Varg skjuten i Värmland

Tydligen finns det inget som heter nödvärn när det gäller varg... Det verkar som om det är "s.g.t" som gäller i framtiden.
 
Hittade detta på Jägareförbundets hemsida:

"§ 28 Jaktförordningen lyder: Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalpark.
Jakt som avses i första stycket får ske på annans jaktområde. Förordning (2001:451)."

Har dock för mig att denna lag ändrats på sista tiden. Någon som har koll på det?
 
tjonsson; sa:
Hittade detta på Jägareförbundets hemsida:

"§ 28 Jaktförordningen lyder: Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalpark.
Jakt som avses i första stycket får ske på annans jaktområde. Förordning (2001:451)."

Har dock för mig att denna lag ändrats på sista tiden. Någon som har koll på det?



Detta är ej ändrat ännu. Men borde...
Oavsett vad som skett så döms du för grovt jaktbrott om du dödar en varg. Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall... Detta har de senaste årens domslut visat. Och sänt den tydliga signalen att det är s,t,g som gäller ifall man vill skydda sina djur mot djurplågeri. Det är lägre straff på att missköta sina djur än att försvara dem emot det... (sparkar du ihjäl en mnska så kan du hävda minnesförlust o gå fri, men för ett skott i försvar & förtvivlan innebär 6mån fängelse....oavsett vad som skett. Skytten är skyldig tills motsattsen bevisats!)

Tyvärr så är debatten så infekterad att ingen vill ge med sig och de som drabbas är husdjuren & bönderna.

det bästa vore om man fick försvara sina tamdjur och tillåta skyddsjakt på individer som ger vargen dåligt rykte. En skött relerad stam som sköter sig är bäst reklam för sig själv.
 
Rayban; sa:
Detta är ej ändrat ännu. Men borde...
Oavsett vad som skett så döms du för grovt jaktbrott om du dödar en varg. Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall...
Detta har de senaste årens domslut visat.

Har du några länkar där man kan läsa om händelseförloppen i fallen som tagits upp i dessa de senaste årens domslut?

/P
 
Rayban; sa:
Detta är ej ändrat ännu. Men borde...
Oavsett vad som skett så döms du för grovt jaktbrott om du dödar en varg. Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall... Detta har de senaste årens domslut visat.

Lagen ovan är skriven så att det inte ska råda någon tvivel att rovdjuret är i färd med att angripa ett tamdjur, därav kravet att rovdjuret redan ska ha angripit ett av djuren. Jag finner detta helt i sin ordning. Betänk konsekvenserna av en skrivning där tamdjursägaren bara behövt uppfatta rovdjuret som ett hot mot boskapen! Då är min gissning att denna typ av skyddsjakt skulle öka dramatiskt. Det skulle dessutom vara svårt att motbevisa en boskapsägare som hävdar någonting sådant (se t.ex. bara alla jägare som behövt skydda sig mot björnar på sista tiden).
 
Rayban; sa:
Detta är ej ändrat ännu. Men borde...
Oavsett vad som skett så döms du för grovt jaktbrott om du dödar en varg. Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall... Detta har de senaste årens domslut visat. Och sänt den tydliga signalen att det är s,t,g som gäller ifall man vill skydda sina djur mot djurplågeri. Det är lägre straff på att missköta sina djur än att försvara dem emot det... (sparkar du ihjäl en mnska så kan du hävda minnesförlust o gå fri, men för ett skott i försvar & förtvivlan innebär 6mån fängelse....oavsett vad som skett. Skytten är skyldig tills motsattsen bevisats!)

Tyvärr så är debatten så infekterad att ingen vill ge med sig och de som drabbas är husdjuren & bönderna.

det bästa vore om man fick försvara sina tamdjur och tillåta skyddsjakt på individer som ger vargen dåligt rykte. En skött relerad stam som sköter sig är bäst reklam för sig själv.
Vilka domslut åsyftar du?

Man får, som andra inlägg redan klargjort, försvara sina tamdjur idag, vid direktangrepp, och Naturvårdsverket ger tillstånd för skyddsjakt på problemdjur. Här kan du kolla lite om det: http://www.naturvardsverket.se/cgi-bin/htdig/htsearch
Jag håller med dig om att problemvargar också bör skyddsjagas, för att öka acceptansen för varg.

Om nu SVT´s artikel ( http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=432505 )är korrekt finns här två exempel på domar: "En fårägare i Roslagen sköt 2002 en varg inne i en kohage och dömdes nyligen till samhällstjänst av Högsta domstolen. Vargen hade visserligen dödat en grannes får, men inte rört skyttens kor. Därför blev det dödande skottet olagligt. En bonde i Dalsland som fått ett tiotal får dödade av vargen, sköt denna när han såg den några dagar efter djurangreppen. För det dömdes bonden till sex månaders
fängelse."

De personerna dömdes inte för att "Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall". De dömdes tvärtom för att det just då inte pågick något anfall.

