Att dricka vatten i Nepal

Hej alla...

Ska åka till Nepal i höst och undrar om jag för att hålla mig ifrån diverse magsjuka, kan köpa något att rena vatten med. Undrar om det kan vara vettigt att köpa en flaska med filter i att rena vatten och om det är någon som har erfarenhet av detta? Jag förstår att det finns flaskor med vatten att köpa, men ska själv ut och arbeta på landsbygden och undrar om det är någon som har lite tips till mig angående detta. Vad finns att köpa, vilka märken, vikt, priser samt hur dugliga verkar dessa vara. Någon som vet något om var man kan köpa dessa produkter i Sverige? Funkar flaskan Safe water anywhere och var kan jag köpa den? Dela med er av era olika erfarenheter.

Kram Mikaela
 
mikaalien; sa:
Hej alla...

Ska åka till Nepal i höst och undrar om jag för att hålla mig ifrån diverse magsjuka, kan köpa något att rena vatten med. Undrar om det kan vara vettigt att köpa en flaska med filter i att rena vatten och om det är någon som har erfarenhet av detta? Jag förstår att det finns flaskor med vatten att köpa, men ska själv ut och arbeta på landsbygden och undrar om det är någon som har lite tips till mig angående detta. Vad finns att köpa, vilka märken, vikt, priser samt hur dugliga verkar dessa vara. Någon som vet något om var man kan köpa dessa produkter i Sverige? Funkar flaskan Safe water anywhere och var kan jag köpa den? Dela med er av era olika erfarenheter.

Kram Mikaela



Kolla in på Natukompaniet.. Dom har diverse vattenrenings historier :).. Dom vanliga ligger på 500g och är i storleken med en 50cl flska inkl. pump. Men när man "renar" vattnet så försvinner många viktiga vitaminer som kroppen behöver.. Sen är det smaklöst.. Prata med dom..
 
Safewater Anywhere

Finns det företaget längre, jag trodde de hade konkat? Jag och mina vänner använde dessa filter på vår jordenruntresa och det funkade ganska bra. Jag hällde alltid över vattnet i min platypus (från Utsidan!).

Enklast är nog ändå jod&c-vitamin eller hellre klordioxid (Xinix Aquacare). Det senare finns både i konsumentflaska som man droppar ur och som brun glasflaska (ac-30, till tankar). Jag har hört rykten om att konsumentflaskan funkar dåligt på höga höjder, pga av att dropparna stannar kvar i flaskan.
 
Lugn och fin...

[/QUOTE]
Kolla in på Natukompaniet.. Dom har diverse vattenrenings historier :).. Dom vanliga ligger på 500g och är i storleken med en 50cl flska inkl. pump. Men när man "renar" vattnet så försvinner många viktiga vitaminer som kroppen behöver.. Sen är det smaklöst.. Prata med dom.. [/QUOTE]

Många viktiga vitaminer i vatten...??
Smaklöst vatten?


Berätta, vilka är dessa vitaminer som man går miste om?
Och hur smakar orenat vatten? Jordgubb?

Herregud, det finns väl inga vitaminer i vatten?



Renar man vatten med ett jod-filter smakar vattnet jod. Renar man vatten med klortabletter (puritabs t.ex. finns på apoteket) smakar vattnet simbassäng.

Jag tror jodrenings-filter är det som renar bäst och räcker längst...


/Andreas
[Ändrat av darkhippo 2004-03-20 kl 09:12]
 
Magsjuk!

Hej!

Jag blev rejält magsjuk under min 21 dagars trekking i Nepal. Jag slarvade vid ett tillfälle och drack då vatten direkt ur en fåra från berget. Jag fick parasiten Guardia och rapade rutten ägg. Fick dock bita ihop och vandra upp till Namche Bazaar där närmaste sjukstuga fanns, vilken pers! Där fick jag medicin och efter 5 dagar var parasiten borta. Jag använde mig av Puritabs som finns på apoteket och jodsprit som kan köpas i Kathmandu för en billig penning. Har aldrig blivit sjuk när jag inte slarvat med dessa under resor.
Lycka till!
 
