Höjdsjuka

Guideböcker

Jag vet inte vilka som är bäst men jag brukar köra med Lonely Planet och/eller Cicerone.
Lonely Planet: "Trekking in East Africa"
Cicerone: "Kilimanjaro"
/Mvh Magnus
 
Tack Magnus, hör av mig längre fram när någon bestigning blir verklighet... Laddar just nu för skidåkning med UCPA i Le Grand Massif, så vintern är räddad hoppas jag.
 
En del får känningar redan vid 2000 m höjd, det hör dock till ovanligheten.

Blir lite förvånad att flera här i tråden har bestigit höga berg men inte verkar ha någon större koll på ämnet i fråga (vilket ändå kan betraktas som ett av de större riskmomenten på höjder över 5000 m).

Beträffande Kilimanjaro så tror jag ju inte att många expeditioner stannar där tillräckligt länge för att någon ska hinna acklimatisera sig riktigt ordentligt, det rör sig trots allt inte om någon tvåveckorsklättring (eller klättring ö.h.t, Kilimanjaro är väl snarare en förbannat brant promenad bara).
 
(eller klättring ö.h.t, Kilimanjaro är väl snarare en förbannat brant promenad bara).

Nåväl, klättring eller inte beror lite på rutten man tar.. just den här delen av Machame hade jag inte plockat fram kameran på om jag inte stod just nedanför.

Men det är ju ingen teknisk klättring på de rutterna som är tillåtna numera, så repen och selen kan man ju lämna där hemma (eller på hotellet, precis som jag råkade göra med BÅDA mina underställ som jag skulle ha med mig).

// J
 
Blir lite förvånad att flera här i tråden har bestigit höga berg men inte verkar ha någon större koll på ämnet i fråga (vilket ändå kan betraktas som ett av de större riskmomenten på höjder över 5000 m).

Håller inte alls med. Om du tittar på första inlägget så startade jag ämnet för frågor kring höjdsjuka. Har fått bra svar på detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Höjdsjuka: artikel i Läkartidningen Trekking 3
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
critan Höjdsjuka? Trekking 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.