Dagsturer med barn i Skottland eller Irland

Problemet med början av juni är ju skolloven. Har man barn i skolan och en lärare till make ges inte riktigt det alternativet.

Hela norra västkusten ser absolut lockande ut. Hur långt norr om Fort William behöver man komma innan folkstormen tunnas ut? Jag tar gärna emot massor av konkreta tips. :)
Det kan inte vara så stor klimatskillnad på "före midsommar" och "efter skolavslutningen". Svenska skollov börjar fortfarande en till två veckor tidigare än både kontinentala och skotska, och jag har ofta utnyttjat detta tidsfönster när mina egna barn varit små, till stor fördel för "trängsel-undvikande". Stick iväg direkt efter "Den blomstertid.." ;)!
 
alla skall ju titta efter Nessie.

Jamen det skall väl vi också! Vi hyser stort hopp om att se henne också, vi har bra fantasi i vår familj. :)

Gör andra bara en sak på semestern? :)

Det kan inte vara så stor klimatskillnad på "före midsommar" och "efter skolavslutningen". Svenska skollov börjar fortfarande en till två veckor tidigare än både kontinentala och skotska, och jag har ofta utnyttjat detta tidsfönster när mina egna barn varit små, till stor fördel för "trängsel-undvikande". Stick iväg direkt efter "Den blomstertid.." ;)!

Visst är det bra! Vi har också utnyttjat det, man ser bara svenska turister vart man än kommer. :)
 
Ett av mina favoritställen när jag bodde i skottland var Loch Affric nära Loch Ness. Känns som en lite undangömd pärla med en del vandringsleder.

Glen Coe är häftigt för att man liksom känner igen sig från typ alla filmer som ska utspela sig i skottland. Man kan ju vandra där också, men jag har bara upplevt det från bilfönstret åtskilliga gånger vilket inte är fy skam. Varje årstid och väderlek bjuder på olika färgspel.

Håller med om traktierna kring Ben Nevis. Det finns också en hel del fina områden norrut mot Ullapool. Kusten däruppe kan vara häpnadsväckande. Bara ni vet hur mycket ni kan tänka er att köra runt, men om ni börjar med att bila nerifrån england kanske ni inte vill ta er ända längst norrut. Annars är inte avstånden så stora med "svenska" mått. Mät och jämför med en bilresa till fjällen!

Men vägarna kan vara dåliga. De kör inte alltid med vägrenar och bra bredd på körfälten. Bifogar en bild på A82:an norrut utmed Loch Lomond. Därför skulle jag också avråda från att ta med bilen. Jobbigt att köra i vänstertrafik med vänsterstyrd bil på såna vägar. Du kommer typ aldrig våga köra om!
 

Bilagor

  • SP32-20130320-083107.jpg
    SP32-20130320-083107.jpg
    54.7 KB · Visningar: 520
Vi tänkte åka ända upp till Orkneyöarna, så om kusten är så vacker så kör vi ju den vägen! Jag sitter och tittar på kartan och det är ju bara grönmarkerade "scenic routes" överallt! Vi har ganska gott om tid, så bortglömda pärlor utanför huvudlederna blir bra. Fast vägen till Glen Affric ser mindre ut än de vägar som är mindre än A82:an. Hur är det möjligt, med tanke på bilden?

För övrigt är det väl bara bra att sitta nära vägkanten om man kör på smala vägar. Hamnar man bakom en traktor så får man ju se mer av naturen. ;)
 
A82'an är ju dubbelriktad, inte alla vägar i Skottland som är det;) Måste dock hålla med pysen78 att många vägar inkl A82'an speciellt norr om Loch Lomond kräver en stadig hand på ratten och en stilla önskan om att man inte möter en lastbil eller tysk husbil i nästa kurva, i så fall gäller det att hålla i backspeglarna.
I vilket fall är det en vacker plats och jag hoppas ni får ut mycket positivt av er resa:)
 
Bilden är tagen på den breda delen av A82:an ;) Även om många vägar är smala o krokiga så går det rätt bra om man tar det lugnt, planerar körningen och ser upp för tyska turister i husbilar!

På många ställen längre norrut i Skottland och uppe i bergen finns det enfiliga vägar med mötesplatser. De är inte som de enfiliga vägar med M-platser här i Sverige, i Skottland har de oftast verkligen bara plats för en bil i bredd. Använd de mötesplatser på din sida (vänster) , kör inte över vägbanan för att använda en mötesplats på andra sidan (höger). Det är en del turister som gör fel och det kan bli rätt så farligt. Stanna vid mötesplatserna för att släppa förbi folk också (lokalbefolkningen kommer att köra MYCKET snabbare än du gör). Ja, nu räcker det med körlektioner!! ;)

Kusten söder om Mallaig är riktig fin och här kan du få se kanske Skottland's vackraste solnedgångar! Om jag minns rätt så finns en liten camping lite norr om Arisaig bara några få meter från stranden.

Ni kommer inte att behöva köra så långt norr om Fort William för att komma bort från de flesta turister. Vägen som går mot Skye är ett undantag.

Några vackra platser längs kusten: Kintail, Applecross, Glen Torridon, Gairloch, Ullapool, Achiltibuie, Lochinver, Sandwood Bay (krävs en lite längre promenad), Cape Wrath, Durness.... för att nämna några områden/platser. Tycker faktiskt att Glen Affric ska vara med på listan också!

Ett annat område som jag tycker är värt att besöka är mina hemtrakter i de södra delarna av Grampianbergen med Dalwhinnie som gräns i väster, Braemar i norr, Blairgowrie i söder och Stonehaven i öster. Några höjdpunkter här: Dunkeld och The Hermitage, Glen Shee upp till Braemar, Glen Dee, Glen Clova/Glen Doll och hela Strathmore. Ända nackdel med de här områden är att de är mer befolkade och det kan vara lite svårare att hitta bra tältplatser.

Bara några tips :) hehe
 
Tack för alla tips! Vad skönt med ett till inlägg som åtminstone till hälften besvarade den fråga jag ställde! ;)

Det låter som att tar man en sväng längs nordvästkusten och sen genom östra Skottland, så ramlar ställena bara över en. Underbart, nu har jag riktigt höga förväntningar! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Dagsturer i norra Vietnam Trekking 0
ingviking Dagsturer i Skottland Trekking 4
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
Drömmaren Dagsturer i Abruzzerna Trekking 2
dangermouse Dagsturer i södra Spanien Trekking 1
Jonik Dagsturer runt gardasjön? Trekking 1
simonkarlsson Dagsturer Alperna Trekking 0
Menyer Dagsturer Trekking 1
pajaflow Österrike med barn - söker inspiration Trekking 7
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
goinghiking Tatrabergen Slovakien med barn Trekking 15
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
lestahl Vandring i alperna med barn Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
arfsnarf Var i Skottland? Trekking 15
dokny Vandring i skottland Trekking 13
frankvaldor Skottland Trekking 22
camoscio Skottland tar form! Trekking 6
Collin juni i skottland Trekking 11
beah Skottland??? Trekking 9
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
AndersOleander Höstvandring i Skottland?? Trekking 4
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
hellstrand Vandring i Skottland! Trekking 17
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Malindo Nordvästra Skottland Trekking 2
Juventus88 Skottland Trekking 5
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
Fri-skis Vandring i Skottland! Trekking 7
Mia8848 vandra i skottland Trekking 3
otas Vandra i Skottland? Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.