Manali - Himachal Pradesh

Hej Pär,
jag får se hur läget ser ut när jag är i Rishikesh, där borde det finnas folk som har koll.

ipg289h; sa:
Garhwal Himalaya hör till jordens vackraste platser.

Ok, Garhwal är det dit upp man åker med jeep från R. o startar själva vandrandet?

Vad gäller Ladak så har jag tyvärr bara tre veckor på mig, och vad jag förstår tar det rätt lång tid att åka från Manali med jeep. Det hade dock varit väldigt roligt annars. 48h läste jag nåt om, en väg? Hur högt ligger Leh?

ipg289h; sa:
Om du bara orkar med bussen i ena riktningen kan jag rekommendera vandingen från Karzok till Kaza i Spiti

Har du lust att berätta mer om det här?

På lördag smäller det!

Mvh,
Pia
 
pajaflow; sa:
Ok, Garhwal är det dit upp man åker med jeep från R. o startar själva vandrandet?

Den delen av Himalaya kallas Garhwal Himalaya. Se mer på http://www.garhwaltourism.com/

Vad gäller Ladak så har jag tyvärr bara tre veckor på mig, och vad jag förstår tar det rätt lång tid att åka från Manali med jeep. Det hade dock varit väldigt roligt annars. 48h läste jag nåt om, en väg? Hur högt ligger Leh?

Det tar sin tid att åka till Leh. Man tar sig från Delhi till Manali på en natt med nattbuss, sedan är det två dagars bussresa till Leh, av vilken stora delar går på över 4000 meters höjd, d v s det är stor risk att man bli höjdsjuk om man inte acklimatiserat sig i t ex Manali (som ligger på 2000 m). Leh ligger på ca 3600 m.
ipg289h; sa:
Om du bara orkar med bussen i ena riktningen kan jag rekommendera vandingen från Karzok till Kaza i Spiti

Har du lust att berätta mer om det här?

Tar den korta versionen. Man tar taxi, vanligtvis en jeep, från Leh till Karzok vid Tso Moriri en sjö på över 4000 m höjd. Därifrån vandrar man till Spiti antingen över Takling La eller Parang La. Vandringen tar sex till sju dagar. Men man måste vara helt självförsörjande, bor inte människa på hela vägen. Det är en otroligt lönande vandring genom ett högalpint, för att inte säga tibetanskt, landskap och man slipper Leh - Manalibussen. Från Kaza tar man sig till Manali el Simla på en dag.

Per
[Ändrat av ipg289h 2005-07-07 kl 13:44]
 
crazy; sa:
Det borde du kunnna få för en tjuga om dagen.

Nej, lokalbefolkningen skiljer från nepaleser på denna punkt. Man har nästan inga lokala bärare. Ladakhier o Zanskarier kan inte tänka sig att bära varken åt sig själva eller åt turister. Istället använder man diverse djur, mulor, hästar, ponnies, åsnor, yakar o t o m får.

Per
 
Hej Pär!

Tack för dina svar, du har varit mkt hjälpsam!
Jag får se vart jag hamnar, prio 1 är yoga och prio 2 vandra. Så jag börjar i Hardivar och Rishikesh och beroende på väder, vind och humör så får vi se vart det bär.

Blir det nån vandring av så hör jag av mig hit o rapporterar läget. Kanske hittar jag nåt i HP så jag inte behöver åka hela vägen upp till Ladakh (next time...).

Mvh,
Pia.
 


Nej, lokalbefolkningen skiljer från nepaleser på denna punkt. Man har nästan inga lokala bärare. Ladakhier o Zanskarier kan inte tänka sig att bära varken åt sig själva eller åt turister. Istället använder man diverse djur, mulor, hästar, ponnies, åsnor, yakar o t o m får.

Per


Himal Pradesh är stort med en befolkning på sex mille. Det går att ordna bärare eller organisera det med guide och djur utan problem för en billig pening.

Det brukar ta några dagar att planera dock.
 
pajaflow; sa:
Så jag börjar i Hardivar och Rishikesh och beroende på väder, vind och humör så får vi se vart det bär.

Hardwar är hett i juli.

Kanske hittar jag nåt i HP så jag inte behöver åka hela vägen upp till Ladakh (next time...).

Både Lahul och Spiti ligger delvis i regnskugga och det finns en hel del fina vandringar man kan göra där, t ex till Chandra Tal vid Kunzum La.

Pin-Parvati leden mellan Pin och Parvati dalarna är en episk led, som dock är krävande eftersom den korsar glaciärer.

Finns även en del fina dagsturer man kan göra från Kaza, som är en underbar liten stad.

crazy; sa:
Himal Pradesh är stort med en befolkning på sex mille. Det går att ordna bärare eller organisera det med guide och djur utan problem för en billig pening.

Det brukar ta några dagar att planera dock.

Det är iofs korrekt att man i Manali kan anordna bärare. Dessa är dock Nepalesiska daglönearbetare. Det är dock mkt ovanligt med bärare i Indiska Himalaya, bärare är faktiskt ett typiskt nepalesiskt fenomen. Som har en rad moraliska implikationer, som jag inte orkar tröska här, se istället http://www.geocities.com/TheTropics/1814/nep_porters1.html#Polemic_35

För några år sedan omkom sex eller sju bärare som bar åt ett gäng svenskar på Pin-Parvati-passet, samtliga var nepaleser.

Som sagt normalt använder man inte bärare i Himachal eller i Ladakh istället är det mulor som gäller.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
82-barn trek i Himachal Pradesh Juli/august??? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.