Den info som hittills finns tyder i alla fall ännu inte på att personen som sköt vargen i Värmland nyligen kommer att dömas för grovt jaktbrott. Min gissning av det jag hittills vet är att skytten kommer att frikännas. Helt rätt tycker jag, om det verkligen gick till som beskrivet, t.ex i Värmlands Folkblad: http://www.vf.se/newvf/docs/visa.asp?textID=64219

När det helt uppenbart är fråga om tjuvjakt tycker jag personen ska dömas hårt. När det lika uppenbart är fråga om skyddsjakt ska personen lika självklart inte dömas för något. Däremellan finns en mängd olika specialfall som utreds. Men att ändra lagen för att göra det lättare att skjuta varg i förebyggande syfte tycker jag inte är en god idé. Så mycket känner jag till om de rabiata varghatare som systematiskt tjuvjagar varg, att jag vet att de då skulle ta chansen och utöka sin verksamhet.

Raskesven
 
Jag visst jag skulle bli feltolkad!.. :)

Om §28 tillämpats som det är meningen så hade det varit ok... Men i fallet i Dalsland med lantbrukaren som fick 6mån fängelse visar att paragrafen inte fungerar. Han hade all rätt att försvara sina får. Då vargen tidigare dödat får i hans hage och grannens (10min innan) och var på väg att anfalla flocken igen. (dessutom tror jag att det var av en utrotningshotad ras men det hör väl inte hit....)

(hur nära måste attacken vara? om man inte får försvara djuren då vargen har lammet i munnen??? o nyätet kött i magen)

Men om man får tillåtelse att skyddsjaga de individer som uppvisar ett osunt intresse för tamdjur så blir §28 fungerande utan att drabba tamdjur & lantbrukares liv.

herregud jag är ju inte ens emot varg. Men så fort jag debatterar om detta så tror alla att jag är västa mördaren! Jag vill vara få tillåtelse att förvara mina djur då den dagen kommer! (o fö jag är aldrig beväpnad när jag är i hagarna, så ngn risk för skott vid första tillfället kommer aldrig att sek.... )

jag vill även få tillåtelse, precis som samerna, att få skydda djuren mot tamhundar.... men det är inte lika känsligt kanske? (dessutom mer tillåtet (?))


Och är det jaktbrott så är det väl klart att personen skall dömas!!! Men inte den här lantbrukaren av de uppgifter jag har läst. Däremot den idiot som sköt alfatiken i Furudal borde dömas hårt. Han har gjort att flocken splittrats och spritts ut runt hela siljansområdet. Denna flock har inga tamdjur på samvetet då den var så väl fungerande och tog väldigt mkt älg istället. Men nu när ungvargarna spritts ut och ingen håller ihop flocken och styr jakten så kommer med all sannolikhet en del lättare byten att tas. (läs tamdjur)... Så det gäller att skjuta rätt djur då licensjakt blir tillåten. Samma gäller även andra flockdjur som ex vildsvin... skjuter du suggan så går ynglingarna ut på fälten...
 
Rayban; sa:
Detta är ej ändrat ännu. Men borde...
Oavsett vad som skett så döms du för grovt jaktbrott om du dödar en varg. Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall... Detta har de senaste årens domslut visat. Och sänt den tydliga signalen att det är s,t,g som gäller ifall man vill skydda sina djur mot djurplågeri. Det är lägre straff på att missköta sina djur än att försvara dem emot det... (sparkar du ihjäl en mnska så kan du hävda minnesförlust o gå fri, men för ett skott i försvar & förtvivlan innebär 6mån fängelse....oavsett vad som skett. Skytten är skyldig tills motsattsen bevisats!)

Om dun anser att vargens naturliga beteende är djurplågeri är du ganska blåst.
 
crazy; sa:
Rayban; sa:
Detta är ej ändrat ännu. Men borde...
Oavsett vad som skett så döms du för grovt jaktbrott om du dödar en varg. Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall... Detta har de senaste årens domslut visat. Och sänt den tydliga signalen att det är s,t,g som gäller ifall man vill skydda sina djur mot djurplågeri. Det är lägre straff på att missköta sina djur än att försvara dem emot det... (sparkar du ihjäl en mnska så kan du hävda minnesförlust o gå fri, men för ett skott i försvar & förtvivlan innebär 6mån fängelse....oavsett vad som skett. Skytten är skyldig tills motsattsen bevisats!)

Om dun anser att vargens naturliga beteende är djurplågeri är du ganska blåst.

Inte blåst men lite naiv kanske. Ut i skogen går det ju rätt rått till mellan djuren ser du. Skjut, gräv, tig?? Är jag uppväxt med. Inte heller särskilt bra metod. Låt lagen ha sin gilla gång, så kommer nog värmlänningen att gå fri, det var ett solklart fall av skyddsjakt, med många liktydiga vittnen. Det kommer tiden och domen att utvisa. Det som man ev kan störa sig på är den av NVV påtvingade anmälningsskyldigheten för även solklara fall. En utredning i detta fallet och eventuell rättegång kostar en massa onödiga pengar. Som skulle kunna läggas på att få ordning på vargstammen så den kan återgå till att vara en storviltspredator som den egentligen är när det finns tillräckligt många individer så de kan vara i flock, istället för att söka flockmedlemmar i hundgårdar. Det är den vanligaste anledningen till vargs förekomst i tät bebyggelse. Sen kan det säkert bli läge för jakt på varg i framtiden om det finns en tillräckligt stark stam, men än så länge så nöjer vi oss med björnjakt.
 