Jodopax

Bland de mest prisvärda alternativen är nog att köpa en flaska Jodopax. En liten flaska räcker till rätt mycket vatten och varianten med mintsmak ger just litet mintsmak till vattnet.
Observera dock att detta inte funkar för de som är överkänsliga mot jod.

MSR har en ny vattenrenare, MIOX, som verkar litet småspännande om man bortser från att det tar en del tid innan vattnet är rent. I övrigt så är den lätt och smidig. De lättaste filtren är nog annars de som tillverkas av Schweiziska Katadyn.
Britterna har annars ett flertal intressanta filter och dylikt som bl.a. SAS använder.
 
Vatten

Tack för alla era svar.
Undrar dock lite angående det ni säger. Min syster som varit i Nepal sa att vattnet blev jätteäckligt när man haft i tabletterna (vilka vet jag inte). Finns det några som smakar gott? Var finns denna MIOX renare? Naturkompaniet har jag kollat, men vet ju som sagt inte vad som är vettigt och inte. Vad är lätt, lätthanterligt, ger renast vatten etc.

Fortsätt tipsa mig
Kram
Mikaela
 
Jag har arbetat flera år i Nepal cch använde aldrig vattenfilter. Drack thé, hot lemon, kaffe, coca cola, maza, limca, o s v, istället. Vid vandring brukar vi ha med oss en liten jodflaska, för att spä i jod, för nödfall. Dessutom finns massvis av "mineralvatten" i plastflaskor av olika volym.

Det lokala vattnet varierar beroende på var man befinner sig. I Kathmandu rör man det aldrig, o spottar i princip alltid en stund när man borstat tänderna, detsamma gäller det mesta av det som brukar kallas Mahabharat Lekh, alltså bergen under de stora sönderbrutna Himalayamassivaen.

Uppe i Himalaya beror det på. Viktigast är var vattnet kommer ifrån. Om det finns byar ovanom bör man alltid undvika vattnet om det inte är källvatten. När det gäller Everest vandringen kan man dricka det lokala vattnet från Namche o uppåt. När det gäller Annapurna, började vi sist dricka kranvattnet i Tal och drack det hela vägen till Jomsosom. I princip är det ok ända till Lette. Vi var inte sjuka en dag.

Per
 
c-vitamin

Hej igen!
Du kan stoppa i en halv c-vitamin brustablett med citron smak så tar du bort smaken av jod och puritabsen. Billigt och funkar alldeles utmärkt!

Mvh Mackan
 
ipg289h; sa:
Jag har arbetat flera år i Nepal cch använde aldrig vattenfilter. Drack thé, hot lemon, kaffe, coca cola, maza, limca, o s v, istället. Vid vandring brukar vi ha med oss en liten jodflaska, för att spä i jod, för nödfall. Dessutom finns massvis av "mineralvatten" i plastflaskor av olika volym.

Det lokala vattnet varierar beroende på var man befinner sig. I Kathmandu rör man det aldrig, o spottar i princip alltid en stund när man borstat tänderna, detsamma gäller det mesta av det som brukar kallas Mahabharat Lekh, alltså bergen under de stora sönderbrutna Himalayamassivaen.

Uppe i Himalaya beror det på. Viktigast är var vattnet kommer ifrån. Om det finns byar ovanom bör man alltid undvika vattnet om det inte är källvatten. När det gäller Everest vandringen kan man dricka det lokala vattnet från Namche o uppåt. När det gäller Annapurna, började vi sist dricka kranvattnet i Tal och drack det hela vägen till Jomsosom. I princip är det ok ända till Lette. Vi var inte sjuka en dag.

Per



Hej Per

Vilka härliga bilder du tagit!! Vad använder du för film??

//Mikaela
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FLJE filtrera/rena vatten sydamerika Trekking 5
joanna Vatten i Pyrénéerna Trekking 22
Avslutat medlemskap väder, vind och vatten Trekking 2
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.