon, men jag vill ju gärna ha den på engelska eller svenska... nån som vet vart man kan köpa?


I övrigt rör det sig fort frammåt nu. Vi är klara på datum, flygbiljett, lämnar in ledighetsansökningar i veckan och kommer sätta oss med kartor och planera så fort vi fått hem boken. Vi har väldigt lite utrustning kvar att köpa, isyxa, stegjärn, dunjacka, tält och lite rep.
Jag tänker köpa en sådan här isyxa:
http://www.camp.it/camp/template01.aspx?codicemenu=42
Feedback någon? Den kostar en dryg tusenlapp, tillverkad i ett nytt väldigt starkt material som liknar titan och aluminium, och väger bara 250 gram. Är det värt lite mer vikt att köpa en väl beprövad isyxa? Jag tycker denna isyxa ser ut att vara fenomenal...

Vi har beslutat att ge oss av till kebnekajse för att öva på selfarrest osv på glaciären i en vecka någon gång mellan maj och juli, och vi kommer båda gå en vanlig klätterkurs någon gång innan september.

Finns det något företag man kan vända sig till i göteborgs-området för att lära sig lite om alpinism/isklättring osv, eller finns det möjligtvis någon privatpersom här inne som skulle kunna tänka sig att lära oss lite?
[Ändrat av Sph1nx 2007-03-11 kl 20:04]
 
Sph1nx; sa:
Jag försökte hitta boken SAC Berner Alpen i helgen men misslyckades kan man ju säga. Den boken verkar inte ifnnas i göteborg :-D

Sannolikt p g a att den skulle vara väldigt trög att sälja om de lagerförde den.

Hittar den på Tyska på amazon, men jag vill ju gärna ha den på engelska eller svenska... nån som vet vart man kan köpa?

Jag tror just den bara finns på tyska. Man lär sig. Ledbeskrivingarna är ganska knapphändiga, ssk för enklare rutter. Ni ska ha fjärde bandet, se http://www.mountain-bookshop.de/de/dept_772.html

Det finns också en Engelsk guide book, utgiven av Brittiska alpinklubben http://www.alpine-club.org.uk/publications/guidebooks.html
Bernese Oberland. Med 99 procents sannolikhet har den Jungfrau, Mönch och Finsteraarhorn.

När vi var i Berner Oberland använde vi SACs. Men vi har använt BACs runt Zermatt, och de är utmärkta.

De har en massa nyttig kondenserad info, dels om själva leden man vill gå, dels om hur man tar sig till insteget, hyttor, etc. Det man kanske använder mest är bilderna. De brukar ha ett foto, eller teckning, av varje berg med leden inritad. Utmärkt för viss orientering och planering.

Vi har beslutat att ge oss av till kebnekajse för att öva på selfarrest osv på glaciären i en vecka någon gång mellan maj och juli, och vi kommer båda gå en vanlig klätterkurs någon gång innan september.

Det kan vara mycket snö före midsommar. En rolig led, som är lite småklättrig, som jag kan rekommendera om det är vackert väder, är Kebnepaktes nordkam. Inget svårt, men man måste använda händerna en del. Man går den från Tarfalla.

Per
 
Sph1nx; sa:
I övrigt rör det sig fort frammåt nu. Vi är klara på datum, flygbiljett, lämnar in ledighetsansökningar i veckan och kommer sätta oss med kartor och planera så fort vi fått hem boken. Vi har väldigt lite utrustning kvar att köpa, isyxa, stegjärn, dunjacka, tält och lite rep.
Jag tänker köpa en sådan här isyxa:
http://www.camp.it/camp/template01.aspx?codicemenu=42
Feedback någon? Den kostar en dryg tusenlapp, tillverkad i ett nytt väldigt starkt material som liknar titan och aluminium, och väger bara 250 gram. Är det värt lite mer vikt att köpa en väl beprövad isyxa? Jag tycker denna isyxa ser ut att vara fenomenal...
Oj, det är grejor för många tusen. Yxan duger säkert, jag har använt allt från Norsk Polarinstitutts gamla slitna Camp till prylgalna polares lättviktsgrejor, det mesta funkar till glaciärvandring. Själv är jag inget fan av lättviktarna eftersom dom brukar ha uselt bett i hackan, men den där hade ju nånt specialmaterial. Säkert bra. Set ut som en kopia på AirTech Evo. Tänk på att man oftast kan hyra grejor. Då vet du vad du vill ha tills det är dags att köpa.

