Haute Route eller andra alptips

Till sommaren är vi 2-3 stycken som funderar på att se oss om i alperna under 1-2 veckor. Olika varianter av Haute route stöter man på mest hela tiden då vi söker information. Som studenter undviker vi dock helst dyra guider och stugor, är det möjligt på haute route (Chamonix- Zermatt) eller måste vi söka oss någon annanstans för det? Tips?

Vi är alla vana friluftare och själv har jag viss erfarenhet av klättring och glaciär-vandring både från Sverige och Nya Zeeland. Dom andra har dock ingen vana av att använda rep, stegjärn, isyxor etc så vi undviker helst det. Är det möjligt på haute?

Tacksam för tips

Peter
 
Cicerone har en guide, som jag bläddrat i. Den besvarar
nog en del av dina frågor; jag tror schweizarna ser rätt strängt på fri tältning, men sådana böcker brukar
ge noggrannare besked. Det framgår också att en del
mycket höga pass kan vara besvärliga ännu sent på säsongen.
Jag skulle nog inte göra en enda tur i Schweiz
före midsommar, under normala förhållanden.

Du kan studera snöläget i kantonen Wallis på:

http://www.slf.ch/alpen-info/data/ch_tab.html


När ni har så kort tid tror jag förstås att
franska GR5
söder om Modane eller italienska GTA söder om Susa vore mer givande, och ofta med mycket bättre väder,
- men även i Italien kan det komma
mycket snö, kolla

http://www.regione.piemonte.it/meteo/previs/stazioni.htm

I dessa trakter räknar jag med kanske 2/3 av nätterna
i tält, om jag klarar provianteringen.

En pärla, om man vill vara ifred, är Valli di Lanzo, mellan Susa och Ceresole Reale, men man får
tåla att det är mycket upp och ned. Använder man tält
blir det ofta på en etapp ned i dalen, upp igen, över ett pass och ned ett stycke igen.
 
Bra

Dolomiten Höhenweg är väldigt fin. Nu har jag inte gått hela den, bara vissa delar. Men väldigt fin.

//Mattias
 
marmotta; sa:
jag tror schweizarna ser rätt strängt på fri tältning,

Nej, då, tror inte det ska vara något problem, så länge man tältar högt, ovanför marker som används för odling eller bete. Det gäller också, i närheten av hyttor, att inte lägga sig i närheten av deras vattentäkt.

Vi har tältat ganska mkt i Schweiz när vi klättrat och aldig haft några problem. Går man Haute Route föreställer jag mig att man ofta lägger sig på snö för att få ett mjukt underlag. Har inte gjort Haute Route själv. Men har gått delar i samband med att vi bestigit olika berg (Rimpfischhorn, Dent Blance, Grand Combin). Verkar vara mycket lönande vandring. God is- och snökompetens är dock en nödvändig förutsättning för att man ska kunna göra den säkert. Särskilt om det är mkt snö. Ju mer snö desto farligare glaciärer.

Man bör kunna dra upp en person som hamnat i en spricka och gärna öva på det i förväg. Naturligvis bör man ha med sig stegjärn. Men jag skulle tro att ni knappt kommer att använda dem.

Per
 
Re: Bra

Hertz; sa:
Dolomiten Höhenweg är väldigt fin. Nu har jag inte gått hela den, bara vissa delar. Men väldigt fin.

//Mattias


Jag har gått större delen av Alta Via 1 (det finns 6 stycken), men utan ferratan på sista etappen,
som kan kringgås.
Ett tag var det uteslutande
Dolomiterna som gällde för mig,
de är som en stad med byggnader, torg och gator, alla
toppar är väldigt individuella. Mycket fascinerande.
Sennes och Fanes är verkliga pärlor, liksom landskapet
kring stugan Citta di Fiume (invid Monte Pelmo).


