Höjdsjuka

Hej! Jag tänkte kolla om det finns någon erfaren av höghöjd som kan hjälpa mig att reda ut lite
huvudvärksproblem.
Var uppe på kilimanjaro i februari och hade konstant huvudvärk.
Så här gick det till ungefär (machame route 7 dagar):
1900m-3200m Ingen värk.
3200m-3900m Huvudvärk (typ bakfylla, ibuprofen hjälpte ej)
3900-4600m-3900m Huvudvärk ganska mycket
3900m-4600m Huvudvärk ganska mycket
4600m-5900m-3200m Huvudvärk sista biten till toppen, men mycket huvudvärk på vägen ner.
3200m-1900m Huvudvärk
(Kan ha varit något dag extra kommer inte ihåg exakt)

Men vi tillbringade många dagar på ca 4000m och jag hade huvudvärk hela tiden. Borde inte kroppen aklimatieras?
Varför hade jag huvudvärk på vägen ner? Enda symptomen var huvudvärk

Detta är min första erfarenhet av högre höjder och vi gick verkligen långsamt för att aklimatiseras.

Tack för tips!

Daniel
 
Jag var med om exakt samma sak när jag var uppe vid Everest. Det är ju i och för sig betydligt högre upp. Jag stannade där ett tag men det släppte aldrig. Jag hade acklimatiserat mig sjukt mycket mer än du under typ 2 veckor.

Vi kanske är känsligare än andra?
[Ändrat av crazy 2007-02-28 kl 17:02]
 
kanske fick du vätskebrist?. Man förlorar väldigt mycket vätska på hög höjd. Annars är det väl så att din kropp tar lite längre tid på sig för att anpassa sig. Använde du någon andningsteknik under tiden?. Tydligen så kan man minska besvären genom att andas djupt och regelbundet. Annars verkar det som om dom flesta drabbas av någon form av symptom utan att det är "skadligt".
 
Intressant!

Det är nog stora skillnader från person till person hur bra man klarar att vistas på höga höjder.

Det högsta jag har varit är på Aguille du Midi i Chamonix, knappt 3850 m om jag minns rätt. Personen i mitt sällskap tyckte sig känna av den för oss,höga höjden medan jag kände mej precis som vanligt.

Jag vet inte hur högt man behöver komma för att luften ska börja vara "tunnare". Någon påstod att en veckas fjällvandring i Jämtland kunde räknas som höghöjdträning, men jag vet inte. Har funderat en del på detta men inte kommmit fram till vad som räknas som "höghöjd"


Hälsn BM
[Ändrat av swabr 2007-02-28 kl 21:34]
 
Alla människor tar ju olika lång tid för att ackklimatisera sig. En del fixar det på en dag, en del behöver flera dagar samt sova på lägre höjd än det nått för dagen.

Du kände aldrig av nån torrhosta? Det brukar vara lika vanligt som huvudvärk. Kan även har berott på vätskebrist som nån sa tidigare...
 
keffmonst; sa:
kanske fick du vätskebrist?. Man förlorar väldigt mycket vätska på hög höjd. Annars är det väl så att din kropp tar lite längre tid på sig för att anpassa sig. Använde du någon andningsteknik under tiden?. Tydligen så kan man minska besvären genom att andas djupt och regelbundet. Annars verkar det som om dom flesta drabbas av någon form av symptom utan att det är "skadligt".

Vi drack minst 3L om dagen så jag tror inte jag kunde dricka mer...
 
Ta det lungt...

Hej Daniel!

7 dagar för att klättra upp på Kilimanjaro är inte speciellt lång tid alls för att acklimatisera dig upp till 5895 och vad jag förstod av ditt schema tilläts inte någon vilodag heller.

Det är ett problem på Kilimanjaro att de inte har längre program som tillåter vilodagar. Jag tycker att myndigheterna där inte verkar bry sig om de faktiska fysiska spärrar som människan har. Få tar sig upp till nästan 6000 meter från havsnivå på en vecka utan att påverkas av höjden brutalt.

Många har alltså inte råd eller lust att spendera fler dagar i parken pg.a. de löjligt dyra avgifterna. Man köper för få dagar helt enkelt och mår dåligt. Alternativet och förmodligen det billigaste är att acklimatisera sig på ett annat berg innan. T.ex på foten av Mt. Kenya som inte ligger överdrivet långt därifrån. Du kan ta dig ända upp till strax under 5000m.

Hur väl man acklimatiserar sig beror på en hel drös med faktorer. Hur väl ens kropp är kapabel att producera ny röda blodkroppar, hur god syreupp-tagningsförmåga man har och vätska har nämnts i ett föregående inlägg osv. Tyvärr så finns det alltså människor som pg.a genetiska faktorer inte kan ta sig över höjder högre än ca. 3000 m.