humm

klot; sa:
crazy; sa:
Rayban; sa:
Detta är ej ändrat ännu. Men borde...
Oavsett vad som skett så döms du för grovt jaktbrott om du dödar en varg. Även om du väntar tills vargen slitit ditt djur i stycken. Eller om den har ett lamm i munnen. Eller om den är på väg att inleda ett anfall... Detta har de senaste årens domslut visat. Och sänt den tydliga signalen att det är s,t,g som gäller ifall man vill skydda sina djur mot djurplågeri. Det är lägre straff på att missköta sina djur än att försvara dem emot det... (sparkar du ihjäl en mnska så kan du hävda minnesförlust o gå fri, men för ett skott i försvar & förtvivlan innebär 6mån fängelse....oavsett vad som skett. Skytten är skyldig tills motsattsen bevisats!)

Om du anser att vargens naturliga beteende är djurplågeri är du ganska blåst.




bzzz.. bzzzz... Klart dem går fram till ett dukat smörgåsbord... Lite energi för mycket mat... Men det det handlar om är ju dem som går för nära gårdarna och för nära människan, vilket inte borde anses som helt normalt, då vargen enligt alla forskningar borde vara o är skygg. I Torsby så var fåren alldels utanför huset... enl andra debattörer och tidningar.

Det är ett naturligt beteende för en varg att döda-det är ju självklart! Det är även ett naturligt beteende att vilja skydda sina nära o kära och dem man åtagit sig att skydda-tamdjuren! Skulle ett rovdjur angripa ett vilt djur så är det "naturens gång" oavsett hur mkt det lider. Men iochmed att vi skaffat tamdjur som är så mjäkiga att de inte kan försvara sig själva (inte ens i vilt originaltillstånd) så måste vi hjälpa dem, med rovdjursstängsel etc. och vid extrema fall även tvingas skjuta ett rovdjur om det inte kan lösas på annat sätt.

Men det allt handlar om är ju OM man får skydda sina djur. I ett så solklart fall som i Torsby så borde han gå fri. Men OM han INTE går fri. Vad ger det för signaler? Det är ju två domslut (Gräsö o Dalsland) som visat att §28 tyvärr inte fungerar som den är skriven idag och detta har gjort både jägare o djurägare frustrerade!

o så lite kuriosa om kostnader mm. Hur många polska bärplockare går det på en varg i skadeståndspengar... jmf vargskadeståndet på 100 000 kronor (gräsö) med de pengar som den av en 80-årig jägare, skjuten bärplockare familj fick... (mkt lägre, minns ej den exakta kostnaden just nu, stod i jaktjournalen då det var aktuellt)

o en sak till. En råbock attackerade en joggare i sthlm. Genast så fick polisen (?) order om att avliva djuret, som hade felaktigt beteende. Det gick på en millisekund attt besluta om detta då det var en fara för sthlm-arna om detta tydligen "tama" rå gick fri. inte samma sak, ja vet.. men detta har spätt på "vi & dom" känslan som finns på landsbygden. o gör att klyftan ökar. Det är bara att läsa antalet insändare i ämnet i alla jakttidningar o lokaltidningar för att få sig en uppfattning.

Det är detta som gör att det mullrar i lantbrukar o jägarleden mfl. Ovissheten..

Det måste till en ändring som tydligt visar vad som är tillåtet! Annars så är det tillbaka till s,t,g... o det vinner ingen på!







Inte blåst men lite naiv kanske. Ut i skogen går det ju rätt rått till mellan djuren ser du. Skjut, gräv, tig?? Är jag uppväxt med. Inte heller särskilt bra metod. Låt lagen ha sin gilla gång, så kommer nog värmlänningen att gå fri, det var ett solklart fall av skyddsjakt, med många liktydiga vittnen. Det kommer tiden och domen att utvisa. Det som man ev kan störa sig på är den av NVV påtvingade anmälningsskyldigheten för även solklara fall. En utredning i detta fallet och eventuell rättegång kostar en massa onödiga pengar. Som skulle kunna läggas på att få ordning på vargstammen så den kan återgå till att vara en storviltspredator som den egentligen är när det finns tillräckligt många individer så de kan vara i flock, istället för att söka flockmedlemmar i hundgårdar. Det är den vanligaste anledningen till vargs förekomst i tät bebyggelse. Sen kan det säkert bli läge för jakt på varg i framtiden om det finns en tillräckligt stark stam, men än så länge så nöjer vi oss med björnjakt.


Håller med... o läs även svaret ovan... i samma inlägg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mrhedlund Varg i västerbotten... Jakt 18
_Erik_ Skydda tamdjur mot varg Jakt 36
tompa_m Man skjuten under älgjakt Jakt 0
avslut1008 1:a björnen skjuten Jakt 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.