Riktigt häftigt är Brenta, som är ett dolomitmassiv,
men som
geografiskt inte tillhör Dolomiterna (fel sida om floden Adige)

Men utan stugor? Dels är tältning ofta förbjudet i
de regionala naturparkerna (som är mycket starkare
skyddade än de nationalparkerna, f ö), dels
är det inte lätt att hitta vatten, eftersom det tar
underjordiska vägar i dolomitlandskap.

Sen kan jag ha otur, men jag förknippar inte
Dolomiterna med vackert väder. Västalperna
(och Pyreneerna)
är vad som gäller för mig sen 12-13 år tillbaka.
 
Nu har jag kollat lite i Kev Reynolds turbok.
Han säger det vanliga om tältning, inget som uppmuntras, känslig
mark, etc. Tältar man nära en fäbod ska man ALLTID
fråga herdarna om lov, och hans erfarenhet
är att de oftast är mycket tillmötesgående.
Det stämmer bra överens med min egen erfarenhet från
Frankrike och Italien.

Vad jag kunde se i hastigheten så är det EN glaciärövergång, le Grand Desert, vad som nu finns kvar av den. Den kan kringgås, men minns jag rätt är det
en variant med höga stegar om man tycker sånt är roligt.

Som sagt, boken finns på Cicerone, och verkar vederhäftig.
 
marmotta; sa:
Vad jag kunde se i hastigheten så är det EN glaciärövergång, le Grand Desert, vad som nu finns kvar av den.

— hmm, känner inte riktigt igen mig, trodde rutten gick från Saas Fe över Adlerpasset, lätt på Brittanihyttesidan, seraccad och sannolikt svår på Zermattsidan. På andra sidan Zermatt är det massvis av glaciär, i princip hela vägen från Schönbielhyttan till Vignetteshyttan.

Mer glaciär finns runt Valsoreyhyttan, under Grand Combin. Om jag förstår saken rätt anses Plateau du Couloir vara ett krux.

Och, såvitt jag vet, är det långa sträckor på glaciär även i Chamonixtrakten.

Du hittar en dag för dag beskrivning här http://www.cosleyhouston.com/alp-ski/hr-d2d/hr-day1.htm Den är visserligen utbroderad med lite extra turer som Schwartor och Vallée Blanch. Men hela Haute Route finns med och det med kartor. Skidleden är densamma som vandringsleden.

När det gäller tältning är det förbjudet i stora delar av Dolomiterna. Sedan muren rasade har bestämmelserna skärpts, och idag är det endast undantagsvis man kan göra det och då letar man rätt på någon undanskymd plats.

Per
 
Såvitt jag kan se, utan Reynolds' bok framför mig,
är detta en annan, betydligt anspråksfullare, rutt,
onekligen mer förtjänt av benämningen "Haute Route".

De båda lederna
tycks beröra varandra på ett par ställen, jag känner igen några namn.
Men jag antar att den frågande vet vad han frågar om!
Och vad hans kompisar klarar av.


Kanske detta:


http://www.art-science.com/Ken/Alpine/C-Z/images/cz_med2.jpg

[Ändrat av marmotta 2006-02-06 kl 16:18]
 
Tack för alla tips och synpunkter! Fortsätt gärna med fler, jag försöker kolla upp dom allt eftersom. Det här med att tälta är kanske inte livsviktigt och vi kan förstås tänka oss sova i stugor också.

Om Haute Route så ska det finnas lite olika varianter på den och detta är nog anledningen till att svårigheten varierar. Verkar dock vara svårt att undvika glaciärvandring som jag ser det, är dom fortfarande snötäckta och luriga i slutet av sommaren? (Ok beror på alla möjliga faktorer, men generellt på dom vanligare vandringarna?) Är lite tveksam till att leda övriga på alltför mycket glaciärvandring. Dom har som sagt ingen tidigare erfarenhet av det och själv har jag bara ett handfull dagar på glaciär bakom mig, då alltid med andra mer erfarna. Kommentar?

Antar att böcker som omnämnts är bra. Ska kolla upp cicerone.co.uk, nån särskild som rekommenderas?