Kolla in länken nedan. Det är från en forsknings-expedition gjorde av NASA till vulkanen Licancabur i Bolivia. Intressant läsning.

http://www.extremeenvironment.com/2003/expedition/sema.htm

Saturation(%) in blood with altitude. Reconnaissance. Norms are given below:

Alt. (m) - Norm O2 (%)

0 - 96
1500 - 95
2250 - 93
3000 - 89
3750 - 87
4200 - 83
4800 - 77
6000 - 65


När man har varit uppe på hög höjd flertal gånger så vet man hur man reagerar. Jag ligger t.ex alltid 1-1½ dag efter mina kamrater upp till ca. 6000 m. Jag vet att jag måste ta det lugnt och inte stressa. Men är man väl förberedd innan träningsmässigt så får man också den där spetsen som är så viktig när det gäller och man har en tung ryggsäck på sig.

Ta det lugnt. Det är väl det som är nyckeln till mycket antar jag.
 
Hej Daniel.
Jo det här med huvudvärk på hög höjd varierar från gång till gång, från person till person och säkert från berg till berg. Vädret påverkar och likaså hur högt man går respektive sover. Det är en klar fördel att gå högt och sova lite lägre.

Att ta sig till toppen av Kilimanjaro, nästan 6000 möh, på 5 dagar är för fort om man inte acklimatiserat sig innan. Kör ett annat berg först eller lägg till fler dagar på Kili före toppförsöket.

Att inte sova högre än ca 2800 meter första natten och sedan gå upp max 500 meter per dag är en bra regel och fungerar nog för de flesta om man dessutom kan gå högre än man sover. Gå extremt sakta med många pauser och mycket vätska. Mer tid ökar givetvis välmåendet ännu mer. Att gå för fort högt på höga berg är direkt farligt.

Ofta ligger inte lägren exakt på den höjd man skulle behöva sova på, som på Machame. Jag tror 6 dagar är det normala för den rutten vilket är två dagar för snabbt. Men att tillbringa 3 nätter på 3200 meter känns inte så lockande. Möjligen två nätter på 3200 meter och sedan ytterligare en natt på 3900 för att komma ifatt. Men annat berg först är nog det bästa.

Dag 1. 1900m-3200m
Dag 2. 3200m-3900m
Dag 3. 3900-4600m-3900m
Dag 4. 3900m-4600m
Dag 5. 4600m-5900m-3200m
Dag 6. 3200m-1900m

Huvudvärk på vägen ner är vanligt. Vet faktiskt inte exakt vad det beror på mer än att hög höjd, lite sömn, hög ansträngning, stor vätskeförlust i kombination borde ge någon sorts reaktion.

Går normalt över när man kommer ner lägre, vilar, äter och dricker. Ont fortfarande, ta huvudvärkstablett.

/Mvh Magnus
[Ändrat av 124686 2007-03-07 kl 19:25]
 
ipg289h; sa:
Det tar bortåt fyra veckor att acklimatisera sig till höjder runt 4000 m.

Per

Ojdå, jag som trodde jag var långsam när det gällde acklimatisering men fyra veckor är väl att ta i?

300 höjdmeter per dag efter 2500 möh har jag hört som en riktlinje och enligt min erfarenhet funkar det bra. Naturligtvis skiljer det sig något från person till person. Sen är det skillnad på att acklimatisera sig så att man slipper höjdsjukdomar och att prestera max.

Har man huvudvärk är något fel och man bör inte fortsätta innan den släppt. Det är ju inget tecken på svaghet utan bara att man inte acklimatiserat sig tillräckligt än. Jerzy Kukuzcka var långsam på att acklimatisera sig och för honom gick det ju (i alla fall ett tag) bra för.

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
ipg289h; sa:
Det tar bortåt fyra veckor att acklimatisera sig till höjder runt 4000 m.

Per

Ojdå, jag som trodde jag var långsam när det gällde acklimatisering men fyra veckor är väl att ta i?

Det beror naturligtvis på vad man menar med acklimatisering.

Menar man att man inte känner av några symptom av att man befinner sig i initialstadier av AMS (akut bergsjuka), går det mycket fortare, allt från tre fyra dagar till en vecka tio dagar. Men, att man inte har spränghuvudvärk och tendens att må illa betyder inte att man är acklimatiserad.

Menar man däremot, att man känner sig någorlunda stark och kry, så att man t ex kan jogga (lugnt!) 100 meter utan att det känns som om man ska falla ihop vilken sekund som helst, då tar det faktiskt minst fyra veckor. Inte ens då är man fullt acklimatiserad i den meningen att man inte uppnår den kapacitet man har på den höjd man vanligtvis lever på.

Detta har stor betydelse om man gör något som är krävande, t ex klättrar.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Höjdsjuka: artikel i Läkartidningen Trekking 3
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
critan Höjdsjuka? Trekking 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.