via ferrata/klätterstig

MP-Moller; sa:
Antar att säkerheten är upp till var och en. Tycker själv inte att klätterutrustning var nödvändig där och de flesta klättrar utan. Håller man i sig trillar man inte ner...

Japp, de olika ferratorna skiljer sig väsentligt åt i svårighetsgrader, vilket delvis är tanken med dom för att ge fler möjlighet till att "klättra" i berg antar jag. De via ferrata som finns på Korsika skulle jag dock aldrig genomföra utan nödvändig utrustning eftersom ett misstag där vid vissa passager innebär fritt fall på 50-60 m. Då räcker det inte med att böja knäna vid landning.....

J
 
Hänv tex.Salewa:http://www.salewa.com/via_ferrata_sets.php?chid=318&m=4&lang=uk&sid=cbcb021cf6945d3f4a3baf8e685eec01: helmet, harness, via ferrata-set.
 
Det varierar säkert beroende på vilken ferrata du gör. Bäst kolla för varje tillfälle. För de ferratorna jag gjort har det alltid räckt med sittsele.

J
 
En ferratabroms kan också vara bra att ha när man sätter ihop sin egen utrustning. Alla kompletta paket som jag sett inkluderar en broms.

En fördel med Frankrikes ferrator är att de är mycket väl underhållna. Varjern är t ex helt inplastat och jag kan bara komma ihåg ett enda tillfälle då plasten släppt (på totalt fem ferrator). Väldigt annorlunda jämfört med t ex Slovenien där tom guideboken vid ett tillfälle sa att det är lite si och så med vajern nära toppen eftersom blixten slagit ned i den så många gånger...

Dock verkar man i Frankrike ha förkärlek att klättra ferrata inknytna med varandra, något som vi aldrig förstod oss på. Om någon faller bör ju alla ovanför också falla till nästa säkring. När man bara sitter fast i en vajer måste det vara mycket svårt att ta emot ett fall.
 
Re: utrustning

JudgeDreads; sa:
Bröstsele eller inte bröstsele? När behövs det? Räcker det med sittsele? Och behövs alltid hjälm?

En heltäckande sele som går över axlarna. Vid ett fall föreligger annars risken att man, om man bär ryggsäck, vänds upp och ned och glider ur selen med åtföljande fatala konsekvenser. Hjälm rekommenderas i princip alltid.
 
acinaces; sa:
Finns som tidigare nämnts mängder av ferratas i tex. italienska Dolomiterna av varierande svårighetsgrad: Marmolada, Sella, Civetta, Le Tofane med utgångspunkt från Cortina d'Ampezzo - varje "gruppo" har sina. Komplett ferrata-utrustning i sportaffären Cooperativa köpcentret i Cortina kostar minst c:a 150 Euros beroende på märke. Går säkert att hyra också. 2 britter har i 2 volymer i Cicerone-serien beskrivit olika ferratas i Dolomiterna.
Hänvisning till ovannämnda bok: http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_b...words=via+ferratas++of+the+italian+dolomites. I introduktionen står allt som man behöver veta om v f bla. komplett utrustning och gradering efter svårighetsgrad.
 
Hej Jonas, skall till corsika i september och tänkte bland mkt annat testa via feratan du beskriver. Var exakt ligger den? Hur får man tillträde? Är den trevlig även om man har en del klättererfarenhet? // JOHAN

Jonas.O; sa:
Korsika har minst 2 via ferrata, varav den i Vallée d'Asco anses som en av de bästa i Frankrike. Kan intyga att det kittlade i magen på sina ställen. Tar mellan 3-3,5 timmar att klättra i lagom takt.

Den andra via ferratan finns i byn Chisa och är inte dålig den heller, lite kortare och tar mindre än 2 timmar att besegra.

J
 
Gardasjön

i norra Italien skulle kunna vara ett alternativ, om du vill kombinera med sol och bad. Har aldrig varit där i september dock, så jag kan inte säga så mycket om vad du har att vänta för klimat.

Om du hyr en bil några dagar kan du dessutom ta dig runt i ett fantastiskt landskap (dolomiterna) med ett stort utbud av olika klätterstigar.
 
Johan,
Via ferratan i Vallée d'Asco ligger vid Gorges de l'Asco som ligger på väg D47 cirka 11 km från korsningen med väg D197 (kolla upp på karta) på Korsika. Platsen ligger på norra Korsika och är ett riktigt tjusigt område. Ligger lättillgängligt nära vägen och man kan hyra utrustning där.

Ferratan är mkt bra och väl värd pröva på öven om man har klättrat förut.

Det finns oxå chans se lammgam i området om man har tur...

Mvh
J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.