Peter
 
pevi; sa:
Om Haute Route så ska det finnas lite olika varianter på den och detta är nog anledningen till att svårigheten varierar.

Haute Route är ett begrepp för leden mellan Saas o Chamonix som följer vattendelaren så nära som det är möjligt utan att klättra.

Verkar dock vara svårt att undvika glaciärvandring som jag ser det, är dom fortfarande snötäckta och luriga i slutet av sommaren?

En stor del av Haute Route går över glaciär. Snöförhållandena varierar. Dock kan man inte lite på att det är avsmält så att alla sprickor syns. I augusti finns i allmänhet en väl upptrampad stig som man följer, stigen görs av bergförarna, och den gör saken mycket lättare. Man håller sig helt enkel på stigen, som ofta går långa omvägar runt sprickor, och går alltid med sträckt rep och med prusikknutar nära till hands. Att vara tre är alldeles klart en fördel.

Jag har bara gjort delar. Vi var upp i Adlerpasset från Saas, när vi besteg Strahlhorn. Det var en fin stig. Zermattsidan är dock helt sönderbruten. Skulle jag undvika, hellre Allainpasset, eller passet mellan Allalinhorn och Alphubel (minns ej vad det heter), där är också tydlig stig.

Gick också från Schönbiel, över till Dent Blanchehyttan, i augusti och där fanns också stig, som gick vidare till Vignetteshyttan.

Hyttorna ute i bergen är ofta ganska trevliga, när man kommer bort från Zermatt.

Per
 
pevi; sa:
Tack för alla tips och synpunkter! Fortsätt gärna med fler, jag försöker kolla upp dom allt eftersom. Det här med att tälta är kanske inte livsviktigt och vi kan förstås tänka oss sova i stugor också.

Om Haute Route så ska det finnas lite olika varianter på den och detta är nog anledningen till att svårigheten varierar. Verkar dock vara svårt att undvika glaciärvandring som jag ser det, är dom fortfarande snötäckta och luriga i slutet av sommaren? (Ok beror på alla möjliga faktorer, men generellt på dom vanligare vandringarna?) Är lite tveksam till att leda övriga på alltför mycket glaciärvandring. Dom har som sagt ingen tidigare erfarenhet av det och själv har jag bara ett handfull dagar på glaciär bakom mig, då alltid med andra mer erfarna. Kommentar?

Antar att böcker som omnämnts är bra. Ska kolla upp cicerone.co.uk, nån särskild som rekommenderas?

Peter


Det blir ltie fånigt med terminologiska diskussioner.
Ord och
uttryck betyder vad de kommit att betyda.
När det gäller Haute Route (med tillägget
Chamonix-Zermatt, det finns naturligtgvis
Hautes Routes
lite varstans)
så är det uppenbart att det kommit
att beteckna två olika expeditioner. Kev Reynolds
är mycket tydlig i boktiteln, "Walker's Haute Route".
Han ger också en del av historiken i början.

Googlar man en stund ser man att många för tydlighets
skull anger om det handlar om "vandringsleden"
eller "glaciärleden", vilekt kan vara bra att hålla
i minnet.
Den förra är (som sagt) en anspråksfull vandring
med pass upp till 2900 meter och en glaciär
som kan kringgås på en annan variant.

Så viktigare än terminologin är återigen vad du och dina vänner vill/kan göra. Natur, kultur,
sportprestation?

Om tält i Alperna kan jag för min del
säga att det höjer upplevelsen radikalt (jag tycker INTE om stugor)
men är svårt att genomföra konsekvent.
På min senaste alptur (21 etapper)
tältade jag 13 nätter fritt
och 2 på campingplatser.
Jag väljer
turerna mycket med tanke på tältmöjligheterna
och har kommit fram till att möjlighterna är rikast
i Italien och Frankrike
Jag kan tipsa mer om
det om så behövs, men GTA+SB+Alta Via i Valli di Lanzo/
Valle di Susa, är ett hett tips, och blir nog
en del av sommarens projekt.

