Vill ha tips om vandring i Skottland

Hade tänkt vandra i Skottland ca en vecka i augusti. Tar flyget till Glasgow så det är ju lämpligt att utgå därifrån.

Jag vill tälta och bära min packning själv (har läst på diverse hemsidor om vandringsresor där man får sova på hotel och få sin packning transporterad...)

Någon som har tips på fina ställen att vandra på. Behöver inte gå inom samma områden eller en lång sträcka. Kan tänka oss att ta oss till flera ställen och göra dagsvandringar... Har ingen aning om vart vi vill så jag tar tacksamt emot tips och avrådningar :)

Kartor osv, kan man beställa i förväg?
 
Har också funderat på Skottland framåt v.34. Har spanat in rutten norrut från Glasgow mot Fort William, fast det blir knappast hela sträckan. Vet någon hur det funkar att tälta där? Är det lätt att hitta platser? Måste man be markägare om lov? Får man lov att tälta i nationalparkerna?
 
West Highland Way går ifrån Glasgow till Fort William. Jag har hört talas om de som gått hela vägen ifrån flygplatsen (dock inte Prestwick). Det är en populär vandringsled och under högsäsong kan den vara mycket välfrekventerad. Den södra delen går i och för sig genom vackert landskap ... förbi Loch Lomond mm ... men det är framför allt de norra delarna med lite mer spektakulär natur som är vackrast. Leden är mycket "snäll" och fordrar inte mycket i kondition (vilket man ibland kan se på de andra som promenerar). Jag hoppas att det inte låter som om jag förringar leden ... den går verkligen genom fina områden. Antar att ni redan hittat - http://www.west-highland-way.co.uk/

Det finns möjlighet att tälta en natt utanför bebygda områden om man inte stör. Skottland har en slags begränsad allemansrätt - Scottish Outdoor Access Code - http://www.ramblers.org.uk/info/britain/access.html#Camping

The Ramblers hemsida är en skatt när det gäller att söka efter både vandringsleder, var man kan beställa eller köpa kartor, tips och annat - http://www.ramblers.org.uk/info/

Förutom den så finns en del information på http://walking.visitscotland.com/ själv tycker jag dock att den förstnämnda är vida överlägsen.

Det finns många fina vandringsleder i skottland utöver den mest kända West Highland Way, bl.a. finns en slags fortsättning norrut från Fort William som inte alls är lika känd.
Ett av mina favoritområden är ön Skye (numera broförbindelse) dit det också går att ta sig med buss. Framför allt området kring Black Cullins och Red Cullins är verklgien fint. Ofta utsikt över havet och öarna i Hebriderna. Ohh .. suck .. får väl göra verklighet av tankarna på att åka dit igen i sommar.

Lycka till
Lennart
 
Sökte information om vandring i Skottland för en vecka nu i höst och måste bara tacka för de bra tips som givits i denna tråd. Nu gäller det bara att få ledigt en vecka från jobbet :)
 
Isle of Jura!!! Kolossalt vackert, folktomt och fina fiskevatten, om man får tillstånd att fiska, men det kan gå att ordna.
 
På mitt skrivbord ligger en Cicerone-volym av Peter D.Koch-Osborne, "THe Central Highlands,
6 Long Distance Walks", med förföriska bilder och beskrivningar av mindre frekventerade leder. Ska läsa den i vinter och kanske satsa på en tur i april-maj. Ett aber tycks vara knotten.
 
bara gå

hej
jag gick den leden i maj det fungerar jättebra vi tog 6 dagar på oss och tältade hela tiden några partier är lite jobbiga stigningsmässigt men ta det piano ganska många resturanger finns så man kan gå utan kök om man nöjer sig med makkor i ca 25 km på en sträcka. när man kommer in med bussen så åk till busstationen byt direkt till den buss som går till milngave och be drivern att släppa av er vid närmaste hållplats det är bara 100 m till starten från hållplatsen .ni är alldrig ensamma på denna led utan träffar folk från hela välden .
kolla busstiderna från fort w. vi fick fel tid och satt och väntade 2 tim
häls inge
 
På mitt skrivbord ligger en Cicerone-volym av Peter D.Koch-Osborne, "THe Central Highlands,
6 Long Distance Walks", med förföriska bilder och beskrivningar av mindre frekventerade leder. Ska läsa den i vinter och kanske satsa på en tur i april-maj. Ett aber tycks vara knotten.

Jag har börjat studera lederna och saknar än så länge all överblick. Helst vill jag slå ihop flera turer till en enda på, säg, 10-14 dar (med proviantering). Kartorna jag köpt täcker vad som verkar vara ett centralt avsnitt, från Perth i syd till Grantown-on-Spey i norr. Jag vill självklart tälta varje natt. Ett par frågor.

1) Boken föreslår att man renar vatten. I Alperna och Pyreneerna renar jag endast undantagsvis, boskap, svaga flöden, så jag undrar om det finns särskilda förhållanden i Skottland som motiverar tabletterna.

2) Det står att man ska söka tillstånd när man tältar vilt. Det kan ju betyda vadsomheslt, t ex en massa planering som jag inte har lust med. Söderut på kontinenten brukar jag avtala med herden om jag tältar nära en fäbod. Finns ingen stuga i närheten frågar jag ingen (men man kan ändå ha otur och hamna mitt i kornas stråk). Kan man räkna med goda möjligheter till spontant tältande?

