via ferrata/klätterstig

Skulle vilja pröva via ferrata en vecka i september. Kan egentligen tänka mig att göra det varsomhelst där det går att ta sig hyfsat billigt med flyg, eller nånstans där det kan kombineras med bad.(Klättersig på Kanarieöarna...?)

Har testat en gång tidigare i samband med klättring i Tyskland, menär i övrigt helt obekant med fenomenet, men gillade det.
Tips, någon? Allt av intresse!
 
Eagles path

Utanför Zakopane finns det en led som kallas örnstigen. Den följer en taggig bergskam på 2000-2300m höjd. Den är försedd med kedjor och stegar så det behövs ingen klätterutrustning.

Det finns också liknande leder i Västra Tatra Rohace i Slovakien med lite mindre folk.

Kontakta gjärna mig om du behöver mer praktisk info om områdena.
 
Korsika har minst 2 via ferrata, varav den i Vallée d'Asco anses som en av de bästa i Frankrike. Kan intyga att det kittlade i magen på sina ställen. Tar mellan 3-3,5 timmar att klättra i lagom takt.

Den andra via ferratan finns i byn Chisa och är inte dålig den heller, lite kortare och tar mindre än 2 timmar att besegra.

J
 
Ett klassiskt område med många vie ferrate
är Brenta, väster om floden Adige (närmsta
större stad är Trento). I september är det nog inte
SÅ fullt med folk där.

Sen finns ju massor i Dolomiterna, t ex Rosengarten
(vid Fassadalen) och Sella har sina. Den i Sella
har sina, hm, luftiga partier.

Nej jag har inte gått själv.
 
Eagles path - jag blir mållös...

MP-Moller; sa:
Utanför Zakopane finns det en led som kallas örnstigen. Den följer en taggig bergskam på 2000-2300m höjd. Den är försedd med kedjor och stegar så det behövs ingen klätterutrustning.

Det är ju rätt i och för sig, klättrar man free solo behövs ingen utrstning heller, ramlar man ner så slår man ihjäl sig då med...

Med andra ord; det behövs utrustning om man vill vara lite säkrare på att kunna komma hem och berätta om sina upplevelser....

Ciao!

Uffe
 
Frankrike har kommit starkt på ferratafronten de senaste åren. Just nu finns åtminstone ett hundratal. De flesta ligger bra till, nära vägar och med ganska korta nedmarcher. De franska ferratorna är generellt mer exponerade än de italienska, vilket också betyder att de satt fast mer järn och andra hjälpmedel på bergssidorna (ibland känns det som om man klättrar på en stege).

Var själv en vecka i Briancon i somras och gick fem ferrator. Inom fyra mil finns åtminstone 10-15 ferrator av olika svårighetsgrad. Chamonix är ett annat område med mycket ferrator.

För Frankrike rekommenderar jag boken "Via Ferrata: A Complete Guide to France" (http://www.amazon.co.uk/gp/product/1871890977/202-5523166-6027854?v=glance&n=266239). I Briancon-området finns också en del gratismaterial av bra kvalité.

Ett annat säkert kort är Cortina i Italien som har många trevliga ferrator, de flesta med anor från första världskriget.
 
Finns som tidigare nämnts mängder av ferratas i tex. italienska Dolomiterna av varierande svårighetsgrad: Marmolada, Sella, Civetta, Le Tofane med utgångspunkt från Cortina d'Ampezzo - varje "gruppo" har sina. Komplett ferrata-utrustning i sportaffären Cooperativa köpcentret i Cortina kostar minst c:a 150 Euros beroende på märke. Går säkert att hyra också. 2 britter har i 2 volymer i Cicerone-serien beskrivit olika ferratas i Dolomiterna.
 
Korrekt Ferratautrustning?

Vad innebär "korrekt Ferrata-ustrustning"? det verkar ha förekommit en del diskussioner här på Forumet i ämnet, men jag är ändå inte helt på det klaram, eftersom det finn solika uppfattningar, och medvetenheten/kunskapen på ställena verkar vara olilka.
Vill inte utsätta mig för risker som jag av okunnighet inte kunnat förutse!
 
Re: Korrekt Ferratautrustning?

JudgeDreads; sa:
Vad innebär "korrekt Ferrata-ustrustning"? det verkar ha förekommit en del diskussioner här på Forumet i ämnet, men jag är ändå inte helt på det klaram, eftersom det finn solika uppfattningar, och medvetenheten/kunskapen på ställena verkar vara olilka.
Vill inte utsätta mig för risker som jag av okunnighet inte kunnat förutse!

Kan inte säga vad som är en "korrekt" ferrata utrustning. Antar det delvis kan bero på ferratans utformning om vad som behövs. Men på de ferrator jag gjort har jag hyrt utrustning och den har bestått i klättersele, karbinhakar för fastsättning i fasta utrustningen samt hjälm. Litteraturtipset ger säkert mer information om vad som krävs.

J
 
Eagles path Zakopane ligger i Polen i norra delen av Höga Tatra.

Kallas Orla Perc på Polska.

Här kan du titta på en del bilder...
http://turystyka.gmk.net.pl/galeria.html

Antar att säkerheten är upp till var och en. Tycker själv inte att klätterutrustning var nödvändig där och de flesta klättrar utan. Håller man i sig trillar man inte ner...

I Västra Tatra, Rohace är klättringen / vandringen lite snällare.
[Ändrat av MP-Moller 2006-08-15 kl 18:47]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.