Vandringar under 2014

Vill bara säga att vi inte har låst oss för något speciellt resmål ännu, så fortsätt gärna diskussionen!!!
Det kan ju komma fram förslag som också andra, som läser den här tråden, kan ha glädje av.
 
Av nyfikenhet... Blev det något Sicilien? Du nämnade det i ursprungsinlägget...
Sicilien, framförallt sydöstra hörnet, är underbart för vandringar på våren och senhösten (=oktober/november). Jag har kontakter där som jobbar med vandringar så jag har får hänga med ibland... Helt otroligt bra och rekommenderas! Jag säger inte mer än så eftersom jag förmodligen skulle bryta mot forumets regler om reklam annars, men som sagt, rekommenderas å det varmaste!
 
Nej, tyvärr blev det ingen resa till Sicilien i mars. Vi vandrade dagligdags hemmavid i stället.
Jag kan skicka ett PM om det blir aktuellt framöver!
 
Synd! Jag var ner ett par dagar för ett par veckor sedan (jag bor i norra Italien själv) och det var helt suveränt!
Ja, hör gärna av dig via PM om det blir aktuellt i framtiden så kan du få lite kontaktinfo. :)
 
Vi är nyss hemkomna från 9 dagars vandring in Fiss, Tirol, Österrike.
En ort som är överexploaterad, men med lättillgängliga vandringsleder såväl på
"vägar" som på stigar.
Tar man sig bara en bit bortom linbanorna så är det lite med folk.
Vi bodde på ett hotell med halvpension, Alpenroyal, och då ingick även kort för vandringsbuss och
liftar.
Vädret var väl ungefär som här hemma; regn, sol, hagel, snö, dimma. Kunde växla mycket snabbt.
Vi vandrade ändå ca 4 timmar/effektiv tid, varje dag.
Är man 60+ och inte alltför äventyrslysten så är orten helt ok för vandring.
Alpstinens!!! Så här några dagar hemkomst.
 
Ja, jag kan nog inte längre räkna mig till 60+ eftersom jag fyllde 70 på min senaste vandring, en
14-dagarstur i Pyreneerna (6 fria nätter, 4 på camping, 2 på stugor och 1 på hotell). Åldern kanske börjar märkas på att jag får allt mindre tålamod med de långa tågresorna; så även på min långsamhet i branta utförsbackar, där stigarna ofta är bemängda med småsten och grus - stor halkrisk.

Nu tar det ett bra tag innan jag funderar på fler vandringar; under tiden ska jag ta igen förlorad styrka och försöka öva upp större rörlighet och kanske balans. Jag vill ogärna resa så långt söderut som Pyreneerna, eller ens Sydalperna, så det blir nog mer av Schweiz framgent (kostnadsläget betyder mindre när man använder tält så mycket som jag). Men kanske även Österrike som jag sett rätt lite av. Hittills är det huvudsakligen Defereggen- och Virgental och Karnischer Hauptkamm i Osttirol, samt Rätikon och Silvretta i Vorarlberg (med flera schweiziska etapper givetvis). Så den som har bra tips på andra områden i Österrike, helst med goda tältmöjligheter, är välkommen.

Sen finns kanske även en del möjligheter kvar i Italien, i Valle d'Aosta, Piemonte, Lombardia,Trentino och Südtirol.
 
Peter, jag tycker att du är så sträng mot dig själv! Med ålderns rätt kan man unna sig bekvämare sätt att resa, bo och vandra.
Om man tar flyget till Alperna så kan man åka "från dörr till dörr" över dagen. Vi använder oss av flygplatserna Zürich, München, Innsbruck (Via Wien eller Frankfurt) och Venedig.
Vi bor också på ett och samma ställe i någon dalgång, men provar nya platser varje gång.
Med hjälp av lokala bussar och liftar kan man variera vandringsturerna rätt så bra. Om du ändå vill
tälta någon natt så ser t ex Verwallsgruppe ut att vara ett lämpligt område!? Vi vandrade en gång från Kappl och träffade på andra som skulle vandra "från hytte till hytte" i det området.
Ötztal, Pitztal, Stubaital, Kleinwalsertal och Tutzertal är andra dalar i Tirol där vi bott och vandrat.
Man vill ju inte att uttrycket "Ge upp idag, redan i morgon kan det vara för sent" ska ta överhanden.
 
Eftersom DB verkar lägga ner flera av sina nattlinjer, t ex dem som utgår från Köpenhamn, kan jag bli tvungen att överge min flygskräck - det är 45 år sen jag flög senast, från New York till Stockholm.
Men jag vet inte hur lätt det är att ordna hemresan med flyg, så där kan jag bli tvungen att resa med dagtåg ett par dar i sträck, vilket jag iofs gjort två gånger från Schweiz. Sen är det gasproblemet, men bara jag undviker Frankrike och Italien ska det nog gå bra.

Att göra dagsutflykter från en bas i dalen är i mina ögon inte ett bekvämt sätt att vandra. Och jag älskar att tälta, fösöker få in så många fria tältnätter det går på mina turer (rekordet kontinentalt är en 11-dagars tur i Schweiz, där jag lyckades tälta fritt 10 nätter i sträck). Men först ska jag försöka få upp min rörlighet så att jag klarar de långa nedstigningarna bättre.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...