Vi har beslutat att ge oss av till kebnekajse för att öva på selfarrest osv på glaciären i en vecka någon gång mellan maj och juli, och vi kommer båda gå en vanlig klätterkurs någon gång innan september.
Att öva self arrest på en glaciär är kanske inte att rekommendera. Om det är tillräckligt brant för att det ska ge nån övning så är det farligt. Lite övning får man kanske på en flack glaciär också, skidbacke är bättre. Men varför till Kebnekaise? Jotunheimen är betydligt närmare och ni slipper lägga en hel dag på att gå till berget och en till på att gå tillbaka. Åk till Spiterstulen så kan ni ta både Glittertind och Galdhöpiggen på två dagar. En bra sida med tipps (både om Jotunheimen och Glaciärteknik) hittar du här: http://www.tilltopps.com/
 
Vandrare; sa:
Att öva self arrest på en glaciär är kanske inte att rekommendera. Om det är tillräckligt brant för att det ska ge nån övning så är det farligt. Lite övning får man kanske på en flack glaciär också, skidbacke är bättre.

Instämmer, brantaste hangen i Åres störtloppsbacke vore rätt, just tekniken för self-arrest är lätt och intuitiv, kommer i någon mening lätt av sig själv när man lärt sig använda yxan vid klättring (två punkter i berget). Det gäller framför allt att inte spjärna i med fötterna utan använda knäna om man har stegjärn.

Det är kanske viktigare att lära sig att gå med och klättra sluttningar med stegjärn. Det kräver en viss teknik, inget svårt, men innan man tillägnat sig den är det lätt att råka stå på näsan.

Men varför till Kebnekaise? Jotunheimen är betydligt närmare och ni slipper lägga en hel dag på att gå till berget och en till på att gå tillbaka. Åk till Spiterstulen så kan ni ta både Glittertind och Galdhöpiggen på två dagar. En bra sida med tipps (både om Jotunheimen och Glaciärteknik) hittar du här: http://www.tilltopps.com/

— hmm, jag har aldrig klättrat berg i Norge, så jag har ingen egen erfarenhet, men jag har en känsla av detta med största sannolikhet är ett kanonbra råd.

Till saken hör att det kan vara förskräckligt mycket snö på Keb i Juni. Vi var där en midsommar och sparkade oss över vargryggen i kanske 75 cm djup blöt snö, inget kul alls.

Per
 
Ändring i planerna. Har ledigt 9 dagar i sträck vid påsk så vi åker till kebnekaise då.

Vi tänkte slå ett par flugor i en smäll. Dels tänker vi öva på diverse saker när vi kommer dit, dels tänker vi ta oss upp på toppen. Om det är så mycket snö på keb borde det ju vara perfekt att öva på diverse tekniker och moment inför Schweiz på just kebnekaise om man hittar en bra bit backe någonstans eller så. Om inte annat får vi gå in vår utrustning och tälta lite samtidigt som vi lagt sveriges högsta punkt under fötterna.

Innan resan skall den sista nödvändiga utrustningen inhandlas så man nästan är helt klar inför sommaren. I dag införskaffades en Haglöfs Barrier Hood jacka. Genom att vara ute på keb ca5 dagar kommer vi ju märka i förväg om vi kommer behöva ändra på någonting oxå.

Jag köper den engelska boken istället, den verkar tillräcklig. Min tyska är väldigt väldigt ringrostig =)



Nu till en ny bra fårga :) Hur tar man sig snabbast till kebnekaise från luleå?

Vi tar ett sista minuten upp för 350 kr med flyg (min kompis gjorde lumpen där uppe och man får garanterat en biljett varje gång man provar) till luleå för att spara pengar.
 
Bandvagn

Aha, en skidtur? Eller blir det snöskor? Tält? Pulka?

Att ta sig dit snabbt ... Först måste ni åka till Nikkaluokta. Det går en buss från Kiruna. Hela resan Luleå Nikka tar väl ~5 timmar. Sen tar ni bandvagnen in till Kebnekaise http://www.nikkaluokta.com/ . Det går att åka skidor in, men det är 19 km Nikka-Keb, och riktigt tråkig väg, så det är inte värt att lägga en dag på det. Skulle tro att det är snabbare att flyga till Kiruna direkt, och skönare att ta nattåget. Kolla http://www.resplus.se/
 
Har läst på lite... och det verkar som att det är ALLDELES för mycket snö på Keb i april...

Med så kort varsel har vi inte råd att köpa varken snöskor eller skidor tyvärr, allt annat är så dyrt.

Det får bli någonting annat. Någon som har tips på en bra resa till något lagom snöigt fjäll man lätt och billigt reser till från Göteborg över påsk?
Vi kan ju som sagt ta oss till Luleå lätt, finns det någonting fint i hyfsat direkt anslutning till staden?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.