Vandra med tights bra?

Jag ska gå marschen i Nijmegen detta år ( http://www.4daagse.nl , http://svenska.mil.nijmegen.org/ ) och hittade denna info på den svenska sidan:

"Tights (cykelshorts motsvarande) är bra för att undvika infanterield, det vill säga skavsår mellan låren och/eller mellan skinkorna. De kan bäras som alternativ eller komplement till vanliga kalsonger. En annan lösning är att använda kalsonger med lite längre ben. "

Själv har jag haft just såna problem, vilket inte alls var trevligt.
Undrar nu om det verkligen är bra att marschera i tights? Kanske någon som provat?

Tacksam för svar

MVH
Erik Wisaeus
 
Infanterield

är inte roligt, det kan säkert Erik mfl intyga.
För att undvika det se till att bära benkläder som transporterar bort kroppsfukten så att du är så torr som möjligt i hudvecken därnere.
Kilten, rätt buren, medger detta, men kronans nya kortkalsonger med korta ben i polyamid är inte alls dumma.
Själv har jag bara skidat tre och fem mil i tights och det går bra, men när jag går vill jag ha kalsonger, med gylf i för att kunna dricka tillräckligt mycket, vatten.
Jag rekommenderar långbyxor som är rymliga för att ventilera i under långa sommarmarscher. Gylfpinne i skogen, men rymligt midjemått och hängslen kan fungera lika bra i Hollands mera civiliserade trakter...

Go marsch

Johan K
 
Infanterield

Själv har jag aldrig haft en tendens till detta fenomen, men i lumpen såg jag plågade kamrater och det var ingen vacker syn... Där var det en del som började med cykelbyxor under uniformen och jag hörde dem aldrig klaga på det, och det löste problemet.

Det är väl bara att testa och gå någon mil och känna hur det känns!

/ Lasse
[Ändrat av KasseLasse 2002-02-19 kl 15:53]
 
Tigts fungerar finfint!

Jag har fullföljt Nijmegenmarschen 10 gånger med tights och kan meddela att det fungerar utmärkt. De rekommendationer rörande utrustning som finns på Svenska Nijmegenkontingentens webbplats http://svenska.mil.nijmegen.org/ är alla grundligt testade - erfarenheter från ca 30 nijmegenmarscher ligger till grund för tipsen!
 
Fäääärdig

Kan ju lika gärna skriva att jag nu har fullföljt marschen, dock utan tights. Nästa år följer det dock med ett (eller flera) par sådana.

Den lilla eld jag fick avhjälptes med gott resultat via försvarets tuggade hudsalva som finns på Apoteket, dock otuggad.

H'ä bar' å smet' in så glid' det som fan.

I övrigt avklarades marschen utan problem, bara lite skavsår på ovansidan av mittentårna (långfingertårna?). Det kände jag inte av efter att ha lagt lite gummi över.

Hoppas det blir lika roligt nästa år!

"You'll never walk alone"

nijmegen-provbild.jpg
 
Vilka korta tights sitter bäst?

Har ett par dylika New Line som har problemet att benen kasar uppåt mot skrevet varför jag kan få kontakt mellan låren och tendens till infanterield. Har någon tips på korta tights med något längre ben som inte glider uppåt?

På cykelbyxor så har man bred resår längst ned som förhindrar glid uppåt men en sådan kant kanske ger skavsår när man går eller springer?

Thure
 
Bumpar in här.

Några som vandrar i fjällen med löpartights eller motsvarande?

Funderat på att gå i kompressionstights med lätta shorts över, typ badshorts.

Då får jag 4 kombinationer: Bara short om det blir riktigt varmt, tights + shorts om det är som vanligt. Shorts + regnbyxor vid regn och varmt väder, tights+regnbyxor vid regn och kallt väder.
 
Jag kör med löpartights i fjällen, halvlånga som går under knät. Funkar fint också under regnbyxorna.
Oftast går jag bara i tightsen och funkar kalas, ett par fladdriga sk fjällbyxor funkar inte alls för mig, det blir ju bara en massa tyg som blir skitigt och ivägen hela tiden.
 
Jag kör med myggsäkra normala vandringsbrallor. Tänk på att det inte är så kul om myggen kan sticka igenom, som tydligen det där luftiga stretchtyget i vissa brallor.
 
Jag kör ofta med tunna vindbyxor med tights under. Aldrig problem med skav. Är det varmt nog och myggfritt så åker vindbyxorna av.
Har också testat med merino-kalsingar med lite ben på. Funkar också klockrent.
 
Jag har själv kört med Haglöfs syntekallingar som ser ut som tights och kan intyga att det är riktigt skönt om vädret är bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.