Tänkt årstid: maj. Erfarenheter?

Jag tänker inte gå the West Highland Way.
 
Här får du svar! Var så god!

1) Boken föreslår att man renar vatten. I Alperna och Pyreneerna renar jag endast undantagsvis, boskap, svaga flöden, så jag undrar om det finns särskilda förhållanden i Skottland som motiverar tabletterna.

2) Det står att man ska söka tillstånd när man tältar vilt. Det kan ju betyda vadsomheslt, t ex en massa planering som jag inte har lust med. Söderut på kontinenten brukar jag avtala med herden om jag tältar nära en fäbod. Finns ingen stuga i närheten frågar jag ingen (men man kan ändå ha otur och hamna mitt i kornas stråk). Kan man räkna med goda möjligheter till spontant tältande?

Tänkt årstid: maj. Erfarenheter?


Svar: Ta inte med några vattenreningstabletter! Vattnet i Skottland kan inte bli mycket renare. Ta vattnet från en bäck där det rinner på bra undvik sjöar mm, inte att vattnet därifrån är farlig men det är renast där det rinner. Att tänka på är att det finns mycket får i Skottland så unvik vatten från bäckar i områden djuren vistas.

Tillstånd behövs inte, även om det finns några markägare som tror på motsatsen! I stort sätt är det samma regler som i sverige. Tälta inte för nära bebyggelse och om ni är osäker så är det bara att fråga, det uppskatas ibland.

Fler frågor? Jag kan ge svar på det mesta (jag är Skotte själv)!

/ A McCann
 
Här får du svar! Var så god!

Svar: Ta inte med några vattenreningstabletter! Vattnet i Skottland kan inte bli mycket renare. Ta vattnet från en bäck där det rinner på bra undvik sjöar mm, inte att vattnet därifrån är farlig men det är renast där det rinner. Att tänka på är att det finns mycket får i Skottland så unvik vatten från bäckar i områden djuren vistas.

Tillstånd behövs inte, även om det finns några markägare som tror på motsatsen! I stort sätt är det samma regler som i sverige. Tälta inte för nära bebyggelse och om ni är osäker så är det bara att fråga, det uppskatas ibland.

Fler frågor? Jag kan ge svar på det mesta (jag är Skotte själv)!

/ A McCann

Jag har varit i Skottland en gång. Vad man bör tänka på är när man ska fylla på vatten är att undvika kranvatten då det smakar mkt klor. På vissa pubar / ställen ser man ibland en skylt "Drinkwater" och då kan man fylla på rent vatten. Eller så ger man flaskan till baren och be dem fylla på vatten. Jag har vid ett par tillfällen fått fylla på vatten i bäck och det gick bra.

Vad gäller tältningen, det är "The Country Code" som gäller och man bör inte tälta nära stig eller på nån privat mark fast det beror på var man vandrar. Ett tips som Ronald Turnbull gör, tälta högt som möjligt för att slippa skotsk knott.
 
Här får du svar! Var så god!


Fler frågor? Jag kan ge svar på det mesta (jag är Skotte själv)!

/ A McCann


Innan jag kommer in på konkreta turer, en allmän fråga. Jag vill gå minsta möjliga i skog, förstås.
På OS-kartorna finns ofta tydliga gröna markeringar och det finns även förklarat vad olka varianter
betyder.

Men mitt i allt det rödbruna som jag troddde skulle föreställa berg står ibland namn som innehåller ordet "forest" och jag hittar inget i teckenförklaringen om hur man skiljer ut vad som är skog eller inte
Det kan ju bara vara historiskt betingade konstigheter, men förbryllande är det.

Du kanske har tips på turer eller områden där man kan hålla sig borta från skogen.
Min ingång i Skottland bleve väl, som vid min cykeltur 1981, Newcastle-Edinburgh.
Jag flyger inte.
 
Du har rätt om 'forest' frågan. Det är bara någonting historiskt. Det härstämmer från namn på jaktområden där kronhjort jagas. De är inga riktiga skogar även om det kan finnas mindre skogar inom de här områden. Ett exempel är Fisherfield Forest SV om Ullapool i NV Skottland.

Att du inte ville vandra i skog är ingen större problem. Trädgränsen i Skottland är mycket lägre än i de flesta ställen i Sverige. Fast de flesta vandringar börjar på lägre nivå och då kan det ibland vara svårt att undvika skog. Det finns tyvärr en del trista granplanteringar men det finns områden där det finns naturskog kvar. Då är det tallskogar som i Glen Affric och Rothiemurchus som borde inte missas (så kunde skogen i sverige se ut om det lämnades orörd).

Knott blir ingen problem i april-maj. Det värsta tiden är juli-augusti.

Ett par frågor. Ska du ta med bilen eller? Vill du gå på topptur eller hålla dig till dalarna?

Själv skulle jag tipsa att åka runt i olicka områden och gör dagsturer. Men det beror på hur du ska färdas förstås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Naibaf73 Tips på bra vandring i Central och -Sydamerika? Trekking 0
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
figurera Tips om vandring i Mercantour, sydöstra frankrike Trekking 0
pandeon Tips vandring Europa Trekking 4
johaon Tips om vandring på Serre Chevalier-området Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.