Les Ecrins är anspråksfullt, speciellt tidigt på säsongen, och har hämmande
regler (tältet upp efter 19). Men häftigt!
 
marmotta; sa:
Det blir ltie fånigt med terminologiska diskussioner.

”Haute route” betyder naturligtvis just ”hög rutt”, och man kan naturligtvis gå en ”haute route” från Uppsala till Gamla Uppsala genom att gå över Galgbacken, Röboåsen, Tunåsen och delar av Gamla Uppsala högar. Varje rutt som är högre än någon annan kan rätteligen betecknas som ”haute route”.

I alperna är däremot begreppet Haute Route väl inarbetat, sedan 1800-talet, och betecknar normalt leden mellan Chamonix och Saas Fe. Om någon säger att han ska vandra Haute route, utan underbestämningar, uppfattas det normalt som att denne ska vandra leden (nära vattendelaren) mellan Chamonix och Saas Fe. Avses något annat anges underbestämningar.

Om du inte tror mig kan du kolla vad google säger.


Så viktigare än terminologin är återigen vad du och dina vänner vill/kan göra. Natur, kultur,
sportprestation?

Om jag förstår Peter rätt är de ute efter en högalpin tur, en episk tur, ett minne för livet, och i det avseendet är Haute route ett bra val. Det är en legendarisk tur, det är högt och vackert, och dessutom en väl etablerad led, som mestadels har en väl upptrampad stig på sommaren, och som har hyttor regelbundet. Dessutom finns diverse nödutgångar it det fall det skulle trilla ner en meter snö.

Från mitten på juli till första veckan i september gås leden dagligen, ofta av flera partier varav en del förarledda, vilket innebär att man i allmänhet kan lita på stigen. Haute route är inte en klätterled (!) utan en högalpin vandringsled, och är lämplig för ett gäng med den bakgrund som Peter beskriver.

Svårigheten betingas främst av hur mycket de bär: ju mer bagage desto svårare. Ska man gå i lappländsk stil, tälta och laga egen mat finns det en hel del logistiska problem att tänka på.

Om tält i Alperna kan jag för min del säga att det höjer upplevelsen radikalt (jag tycker INTE om stugor)

Här håller jag med dig. Hyttorna under eftertraktade berg är dessutom ofta direkt otrevliga. Har försökt att sova i Hörnlihütte med 25 snarkande, fjärtande, personer i samma rum, måttligt kul. Vi har i princip tältat hela tiden när vi klättrat i Schweiz http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis90/Zermatt90.html, på tältplatser i dalarna, och i det fria på hög höjd. Normalt kan man tälta i närheten av hyttorna och sedan gå in och ta en glas fandent på kvällskvisten. Vi har tältat på det sättet utanför nästan all hyttor runt Zermatt. Inga problem så länge man har respekt för vattentäkterna. De vill inte att man ska tälta nära dessa eftersom tältare har en tendens att pissa utanför tältet på nätterna.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
JohanKris Haute route Trekking 4
summit.sdi haute route? Trekking 4
acrobat Walker's Haute Route i sep/okt Trekking 1
owe99 Haute route Chamonix-Zermatt på sommaren Trekking 1
apfaktor GR 10/11 eller Haute Pyrenees??? Trekking 0
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
rogera1 Argentiere eller Les Houches Trekking 0
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Pommeliten Lares trek eller Salkantay trek? Trekking 1
curt Flightbag - eller inte? Trekking 12
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
jamieh Vandra Fort W-Mallaig eller annan led? Trekking 3
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
A.S. Nepal eller Sydafrika? Vart? Trekking 9
fredric_verklig.se Bulgarien eller Rumänien.. Trekking 3
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
ril Nepal eller Tibet? Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
petho Bryce Canyon eller Zion? Trekking 1
supinum gps-mottagare eller Palmpilot? Trekking 4
Maffe Vandringstips - Österike eller Schweiz?? Trekking 4
zejda Spa i Tjeckien eller Slovakien. Trekking 3
tinomin12 Bhutan, eller motsvarande! Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.